juhajuha 02.03.2005 09:10:04 | |
---|
Onko teillä olemassa joitain perustoimintoja, joita suoritatte mieleisenne basarisoundin tekemiseen joka kerta? Nyt puhutaan siis miksausvaiheesta. Auttakaa noviisia. Mikä on kun ei ahrista? |
luu 02.03.2005 09:18:48 | |
---|
Tällainen on mulla toiminut usein: EQ (arvot sinnepäin): leikkuri 30 Hz, hyllyllä +2 db 60 Hz, -12 db 280 Hz, +4 db 4500 Hz. Kompuralla ratio 1:4 ja threshold niin että kompura nappaa noin 3 db. Attack noin 10 ms. Tietenkin arvot riippuu musatyylistä, basarin soundista ja muusta bändistä (bassosta). |
lion 02.03.2005 13:37:10 (muokattu 02.03.2005 13:38:08) | |
---|
Tällainen on mulla toiminut usein: EQ (arvot sinnepäin): leikkuri 30 Hz, hyllyllä +2 db 60 Hz, -12 db 280 Hz, +4 db 4500 Hz. Kompuralla ratio 1:4 ja threshold niin että kompura nappaa noin 3 db. Attack noin 10 ms. Tietenkin arvot riippuu musatyylistä, basarin soundista ja muusta bändistä (bassosta). Eiks tossa mee just pahasti basari kokonaan bassoalueen päälle? Jos sulla on käytännössä tossa ~40hz - 250hz varattu basarille? Oonkohan mä käsittäny ihan väärin, vai eiks sen pitäis olla niin, että kaista välillä 20hz-180hz pitäs jakaa aika tarkasti basson ja basarin botnen kesken? Eli riippuen tyylistä valita kumpi soi alempana, jollon pitäis tolle välillä kaivaa molempien taajuuskäppyrään selkeä kuoppa, jotteivat soi päällekkäin samalla taajuusalueella? Näin mä oon ainaki tehny tähän mennessä mutta tiedä sitten josko olen ihan väärässä... - Li'oN Musiikissa on joitakin asioita jotka eivät musiikkiteknologian kehittyessä muutu miksikään, kuten: Kun rahaa pistetään palamaan, niin paska alkaa haista. Rankasti. |
kivi 02.03.2005 13:42:12 | |
---|
Periaatteessahan homma on niin, että jos bassari on äänitetty oikein, niin mihinkään EQ:ihin ei tarvi koskea. Eli sama kuin kaikkien muidenkin raitojen kanssa. Musta on vähän pelottavaa, että ollaan heti muokkamassa, kun kaikki muokkaaminen pitäis tehdä tarpeen mukaan. Hm. Korostukset aina leveinä ja loivina, leikkaukset aina kapeina ja jyrkkinä. |
Locrian 02.03.2005 13:54:17 (muokattu 02.03.2005 13:55:25) | |
---|
Periaatteessahan homma on niin, että jos bassari on äänitetty oikein, niin mihinkään EQ:ihin ei tarvi koskea. Eli sama kuin kaikkien muidenkin raitojen kanssa. Musta on vähän pelottavaa, että ollaan heti muokkamassa, kun kaikki muokkaaminen pitäis tehdä tarpeen mukaan. Hm. Korostukset aina leveinä ja loivina, leikkaukset aina kapeina ja jyrkkinä. Kyl sieltä ny pientä viilausta voi tehdä. Jo äänitysvaiheessa mun mielestä jos tietää mitä tekee. Yleensä pienen pientä leikkausta jostain neljästä huntista ja yläpääleikkausta. Silleen että uskaltaa jo äänitysvaiheessa kompressoida sen pari desibeliä. EDIT. tietenkin basarin ja mikin mukaan mennään ja aina ei tarvi kompensoida mitn. Tyhmästä päästä kärsii koko hippi. |
kivi 02.03.2005 14:12:13 | |
---|
Kyl sieltä ny pientä viilausta voi tehdä. Jo äänitysvaiheessa mun mielestä jos tietää mitä tekee. Yleensä pienen pientä leikkausta jostain neljästä huntista ja yläpääleikkausta. Silleen että uskaltaa jo äänitysvaiheessa kompressoida sen pari desibeliä. EDIT. tietenkin basarin ja mikin mukaan mennään ja aina ei tarvi kompensoida mitn. Joo, tottakai. Mut mua pelottaa ajatus, että jo oletusarvoisesti aloitetaan ruuvaamalla EQ:ta. Se kun on niin mikistä kiinni. Yleensä tulee haettua pientä korostusta 3,5 - 5 KHz väliltä siihen kohti, missä nuijan napsu on. Ja sitten tulee kaivettua pientä kuoppaa bassarin soinnin ja napsun välille. Mutta esimerkiksi Shuren beta52:lla se saattaa hyvinkin olla tapahtunut jo mikissä, eikä EQ:hun välttämättä tarvi edes koskea. Lopullinen EQutus sitten sillai, että kuunnellaan kaikkia raitoja. Silloin yleensä soundi napsahtaa vasta kohdalleen, kun muutkin instrumentit ovat kuvassa. |
Roberto 02.03.2005 15:29:11 | |
---|
