Aihe: Stereovahvistin heikoin lenkki?
1
Hank Hill
09.11.2005 13:05:38

Kumma juttu.Ostin tuossa uuden viritinvahvistimen(Onkyo)joka toimii myös vaatimattoman kotistudioni vahvistimena.Vanhat stereot oli jotkut hitachin n15vuotta vanhat.Yllätyin suuresti kun äänenlaatu parani SELVÄSTI.Olen aina ollut siinä luulossa että sterovahvistin olisi vahvin lenkki kotistudiossani mutta se osoittuikin heikoimmaksi lenkiksi.Olen esim. kuunnellut erästä mikkitestiä,jonka perusteella ajattelin akgc3000b mikin olevan liian tumma esim rodent1000 verrattuna ,mutta nyt tuntuu että tuo roden mikki on liian kirkas.
Raimo
09.11.2005 13:09:48

Noh, ainakin olemme samaa mieltä siitä että Rödet ovat keskimäärin liian kirkkaita. ;)
Blah.
kivi
09.11.2005 13:42:04 (muokattu 09.11.2005 13:44:46)
Olen esim. kuunnellut erästä mikkitestiä,jonka perusteella ajattelin akgc3000b mikin olevan liian tumma esim rodent1000 verrattuna ,mutta nyt tuntuu että tuo roden mikki on liian kirkas.

Niin, C3000B on tumma, ja NT-1000 on kirkas. Tosi on.

Mun mielestäni kumpikaan ei ole "liian" vaan ne nyt ovat sellaisia, molemmilla on käyttötarkoituksensa ja paikkansa.

NT-1000 on soundiltaan varsin terve. Avoin. Kirkaskin joo, mutta onhan pöydässä EQ, sitä yläpäätä on helpompi ottaa pois kuin saada sinne missä sitä ei alunperinkään ollut.

C3000:lle on vaikeampi keksiä käyttötarkoitusta, koska se soundi oikeasti rajaa hieman sitä, mihin sen luonnostaan laittaisi, mutta hyvin sekin on toiminut monessa (ja nimenomaan vanhempi malli, uudempi on tukkoisempi).

Budjettiluokan konkkina molemmat puolustavat paikkaansa, Röde ehkä paremmin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Raimo
09.11.2005 13:56:23

NT-1000 on soundiltaan varsin terve. Avoin. Kirkaskin joo, mutta onhan pöydässä EQ, sitä yläpäätä on helpompi ottaa pois kuin saada sinne missä sitä ei alunperinkään ollut.

Hiukka eri mieltä. Mielestäni nykyisessä digitaalikotiäänityshelvetissä ei tee rajusti yläpääkoresteisella mikillä yhtä paljon kuin hiukka neutraalimmalla... Ei niiden Rödejen yläpää *niin* hyväsaundista ole, vaikka ei mikään Kiina-mikki olekaan. Vain henk.koht. mielipiteeni, tietty. ;)
Blah.
kivi
09.11.2005 16:30:57
Hiukka eri mieltä. Mielestäni nykyisessä digitaalikotiäänityshelvetissä ei tee rajusti yläpääkoresteisella mikillä yhtä paljon kuin hiukka neutraalimmalla... Ei niiden Rödejen yläpää *niin* hyväsaundista ole, vaikka ei mikään Kiina-mikki olekaan. Vain henk.koht. mielipiteeni, tietty. ;)

Saattaa olla. Mutta eihän noista Rödeistä mun muistaakseni kiusallisen rajusti yläpääkorosteisia ole kuin tuo NT1000 ja NT4/NT5. Asiahan on helposti autettu ostamalla NT2A ja pari NT3:sta, eiks je?
:-)

Mulla on muuten jo aikaa sitten kadonnut taju, mihin digitaalikotiäänitys loppuu ja mistä budjettiluokan studio alkaa. Vielä viisi vuotta sitten sen saattoi kuulla soundissa, tänään soundiero on pienempi paha kuin väärät valinnat tai osaamattomuus.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Hank Hill
09.11.2005 17:26:07

AKG c3000b on kyllä parempi mikki kuin RODE nt 1000,jos aletaan EQ:lla sitä soundia muokkaamaan.Tosta AKG:stä leikkaa n 150-200 hz kohdalta muutaman desin niin kuulostaa paremmalta.Eikä sitä alapäätäkään,joka Rodessa on aika onneton,saa eq:ulla luonnollisesti lisättyä.Ajattelin kuitenkin pistää tonnin AKG c414 b mikkiin,se on selvästi parempi,ei vain erilainen, mikki kuin nuo alle 1000e halpis-mikit,Neumann tlm-103 mukaanlukien.
kivi
09.11.2005 17:37:32 (muokattu 09.11.2005 17:44:05)
Ajattelin kuitenkin pistää tonnin AKG c414 b mikkiin,se on selvästi parempi,ei vain erilainen, mikki kuin nuo alle 1000e halpis-mikit,Neumann tlm-103 mukaanlukien.

Hyvä valinta. C414 ja C414b-uls ovat puhtaita perusmikkejä, vähän kliinisiä soundiltaan mutta ehdottomasti hyvä valinta kun tarvitaan vähän isompaa konkkaa.

Kun minä olin nuori, C414 oli useimpien studioiden ainoa iso konkka, sitten oli kaksi milloinmitäkin puikkoa overeiksi, ja loput mikit dynaamisia. Eli kun mennään 70-80-90 -lukujen halvemman ja keskibudjetin levyihin, on aika todennäköistä että se C414 siellä ottaa niin laulut kuin akkarit.

TLM103:sta en sano mitään, jos nyt puhutaan isoista (yli 3/4" kalvo) konkkamikeistä, ei musta oo reilua sotkea pienikalvoisia mukaan. Niillä on eri funktiot ja kriteerit, ja omat käyttötarkoituksensa, joissa ne pesevät muut mikkityypit mennen tullen.
(Handsome Dick Manitoba)    
Raimo
09.11.2005 17:56:31

AKG c3000b on kyllä parempi mikki kuin RODE nt 1000,jos aletaan EQ:lla sitä soundia muokkaamaan.Tosta AKG:stä leikkaa n 150-200 hz kohdalta muutaman desin niin kuulostaa paremmalta.Eikä sitä alapäätäkään,joka Rodessa on aika onneton,saa eq:ulla luonnollisesti lisättyä.Ajattelin kuitenkin pistää tonnin AKG c414 b mikkiin,se on selvästi parempi,ei vain erilainen, mikki kuin nuo alle 1000e halpis-mikit,Neumann tlm-103 mukaanlukien.

Amen. 414 rules ok... Valitsisin muuten sit kyllä sen ULS- tahi XLS- version.

(Tosin kyllä se satakolmonen joihinkin asioihin on ihan ok...)
Blah.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)