Aihe: Kotistudioon: PCI vaiko FireFace?
1 2
Jouni
23.06.2005 16:25:17 (muokattu 23.06.2005 16:25:46)
Suunnitelmissa olisi rakennella pieni kotistudion poikanen. Uuden PC:n vasta hankittuani tehot eivät lopu kesken, mutta mietityttää pitäisikö hankkia PCI-väyläinen äänikortti vai FireWire laite.. Huomannut olen, että monin paikoin tämä on puhdas mielipidekysymys, mutta tarkoituksena olisi saada kokeneemmilta objektiivista informaatiota ja tietysti niitä mielipiteitäkin, perusteltuna, jos sallitte..

PCI:stä puhuttaessa on ollut mielessä tuo M-Audion Delta 1010LT. 10 kanavaa molempiin suuntiin riittää minulle, sillä liveäänityksiä ei ole tarkoitus päästäkään näillä vermeillä toteuttamaan. M-Audion perään yksi Fostexin 12-raitainen, jonka mallia en nyt muista.

FW:tä miettiessäni päädyin ratkaisuun Terrateciltä. Phase 88:n räkkiversion. Kuulemani mukaan se on hintaansa nähden erinomainen.

Monitoreiksi suunnittelin Yamahan MSP 5 paria, sillä ne ovat kooltaan huoneeseeni sopivat ja olen kuullut niitä kehuttavan. Niissä ei ole sitä keskialueen honotusta, mikä kokoisissaan Tannoy-laitteissa, eikä alapää ole liian massiivinen, kuten vaikka Behringerin Trutheissa..

Midin kautta käytössä on Rolandin EM-2000 ja ajattelin hankkia vielä M-Audion Ozonen synapadihommiin.

Siis:
Kumpaa suosittelette? Firewire- vai PCI-toimista laitetta? Ja onko suunnitelmani muuten pahasti ongelmallinen tai muuten vaan naurettava?

Niin, ja kiitos jo etukäteen... :-)
"On siinä pojilla piuhat ja saundit..."
lion
23.06.2005 17:20:59
noniin no. Mitä sillä fostexin raiturilla oli tarkoitus tehdä, jos nauhoitus tapahtuu tietokoneella?

Firewire ja pci korteissa nyt ei sinänsä ole mitään kummempia äänenlaadullisia eroja, vaan enemmänkin se, että firewireä käytettäessä säästyy pci-korttipaikka, laite on yleensä räkkimalli, jolloin koneeseen ei tarvi viedä kuin yksi piuha ja sen jälkeen kaikki liitännät, volumenapit yms. on käden ulottuvilla siinä räkissä tai pöydänkulmalla. Firewiret sopii myös läppäreihin ja niihin ne ovatkin ihan ykkösvaihtoehto. Pci kortit on edullinen ja hintalaatu-suhteeltaan yleensä loistava hankinta, joten suosittelen. Varsinkin sellaiset pci-kortit mistä löytyy adat liitäntä on hyvä hankinta, koska esim. behringerin ada8000 voi sitten parilla huntilla laajentaa laitteeseen 8-kanavaa sisään ja ulos lisää.

Kun mietit tällaista tietokonenauhoitussysteemin hankintaa, pidä mielessä, että signaalitiet pysyvät mahdollisimman yksinkertaisina, eli ei väliin mitään ylimääräisiä mikseripöytiä/raitureita/efektilaatikoita tms.

Signaalitie on parhaimmillaan kun se menee näin:

IN: Äänilähde (esim. mikrofoni) -> Etuaste -> AD-muunnos -> raiturisofta

OUT: Raiturisofta -> DA-muunnos -> Vahvistin -> Kaiuttimet

Ei mitään ylimääräisiä juttuja välissä. Ulostullessa voi tietysti joutua viemään signaalin jonkin pikkumikserin läpi jotta saa kuulokekuuntelun/volumenapin monitoreille tms. jos esim käyttää aktiivisia monitoreita.

