Aihe: Stemmat soimaan 1 | |
---|---|
![]() 12.08.2005 19:52:50 | |
Eli kysyn stemmojen virittelystä. Miten ne pitää mixata jotta ne ovat ikäänkuin taustalla "usvaisena soundina" (kuten stemmat pitääkin olla). Ainakaan pelkkä voimakkuuden tason säätely ja panorointi ei tee kyseistä efektiä. Pientä equtusta kokeilin myös. Stemmoista puuttuu myös pyöreys. Equtusta tietyltä alueelta? Efektejä? (jos näin niin mitä?) .. ei osaa. Kiitos Laittaiskohan kamat myyntiin. | |
![]() 12.08.2005 23:39:37 | |
a) autotunella ihan suoraks:P no ei vaan. mutta kompura ummetus asetuksiin ja ihan makkaraa niin johan menee taka alalle ja sopivasti kaikua | |
![]() 13.08.2005 00:22:14 | |
Stemmalauluraitojen kanavakohtaisten kompressointien lisäksi olen kompressoinut kaikki stemmat vielä ryhmänä. Ne saa jotenkin mielestäni paremmin kasaan niin. Eq:lla olen leikkaillut myös "lead-laulun" tieltä, ettei kaikki vokalisointi mene epäselväksi mössöksi. Tuntuu myös, että mitä enemmän stemmalinjoja on, niin sitä leveämmälle niitä voi panoroida. Nauhoitusvaiheessa olen järkeillyt myös niin, että mieluummin vähän normaalia kauempaa, kun mikissä kiinni (riippuen tietysti biisistä, stemmalinjasta ja sen funktiosta biisissä) Tämä kaikki siis ihan mutulla ja amatöörin suusta. :) Olisi hauska kuulla kokeneempien ajatuksia aiheesta. "kicking is hard" | |
![]() 13.08.2005 00:48:35 (muokattu 13.08.2005 00:53:03) | |
Tässä mun käyttämiä tapoja... Alapäät veks, koska usein stemmat pannataan laidoille eikä siellä tarvita alapäätä > alapäänleikkuri @ 150Hz, joskus jopa 250Hz. Jos haluaa utuista, niin lisäksi vielä yläpäänleikkuri @ 4kHz. Tosin enemmän käytän rankkaa de-esseriä, 6-8dB vaimennuksella jolloin saan vain yhdet "ässät" leadista, taustalaulut saavat soida muilla taajuuksilla, pois leadin tieltä niinkuin tuolla ylhäällä sanottiin.. Nämä toimenpiteet siis stereoryhmälle. Viimeiseksi laitan kompressorin, jossa tiukka atakki, ja hidas release, jotta konsonantit lytätään mutta jälkisointi nousee, mikä isontaa. Mausteena vielä pieni stereokuvan levitys (10-20%), riippuu musiikista ja miksauksen tyylilajista, ja keveä chorus / phaser / flanger, mikä jo itsessään tietysti tuo vaiheita. Näitä käytän tietysti vain rockissa ja energisessä musiikissa, jazzit ym. klassisemmat vaatii klassisempia tapoja. Taustalauluista saa ikään kuin uppoavammat jos laulaa tietyllä tekniikalla äänitysvaiheessa. Tämä toimii sairaan hyvin, eikä eroa huomaa juuri kukaan leadin alta. Tässä taustalaulutekniikassa niellään konsonantit pois kokonaan, peet lausutaan lähes veenä, teet, ärrät ym voi "nielaista" kokonaan pois. Tekniikkaa voi harjoitella esim. pitämällä yhtä sormea etuhampaiden välissä, jolloin konsonanttien muodostus on hankalampaa. Kuulostaa typerältä solona, mutta leadin kanssa..Nam. | |
![]() 15.08.2005 15:32:23 | |
Tuossa koopop heitti kyllä niin hyvän vinkin et plussaa pitää antaa. Ei ois vielä jotain hyviä chorus/flanger/phaser ehdotuksia? plugareita tarkoitan. tai ihan muutenkin vinkkekä noiden käytöstä? joskus olen noita kokeillut ja ehkä on sattunut huonoja plugareita vastaan tai sitten vaan en osaa. :) | |
![]() 15.08.2005 15:51:29 (muokattu 15.08.2005 16:04:16) | |
