Aihe: Demoa nauhottaan
1
Ben_D
13.03.2005 21:47:24

Pitäis nyt sitten pistää noita biisejä nauhalle meikäläisen alkeellisilla studiotaidoilla. Käytössä on tällä hetkellä PC, jossa RME 9636 kortti sekä siinä kiinni Behringer ADA8000. Softana Nuendo 2.

Mikkejä ajattelin varata (osittain omia ja osittain lainaksi) seuraavasti:

- rummmut
- 2 x SM-58
- 1 x SM-57
- 1 x AKG-?

- kitarat
- 2 x SM-57

- Basso
- Line-Out tai AKG-?

Laulu
- 1 x SM-58

Luin netistä erään ehdotuksen neljällä mikillä rumpujen nauhotukseen, eli: 2 overheadia SM-58, virveli SM-57 ja bassorumpuun saadaan lainaksi joku AKG:n mikki. En sitten tiedä, miten noi SM-58:t hoitaa overheadeina asiansa, mutta siihen on nyt tyytyminen.

Suunnittelin, että ensimmäisellä kerralla soitetaan sisään rummut ja rytmikitarat, toisella basso, kolmannella laulu ja neljännellä kitaraharmoniat sekä soolot.

Mitään ammattimaista jälkeähän tässä ei haeta, vaan sellanen kohtuujälki, ettei nyt ihan yhdellä tai kahdella mikillä nauhotukseksi mene. Samalla saan käytännön harjoitusta bändin nauhoittamisesta.

Kommentoikaa vapaasti ja antakaa vinkkejä. Tässä menee varmaan vielä monta kertaa sormi nenään, mutta kyllä mä vahvasti uskon, että jonkunnäköinen nauha saadaa aikaiseksi. Sittenhän on vielä erikseen miksaus jne.
superfly
13.03.2005 22:01:10

Luin netistä erään ehdotuksen neljällä mikillä rumpujen nauhotukseen, eli: 2 overheadia SM-58, virveli SM-57 ja bassorumpuun saadaan lainaksi joku AKG:n mikki. En sitten tiedä, miten noi SM-58:t hoitaa overheadeina asiansa, mutta siihen on nyt tyytyminen.

Hieman epäilyttää kuinka nuo 58:sit jaksaa poimia kaikki....Eikös ne ole aika suuntaavat kuitenkin. Saattaa tuo onnistuakin, en ole koittanut ikinä moista.

Itsellä oli kaksi AKG:n konkkaa overheadeina ja niissä taas oli ongelma liialliset vuodot. vielä kun tomeja ei erikseen mikitelty niin niiden tason säätö miksauksessa tapahtui sitten peltien ja haikan kustannuksella ja päin vastoin. Itse olin kanssa ekaa kertaa tällä viikolla puikoissa ja olihan se opettavainen kokemus. Mielestäni sain ihan kelpo jälkeä aikaan pienestä säädöstä huolimatta. Ja ADA8000 oli mullakin.

Basson nauhottelin 57:lla ja toinen signaali line outista, mutta ainoastaan tuon 57:n saundin loppuviimein otin käyttöön. Aika paljon munakkaampi sointi oli siinä. Tämmösiä...
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Daunt
14.03.2005 09:19:33
Tämä on nyt ihan arvailua, mutta toimisikohan 58 paremmin overhead-käytössä ilman grilliä?
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Ben_D
14.03.2005 09:44:38

Tämä on nyt ihan arvailua, mutta toimisikohan 58 paremmin overhead-käytössä ilman grilliä?

Ei ollenkaan huono idea. Täytyy kokeilla.
dewil
14.03.2005 19:59:45

Riippuu tietty musatyylistä mitä veivaatte, mutta mä ehdottaisin kokeilemaan 57. overeina ja 58, skittoissa.
Meinaan, että viisseiskassa on hieman tiukempi ja ohuempi soundi (tästähän voitais tietty keskustella tyyliin:toinen on vihreempi jne runkutirunk. mut sille ehkä oma topiikki ;), ja viiskasit ei oo ihan niin teräviä ylämidlestä, joten alottelevalla äänittäjällä vois soundit napsahtaa paremmin paikalleen... Esim se vakio: "marshall supermetal soundeilla" poimiintuu imho. mukavammin viiskasilla, kuin numeroa pienemmällä.