- Li'oN
pop pop pop - kornipop kuplii kattilassa
BotneLapio
23.06.2005 20:50:35
Kannattaa pitää mielessä, että PCI-väylän maksimi siirtonopeus on 133Mbit/s, kun "normaali" FireWire siirtää daattaa 400Mbit/s. Jos hankit FW800 emolevyn ja audiointerfacen, joka myös tukee tätä, saat nopeudeksi huikeat 800Mbit/s. PCI:t toki halvempia, mutta itse sijottaisin FW:hen.
-=Botnee!!=-
PIM
23.06.2005 21:29:59
Kannattaa pitää mielessä, että PCI-väylän maksimi siirtonopeus on 133Mbit/s, kun "normaali" FireWire siirtää daattaa 400Mbit/s. Jos hankit FW800 emolevyn ja audiointerfacen, joka myös tukee tätä, saat nopeudeksi huikeat 800Mbit/s. PCI:t toki halvempia, mutta itse sijottaisin FW:hen.

PCI-väylä kyllä siirtää teoriassa 133MB/s eikä 133Mbit/s eli pikkasen enemmän kuin toi Firewiren 400Mbit/s eli 50MB/s tai 800Mbit/s eli 100Mbit/s.

Täältä lisää eri laitteiden ja väylien siirtonopeuksista.

http://www.acme.com/build_a_pc/bandwidth.html
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
BotneLapio
24.06.2005 00:32:51
OK, mulla on siis ollut täysin väärää tietoa. Hyvä et nääkin tuli nyt selväksi!
-=Botnee!!=-
Jouni
26.06.2005 13:57:35
Mitä sillä fostexin raiturilla oli tarkoitus tehdä, jos nauhoitus tapahtuu tietokoneella?

Niin, tuo Fostex tulisi väliin, koska olen yleensä äänitellessäni pyrkinyt equttamaan joitain tarpeettomia taajuuksia pois jo pöydästä. Myös noiden kuulokkeiden ja aktiivimonitorien volumesäätö tapahtuisi helposti samasta laitteesta. Lisäksi puhuessani äänityshuoneeseen kuulokkeisiin, on mielestäni turhaa kierrättää signaalia koneen kautta. Myönnän tietysti olevani jollain asteella tätä ummikko-osastoa (siksi täällä kyselenkin), mutta olen muualla työskennellessäni havainnut nämä hyviksi lähtökohdiksi.

Behringerin ada8000

Tuo Behringerin AD/DA-muunnin on ollut kyllä mielessä. Hintakaan ei ole paha.. Kuinka tämä toimisi käytännössä?
Benighted
28.06.2005 20:22:53

Tuo Behringerin AD/DA-muunnin on ollut kyllä mielessä. Hintakaan ei ole paha.. Kuinka tämä toimisi käytännössä?

Aivan loistavasti, yhden ostin viime vuoden puolella ja aivan loistavasti on toiminut, eikä äänessä ole todellakaan mitään moitittavaa. Itse en tosin käytä Behkun etuasteita vaan Yamahan mikserin mutta tämä nyt on makuasia.

Itsellä signaalitie: Mikki/instrumentti -> mikseri -> insertistä patchbayhyn(tämä sen takia ettei mikserissä ole direct-outteja) -> ADA8000. Ylimääräistä kohinaa tai muuta huonontavaa ei äänessä ole tähän mennessä esiintynyt.
Dani
PIM
28.06.2005 21:55:11
Itse en tosin käytä Behkun etuasteita vaan Yamahan mikserin mutta tämä nyt on makuasia.

