Aihe: Signaalipolusta..
1
BotneLapio
19.06.2005 02:26:51
Miksi esim. Cubasessa insertit tulee ennen EQ:ta? Kävis ainakin näin äkkiseltään järkeen, et esim. rumpulooppia vaikka kaiutetaan / kompressoidaan vasta EQ:tuksen jälkeen. Eikös analogipöydissäkin muuten polku mene samalla tavalla?
-=Botnee!!=-
JPQ
19.06.2005 03:11:55

Softat matkii usein olemassa olevaa rautaa joka matkii sitä edeltänyttä rautaa johtunee tästä. Eli jos softa leikkii jotain rautalaitetta periaate on tämä. Alkuperäiseen juttuun en osaa vastata.:(
varakeef
19.06.2005 10:41:17
Miksi esim. Cubasessa insertit tulee ennen EQ:ta?

Eikös sen paikkaa voi vaihtaa? Ainakin edullisessa N-trackissä järjestys on valittavissa.
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
askomiko
19.06.2005 12:27:44
Käytä EQ-plugareita inserteissä nii saat vapaan järjestyksen.
""Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays they have to fix stuff in the marketing"
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
BotneLapio
19.06.2005 16:52:35
Joo noin olen tehnytkin, mutta sehän syö turhaa konetehoa. Mietinkin lähinnä, että miksi?
-=Botnee!!=-
BotneLapio
19.06.2005 19:28:47
Eikös sen paikkaa voi vaihtaa? Ainakin edullisessa N-trackissä järjestys on valittavissa.

Mun mielestä ei, mutta pitääpä ottaa selvää...
-=Botnee!!=-
Sir Attila
19.06.2005 22:52:24
Kyllä toi järjestys on apinoitu analogipuolelta. Perinteisissä tiskeissä ei yleensä käytetä kaikuja inserteissä vaan auxeissa jotka ovat EQ:n jälkeen (eli kaiulle menee EQutettu signaali).

Ennen EQa oleviin inserttteihin laitetaan esmes kompurat jolloin saadaan tasattua EQ:lle menevän signaalin dynamiikkaa ja saadaan parempi S/N ratio.

Kyllä se mun mielestä pitäisi pystyä cubasessa vaihtamaan mutta kun ko. ohjelma ei oo aikoihin kuulunut omaan työkaluvalikoimaan, en kyllä muista miten.
askomiko
20.06.2005 07:07:08
Joo noin olen tehnytkin, mutta sehän syö turhaa konetehoa.

Kyllähän se Bugasen oma EQ:kin tuo prossulle vaivaa?
Soolokitaristi
20.06.2005 14:38:10
Vanhassta cubasesta ei ole kokemuksia, mutta uudemmissahan homma onnistuu siten, että ajaa audioraidan ryhmälähtöön ja laittaa ne kompurat vasta sinne ryhmään ja eq:t sinne alkuperäiseen audioraitaan. Tai sitten laitat eq:t pysyvästi siihen audiomateriaaliin niin ei mene konetehoa yhtään.
BotneLapio
20.06.2005 18:11:34
Kyllähän se Bugasen oma EQ:kin tuo prossulle vaivaa?

Joo toki, mutta ei varmaankaan niin paljon kun joku kunnon Wavessin EQ-plugari...

Kyllähän tuon "ongelman" saa kierrettyä vaikka millä konsteilla, niin olen edennytkin, mutta lähinnä mietityttää, että miksi tämä signaalipolku myös analogipöydissä menee näin?

Tuo Sir Attilan vastaus nyt kävi eniten järkeen.
-=Botnee!!=-
kivi
20.06.2005 18:17:40 (muokattu 20.06.2005 18:20:32)
Miksi esim. Cubasessa insertit tulee ennen EQ:ta?

Eikös Cubasessa oo inserttejä sekä ennen että jälkeen EQ:n? Sendejä pitäisi olla myös ainakin pre- ja post- eli faderia ennen ja jälkeen.

Ja tosiaan kaikujen kanssa on ainakin mun mielestä luontevinta pelata sillai, että laittaa kanavasta sendin toiseen kanavaan, ja tähän sitten kaiun. Eli aivan samalla tavalla kuin jos reitittää signaalin ulkoisten laitteiden kautta. Samalla saa kaiun paikan stereokuvassa ja EQ:n väännettyä kohdalleen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
BotneLapio
20.06.2005 18:38:37
Eikös Cubasessa oo inserttejä sekä ennen että jälkeen EQ:n? Sendejä pitäisi olla myös ainakin pre- ja post- eli faderia ennen ja jälkeen.

On. Post-fadereita on kylläkin vain kaksi.

Ja tosiaan kaikujen kanssa on ainakin mun mielestä luontevinta pelata sillai, että laittaa kanavasta sendin toiseen kanavaan, ja tähän sitten kaiun. Eli aivan samalla tavalla kuin jos reitittää signaalin ulkoisten laitteiden kautta. Samalla saa kaiun paikan stereokuvassa ja EQ:n väännettyä kohdalleen.

Juu, tottakai on.
-=Botnee!!=-
askomiko
20.06.2005 22:25:27
Wavesin R-equt on ymmärtääkseni vieläpä varsin hyvällä hyötysuhteella, ainakin Penttijumi-koneilla.
BotneLapio
21.06.2005 17:16:57
Onhan ne joo.

En ole onnistunut löytämään Cubasesta toimintoa, jolla signaalipolun saisi muutettua, joten käytellään näitä "vanhoja" kikkoja.
-=Botnee!!=-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)