Aihe: Mikkietunen vai mikseri?
1 2
Lou Bass
28.02.2005 22:54:45
Taas tällainen peruskysymys, mutta mielestäni tähän ei löytynyt selkeää vastausta aikasemmista jutuista. Eli tarkotus olis pistää bändin soitantaa talteen PC:llä käyttäen aluksi "8-raitaa kerrallaan" -tekniikkaa.

Vaihtoehtoina olis mikkietuset + i/o-kortti (esim. ADA8000 ja ADAT-kortti) tai mikseri + analog i/o-kortti (esim. joku edukas mikseri ja M-audio 1010LT, Terratec tms). Kumpi olis järkevämpää?

Tarvitaanko rautamikseriä oikeastaan ollenkaan nauhotusvaiheessa? Saako softamiksereillä yhtä hyvää jälkeä?

Monitorointi on mikserivaihtoehdossa aika selkeää, mutta mites toimii tuossa etunen+i/o-korttitapauksessa? Saako sekvensserisoftista monitorilähdöt reititettyä lähtöihin ja kuuulokkeisiin erilaisilla kombinaatioilla?

Sorry tyhmät kysymykset, mutta jostakinhan on lähdettävä..
- lb -
kiiski
28.02.2005 23:14:42
Jos ostat tuon Behringerin ADA8000:n niin siinähän tulee mikkietuset jokaiselle kahdeksalle kanavalle itsessään. Niiden pitäisi olla tasoltaan UB-sarjan miksereiden etusten tasoa. Tuon laitteen kanssa et äänitysvaiheessa tarvitse erillistä mikseriä.
Lou Bass
01.03.2005 12:40:41
Jos ostat tuon Behringerin ADA8000:n niin siinähän tulee mikkietuset jokaiselle kahdeksalle kanavalle itsessään. Niiden pitäisi olla tasoltaan UB-sarjan miksereiden etusten tasoa. Tuon laitteen kanssa et äänitysvaiheessa tarvitse erillistä mikseriä.

Tiedän, niin tulee. Mutta kysymys kuuluikin että kumpi vaihtoehto olis parempi: mikseri vai pelkät mikkietuset. Eli tarvitaanko missään vaiheessa oikean rautamikserin ominaisuuksia vai pärjääkö pelkillä etusilla?

Mikseriä tarvii varmaan silloin jos haluaa equttaa signaalia jo sisäänottovaiheessa, mutta onko se yleensä tarpeellista?
- lb -
Terok
01.03.2005 12:54:32

Mikseriä tarvii varmaan silloin jos haluaa equttaa signaalia jo sisäänottovaiheessa, mutta onko se yleensä tarpeellista?

Ei koskaan.. Pelkkä etunen on paljon mukavampi käytössä kun ei ole turhia säätöjä häirittemässä vaan selkeät kanavat suoraa koneeseen. Jostain halvasta behringeristä ei ole myöskään paljoa iloa miksauksessa.
Daunt
01.03.2005 14:28:46
Tiedän, niin tulee. Mutta kysymys kuuluikin että kumpi vaihtoehto olis parempi: mikseri vai pelkät mikkietuset. Eli tarvitaanko missään vaiheessa oikean rautamikserin ominaisuuksia vai pärjääkö pelkillä etusilla?

Itse käytän rautamikseriä ainoastaan etuasteena tai kuuntelun rakentamiseen. Siinä se onkin kätevämpi kuin softa. Paljon helpompaa, kun voi vaan sanoa laulajalle, että tosta napista tulee lisää kaikua ja tosta volaa.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Puavali
01.03.2005 17:00:27
Itse käytän rautamikseriä ainoastaan etuasteena tai kuuntelun rakentamiseen. Siinä se onkin kätevämpi kuin softa. Paljon helpompaa, kun voi vaan sanoa laulajalle, että tosta napista tulee lisää kaikua ja tosta volaa.

Nijjust! Ja rautamikseri on kakstoiminen, toimii keikilläkin.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
Lou Bass
01.03.2005 23:42:44
Ok, kiitos vastauksista. Taitaa olla ainakin osittain makuasia...
- lb -
Reddie
03.03.2005 02:36:54
Meikä osti just ADA8000sen ja sen yhteyteen E-Mu 1212m. Ton systeemin kanssa voi vaikka pistää kaikki sisääntulevaa raitaa samantien menemään uloskinpäin, ja aika vapaasti voi vielä reitittää että miten menee. Ja kaikki tää ennenkuin tavara menee ees äänityssoftaan. Kätevä systeemi, kaikinpuolin.

