Jale 02.09.2005 09:42:54 | |
---|
Tuossa olen pyöritelyt tarkkaamo ideoita päässäni ja nyt pähkäilen äänityskoppia. Musahuoneeni vieressä on kellari. Voisin puhkaista seinän huoneesta kellariin. Tosin kellari pitää ekaks putsata ja uudet levyt seiniin ja ehkä lisää villlaa yms. Kellari on reilun parin metrin syvyydessä muista lattioista. Kun kellarin oven avaa eteisessä, niin se tila on heti siinä silmien edessä neliön muotoisena. Sivut on reilun kaks metriä. Lattian vois siihen kyhätä. Huone on melko matala, oisko ollu 212 cm..joten ajattelin että kellarin tila vois sitten olla korkeampi. Mites lattia olis järkevä suunnitella ja mistä materiaaleista? Saisko siitä jotenkin kelluvan? Eikös siitä periaatteessa sais aika hyvän äänitystilan esim. laululle ja kitaravahvistimelle? Seinät kun laittais hyvin, että eristyy ulkopuolinen (tosin vähäinen) melu ja kaikua ei syntyis lainkaan. Myös huone kaipaa ehostusta. Seinät on kamalassa kunnossa. Tapetit repsottaa ja eihän siellä inspiroi. Onko Halltex levyt hyvä ratkasu? Niitä asentas vaan vanhojen seinien päälle. Talossa puulämmitys ja pattereitakin joutuu talvella käyttämään, niin eikös tuo Halltex ole myös jonkinlainen lämpöeriste? "Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!" |
Roberto 02.09.2005 09:52:27 | |
---|
Tee kolmion muotoinen huone sinne, kipsilevyä tuplana ja painavaa villaa kulmat täyteen. Katto vähän vinoon ja lattia ylös kellumaan ni vot. |
Jale 02.09.2005 09:59:05 | |
---|
Kyllä täällä on nopeita vastaajia, huh! Sormet syyhyää jo, tahtoo valmista! Miten lattia laitetaan kellumaan? Onko linkkejä, vinkkejä? Kohta saatte lukea lehdistä kuinka äänityskoppia rakentanut hippi putos lattian läpi kellariin! "Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!" |
Roberto 02.09.2005 10:00:31 | |
---|
www.johnlsayers.com ja sieltä forumiin. Pari viikkoa menee lukiessa, ota kuppi kaffetta ennen ku alotat. |
Haipuma 02.09.2005 10:02:41 | |
---|
Kysymystä hiukan jopa aiheeseen liittyen: Onko jotain muita fiksuja tapoja kiinnittää akustiikkalevyjä seinään kuin liima? Esim. jonkinlaiset ruuviprikkaviritykset? Kuitenkin siistin näköisesti. Levyjenkään ei ilmeisesti tarvitse olla toisissaan aivan kiinni, eli piene raon voinee jättää levyjen väliin. Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää. |
aimotuska 02.09.2005 10:52:58 | |
---|
Onko jotain muita fiksuja tapoja kiinnittää akustiikkalevyjä seinään kuin liima? Jannut muokkasi paikallisen väestönsuojan treeni/nauhoitustilaksi silleen, että akustiikkalevyt laitettiin seinään nk. koolausten avulla. Eli seinään kiinni semmoset tukirimat, joihin ruuvattiin laudat syrjälleen kiinni. Lautojen väliin akustiikkalevyt ja lautojen ulkosyrjään sitten taas toiset rimat, jotka pitää levyjä paikallaan. Tuli nättiä jälkeä. Kattoon samanlainen ratkaisu ja lattiaan sitten semmonen paksu huopamainen kokolattiamatto. Jos katto otettais pois ja katsotaan sitä rimajuttua ylhäältä, niin jokainen rimasysteemi muodostaa periaatteessa I-kirjaimen. Kahden I-kirjaimen väliseen tilaan siis laitetaan akustiikkalevyt. Siis tälleen: I-I-I-I-I..., jossa viiva meinaa akustiikkalevyä. Menipä vaikeaksi selittää, saiko tuosta mitään selvää? I cna tpye 300 wrods a mniute. |
Jale 02.09.2005 11:41:39 | |
---|
Itse olen meinannut laittaa levyä seinään juuri edellämainitulla tavalla. Onko akustiikkalevyissä suuriakin eroja? Että mitä ostaa? Löytääkö niitä ihan perus starkkikoorauta osastoilta? "Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!" |
Haipuma 02.09.2005 12:12:57 (muokattu 02.09.2005 12:13:58) | |
---|
Itse olen meinannut laittaa levyä seinään juuri edellämainitulla tavalla. Onko akustiikkalevyissä suuriakin eroja? Heh, mä sain ilmaiseksi koululuokan katosta läjittäin ihan hyvä kuntoista levyä, roskiin olisi muuten mennyt. Parempi niiden mun seinällä. Onhan noiden paksuudessa ja tiheydessäkin eroja. Ohuiden luulisi riittävän esim. cybrocky-seinän päälle. Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää. |
Jale 02.09.2005 12:31:16 (muokattu 02.09.2005 12:38:14) | |
---|
En netistä löytänyt hintoja akustiikkalevyille. Mitä ne yleensä maksaa? Entäs tuo mainitsemani Halltex-levy? Onko ominaisuuksiltaan lainkaan sama? Akustiikkalevja saa varmaan vain valkosena? Olis kiva saada jotain väriä huoneeseen. Halltexiä kun löytyy tapetoituna. Lähinnä tässä ajattelen tuota huoneen akustointia/sisustusta. "Mites kotona menee?-Mistäs mä tiedän.Mähän olen täällä!" |
aimotuska 02.09.2005 14:08:53 | |
---|
Semmonen 5x5x5m kuution kokoisen väestönsuojan levyttäminen maksoi muistaakseni kaikkiaan noin 1000€. I cna tpye 300 wrods a mniute. |
PwrChordAccent 02.09.2005 14:23:11 | |
---|
Akustiikkalevyjä löytyy halutessasi minkä värisenä vain, varastotavarana ainakin kirkas valk, maalarinvalk, grafiitinharmaa ja musta. Ja tiheys vaikuttaa hintaan, esim. Paroc Royal Viva 600x1200 50mm paksuna on 28e/m2 alv 0%, ja taas vastaavan kokoisen Taku-V villan saattaa saada puoleen hintaan . Royal- paketti sitten painaakin tuplasti enemmän ja on joka sivulta päällystetty, halvemmisa tarvitset listat kylkiin jottei lasipöly vie henkeä... Mutta molemmat ääripäät kyllä toimivat mainiosti tilanteessasi. Lattian kellutat järkevästi näin: pohjalle asennat 50mm todella kovan askelvaimennusvillan, en muista koodia, soita Parocille tai Isoverille ja kysy. Villan päälle limittäin kaksi kerrosta lattiagyproc- levyä, paksuus 15mm. Katso etteivät saumat osu päällekäin, siksi limitys. Kipsien päälle askelvaimennussolumuovi, n. 3mm. Ja lopuksi haluamasi pinta, vaikkapa parketti tai laminaatti. Muista lattian rakennusvaiheessa pitää kokoajan reilun 1/2cm kiilat seinissä kiinni, uusi lattiasi ei saa mistään osua seiniin, siksi se onkin kelluva;) Lykkyä tykö, nimimerkki "en koskaan unohda kesän 2004 tarkkaamoremonttia..." Ps. rakentaminen on kivaa...jos joku muu tekisi sen. Ei se haittaa, trigataan.... |