Aihe: Studiosuunnitelmaprojekti 1 | |
---|---|
![]() 22.06.2005 02:30:42 (muokattu 22.06.2005 13:25:51) | |
Nyt kun on aikaa niin kirjoitan pitkän jutun ja toivon jotain kommentteja asiaan. Tavoitteena tässä projektissa on saada aikaan sellainen koti/amatööri/harrastelija/puoliammattilaisstudio jossa alkuun saisi ainakin omat demot ja biisiaihiot nauhoitettua siedettävästi ja myöhemmin laajentaen parempaankin jälkeen ja mahdollisesti myös tekisi projektiporukan ulkopuolellekin äänityksiä. Projektissa on mukana neljä kaveria mukaanlukien minä ja yhdessä on sovittu että ostellaan tavaraa vähän sitä mukaa kun on rahaa, mutta päävastuu tulee olemaan itselläni. Tämänhetkinen laitelista on seuraavanlainen: - Soundtracs FMP 24/4 mikseri - Roland VM-3100 digimikseri - Isohkot OR kolmitiepassiivikaiuttimet - Art Tube etunen ja mikkejä, piuhoja, telineitä ja soittimia tarpeeksi ainakin toistaiseksi Suunnitelman mukaan lopullinen kokoonpano olisi suurinpiirtein tämä: - Soundtracsilla kaikki kuuntelut ja osa kanavista myös etusina - Nauhoituksessa Alesis HD24 tai vastaava digikovalevyraituri - Pienet Genelecit lähikenttään ja OR:t sitten "isompaan" kuunteluun tai vaan musan fiilistelyyn - 2 kpl hyviä (mut ei 5000 euron) 2 kan. etusia - Miksaus hoituisi tarpeeksi tehokkaalla tietokoneella (esim. 1gt, 3gHz, 200gb, 1010LT äänikortti) Cubase SL:llällä käyttäen MIDIN kautta Rolandia ohjaimena niin ei tarvi kokonaan hiirellä väsätä - sopivasti rautaa ja plugareita - lisää mikkejä ja muuta sälää Tilat rajoittuvat tällä hetkellä yhden tyypin huoneenpuolikkaaseen johon kyllä mahtuu hyvin tuo soundtracsi ja muutkin laitteet mitä on. Huone on hauskan muotoinen kun se on sivusta katsottuna melkein kolmio. Se on siis omakotitalon katonrajassa oleva huone. Myöhemmin joskus ajan päästä on tarkoitus että olisi erillinen tarkkaamo ja yksi isompi soittohuone ja vielä erikseen laulukoppi. Muualla siis kuin nykyinen paikka. Nyt pitäisi keksiä miten jatketaan tästä hetkestä eteenpäin. Itse olen sitä mieltä että hankittais joku 4 tai 8 kanavainen digiraituri, mieluiten pelkkä raituri siis ilman miksaus ym. ominaisuuksia. Siten päästäisiin vihdoin nauhoittamaan jotakin ja tulisi varmasti lisää intoa jatkaa. Kysykää tai kommentoikaa jos mieleen jotain sattuu. | |
![]() 22.06.2005 09:58:39 | |
Miksi se erillinen raituri jos miksaus hoituu kuitenkin Puuceellä? Itse luovuin omasta 8-raidastani pari kuukautta sen jälkeen kun aikoinaan sain hankittua tehokkaamman tietokoneen. | |
![]() 22.06.2005 12:15:13 | |
Tuohon raituriasiaan voisin kommentoida, että suosittelen pidemmällä tähtäyksellä hommaamaan kovalevyraiturin pikemminkin kuin tuon ADAT-nauhurin. ADAT on kuitenkin mekaaninen laite ja odotettavissa on ongelmia jossain vaiheessa ym. huoltohommaa. Voisin suositella esim Fostexin D80 tai D90 -nauhureita. Niitä löytyy jonkin verran käytettynä. Kahdeksan raitaa menee kerralla sisään/ulos. Niitä voi myös linkittää monta samaan ketjuun, jos kaipaa lisäraitoja. D90 puolesta liputtaa se, että siinä on ADAT-liitännät, eli tiedonsiirto kompuutterille hoituu helposti. Nämä ovat kuitenkin jo sen verran vanhoja laitteita etteivät niiden käyttöjärjestelmät tue 10 gigatavua suurempia kovalevyjä (IDE), mutta eipä tuo varsinaisesti haittaa - omassa D90:ni on xboxin mukana tuleva kovalevy (10gb) ja materiaalia mahtuu reilu 3 tuntia purkkiin. Laitteessa on myös midi-liitännät joten kone juttelee sujuvasti esim PC:n sekvensserin kanssa. Tämä mahdollistaa esim sen, että voidaan nauhoittaa kahdeksan raitaa, siirtää ne koneelle, välimiksaus takaisin nauhuriin joka vapauttaa taasen lisää raitoja käytettäväksi. Oman masinaani ostin viime syksynä Ebayn kautta saksasta, hintaa tuli toimituksineen (UPS) about 400 euroa. D80 -nauhureita irtoaa vielä edullisemmin kuin D90. www.supremecourtband.fi | |