Optimaalinen systeemihän teikäläiselle olis varmaan rautamikseri, missä olis direct outit kaikille kanaville (tai ainakin niin monelle kun tarvii) ja sen lisäks sit ADA8000 + äänikortti. Nää mikserin direct outit sitten ADA8000sen kautta tietokoneeseen. Tällä systeemillä voi rautamikserillä vapaasti muokata kuuntelusi, mutta kuitenkin sillä tavalla että saat vaivatta nauhoitettua koko systeemin. Kannattaa sitten katsella, jos tätä vaihtoehtoa harkitset, että tuleeko noi direct outit missä vaiheessa mikserin signaaliketjua (pre vai post-fade, ennen etusta, voiko vaihtaa kytkimellä paikkaa, jne.).
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
Lou Bass
03.03.2005 22:31:31
Meikä osti just ADA8000sen ja sen yhteyteen E-Mu 1212m. Ton

Tuo yhdistelmä on ollut mullakin mielessä. Mutta tarviiko tuohon enää mikseriä? Riittääkö kuunteluun esim. kuulokevahvistin, johon on johdettu joko kortilla reititetty tai äänityssoftalla tuotettu kuuntelumiksaus? Tuleeko latenssiviiveestä onkelmia?

Pystyykö Emu 1212:lla äänittämään yhtäaikaa ADA:n 8 linjaa ja kortin 2 analogialinjaa, eli yhteensä 10 raitaa?

Paljon on kysymyksiä, mutta oottakaahan kun saan kamat hankittua ; )
- lb -
BenGlenton
04.03.2005 00:01:56
ADA:stahan löytyy myös outputit. Mulla menee ADAn 1 & 2 raidan outputit vahvistimeen ja kuuntelen sieltä. Softassa vaan rukkaan kaikkien raitojen outputit noille kahdelle.

Eli osta vaan se ADA :D
www.supremecourtband.fi
Reddie
04.03.2005 10:29:05
Tuo yhdistelmä on ollut mullakin mielessä. Mutta tarviiko tuohon enää mikseriä? Riittääkö kuunteluun esim. kuulokevahvistin, johon on johdettu joko kortilla reititetty tai äänityssoftalla tuotettu kuuntelumiksaus? Tuleeko latenssiviiveestä onkelmia?

Pystyykö Emu 1212:lla äänittämään yhtäaikaa ADA:n 8 linjaa ja kortin 2 analogialinjaa, eli yhteensä 10 raitaa?

Meikäläisellä on Behkun kahdeksankanavainen kuulokevahvistin, johon pystyy syöttää vaikka kahta eri stereota sisään. Mulla menee ADA8000 nauhotuksessa koneeseen josta tulee takas kuulokevahvistimeen josta sitten vien soittajille. Ja kun tossa välissä on vielä patchbay, niin pystyn pistää samaa aikaa monitoreihin ja kuulokevahvistimeen. Ei oo ollut latenssiongelmia, mutta tota 10 raitaa samaan aikaan en oo kokeillu. Teoriassahan olisi mahdollista nauhottaa 12 raitaa (S/PDIF vielä) ja midiä samaan aikaan.
Adam & Santtu
PIM
04.03.2005 11:45:46
Pystyykö noita EMUja laitaan useamman samaan koneeseen jos haluaa myöhemmin vaikka 16 raitaa kerrallaan sisään?

