Aihe: Masterointi-rinki
1 2 3
Twinkle
05.10.2005 01:10:27 (muokattu 05.10.2005 01:13:29)
Lueskelin tässä aikani kuluksi tuota Masteroinnin lyhyttä oppimäärää. Ihan kätevän oloinen kokoelma tietoa tuo ja siitä kiitokset niille joille se kuuluu.

Tässä kummiskin tuli mieleen, että kun kyseisessä teoksessa kehotettiin harkitsemaan, kannattaako edes itse masteroida koska joku toinen kuulee tuotteen aikalailla eri tavalla ja saattaa löytää siitä erilaisia näkökulmia. Mietin, että millä minä oppisin masterointia tekemään ja että mistä pirusta saisin materiaalia masteroitavaksi, joka ei ole omaa. Ei kestänyt kauaa kun hokasin, että täältähän sitä.

Elikkäs homman nimi on yksinkertainen: Jos nurkissasi pyörii miksauksia muutenkin, niin laita se tähän ketjuun linkiksi joku sellainen masteroimaton biisi tms. jonka haluaisit masteroitavan. Kaikki halukkaat pääsisivät sitten kyseiseen teokseen kiinni ja voisivat raiskata sen sellaiseksi kuin tahtoo. Tulokset voi postata tänne ja pro-äijät voi sitten kertoa mitä ja miten tarttis tehä toisin. Myös eri ihmisten preferenssit masteroinnin suhteen tulisi helposti esille, vertailuden tekeminen olisi myös aika yksinkertaista. Sillei kaikki meistä kehittyy, ehkäpä.

Elikkäs miltä tämä kuulostaa? onko ihmisillä tarvetta tämmöiseen ja onko halukkaita luovuttajia olemassa?

PS: ja anteeksi jos tämmöistä on ennenkin yritetty tai tässä on joku ihan selkeä juttu miksi ei näin tapahdu.
StJerky
05.10.2005 09:07:06
Kitaransoittopuolella on aina joku "sooloskaba". Olisiko täällä sitten "masterointikisa"? Sama materiaali ja sitten äänestetään kenen masterointi on paras.
hoffe
05.10.2005 09:25:11
masterointirinki

Erittäin hyvä idea! Hyvin onnistuineista - ja miksei huonoistakin - voi sitten sepustaa hieman miten kyseinen ruttaus on tehty. Jos hifistellä haluaa, niin viitteeksi voi laittaa myös laitteet ja softat, millä ks. raita on tehty.
"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia."
-septimisti-
05.10.2005 09:30:03
Ensimmäinen ongelmahan tässä on se että 5 minuuttinen viisu ottaa semmosessa ison maailman tiedostomuodossa ~100 megaa tilaa. Milläs hostaatte?
StJerky
05.10.2005 09:39:14
Erittäin hyvä idea! Hyvin onnistuineista - ja miksei huonoistakin - voi sitten sepustaa hieman miten kyseinen ruttaus on tehty. Jos hifistellä haluaa, niin viitteeksi voi laittaa myös laitteet ja softat, millä ks. raita on tehty.

Olisi erittäin hyvää oppia, kun kuulisi käytännössä erilaisten laitteiden ja asetusten vaikutuksen soundiin.
BenGlenton
05.10.2005 10:22:32
Ensimmäinen ongelmahan tässä on se että 5 minuuttinen viisu ottaa semmosessa ison maailman tiedostomuodossa ~100 megaa tilaa. Milläs hostaatte?

Ei olisi varmaan poissuljettua väliaikaisesti pakata valmiit miksaukset mp3seksi, jotka "masteroija" sitten dekoodaa.

Toki voidaan väitellä mp3-pakkauksen laadusta ja tarkoituksenmukaisuudesta tässä yhteydessä, mutta luulisi kyllä eroja kuuluvan miksatun ja eri masteroitujen versioiden välillä. Eihän tässä mitään kaupanhyllylle menevää olla tekemässä?

Idea on kyllä hyvä, masterointirinki kuulostaa kyllä nimenä paremmalta kuin masterointiskaba :)
www.supremecourtband.fi
kivi
05.10.2005 10:30:15 (muokattu 05.10.2005 10:31:20)
Ei olisi varmaan poissuljettua väliaikaisesti pakata valmiit miksaukset mp3seksi, jotka "masteroija" sitten dekoodaa.

Ei hemmetissä!

Jos välissä on mp3-koodaus ja dekoodaus, niin koko masterointi on yhtä tyhjän kanssa. Katsos, ei se tiedosto siitä parane, että se muutetaan takaisin .waviksi.

Ja jos tuossa olisi vielä kaksi mp3-pyöristystä - toinen masteroinnin jälkeen - niin huh huh... yhtä hyvin voisit ehdottaa, että masteroitava kama soitetaan kaiuttimesta puhelimen kautta masteroijalle.

Etsikää jostain tarpeeksi kovalevytilaa että saatte tiedoston .waveina, vaikka sitten vain 44.1-tasolla (48 olis kivempi), tai unohtakaa koko juttu.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
cubasisti
05.10.2005 10:34:10
Hyvä ja mielenkiintoinen idea. Tiedoston pakkaukseen kannattaa käyttää WavPackia
http://www.wavpack.com/

WavPack on erittäin tehokas häviötön äänenpakkausohjelma. On myöskin ilmainen, ja toimii kaikkien mahdollisten WAV-muotojen kanssa.
BenGlenton
05.10.2005 10:44:07
Ei hemmetissä!

Ok, tätä ounastelinkin.

Webissä on noita yousendit.com ym. tyyppisiä hostaussivustoja, jonne luultavasti saa tuommoisen satamegaisenkin biisin tarjolle.