Joku hyvä overheadi ja siihen nojaten bassaria vähän mukaan. Ensin vaihetta käännellen kokeilen kumpi on parempi ja sit ehkä ekvalisoin hippasen jos on pakko, eli yleensä jos joku taajuus hyppii nenille ennen ku se hyvä botne löpsis tulee kunnolla. Ryhmään vähän kompuraa ja vot. ps. ei toimi heviin |
Conrad Lant 03.03.2005 00:36:54 | |
---|
ps. ei toimi heviin Hoho. Joo ei. En edes kehtaa jälkeenpäin tarkistaa miten perverssejä leikkauksia/korostuksia piti tehdä tänään kun välimiksasin mustismallin kaahauspumpun esituotantoa. Ja sitä limitoinnin määrää. Mutta kyllä ne 220bpm tukutukut sitten lätisikin kaiken sen kihinän ja pörinän keskeltä. Ja lähtösoundissahan ei sinänsä ollut mitään vikaa... (e602 nuijaa kohti, timmissä vireessä olevat StarClassicit.) No one prayed for Sodom |
milcoin 03.03.2005 00:48:53 | |
---|
Yksi mikki (esim. B52,RE20,D112): Leikkaan yleensä loivasti alakertaa vähän pois (riippuu tietty mikistä), yks joku vintagesoftakompura (jos löytyy) noin 3:1 asetuksella. Joskus hiukan exciteria jos bassarijalka on edes jotenkin hallinnassa. Sitten mielellään joku rauta(putki)kompura tuomaan sitä lätinää. Kaksi mikkiä: Se mikki joka on kauempana lyöntikalvosta (usein konkka) ei tartte juuri mitään. Jos peltivuotoa esiintyy niin ehkä hyvin loiva leikkaus sinne haitsun korkeudelle. Se, joka on rummun sisällä lähellä kalvoa(esim. 57,58,RE20,audix D3 yms.): yleensä gate, joku vintagesoftakompura (jos löytyy) noin 3:1 asetuksella, exciter yms. Sitten summa siihen samaan rautakompuraan. Usein käytän sisämikin sijaan trigattua soundia. Silloin mun on melkein aina pakko runtata basarisumma jossain putkivermeessä että saa triggerisignaalin piikin kiltimmäks. Mitä botnetaajuuksien yhteensovittamiseen tulee, se tehdään äänitysvaiheessa. Kivempi rakentaa homma siihen päälle kun perustus on kunnossa. Bändikin soittaa paremmin kun nauhalta kuuluu selkeetä kamaa eikä mitään sotkua. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
sami_sumea 03.03.2005 20:36:29 | |
---|
Onko teillä olemassa joitain perustoimintoja, joita suoritatte mieleisenne basarisoundin tekemiseen joka kerta? Nyt puhutaan siis miksausvaiheesta. Auttakaa noviisia. Lataan Drumkit from hellista ja parista teknokickistä liimaillun helvetinkoneen drumagogiin, säädän tresholdin kohdalleen ja annan paukkua ;) ... ... Valtakunnanlaapotti on puhunut! |
askomiko 03.03.2005 22:50:26 | |
---|
Oj, deluxea oikein! |
Notefix 03.03.2005 23:34:29 | |
---|
Lataan Drumkit from hellista ja parista teknokickistä liimaillun helvetinkoneen drumagogiin, säädän tresholdin kohdalleen ja annan paukkua ;) Hoho! Rehellinen vastaus...ei edes yritetty jeesustella! Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
luu 04.03.2005 09:21:53 | |
---|
Eiks tossa mee just pahasti basari kokonaan bassoalueen päälle? Jos sulla on käytännössä tossa ~40hz - 250hz varattu basarille? Kyllä reilu leikkaus 280 Hz:sta vaikuttaa aika isolle alueelle. Olen usein kyllä leikannut alempaakin noin 200 Hz:stä. Leikkaus riippuu basarista mitkä taajuudet kuulostavat huonoimmilta. Tietenkin ideaali tilanne olisi, että lähtösoundit olisivat niin hyvät, että eq:ta ei tarvitsisi. Minä en vain ole ainakaan vielä siinä onnistunut vaan olen joutunut käyttämään aika rankkaa eq:ta basarissa. |
sami_sumea 04.03.2005 16:01:07 (muokattu 04.03.2005 16:01:17) | |
---|
Hoho! Rehellinen vastaus...ei edes yritetty jeesustella! Teknologia voi olla myös ystäväsi (tm). ... ... Valtakunnanlaapotti on puhunut! |
askomiko 04.03.2005 16:41:36 | |
---|
Imutin taas Drumagogin demon, haluisko joku antaa testikäyttöön kätsän basarin ja/tai virvelin? Demon basari on vähän lörppä, vaan saahan siitäkin hyvän kyllä. |
Daunt 04.03.2005 22:41:32 | |
---|
Imutin taas Drumagogin demon, haluisko joku antaa testikäyttöön kätsän basarin ja/tai virvelin? Demon basari on vähän lörppä, vaan saahan siitäkin hyvän kyllä. Ruffrider & Easyrider ovat joskus ihan toimivia. http://kingstondrums.bombsquad.org |
askomiko 05.03.2005 20:16:01 (muokattu 05.03.2005 20:23:04) | |
---|
Niinnojuu, olin äänittämässä noita, miulla on traumoja noista rummuista joilla nuo on äänitetty. :) |