![]() 22.06.2005 13:21:47 | |
Miksi se erillinen raituri jos miksaus hoituu kuitenkin Puuceellä? Koska itse koen/tunnen helpommaksi sen, että kun nauhoittaa niin kaikki mitä nauhoitetaan on juuri siinä raiturin kovolla eikä missään muualla siinä hetkessä eikä siellä kovalevyllä myöskään ole kaatuilevaa XP:tä tai muuta ylimääräistä. Vai paljonko sitten maksaisi tuohon Alesikseen verrattuna sellainen tietokonesetti että saisi 24 kanavaa kerralla sisään ja kerralla tarvittaessa ulos? Paljon on tarkoitus myös vetää ihan puhtaasti livenä ja jos on enemmänkin mikitettävää niin raitojen määrä kasvaa äkkiä. | |
![]() 22.06.2005 13:24:45 | |
Vai paljonko sitten maksaisi tuohon Alesikseen verrattuna sellainen tietokonesetti että saisi 24 kanavaa kerralla sisään ja kerralla tarvittaessa ulos? Paljon on tarkoitus myös vetää ihan puhtaasti livenä ja jos on enemmänkin mikitettävää niin raitojen määrä kasvaa äkkiä. Mulla maksoi tietokoneen päälle 400 euroa, eli satanen RME9652:sta ja satanen per adat-muunnin, mutta tuohon hintaan piti etsiä hiukan. Mä harrastan kaupankäyntiä ja tinkimistä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 22.06.2005 13:25:20 | |
suosittelen pidemmällä tähtäyksellä hommaamaan kovalevyraiturin pikemminkin kuin tuon ADAT-nauhurin. My mistake. Tarkoitin puhua siis Alesis HD 24 kovalevynauhurista. Siinä vain jossain luettelossa oli se ADAT liitännät lisänä nimessä niin se hämäsi. Kahdeksan raitaa menee kerralla sisään/ulos. Niitä voi myös linkittää monta samaan ketjuun, jos kaipaa lisäraitoja. 8 raitaa ei riitä millään jos bändi vetää livenä jos halutaan mikittää kaikki rummut jne. Helpompi ostaa kerralla 24 kuin joka kerta 8 lisää. D90 puolesta liputtaa se, että siinä on ADAT-liitännät, eli tiedonsiirto ompuutterille hoituu helposti. HD24:ssa on myös ADAT liitännät ja myös ethernet joten ei tule senkään suhteen ongelmia. | |
![]() 22.06.2005 13:27:29 (muokattu 22.06.2005 13:27:53) | |
Mulla maksoi tietokoneen päälle 400 euroa, eli satanen RME9652:sta ja satanen per adat-muunnin, mutta tuohon hintaan piti etsiä hiukan. Jaa, no eipähän se kalliksii tulisikaan. Mutta onko sitten helpompi lähteä livekeikkoja nauhoittamaan tuolla setillä vai pelkällä räkkiin laitettavalla raiturilla? | |
![]() 22.06.2005 13:29:40 (muokattu 22.06.2005 13:30:52) | |
MOTUn 24 I/O on about 1500€ http://www.motu.com/products/pciaudio/24IO/body.html/en Mäkin jättäisin ADAT-nauhurin kyllä pois. Jos erillinen äänityslaite pitää olla niin esim Fostex D2424LV -kovalevytallennin. Ennemmin kyllä panostaisin suoraan hyvään tietsikkaan. Oli miten oli, mutta näin on. | |
![]() 22.06.2005 13:41:22 | |
Mutta siis eihän tuo Alesis HD24 ole ADAT-nauhuri vaan kovalevytallennin jossa on ADAT liitännät. Tai sitten minä olen ymmärtänyt jonkin asian aivan väärin... | |
![]() 22.06.2005 13:44:32 | |
Mutta siis eihän tuo Alesis HD24 ole ADAT-nauhuri vaan kovalevytallennin jossa on ADAT liitännät. Tai sitten minä olen ymmärtänyt jonkin asian aivan väärin... jeah... sorry, meni vähän ohi toi tarkennus. Oli miten oli, mutta näin on. | |
![]() 22.06.2005 14:12:02 | |
No keikkataltioinnissa toki erillinen tallennin on helpompi, mutta toisaalta jos hankitte niin pienen kotelon PC:lle kuin tarvituista toiminnoista tinkimättä voi ja litteänäytön heti alussa, niin ero alkaa olla aika vähissä. Itse olen roudaillut tavallista peeceetä ihan ongelmitta. Ja varsinkin jos kuten alussa sanoit aikomus on kuitenkin miksata softalla - silloinhan te joutuisitte siirtämään kaman erilliseltä raiturilta vielä tietokoneelle. Tietenkin jos hullunvarmaa haluaa, niin äänitätte erilliselle tallentimelle ja samalla ajatte esim ko tallentimen ulostuloista vielä PC:lle saman kaman suoraan, mutta sitten alkaa olemaan jo aika ammattimaista menoa. Itse (kuten kai ilmenikin) panostaisin tietokonepohjaiseen systeemiin suoraan ja sitten jos rahaa jää yli, niin jokin usb-yhteensopiva pikkutallennin (reppuun mahtuva) olisi ihan kiva jos esim joku kimpastanne haluaisi lähteä mökilleen tekemään joitain dubbailuja ym. | |