Ensiksi pitää kuitenkin saada niitä miksauksia tarjolle :) Idea on sen verran hyvä, toivottavasti saadaan jotain aikaiseksi.
www.supremecourtband.fi
Hannu H.
05.10.2005 11:13:39 (muokattu 05.10.2005 12:11:39)

Mä voin seuraavan nauhotuksen pistää vaikka tänne sit masteroimattomana niin pääsee pojat leikkimään.

EDIT: ei sit mitään kovin hääviä ole ku on konerummut ja silleen, mutta kyllä silläkin varmaan reenaamaan pääsee..

EDIT2: vai pistänkö oikeen vaan raakamateriaalit ja pääsette miksaamaan kanssa? zip tai ace paketiksi? Siinä tuskin se äänenlaatu heikkenee välissä..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
sami_sumea
05.10.2005 12:18:53 (muokattu 05.10.2005 12:19:27)

Mä voin seuraavan nauhotuksen pistää vaikka tänne sit masteroimattomana niin pääsee pojat leikkimään.

Joo, tai parasta olis jos sais pari-kolme erityylistä biisiä.. Ja miksauksen pitää sit olla mun mielestä lähtökohtaisesti kunnossa, koska jos se ei ole, koko masterointikikkailu on turhaa.

Me voitaisiin laittaa vaikka 1 säätiön (enemmän tai vähemmän valmis) biisi kans jos joku haluaa leikkiä.. Vai mitä Måhla?

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
Hannu H.
05.10.2005 12:44:06

Nii lisättäköön vielä, että muut kellä on jo jotain pistäkööt vaan. Tässä voi taas jokunen aika mennä että saa tän oman rojektin valmiiks... =)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Timo JM
06.10.2005 02:00:44 (muokattu 06.10.2005 11:43:03)

OKEI!

Mua kiinnostaa tää aihe sen verran, että heitän onkeni veteen.

Laitoin Mikserin sivulle yhden biisin joista ensimmäinen on oma valmis versioni ja seuraava alkuperäinen miksaus samasta rallista.

http://www.mikseri.net/cupido

Odotan mielenkiinnolla re-masterointeja :-)

EDIT:
Muistakaa, ettei pelkkä volumen lisäys tarkoita parempaa.
...siis mun mielestä.
Aleksi Gaiss
06.10.2005 11:14:26
Tossa mun "remaster" Timo JM'n biisistä:
http://www.roomsband.com/cupido_remaster.mp3

Oon sillei aika aloittelija näissä masterointihommissa. Useita demoja on kyllä tullu säädettyä, mut aina muuttuu mieltymykset jne. Ja tehäänpä niin että jos joku tykkää, niin sitten kerron mitä tolle tein. Jos toi kuulostaa paskalta, sitten en. Tai toisinpäin. ;) Ainakin kuulostaa erilaiselta. :P

Ja Kivelle tosta mp3-jutusta, että kaikkee ei tarvitse aina ottaa niin vakavasti. Kuhan leikitään. Kommentoi sinäkin.
kivi
06.10.2005 11:27:59
Ja Kivelle tosta mp3-jutusta, että kaikkee ei tarvitse aina ottaa niin vakavasti. Kuhan leikitään. Kommentoi sinäkin.

Kommentoin heti kun satun koneelle jossa on intternet ja äänikortti samalla kertaa
:-)

Jatkakaa vain.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
lurkki
06.10.2005 11:30:48 (muokattu 06.10.2005 13:35:00)
Ainakin kuulostaa erilaiselta. :P

..
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
kalamies#37 >-)))>
Timo JM
06.10.2005 11:32:03 (muokattu 06.10.2005 11:44:11)

Tossa mun "remaster" Timo JM'n biisistä:

Toi on mono! Ei voi ottaa oikein kantaa.

Ja Kivelle tosta mp3-jutusta, että kaikkee ei tarvitse aina ottaa niin vakavasti.

Olen samaa mieltä. Kyllä se idis tulee esille mp3 muodossakin. Pakkauksen aiheuttaman teknisen tasoeron voi hyvin kuvitella.
...siis mun mielestä.
Aleksi Gaiss
06.10.2005 12:04:14
Ja siis, jotta ette luule mua ihan ääliöks niin voin kertoa että tein ton yhellä monitorilla, joten LUULIN että se pysy stereona, mutta älkää kysykö miks se meni monoks. Aika paskalta kuulostaa näin kuulokkeilla kyllä. :P
Aleksi Gaiss
06.10.2005 12:11:32
Noni uus:
http://www.roomsband.com/cupido_remaster.mp3

Sain mielestäni paremmin potkimaan kuin alkuperäinen masteroitu versio.....?! :)
kivi
06.10.2005 12:16:27 (muokattu 06.10.2005 12:18:58)
TimoJM:

Olen samaa mieltä. Kyllä se idis tulee esille mp3 muodossakin. Pakkauksen aiheuttaman teknisen tasoeron voi hyvin kuvitella.

ja esimerkiksi sen sivuuttaa, että haitsut ja muut lepattaa ympäri stereokuvaa, ja kaikessa on pieni flange?
;-)

...ja tämä ei ole kärjistys, vaan havainto sunnilleen joka ikisestä ämpärikolmosesta, joka tälläkin palstalla on postattu "näytteeksi".

Mun mielestäni masteroinnissa liikutaan niin hiuksenhienoilla rajoilla, kun mun nähdäkseni lopputuloksen pitää tehdä oikeutta miksaukselle - siis kuulostaa just samalta kuin miksaus - ja silti elämää suuremmalta ja tuplaten paremmalta.

:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)