chorukseen tahi phaseriin olen käyttänyt joitain Sonic Foundryn SFX:n perusplugareita, ne toimii ihan jees tollaisessa käytössä.. UAD-1:sessä olevat moulinexit on sitten astetta laadukkaammat.. Niin, ja UAD-1:sessä olevat 1176LN, SE, ja LA-2A ovat juuri ne kompurat jotka toimii raidalla kun raidalla. 1176LN leadille, ja 1176SE taustaryhmälle, SE ohentaa alapäätä hieman valmiiksi.. Vaiheenlevitykseen löytyy työkalu suoraan Nuendosta, plugariosastolla Wavesin S1-Imager toimii hyvin. PT puolellahan suitessa on natiivi-vaiheenlevitys.. Chorusta/flangeria olen käyttänyt vaan mausteena, tuon märkää signaalia mukaan juuri sen verran että stereo alkaa huojumaan vähän. En ole sen kummemmin katsellut asetuksia, plug päälle ja sekaan vaan. Käytän efektejä Auxin perässä omalla kanavalla jolloin saan miksauksessa efektipaluut liu'ulle ja tarvittaessa vielä muokattua efektin lähtöä, esim., duckattua (suom.huom!) kaikupaluuta yms tms Jos tuntuu että taustalauluihin ei mahdu enää kaikua tai se ei erottuisi, kannattaa laittaa laulut taustalaulukaiun kompuran sidechainiin, jolloin taustojen lopettaessa kaiut nousee esiin. Sama myös leadin delaylle. Usein aloitan miksauksen lauluista, jotka on lähes aina biisin tärkein elementti. Tämä osaltaan siksi että joskus on tullut käytettyä rauta ja plugaritehot kaikkeen muuhun ja yllättäen laulun astuessa mukaan miksaukseen on paavot "lopussa", ja sitten ne jää demomaisiksi. | |
![]() 15.08.2005 21:56:59 (muokattu 15.08.2005 21:57:23) | |
Yksi hyvä konsti upottaa niitä taustalauluja on tehdä feidit (fade) siten että fade nielaisee aloitusäänen, jolloin stemma ui huomaamattomammin mukaan. Tää on vähän samaa kuin tuo koopopin laulutekniikka, mutta jälkikäteen. Ahkera edit-mies duunaa noi vaikka joka sanalle... Oli miten oli, mutta näin on. | |
![]() 15.08.2005 22:11:39 (muokattu 15.08.2005 22:12:26) | |
Ei ois vielä jotain hyviä chorus/flanger/phaser ehdotuksia? No perushyvä levittäjä on aina lyhyt dealy omalle raidalleen ja siihen snadisti delayn modulaatiota kehiin ja kuivaa toiseen laitaan päin ja delay toiseen. Asetukset esim: Feedback : 0% Delay time : 10-30ms Mix : 100% Modulation rate : 50Hz Modulation depeth : 10% Kuiva raita n. klo 10:00 Märkä raita n. klo 04:00-05:00 Kuivaa vähän enempi ja märkää vähän vähempi... Oli miten oli, mutta näin on. | |
![]() 19.08.2005 21:34:24 | |
Hyvät neuvot Koopalla. Plussendorf. Minä olen aloittelevana kotiäänittäjänä joskus miettinyt noita lauluja :) -Kamikaze Kettunen Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli | |
![]() 20.08.2005 20:34:10 (muokattu 20.08.2005 20:35:37) | |
Taustalaulut kannattaa äänittää kauempaa kuin soolot, tulee luonnollista tilaa enemmän. Jos laittaa kaikuja niin predelay riittävän isoksi, >125 ms, jotta tuo äänitystila pääsee esille ilman että tekokaiut peittävät ne alleen. Niin ja tietenkin stereoäänitys kahdella mikillä, MS voi myös toimia. | |
![]() 20.08.2005 22:10:57 | |
Taustalaulut kannattaa äänittää kauempaa kuin soolot Tämä on hyvä neuvo! Pätee moneen muuhunkin asiaan, mitkä on tarkoituksena olla lopullisessa miksauksessa taaempana äänikuvassa. Esim tamburiini äänitettynä 3-5m etäisyydeltä ja vieläpä SM57:lla on usein just se soundi, mitä sitä yrittää miksauksessa vääntää läheltä konkkamikillä äänitetystä tambusta. Oli miten oli, mutta näin on. | |
![]() 24.08.2005 14:02:06 | |
Tuossa koopop heitti kyllä niin hyvän vinkin et plussaa pitää antaa. Ei ois vielä jotain hyviä chorus/flanger/phaser ehdotuksia? plugareita tarkoitan. tai ihan muutenkin vinkkekä noiden käytöstä? joskus olen noita kokeillut ja ehkä on sattunut huonoja plugareita vastaan tai sitten vaan en osaa. :) Eventide H949. Plugarina tahi rautana. Aivan ehdoton peli lauluun ja taustalauluihin. Täh?!? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)