Itse asiassa kyllä käytät, koska ADA8000 linjatasoiset input kulkee myös etuasteen kautta. Nyt siis käytännössä vahvistat ensin mikkisignaalin Yamahan etuasteessa linjatasoiseksi ja sen jälkeen se menee vaimennuspadin kautta ADA:n etuasteeseen jossa se vahvistetaan uudestaan linjatasoiseksi ennen AD-muunninta.
Jouni
29.06.2005 10:56:18
Kuulostaako nyt järkevältä tämä riisuttu "signaalitiesuunnitelmani"?

Mikki/instrumentti -> ADA8000 -> koneelle

Yritys olisi pitää signaalitie lyhyenä, vaikka jatkossa tuohon instrumentin ja ADA:n väliin olisi tarkoitus hankkia tuo Fostexin mikseri ja ostoslistalla on ollut jo jonkin aikaa ARTin kahden kanavan putkietunen jota voisi käyttää vähän siellä täällä..
Protone
29.06.2005 14:44:45
Moi Jouni!

Mikäli päädyt PCI -pohjaiseen ratkaisuun, niin mulla olisi just myynnissä RME:n multiface PCI-kortilla.

RME on yksi arvostetuimpia ja laadukkaimpia valmistajia markkinoilla, ja ajurit on vakaita kuin... no... vaikka kallio... ;) Itsellä ei kahden vuoden aikana ole ollut yhtä ainutta ongelmaa kortina kanssa. Niin, ja ad/da-muuntimet on samaa luokkaa kuin apogeella = uskomattomat!

Terratecciin en koskisi pitkällä tikullakaan, M-audiot on ok, mutta RME painii kyllä eri sarjassa..

No niin, mainospuhe pidetty. (olen 100% tuota mieltä vaikka ei multiface olisikaan myynnissä!)

Tsekkaa tuolta lisää jos kiinnostaa! Ja kortti löytyy muusikoiden.netin torilta!

http://www.rme-audio.com/english/hdsp/multifa.htm
Benighted
29.06.2005 19:56:01

Itse asiassa kyllä käytät, koska ADA8000 linjatasoiset input kulkee myös etuasteen kautta. Nyt siis käytännössä vahvistat ensin mikkisignaalin Yamahan etuasteessa linjatasoiseksi ja sen jälkeen se menee vaimennuspadin kautta ADA:n etuasteeseen jossa se vahvistetaan uudestaan linjatasoiseksi ennen AD-muunninta.

Mietin että käyttäessäni niitä plugituloja ADAssa ei "esivahvistus" ole päällä, mutta onko siis tosiaan noin että se esivahvistaa kaiken mikä sisään tulee analogisena? Sillä nyt sinänsä ole merkitystä mulle koska näin aion tehdä jatkossakin käytettävyyden takia, mutta olisi ihan mukava tietää.
Dani
sami_sumea
29.06.2005 21:27:46 (muokattu 29.06.2005 21:29:49)

Mietin että käyttäessäni niitä plugituloja ADAssa ei "esivahvistus" ole päällä, mutta onko siis tosiaan noin että se esivahvistaa kaiken mikä sisään tulee analogisena? Sillä nyt sinänsä ole merkitystä mulle koska näin aion tehdä jatkossakin käytettävyyden takia, mutta olisi ihan mukava tietää.

Jep, jossain näin ton piirustukset ja tosiaan kaikki menee ton preamp-stagen läpi, linjaan on vain lykätty vastusta väliin (sikäli kun mä noista piirustuksista jotain ymmärrän :-)

http://www.gyraf.dk/schematics/Behringer_ada8000_analouge.PDF

Ilmankos on vähän säröarvot korkealla... Outputissa ei näyttäis olevan mitään kikkailua.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
Benighted
30.06.2005 21:00:44

Jep, jossain näin ton piirustukset ja tosiaan kaikki menee ton preamp-stagen läpi, linjaan on vain lykätty vastusta väliin (sikäli kun mä noista piirustuksista jotain ymmärrän :-)

http://www.gyraf.dk/schematics/Behringer_ada8000_analouge.PDF

Ilmankos on vähän säröarvot korkealla... Outputissa ei näyttäis olevan mitään kikkailua.

