Aihe: kuuntelukysymys
1
milcoin
09.11.2005 22:40:26
Olen laittamassa kaverin kanssa miksauspajaa pystyyn. Tarkkaamo on suht pieni (3x5) ja kaapit on suht isot (Urei 839). Kaapeissa on jo kauan ollu Klarkin eq:t ennen päätteitä ja niissä lievät boostit ala ja yläkerrassa. Haluaisin kuitenkin vapauttaa eq:t muuhun käyttöön.

Kysymys kuuluu: Ostanko kuuntelun virittämiseksi jonkun keskihintaisen eq:n VAI yritänkö tottua kaappeihin ilman korjauksia. Lähinnä basso jää vähän köyhäks ilman korjauksia.

Ja, kyllä, tiedän ettei kuuntelun virittäminen eq:lla oo koskaan hyvä idea mutta ei se oo tolla setupilla ja noin lievällä korjauksella aiheuttanut suurempaa ongelmaa.
Tarkkaamo on siis vanha mutta sitä laitetaan nyt uuteen uskoon.

Ovat muuten asialliset kaapit. Tossa on kuva jonka löysin:

http://www.jmfrecording.com/index.html

Lähikentässä on 1030 genet ja sonyn jotkut hifipöntöt.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Raimo
09.11.2005 23:56:51

Olen laittamassa kaverin kanssa miksauspajaa pystyyn. Tarkkaamo on suht pieni (3x5) ja kaapit on suht isot (Urei 839). Kaapeissa on jo kauan ollu Klarkin eq:t ennen päätteitä ja niissä lievät boostit ala ja yläkerrassa. Haluaisin kuitenkin vapauttaa eq:t muuhun käyttöön.

Siis noi isot seinähevoset? Monituumaisia nuo elementit ovat?

Ei, et sinä tollaisia vanhoja luuskia voi käyttää. Myy minulle. 100 ekiä ok?

:P

No ei vaan, olen vaan ihan pirun kade jos ovat ne isot soffitit... Olen samaan sarjaan kuuluvia kuullut ja diggasin aivan perhanasti! (Siellä, New Jerseyssä, muuten oli ihan raju-asetuksinen graafinen ennen päättäriä. Paljon botnelisää. Niissä oli 15" elementit, taisi olla mallinumero 813.)

Eli vastaus kysymykseen: Mun mielestä se EQ kantsii jättää sijoilleen, ja ehkäpä viel hieman fiilistellä optimisäätöjä(Ellei ole jo "paras".) Kuuntelu on vaan niin tärkeä juttu ettei siinä kannata tehdä liikaa kompromisseja. Näin tietenkin vain jos pidät enempi siitä ekvaloidusta saundista siis.

(Mutta jos jostain syystä haluat hieroa kauppoja noista niin olen ihan oikeastikin kiinnostunut! ;) )
Blah.
milcoin
10.11.2005 00:11:58
Eivät oo myytävänä, kiitos vaan hienosta tarjouksesta. Kyllä ne on noi isot 15" ja sellanen sininen torvi. Tosin eivät ole upotettuna seinään vaan sellasissa H-mallisissa standeissa.

Noilla ku saa kullostaan hyvältä niin se on siinä. Mutta helppoa se ei oo.

Muuten ekvalisoitu soundi on ok mut 100-200 alue on tosi vaikee. Ehkä siihen tottuu. Botne on jotenki irtonainen. Luultavasti tilalla on aika suuri rooli. Pitäis olla vaan suurempi huone.

Tarkkaamon takaseinällä on muuten pieni vessa josta käsin voi tarkistaa "alle 50" tilanteen:)

Muita mielipiteitä? Onko joku driverack-viritys pois laskuista? Mä todella haluaisin ne klarkit prosessoriräkkiin.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Raimo
10.11.2005 00:18:34

Eivät oo myytävänä, kiitos vaan hienosta tarjouksesta. Kyllä ne on noi isot 15" ja sellanen sininen torvi. Tosin eivät ole upotettuna seinään vaan sellasissa H-mallisissa standeissa.

Noilla ku saa kullostaan hyvältä niin se on siinä. Mutta helppoa se ei oo.

Muuten ekvalisoitu soundi on ok mut 100-200 alue on tosi vaikee. Ehkä siihen tottuu. Botne on jotenki irtonainen. Luultavasti tilalla on aika suuri rooli. Pitäis olla vaan suurempi huone.

Tarkkaamon takaseinällä on muuten pieni vessa josta käsin voi tarkistaa "alle 50" tilanteen:)

Ah, prkl... :P

No onneksi olkoon siinä tapauksessa! (Tuommoisia on muutamakin tässä maassa viime aikoina haikaillut ja Akun Tehtaan Mixroom taitaapi olla ainoa joka on onnistunut, tosin en tiedä kyseisten 815:sten historiaa. Menneköhän mulla nyt nuo mallinumerot oikein?)

Mutta pakko on sanoa että tarkkaamo tosiaan kuulostaa todella pieneltä ton kokoisille pömpeleille... Siitä se sun alamidleongelma varmaan. Ovathan myös käsittääkseni tarkoitettu ihan Far Field- käyttöön.

