Aihe: Ideoita kirkkoäänitykseen
1
Ad libitum
02.07.2005 12:14:11
Tervehdys äänittäjät. Minulle on tulossa mielenkiintoinen projekti, jossa tallennetaan kirkosta urut ja solisti livenä. Tosin ilman yleisöä. Olen ajatellut ottaa solistin laajakalvolla ei ihan läheltä, eli 0,5-1m ja urut+solisti MS-stereolla.
(Aikaa ja mahdollisuuksia akustisesti parhaan pisteen hakemiseen ambienssissa ei ole. Jotain mielikuvia kylläkin).

Näin kesälomakauden kunniaksi heittäkääpä ideoita ilmaan. Miten itse äänittäisit solistin+urut 'livenä?
Roberto
02.07.2005 14:33:23

Solisti läheltä, loput Decca-treellä.
Aki
02.07.2005 16:08:17

Kuulostaa hyvältä lähtökohdalta. Solistimikki ennemmin sen metrin päässä. Ne tilamikit laittaisin itse defaulttina hieman salin keskikohdan etupuolelle, tietysti materiaalista ja tilan kaiusta riippuen. Esim Olarin kirkko on pitkulainen, ja keskikohdassa on jo aikamoinen sekamelska.

Mikäli tarkoitat MS-stereolla kolmella mikillä (left-center-right) poimittua stereokuvaa, ottaisin itse mieluummin ihan XY- tai jopa AB -stereona, tai näiden välimuotona. Lue lisää eroista ja hyödyistä täältä:

http://www.tape.com/Bartlett_Articl … s/stereo_microphone_techniques.html

-Aki.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
mhelin
02.07.2005 20:43:59 (muokattu 02.07.2005 20:45:47)
Solisti puolen metrin päästä yhdellä ja jotain 2-3 metrin (tai kauempaakin, etäisyys on mitattava mitalla tarkasti ja laitettava muistiin, samoin etäisyys urkumikkeihin) päästä toisella mikillä joka on samalla linjalla solistin ja urkurin kanssa. Sitten tuota kaukaisemman mikin ja urkumikkien raitoja siirretään ajallisesti eteenpäin tuohon puolen metrin päässä olevaan solistimikkiin ja miksataan balanssi sopivaksi.

Etäisyyttä ei välttämättä tarvitse mitata jos äänittää jonkin impulssisignaalin raidan alkuun (esim. taputusääni) ja miksausvaiheessa sovittaa ne samalle kohdalle.
milcoin
03.07.2005 10:22:50
Tervehdys äänittäjät. Minulle on tulossa mielenkiintoinen projekti, jossa tallennetaan kirkosta urut ja solisti livenä. Tosin ilman yleisöä. Olen ajatellut ottaa solistin laajakalvolla ei ihan läheltä, eli 0,5-1m ja urut+solisti MS-stereolla.
(Aikaa ja mahdollisuuksia akustisesti parhaan pisteen hakemiseen ambienssissa ei ole. Jotain mielikuvia kylläkin).

Näin kesälomakauden kunniaksi heittäkääpä ideoita ilmaan. Miten itse äänittäisit solistin+urut 'livenä?

Triggerit vaan molempiin...
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Aki
03.07.2005 11:53:49

etäisyys on mitattava mitalla tarkasti ja laitettava muistiin...
...kaukaisemman mikin ja urkumikkien raitoja siirretään ajallisesti eteenpäin...

Tämän tarpeellisuudesta en ole ihan yhtä varma. Jos kyseessä on vähääkään isompi kirkko jossa kaikua löytyy 80-luvun virvelisoundin verran, tolla aikaerolla ei ole mielestäni oleellista vaikutusta. Joskin, mikäli solistin oma mikki tulee miksauksessa hiljaselle ja pääpaino on selvästi tilamikeillä, saattaa siirto tehdä hieman yhtenäisemmän soinnin.

-Aki.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
Ad libitum
03.07.2005 19:08:40
Hyviä ehdotuksia on tullut, tosin triggerit jää pois kun solisti on laulaja/kustantaja :-)

Tahdistusta ajattelin itsekkin tietyn 'kiinteyden saamiseksi yleissoundiin.

Noita urkuja kait ei voi lähimikittää järkevästi joten 'tilaurut olisi homman nimi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)