että semmosta...
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
Ben_D
14.03.2005 20:49:43

Riippuu tietty musatyylistä mitä veivaatte, mutta mä ehdottaisin kokeilemaan 57. overeina ja 58, skittoissa.
Meinaan, että viisseiskassa on hieman tiukempi ja ohuempi soundi (tästähän voitais tietty keskustella tyyliin:toinen on vihreempi jne runkutirunk. mut sille ehkä oma topiikki ;), ja viiskasit ei oo ihan niin teräviä ylämidlestä, joten alottelevalla äänittäjällä vois soundit napsahtaa paremmin paikalleen... Esim se vakio: "marshall supermetal soundeilla" poimiintuu imho. mukavammin viiskasilla, kuin numeroa pienemmällä.

että semmosta...

Kasarithrashia/speedmetallia soitetaan. Enpä ole kuullut, että kitarat otettaisiin 58:lla???
kivi
14.03.2005 20:58:09
Kasarithrashia/speedmetallia soitetaan. Enpä ole kuullut, että kitarat otettaisiin 58:lla???

On sitä tehty, ihan isoissakin studioissa. Tulee taajuuskaistoilla vähän alemmas se piikki, ja aavistuksen pyöreämpi soundi.

Sen sijaan 57:jen käyttäminen overeina arveluttaisi, niissä kun on kapeampi suuntakuvio. Tokihan se voi olla hyväkin, jos overeilla on tarkoitus ottaa lähinnä peltejä.

Metallia kun soitatte, niin katsokaa overien paikka sillai, että riden kello kuuluu. Muuten kuulostaa hassulta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kiiski
14.03.2005 20:58:54
Enpä ole kuullut, että kitarat otettaisiin 58:lla???

Minä olen, ei se niiin paljoa eroa viisseiskasta. Mielummin silti tunkisin hevikitaraan 57:n, tuntuu rähisevän paremmin :)
Roberto
15.03.2005 09:27:17

Minä olen, ei se niiin paljoa eroa viisseiskasta. Mielummin silti tunkisin hevikitaraan 57:n, tuntuu rähisevän paremmin :)

57:n suuntakuvio on hippasen tiukempi, josta johtuen sen kautta saa kasetille enempi hyvää puhinaa. 400 hertsiäkään ei melkein ikinä ole liikaa jos halutaan kitaralla nenille hyppiä.
PwrChordAccent
17.03.2005 16:46:31

Vertailin keskenään 57:aa ja 58:a about 1 1/2 v. sitten kunnolla hevikitarassa, ja siitä lähtien olen äänittänyt kaikki hevikitarat 58:lla. Mun 58 on about vuodelta miekka ja kilpi, n. 15v. vanha, en tiedä onko nyky- 58 samanlainen mutta mulla ero botnessa on huima 58:n eduksi, liekö kyse proximity- efektistä..?
Roberto
17.03.2005 19:22:40

Voi olla proximityäkin, mutta mun mielestä 57:n ja 58:n varsinkin soundi muuttui jonkin verran taannoin kun tuotanto siirtyi Mehikoon.
d-iivil
17.03.2005 21:08:26
Voi olla proximityäkin, mutta mun mielestä 57:n ja 58:n varsinkin soundi muuttui jonkin verran taannoin kun tuotanto siirtyi Mehikoon.

No viddu siitä se siis johtuu kun mun vanha viiskasi soundaa paljon paremmalta kuin pari vuotta sitten ostettu vastaava! Hallelujah, kiitos tästä tiedosta :P
Roberto
17.03.2005 21:46:00

No viddu siitä se siis johtuu kun mun vanha viiskasi soundaa paljon paremmalta kuin pari vuotta sitten ostettu vastaava! Hallelujah, kiitos tästä tiedosta :P

Se on sitä vintage-valuee (eli räkää grillin sisällä)...
Ben_D
17.03.2005 21:47:52

Se on sitä vintage-valuee (eli räkää grillin sisällä)...

Räkää ja nuuskaa.
kivi
18.03.2005 19:56:56

Ei vähän vaan paljon. Valitettavasti mun vanhemmat 58t varastettiin taannoin, en voi kertoa tarkkaa eroa, mutta nykyinen on mun korviin ohuempi ja piikki vähän ylempänä.

Unispheret on muutenkin parempia:)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)