Aihe: etuasteen käyttö soittimien nauhoittamisessa?
1
rockpock
27.10.2005 21:59:42
mulla on tommoinen Soundcraftin compact 4 mikseri ja oon siihen suoraan tyrkännyt kiinni esim. konkkamikkiä ja nauhoittanut akustisia yms. Mutta, kaveri sanoi, jotta etuaste olisi hyvä olla välissä, niin miksi ja onko sillä olennaista merkitystä soundiin?
"Life is very short, and there’s no time for fussing and fighting, my friend." -The Beatles-
Risk
27.10.2005 22:07:57
Etuasteet siinä Soundcraftissakin on. Erillinen laite saattaa toki olla laadukkaampi.
sami_sumea
27.10.2005 22:08:05

mulla on tommoinen Soundcraftin compact 4 mikseri ja oon siihen suoraan tyrkännyt kiinni esim. konkkamikkiä ja nauhoittanut akustisia yms. Mutta, kaveri sanoi, jotta etuaste olisi hyvä olla välissä, niin miksi ja onko sillä olennaista merkitystä soundiin?

Hmm, siis tossa Soundcraftissa on kyllä etuasteet..?

Laadusta en tiedä, mutta kai ne suurinpiirtein OK on, eli tuskin tarvitset erillisiä mihinkään.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
rockpock
27.10.2005 22:12:57
niiniin, onhan siinä toki etuasteet, mutta se frendi selitti jotain putkietuasteista ja sanoi, että lämpimämpi soundi tulee...että onkohan sillä sitten väliä?!
"Life is very short, and there’s no time for fussing and fighting, my friend." -The Beatles-
sami_sumea
27.10.2005 22:59:41 (muokattu 27.10.2005 23:00:00)

niiniin, onhan siinä toki etuasteet, mutta se frendi selitti jotain putkietuasteista ja sanoi, että lämpimämpi soundi tulee...että onkohan sillä sitten väliä?!

No kyllähän putkietuaste jonkin verran vaikuttaa mutta sanotaan että jos kysyt tota niin pärjäät varmaan tolla Soundcraftilla vielä pitkään :)

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
BenGlenton
28.10.2005 01:35:37
Sun frendi on tainnut lukea muusikoiden.nettiä ;)

Kannattaa kokeilla saatteko teidän mikserin kautta äänittämällä teitä tyydyttävää soundia.
www.supremecourtband.fi
rockpock
28.10.2005 02:26:01
eiku itehän olen mitä tyytyväisin tähän soundiin mitä on saatu mutta kun vaan tuli puhetta joistain "lämpimistä putkisoundeista"
KaljaMaha
28.10.2005 11:25:44
Jos oot itse tyytyväinen niin älä vaihda. Ei ne putkietuasteet mitään ihmeentekijöitä ole. Ennemmin kannattaa panostaa soittimeen, mikkiin ja akustiikkaan.
Jos ei toimi ni ei toimi. Ei se sillä parane että sä pistät puol kämppää matalaks.
Firewalk
28.10.2005 12:36:25
Jos et reilua 500e ole valmis laittamaan putkietuasteeseen, et parempaa soundia kyllä saa. Soundcraftin etuasteet ei ole huonoimmasta päästä ja riittää aivan varmasti teidän tarpeisiin.
kivi
28.10.2005 13:37:17
eiku itehän olen mitä tyytyväisin tähän soundiin mitä on saatu mutta kun vaan tuli puhetta joistain "lämpimistä putkisoundeista"

Hösh! :-D

Pitääkö meidän lakata keskustelemasta täällä leluistamme ja erilaisista "täydellisessä maailmassa olisi näin" -konsepteistamme, ettei nuorille tule väärää käsitystä siitä, mitä hyvän äänitteen tekoon tarvitaan.

Mä olen mielestäni monta kertaa sanonut oman kantani: äänitteen tekoon tarvitaan joku tallennusväline, ja that's it! Ei tarvita putkia, ei tarvita kiloeuron mikkejä. Mutta katsos, nälkä kasvaa syödessä, ja sitten kun siellä omassa tarkkaamossa on jo ne isot brittipöydät ja efektiräkkejä kattoon asti (aika monella täällä on, oon nähnyt), sitten voidaan lähteä ostelemaan vaikka parempia yksittäisiä kanavia.