Nimittäin jos on tarkoitus äänittää bändiä livenä niin 8 raitaa ei riitä kovinkaan ison kokoonpanon tarpeisiin. Itse olen tänään menossä äänittämään kaverien viisimiehisen bändin keikkaa (Bar Virtanen Hämeenlinnassa, jos se jotakuta nyt kiinnostaa) ja tuonkin kokoisen bandin puristaminen 8 kanavan läpi tietokonelle vaatisi jo aikamoisia kompromisseja raitojen esisummaamisen muodossa koska nyt siihen menee kaikkiaan 13 kanavaa eli 3 lauluille, 2 kitaroille, 7 rummuille ja 1 bassolle. Äänityslaitteina on Behringerin DDX3216 digimikseri joka toimii samalla myös PA-mikserinä ja joka on kahdella adatväylällä kiinni RME:n Digibus interfacessa, jonka kautta signaali menee läppärissä pyörivään Tracktioniin taltioitavaksi.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Reddie
04.03.2005 13:49:02
Pystyykö noita EMUja laitaan useamman samaan koneeseen jos haluaa myöhemmin vaikka 16 raitaa kerrallaan sisään?

En muista aivan tarkkaan, mut mun muistaakseni ei. Otin tän kyl huomioon hankintavaiheessa, mut päätin et hankin sit uuden äänikortin jos haluun lisää raitoja.
Adam & Santtu
Lou Bass
04.03.2005 18:33:20
Niin, voisko siihen laittaa esim. Marian Marc A ja toisen ADA8-tonnisen kaveriksi? Toimineeko samassa PC:ssä erilaiset äänikortit sulassa sovussa ja yhteisymmärryksessä?
- lb -
BenGlenton
04.03.2005 18:59:34
MARC A -kortteja saa ainakin linkitettyä neljä samaan koneeseen toimimaan.
www.supremecourtband.fi
Lou Bass
04.03.2005 19:39:02
MARC A -kortteja saa ainakin linkitettyä neljä samaan koneeseen toimimaan.
Niin. mutta voiko E-mu 1212:n kaveriksi laittaa Marc A:n, jos ei tarvis ku toisen ADAT:n myöhemmin lisää? Ei se ehkä ole edes järkevää, mutta tulipahan vaan mieleen...
- lb -
Reddie
05.03.2005 01:13:43
Niin. mutta voiko E-mu 1212:n kaveriksi laittaa Marc A:n, jos ei tarvis ku toisen ADAT:n myöhemmin lisää? Ei se ehkä ole edes järkevää, mutta tulipahan vaan mieleen...

Hmm.. Periaatteessa jos molemmat äänikortit tukee ASIOta niin kait toi onnistuis... Siis koska teoriassahan sisääntuleva audio menee äänikortin kautta ASIO-rajapintaan, ja siitä softalle ja sama toiseen suuntaan (ainakin näin oon ymmärtänyt). Eli siis softa ja rauta ei juttele, vaan rauta ja ASIO ja softa ja ASIO. Eli näin ollen Marc A ja Emu ei pääse hyppimään toistensa silmille. Esim. E-Mun voi pistää ruokkimaan ASIO-kanavia 1-8 sisään ja ulospäin ja vielä 31/32 stereokuunteluun ja Marc A:n ruokkimaan ASIO 9-16 sisään ja ulos. Näin siis mun haparalla teoriatajulla. Käytännössähän homma ei vaan kaiken järjen mukaan voi toimia noin helposti, kyseessähän on tietokoneet.

Ja latenssi voi olla toinen asia mistä voi tulla... Mielenkiintoinen...
Adam & Santtu
PIM
05.03.2005 13:03:27
Mä en lähtis kyllä tuolle korttienmiksauslinjalle. Kortit pitäisi kuitenkin jotenkin saada synkattua hardware-tasolla digitaalisesti keskenään ja sitten jää vielä kysymys siitä miten softa tukee, ja tukeeko ollenkaan, useamman ASIo-laitteen rinnakkaiskäyttöä. Liian monta kysymymerkkiä tässä skenariossa jotta ainakaan minä viitsisin alkaa urheileen.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Lou Bass
05.03.2005 13:33:04
Joo, voihan se olla että laiteosoite- ja IRQ-päällekkäisyyksien kanssa tulee jo ongelmia.
- lb -
Ze Kink
06.03.2005 14:16:26 (muokattu 06.03.2005 14:22:10)
Itseäkin mietityttää juuri tämä, koneesta löytyy jo Emu 1212m. Mikseristä sinänsä varmaan ite diggaisin enemmän, mutta kumpi nyt olisi järkevämpi?

E: En ainakaan tällä hetkellä tarvitse montaa raitaa sisään kerralla, tarkoituksena äänittää lähinnä omaa soittoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)