Haluatko hyvän tarkkaamoakustikon yhteystiedot? ;)
Blah.
kompelonnora
10.11.2005 00:24:22
Tosin eivät ole upotettuna seinään vaan sellasissa H-mallisissa standeissa.

Jos ne on tarkoitettu upotettavaksi seinään, niin silloinhan niiden bassotoistoa on kompensoitu, koska upottaminen nostaa bassoa. Jos näin on, ton kompensoinnin kompensointi eq:lla saatta olla ok, silloinhan korjaat kaiutinta etkä huonetta.

t. Marko
milcoin
10.11.2005 00:26:29
Jos ne on tarkoitettu upotettavaksi seinään, niin silloinhan niiden bassotoistoa on kompensoitu, koska upottaminen nostaa bassoa. Jos näin on, ton kompensoinnin kompensointi eq:lla saatta olla ok, silloinhan korjaat kaiutinta etkä huonetta.

t. Marko

Hyvä pointti.
Roberto
10.11.2005 09:46:08

Toivottavasti sulla on joku oikea mittalaite/softa käsillä kun lähdet säätämään kuuntelua. Muussa tapauksessa hommasta ei tule midis, kyse on kuitenkin myös akustisista ilmiöistä joihin sähköiset korjaukset ei tuo helpostusta, pääasiassa päinvastoin.
milcoin
10.11.2005 14:26:24
Toivottavasti sulla on joku oikea mittalaite/softa käsillä kun lähdet säätämään kuuntelua. Muussa tapauksessa hommasta ei tule midis, kyse on kuitenkin myös akustisista ilmiöistä joihin sähköiset korjaukset ei tuo helpostusta, pääasiassa päinvastoin.

Toivottavasti. Täytyy varmaan hommata lainaan. Harkitsen myös pientä akustointi-makeoveria.
sami_sumea
10.11.2005 14:29:32 (muokattu 10.11.2005 14:31:56)

Toivottavasti. Täytyy varmaan hommata lainaan. Harkitsen myös pientä akustointi-makeoveria.

Suosittelen akustoimaan jos vain mitenkään mahdollista.

Mä ostin suurimpien huoneboostien korjailuun just Alesiksen PEQ-450:n, kun huoneen akustoinnin jäljiltäkin jäi vielä 120 hertsiin 5db buustia..

Saakeli kun kattoon ei saanut mitään kunnollista kiinni :(

Kattoheijaste tekee yllättävän paljon damagea kuunteluun, se tekee aivan helvetillisen kuopan tuohon ~60hz tienoille ja vastaavasti boostia tuonne 120:iin. Suks ääs.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
milcoin
10.11.2005 15:52:10
Suosittelen akustoimaan jos vain mitenkään mahdollista.

Mä ostin suurimpien huoneboostien korjailuun just Alesiksen PEQ-450:n, kun huoneen akustoinnin jäljiltäkin jäi vielä 120 hertsiin 5db buustia..

Saakeli kun kattoon ei saanut mitään kunnollista kiinni :(

Kattoheijaste tekee yllättävän paljon damagea kuunteluun, se tekee aivan helvetillisen kuopan tuohon ~60hz tienoille ja vastaavasti boostia tuonne 120:iin. Suks ääs.

...

Ettei syntyis väärinkäsitystä; huone on siis tarkkamoksi rakennettu ja siten jo akustoitu mutta kun kaikki pöydät, räkit yms. tehdään uusiks ja työpiste siirtyy, on kuuntelun virittäminen paikallaan. Eikä se oo suorakaide 3x5 vaan yli 6 asteen kulmia löytyy kyllä. Suurin ongelma oli munsta just toi matalan alamiddlen puute.

Kattoon (aika korkea) on kyllä mahdollista ripustaa.

Musta tuntuu että se vessakin on ihan syystä just siihen paikkaan rakennettu. Kaikki alle n. 50Hz jää sinne kivasti talteen.
sami_sumea
10.11.2005 16:38:13 (muokattu 10.11.2005 16:40:22)

Suurin ongelma oli munsta just toi matalan alamiddlen puute.

Jep, veikkaan et ongelmana tossa on joko kaiuttimien säädöt tai todennäköisemmin seinäheijastukset jotka tekevät useimmiten hallaa just tuolla 200hz:stä alaspäin. Eikä tohon oikeastaan auta edes seinän kulmittaminen johonkin suuntaan koska seinästä heijastuu todennäköisesti silti kuuntelupisteeseen vastavaiheinen aalto joka cancelloi etäisyyden mukaan tiettyjä taajuuksia..

Tsekkaas

http://www.genelec.com/support/frstand.php

Ja sen jälkeen

http://www.genelec.com/support/faq/faq23.php

Tosta voi näppärästi laskea mihin kohtaan seinäheijastukset tekevät kuoppaa ja yrittää korjailla tilannetta sen mukaan paremmalla sijoittelulla. Esmes 2.5m korkea katto (etäisyys kaiuttimista ~1.3m) tekee just tuhojaan ~65hz taajuudella, eli 344/(4 * 1.3) =~ 66hz.

Optimaalistahan varsinkin isoilla, alas toistavilla kaiuttimilla on tietenkin flushmountata ne seinään..

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
milcoin
10.11.2005 16:44:48
Dänks. Katto on kyllä varmaan lähempänä 3,5m korkeimmassa kohdassa ja ehkä sen 2,5 matalassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)