![]() 22.06.2005 14:55:50 (muokattu 22.06.2005 14:58:15) | |
Jaa, no eipähän se kalliksii tulisikaan. Mutta onko sitten helpompi lähteä livekeikkoja nauhoittamaan tuolla setillä vai pelkällä räkkiin laitettavalla raiturilla? miä pistän rahat kiinni läppäriin ja siihen kylkeen fireface tai vastaava huonompi ja muuntimia vaikka lainaa jos tarttee vaikka liveä äänittää. Uutena n. 2000 mutta etsivä löytää. alkaa nimittäin tän räppänän roudaus v''''''taa. tulinen vai mieto? | |
![]() 22.06.2005 15:47:43 | |
Ei se läppärisysteemikään enää kaikkien tarvittavien roippeiden kanssa eli 4-6 unitin räkin kanssa ole oleellisesti pienempi roudattava kuin mini-ATX koteloon pakattu pöytäkone ja sen lisukkeet. Itse huusin juuri Ebay.de:stä kahdella sadalla eurolla 8" LCD monitori/TV:n, jota voi käyttää monen muun tarkoituksen lisäksi tälläisen äänityskoneen monitorina, koska tarkuutta löytyy natiivisti 800x600 ja interpoloidusti 1024x768 asti eli sen verran että siitä kyllä näkee kaiken äänitysvaiheessa tarvittavan infon. Mini-ATX koteloon mahtuu 3 pci korttia (jos vielä pienenmpää haluaa niin onhan näitä vielä pienempiä Shuttle-koteloita yhdellä PCI-paikalla) mikä tarkoittaa että voi käyttää paljon edullisempaa PCI äänirautaa kuin läppärin kanssa ja kun hommaa sen RME 9652:n ja pari kolme ADA8000:sta niin tuollaisen systeemin saa kasaan pc-raudan tasosta ja ADA8000:n määrästä riippuen jo pelkän HD24:n hinnalla. Pelkkä Fireface läppärille maksaa jo 2/3 osaaa tuollaisen pöytäkonesysteemin hinnasta ja siihen pitää vielä laskea itse läppärin hinta ja ylimääräisten AD-muuntimien hinta eli silloin läppärisysteemille tuleekin kokonaisuudessaan hintaa jo tuplasti eli 1500-2000 euroa enemmän kuin vastaavan tehoiselle pöytäkonesysteemille. Tuolle rahalle löytyy varmaan monta hyödyllisempääkin käyttökohdetta studion pystytysvaiheessa kuin makuuttaa pelkässä nopeasti vanhenevassa läppärissä. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... | |
![]() 23.06.2005 11:54:30 (muokattu 23.06.2005 11:55:01) | |
Eikös nuo läppärien hinta/teho suhde ole aika samaa luokkaa nykyään kuin pöytäkoneen? se on kyl totta että pci väylään saa halvempaa tavaraa kuin firewire/usb:iin. Eli äänikortista joutuu pulittaa vaan enemmän. Läppärisysteemin saa kätevästi yhteen räkkiin kun jättää koneelle pienen tilan räkkiin. Fireface ja pari muunninta alle. helppoa ja nopeaa. roudatessa voi pitää vielä toisessa kädessä röökiä ;) tulinen vai mieto? | |
![]() 23.06.2005 13:22:42 | |
Eli äänikortista joutuu pulittaa vaan enemmän. PCI väyläisen RME äänikortin 3 adat-väylällä saa alle 500 euron uutenan, käytettynä n. 300 euroon, kun vastaava RME Fireface maksaa yli 1300 euroa. Eli pelkässä ääniraudassa tulee jo tuhat euroa hintaeroa. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... | |
![]() 23.06.2005 16:28:12 | |
kun vastaava RME Fireface maksaa yli 1300 euroa. ...tai käytettynä 500 euroa, kuten täältä torilta on saanut huomata. Ei se oo ihan niin yksinkertaista. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 23.06.2005 18:05:06 | |
Ei se oo ihan niin yksinkertaista. Jep. Taitaa olla noissa jotain muutakin eroa kuin Firewire-väylä ja hinta. Oli miten oli, mutta näin on. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)