...

Aika jännä juttu..noh, enpä ole tähän mennessä huomannut mitään erityisen suurta säröä äänessä joten jatketaan samaan malliin :D (ja kun lähinnä metallimusiikkia äänitän niin pieni lisäsärö ei tee edes pahaa :P)
Dani
sami_sumea
30.06.2005 22:05:30

Aika jännä juttu..noh, enpä ole tähän mennessä huomannut mitään erityisen suurta säröä äänessä joten jatketaan samaan malliin :D (ja kun lähinnä metallimusiikkia äänitän niin pieni lisäsärö ei tee edes pahaa :P)

Äh, siis "säröarvot korkealla" tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että intermodulation distortion-arvot mitattuna ovat selvästi esmes RME:n kortteja korkeammalla.

Ei sillä mitään väliä ole oikeasti ;)

...
mhelin
01.07.2005 09:25:13
ADA:n mittauksessa saadaan erilaisia tuloksia riippuen siitä mitä kelloa käytetään (sisäinen, ulkoinen ADAT tai ulkoinen word clock). Luultavasti tuo sisäinen on A/D munnoksen kannalta parhain, tuo WC myöskin pitäisi olla hyvä (riippuu käytetystä ulkoisesta kellosta), mutta ulkoisella ADAT-synkalla voi säröä tulla enemmän. Vaimennusvastukset linjatulossa eivät aiheuta säröä, mutta jos tulosignaali on liian kuuma niin toki säröä syntyy (eli vaimennusta saatetaan tarvita enemmän kuin ADA:sta löytyy).

Muuntimen dataa löytyy täältä:
http://www.wavefrontsemi.com/DataSheetsFolder/WavefrontAL1101.pdf

Samaa muunninta on käytetty RME:n AEB 4/I:ssä ja AEB 8/I:ssä.
sami_sumea
01.07.2005 12:44:03 (muokattu 01.07.2005 12:45:11)

Vaimennusvastukset linjatulossa eivät aiheuta säröä

Ei, mutta se, että myös linjasignaali vedetään mikkietuasteen läpi todennäköisesti aiheuttaa..

Ainakin RME:llä saa huomattavasti matalammat säröarvot vaikka muuntimet ovatkin samat. Mutta, kuten sanottu, eroa tuskin kukaan normaali kuolevainen kotistudiossaan huomaa.

...
mhelin
01.07.2005 14:47:25
Tuo "mikkietunen" on käytännössä kaksi komplementaariparia transistoreja, ja särö on linjasignaalillakin pienempi kuin pelkällä oparilla. Siis se särö ei voi syntyä muusta kuin yliohjauksesta, nuo erillistransistorit parantavat huomattavasti tuon vahvistinasteen ominaisuuksia.

Tuo tapa syöttää linjatasoinen signaali mikkietusen läpi on ihan yleinen kaikissa miksereissä (Soundcraft ja Allen Heath mukaanlukien, esim. http://www.gyraf.dk/schematics/Allen_heat%20mixer.GIF ), siis niiden monokanavissa nimenomaan.

Eräs samaa topologiaa käyttävä mikrofonietuaste on esitelty sivulla http://sound.westhost.com/project66.htm

Tuossa sanotaan että "Distortion is low to unmeasurable because it is below the noise level at high gains". Eli särö hukkuu kohinaan. Käytössä tuossa on sama opari kuin ADA:ssa (TL07x). Toisaalta A/D muuntimien kanssa tuo opari ei välttämättä ole paras mahdollinen, tosin tuon AL1101:n tuloimpedanssi on 160 kilo-ohmia joka ei ole millekkään oparille liian pieni. Itseasiassia se riittäisi jopa suoraan sähkökitaran mikille, ainakin yksikelaiselle (hyvä idea, A/D muunnin suoraan kitaran sisään ja kitarasta S/PDIF tai TOSLINK lähtö jollekin DSP-mallintavalle etuasteelle). En tiedä mitä oparia RME käyttää, TL072:n särö pysyttelee hyvin alle 0.007 %:n kuuloalueella:
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/webbop/072.htm

