JPQ 03.09.2005 15:04:00 | |
---|
Paljonko vaikuttaa mikkikaapelin litistyminen äänenlaatuun ? ja nyt "tieteellisessä" (teknisiä mittauksia..) käytössä eli musiikki käytössähän se on hieman eri asia vaikka siitäkin voi kertoa. Älkää pelätkö en ole hifistiksi ryhtynyt minä olen hyvän äänen ystävä (ero hifistiin ne uskoo että kaapelin kytkemis suunnalla on väliä yms ja katsovat äänenlaatua mittarein enempi minä korvalla) eikä se tarkoita mahd hienoja speksejä ja kamojakaan. |
Roberto 03.09.2005 17:17:37 | |
---|
Hoho! |
cozmo 03.09.2005 17:53:03 | |
---|
litistyminen puristaa dynamiikkaa kun ohuempaan kaapeliin ei mahdu niin paljoa dynamiikkaa. eli litistynyt mikkipiuha kompressoi siinä suhteessa mikä on alkuperäisen ja rutistuneen piuhan suhde. selviää kaavalla "jälkeen : ennen", eli esim alkuperäisen piuhan paksuus 0,5mm ja litistyneen 0,2. niin kompressiosuhteeksi voidaan laskea 2.5 : 1 ;) no ei h..vetissä tämä on vaan samalta kirjoittaja liian mones tällainen ketju, joten minulla ainakin loppuu hiljalleen kärsivällisyys ja kyky vastata asiallisesti. Mutta, oikeasti jos signaali pääsee ko. letkun läpi voidaan puhua vielä toimivasta mikkipiuhasta, vaikka olis minkä muotonen. helpoiten kunto selviää koettamalla että kulkeeko piuhassa phantom. |
dewil 03.09.2005 18:40:08 | |
---|
Siis jos piuha on litistynyt horisontaalisesti, ei se vaikuta taajuustoistoon suuntaan eikä toiseen, mutta dynamiikkahan siinä luonnollisesti kärsii. Jos litistyminen taas on tapahtunut vertikaali linjassa, kutistuu taajuusalue sen mukaan, miten piuha on litistynyt. Molemmin puolin yhtäpaljon, vaiko esim, vain vasemmalta puolelta. (jolloin ylätaajuudet kärsivät jne.) Yksi asia, joka monesti unohtuu piuhoja valitessa on pituus. alle kahden metrin piuhat eivät pysty käsittelemään bassotaajuuksia, koska esim 20herzin aallonpituus on niin pitkä, ettei ääni mahdu piuhaan. Zori. Krapula ja levoton olo :/ Don´t Clone The Beat. Own The Beat. |
Kemppilä 03.09.2005 19:42:14 (muokattu 03.09.2005 19:43:04) | |
---|
No jos johteet litistyy siellä piuhassa, eli niiden poikkipinta-ala pienenee, niin silloin resistanssi kasvaa. Jossakin piuhoissa, missä menee suurempia jännitteitä, tosta voi varmaan olla haittaa, esim. lämpenemisen muodossa. Tämä siis fysiikantunnilla opetettujen asioiden perusteella. Emmää sitten tiedä vaikuttaako toi äänenlaatuun niin merkittävästi, mutta periaatteessa vaikuttaa. "Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." |
SirElwood 03.09.2005 20:09:04 | |
---|
Se lisää outoa kohinaa. |
Leikari 03.09.2005 20:29:11 | |
---|
katsovat äänenlaatua mittarein enempi minä korvalla. ...siis sehän on niin, että tosihifisti kuuntelee korvalla - insinöörit mittaavat eivätkä ymmärrä kunnollisesta äänentoistosta mitään - ja tosi on, että mittauksilla ei kaikkia todellisia äänellisiä eroja saa esille. ja itse asiaa: litistymä piuhassa on ainakin yhtä paha juttu kun että johto on jostain kohdasta kiepillä - pahimmassa tapauksessa oikein täysikierroksen - - paha mutkittelukin melkoinen särön lisääjä ja erottelukyvyn heikentäjä sekä dynamiikan syöjä. Yhdenkin kaverin kotistudio oli kuin jokin ylen pitkäaaltolähteysten antennikenttä kun siellä kävin - piuhahässäkät indusoi niin hitosti sähkömagneettisia häiriöitä ja radioaaltoja, että semmoisessa paikassa ei saa mitään tolkullista tulosta aikaiseksi Soitetaan jamia! |
Roberto 03.09.2005 20:51:49 | |
---|
kohinaa. aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrggggggghhhhhhh!!! |
JPQ 03.09.2005 21:02:34 | |
---|
litistyminen puristaa dynamiikkaa kun ohuempaan kaapeliin ei mahdu niin paljoa dynamiikkaa. eli litistynyt mikkipiuha kompressoi siinä suhteessa mikä on alkuperäisen ja rutistuneen piuhan suhde. selviää kaavalla "jälkeen : ennen", eli esim alkuperäisen piuhan paksuus 0,5mm ja litistyneen 0,2. niin kompressiosuhteeksi voidaan laskea 2.5 : 1 ;) no ei h..vetissä tämä on vaan samalta kirjoittaja liian mones tällainen ketju, joten minulla ainakin loppuu hiljalleen kärsivällisyys ja kyky vastata asiallisesti. Mutta, oikeasti jos signaali pääsee ko. letkun läpi voidaan puhua vielä toimivasta mikkipiuhasta, vaikka olis minkä muotonen. helpoiten kunto selviää koettamalla että kulkeeko piuhassa phantom. Ymmärsit mut väärin haluan tietää onko mahdollista ei tarkoita heti että siitä silti välittäisin. tämä ketju on nyt uteliaisuutta joten pysy poissa jos uteliaalle et halua vastata. Muihin ketjuihin(i) sanon kaikkea ei voi tietää eli on ilmiöitä jotka on normaaleja ja ilmiöitä josta tarvii olla huolissaan sitä ei vaan aina tiedä. |
SirElwood 03.09.2005 21:21:56 | |
---|
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrggggggghhhhhhh!!! Arvasin sun reaktion! :D |
Mikael 04.09.2005 21:08:17 | |
---|
jäät lähtee ja suhisee... Oli miten oli, mutta näin on. |