Aihe: taas näitä, eli tietokone vai raituri 1 | |
---|---|
![]() 29.06.2005 00:19:21 | |
Mulla on tälläinen yhden ihmisen bändi ja olis kiva saada äänitellä demoja sun muuta, musa on sellaista rockia, punkia + mitä nyt sattuu. Olen miettinyt tuollaista 8 tai 16 raitaista nauhuria, tyyliin boss tai korg tai mitä niitä nyt onkaan ja myöskin tietokonepohjaista systeemiä, mutta raituri vaikuttaa jotenkin käytännönläheisemmältä ja yksinkertaisemmalta. Kertokaahan nyt, että kuinka hyvää jälkeä moisilla raitureilla tulee. Laulu, kitarat, basso, ehkä syna, ja rummut rumpukoneella. Saako noilla eväillä hyvän kuuloista tavaraa narulle? Ja kuinka paljon on mahdollista leikata ja liimata ja editoida ja vääntää ja säätää? Myös onko kellään suosituksia rumpukoneista? Ja sitten vielä yksi idioottikysymys, jos tekee rumpukoneella rummut niin meneekö niihin enemmän kuin yksi raita raiturilla tai sit tietokoneella? | |
![]() 29.06.2005 09:20:10 | |
Ja sitten vielä yksi idioottikysymys, jos tekee rumpukoneella rummut niin meneekö niihin enemmän kuin yksi raita raiturilla tai sit tietokoneella? Rummut kannattaa ottaa rumpukoneelta useampana raitana, jotta voit miksausvaiheessa vaikuttaa rumpujen tasoihin tekemättä joka kerta uutta raitaa rumpukoneelta. Esim. bassorummun sävyjä ja tasoja on tosi vaikea arvioida ennen kuin kuulee ne muun kaman kanssa. Mitä tulee tähän isompaan kysymykseen, niin suosittelen kyllä tietokonepohjaista järjestelyä, mikäli sinulla on jo uudehko tietokone. Plussia: + ei raitarajaa + voit käyttää virtuaali-instrumentteja (iso hyöty yhden miehen orkesterissa) + efektivalikoima laajennettavissa rahalla ja myös ilmaiseksi + raiturin hinnalla saa jo hyvän äänikortin parilla mikkietuasteella + 'halpoja' controllereita on saatavilla, jolloin ei ole pakko miksata hiirellä (esim. behringer bcf2000, noin 250e) + tietokonepohjainen järjestelmä on helposti laajennettavissa (vaihtamalla softaa, äänikorttia tai molempia) Joku sellainen kertokoon raiturin plussat, joka sellaista aktiivisesti käyttää. Toisaalta jos et tarvitse tietokonetta mihinkään muuhun eikä sulla ole sellaista ennestään, kannattaa harkita uudelleen. Tonnin lisäsatsaus raituriin saattaa jo tehdä siitä kannattavamman valinnan. | |
![]() 29.06.2005 09:22:02 | |
Semmoinen täydennys vielä, että jos sulla ei ole rumpukonetta vielä, niin tietokonepohjaisella systeemillä voit tehdä rummut midi-karttoina ja syöttää virtuaali-instrumentille (esim. Battery). Tällöin sun ei tarvitse tehdä mitään miksauksia erilliselle laitteelle vaan voit suoraan editoida rumpuja siellä softassa ja tuo virtuaali-instrumentti soittaa ne suoraan. Näppärää. | |
![]() 29.06.2005 09:26:50 (muokattu 29.06.2005 09:27:06) | |
Tietokonepohjainen, miinuksia: - kaatu kummiskin joskus jossain vaiheessa, tai hönkä loppuu koneesta ja rutina alkaa. Plussia: + kaikki edellä jo mainitut. Lahjoita rahaa köyhälle muusikolle: 800021-15687625! Pienimmätkin summat otetaan avosylin vastaan. Firenote - Kasariheavyrockia | |
![]() 29.06.2005 14:11:43 | |
lisää miinuksia tietokoneelle: Tietokone usein pitää meteliä ja vie enempi tilaa paitsi kannettava mutta se vaatii taas kait aika kallista ? rautaa moniraita työskentelyyn. | |
![]() 29.06.2005 18:58:18 | |
Kiitos kaikille vastanneille. Lueskelin eilen rytmin arvostelua bossin br1180sta ja siinä mainittiin olevan ihan kelpoa rumpukonetta, mikki- ja kitaraetuastetta ja olisikohan jotain tuollaista virtuaali-instrumenttisysteemiä myös. Se mikä enemmän vetää mua raiturin puolelle on just se, että mä en luota tietokoneisiin, koska ne kaatuu aina ja kaikkialla, mutta toisaalta sitten ehkä jälki voisi olla parempaa. Mutta kai noilla raitureillakin pystyy edes jonkin verran säätään? No täytyy nyt vielä miettiä, kun itsellä tosiaan on suht uusi kone, että kai tällä voisi tehdä juttuja jos vähän fiksaisi. | |
![]() 30.06.2005 00:02:37 (muokattu 30.06.2005 00:03:46) | |
Oon ite käyttänyt Bossin BR1600CD:tä eli samaa sarjaa kuin 1180. Ne mikkietuset on aika kehnot ja se on muutenkin ehkä vähän tyhmä laite. Tunkee koko ajan efektejä tai kompuraa mukaan ja ne pitää vähän väliä muistaa ottaa pois päältä ja lisäksi sen pienen näytön kanssa värkkääminen on erittäin hermoja ja silmiä rassaavaa. Rolandin VS-sarjan raitureita en ole itse varsinaisesti käyttänyt mutta olen niiden käyttöä vierestä seurannut oman bändin demoa nauhoittaessa ja siinä on ehdoton plussa (missä versiossa nyt sit olikaan) että siihen saa tietokoneen näytön kiinni jolloin ne pikku leditkin näkee :) Suosittelisin siis Rolandia jossa on VGA-liitäntä. Enpähän tosin hintapuolesta osaa taas sanoa mitään... EDIT: Bossissa oli tosin se hyvä puoli et siinä oli rumpu ja bassokone joita oli suht helppo käyttää vaikka nekin välillä mun tahtoa vastusteli. En tiedä onko Rolandeissa niitä. Btw niillä on kaiken lisäksi sama valmistaja. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)