(NO LOAD käyrä ~160k kuorma)
NE5532:lla alle 0.0001 %:n
(http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/webbop/5532.htm)

Mutta järkevintä ADA:aa on käyttää mikkietuvahvistimena + A/D muuntimena, signaaliketju on erittäin lyhyt, ja tuo etuvahvistintyyppi sopii hyvin tuollaisille 20-50 dB gainille. Pienillä gaineilla se ei ole niin hyvä (gaininsäätöpotikka itsessään aiheuttaa kohinaa joka dominoi matalilla gaineilla, senkin vuoksi matalakohinainen kiinteä metallikalvovastuksilla toteutettu padi on parempi lisä kuin huonolaatuinen hiilikalvoinen potikka).
PIM
01.07.2005 15:16:01
Terratecciin en koskisi pitkällä tikullakaan, M-audiot on ok, mutta RME painii kyllä eri sarjassa..

Oletko itse ollut tekemisissä näiden EWS88 sarjan korttien kanssa? Vähemmän ihmisillä on niiden kanssa ollut ongelmia kuin esim. Emun 1212:n kanssa eikä itselläni ainakaan ollut mitään ongelmia edes VIAllisella emolla. Jos tarvii pelkkää ADAT liitäntää ja midiä laitteiden yhdistämiseen ja synkkaamiseen niin toi on ihan hyvä vaihtoehto, eikä todellakaan hinnalla pilattu. Kannattaa tsekkailla Ebay.de:ä sillä itse bongasin sieltä keväällä pari uutta EWS88D:ää alle satasen kipale ihan siltä varalta että jokus sais laitettua pöytäkoneen mihin ne pistäis.
sami_sumea
01.07.2005 15:53:53

Siis se särö ei voi syntyä muusta kuin yliohjauksesta, nuo erillistransistorit parantavat huomattavasti tuon vahvistinasteen ominaisuuksia.

Kiitos selvityksestä :). Elektroniikka ei ole meikäläisen vahvin osa-alue (lue: en ymmärtänyt asiasta juuri mitään), lähinnä ihmettelin noita säröarvoja mittaustulosten ja muutaman webbifoorumin perusteella:

ADA:

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0,13 - -0,04
Noise level, dB (A): -105,5 db
Dynamic range, dB (A): 103,6 db
THD, %: 0,020
IMD, %: 0,077
Stereo crosstalk, dB: Crosstalk -100,8dB

RME (Digi96/8 PST, vanhempi malli):

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB: +0.05, -0.04
Noise level, dB (A): -104.8
Dynamic range, dB (A): 104.5
THD, %: 0.0015
IMD, %: 0.0022
Stereo crosstalk, dB: -102.2

Eli RME:ssä säröarvot ovat yli 10x pienemmät (IMD jopa 35x pienempi) kuin ADAssa. Eri asia on toki paljonko nuo vaikuttavat soundiin, normaalikäytössä en ole juuri noiden välillä eroa huomannut.

...
PIM
01.07.2005 16:23:51
Ei noita lukuja kannata tuijottaa liikaa koska ei ihmiskorva tuon tasoisia säröarvoa pysty erottamaan. Ja tässä puhutaan nyt kuitenkin halvimmasta mahdollisesta mikkietuasteilla varustetusta 8 kanavaisesta ad-muuntimesta joten pieni suhteellisuuden taju ei muutenkaan olisi pahitteeksi vaatimustasoa määriteltäessä. Itse en näe mitään järkeä maksaa muutaman prosentin kymmenyksen paremmista säröarvoista moninkertaista hintaa vaan sen takia että voi nukkua yönsä pelkäämättä IM-mörköjä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)