Aihe: Huoneen akustiikan "mittaus"
1
Niskamies
16.05.2005 12:56:05
Eli mun pitäisi tehdä lukioaikana tutkielma, ja ajattelin tutkia eri huoneiden akutiikkoja. Eli voisiko joku sanoa pähkinänkuoressa että mitä mun pitäisi tehdä että saan kivan kuvaajan joka kertoo taajuuspiikeistä, kuopista yms. Mulla on mittamikkejä käytössä. Eli jos joku ystävällisesti kertoisi mitä pitää tehdä, niin arvostaisin suuresti.
Meitsi on meshissä.
PL
16.05.2005 13:52:45
Eiköhän googlella löydy.

Vaikkapa Siasoft Smaart.
Niskamies
16.05.2005 13:57:42
Hyvältä vaikuttaa toi ohjelma, mutta taitaa olla vain pc:lle. Juuri tollanen olisi hakusessa.
Meitsi on meshissä.
Sir Attila
16.05.2005 15:46:32
Jos on tarkoitus oikeasti mitata huoneakustiikkaa niin kannattaa sivuuttaa SIA:n tapaiset FFT-analyysit ja käyttää MLS:ää, esim. WinMLS on ihan OK ohjelma. Itse oon ns. vanhan liiton miehiä eli DOS-pohjainen DraLabs on ainoo oikea.

FFT:llä saa kyllä kaiuttimen ja huoneen yhteisen vasteen, mutta MLS-analyysistä saa suoraan esim. jälkikaiunta-ajan ja waterfall-plottauksen (kolmiulotteinen amplitudi/taajuus/aika-esitys) josta voi katsoa mitkä taajuudet jää soimaan huoneessa ja mitkä on vaan piikkejä kaiuttimen vasteessa.
Niskamies
17.05.2005 09:52:55
Ongelmana tässä on käyttis, kun mulla on mäkki käytössä. Löytyisikö mäkille ohjelmia, ihan maksullisiakin?
Virallisesti semi-pro!
Sir Attila
17.05.2005 20:30:41
Nopea haku tuotti tällaisen tuloksen:

http://mac.softpedia.com/get/Audio/FuzzMeasure.shtml

Itsellä ei ole kokemuksia tosta mutta sivu mainostaa että tuo olisi ainoa macille tehty MLS-mittausohjelma ja että siitä olisi ilmainen demoversio saatavilla. Esittelysivun perusteella vaikea sanoa mitä kaikkea tuolla saa aikaan, ainakin sillä sai impulssivasteen ja siitä sitten fourier-muunnoksella taajuusvasteita eri ajan hetkistä. Waterfalleja ei näkynyt demovideossa mistä iso miinus, eikä jälkikaiunta-ajan laskentakaan ollut missään esillä (toisaalta sen pitäisi olla siellä ihan itsestään selvyytenä).

Ennenkuin alkaa suin päin mittaamaan, kannattaa ottaa perusasioita haltuun jonkun akustiikka-alan opuksen avulla. Vanhemmatkin kirjat käy siihen, akustiikan perusteoria on pysynyt samana viimeiset 50 vuotta. Impulssivastemittauksista on netissäkin tarjolla hyviä artikkeleita esim täällä:

http://www.mlssa.com/

Tervetuloa joukkoon jossa isot miehet puhkoo ilmapalloja tai ammuskelee starttipyssyllä...
Niskamies
17.05.2005 21:02:02
Tolla ohjelmalla voi ilmeisesti vain mitata, että siihen ei voi laittaa audiota. Vähän ikävä, pitäisi raahata konetta eri tiloihin.
Virallisesti semi-pro!
Sir Attila
17.05.2005 21:54:33
Joo, kyllä se kone pitää olla siellä missä mittaus tapahtuu, ei se muuten onnistu. Mikään "äänitä täällä ja analysoi muualla"-metodi ei valitettavasti istu akustiikkamittauksiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)