Tässä kun on vähän sitä pikkupoikien ja -tyttöjen keräily- ja askarteluviettiäkin mukana. Enemmän kuin vähän.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Spiral
28.10.2005 15:45:24

"Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan..."

No, yritän silti.

Eli mitä tuo etuaste sitten oikein tekee? Tulisiko käyttää kaikkien soittimien/vokaalien nauhotuksessa.

Perhana ku jostain löytyis laitteisto/sanasto faq. Mulla menee kaikki impedanssit ym. iloisesti sekaisin.
varakeef
28.10.2005 15:54:48
Eli mitä tuo etuaste sitten oikein tekee? Tulisiko käyttää kaikkien soittimien/vokaalien nauhotuksessa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=16&t=106115&o=0&co=30

Perhana ku jostain löytyis laitteisto/sanasto faq. Mulla menee kaikki impedanssit ym. iloisesti sekaisin.

Hanki Silja Suuntolan kirja "Luova studiotyö" (vai oliko -työskentely). Tai jos haluat oikeasti vähän luovemman version samasta aiheesta, niin J.Pekka Mäkelän Kotistudio.

On näitä sanastolinnkejäkin varmaan jollakulla.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
askomiko
28.10.2005 16:21:38

Mikseri on nippu etuasteita. Etuaste on siis mötikkä, jonka tehtävä on vahvistaa mikrofonilta tuleva hirmuisen pieni sähkömäärä suuremmaksi, eli linjatasoiseksi. Ei sen monimutkaisempi ajatus, toteutus kuitenkin usein on. Linjatasoisena se sitten tungetaan tallennuslaitteeseen.

Erillisten etuasteiden villityksen ajatus on siinä, että koetaan erillinen purnukka mikserin etuasteita laadukkaammaksi. Mielestäni tässä mennään siinä vaiheessa perse edellä puuhun, kun mietitään kumpi 100 euron erillispurnukka on Behringerin mikserin etusta parempi. Vaikka ei siinä, kyllähän niillekin paljon käyttöä on, pienikokoisille yksittäisille etuasteille siis.
"I think it's not so much that you're wrong, but that you're wrong AND you're a complete idiot."
DaKiller
28.10.2005 16:54:07

Mä olen mielestäni monta kertaa sanonut oman kantani: äänitteen tekoon tarvitaan joku tallennusväline, ja that's it! Ei tarvita putkia, ei tarvita kiloeuron mikkejä. Mutta katsos, nälkä kasvaa syödessä, ja sitten kun siellä omassa tarkkaamossa on jo ne isot brittipöydät ja efektiräkkejä kattoon asti (aika monella täällä on, oon nähnyt), sitten voidaan lähteä ostelemaan vaikka parempia yksittäisiä kanavia.

Eli ne muovipurkit kajareina kelpaavat ehkä sittenkin noin niin ku alkuun ainakin =) =)

Eh.
Spiral
28.10.2005 22:32:46

Hanki Silja Suuntolan kirja "Luova studiotyö" (vai oliko -työskentely). Tai jos haluat oikeasti vähän luovemman version samasta aiheesta, niin J.Pekka Mäkelän Kotistudio.

Kiitti vinkistä! Tuo Mäkelän kirja mulla jo on, tuli vaan ahmittua niin kerralla, ettei näemmä ole jäänyt paljon mieleen. :)
Teemu Tee
30.10.2005 14:18:49
Jos oma mieli tulee varmemmaksi äänitysten paremmasta laadusta, hankinta on ollut hyvä. Jos se on sitä myös muiden mielestä, hankinta on ollut täydellinen!
Tyhjän saa pyytämättäkin
Teemu Tee
02.11.2005 14:22:17
Ja takaisin asiaan:

Olen tilaamassa näillä näkymin Joemeekin SixQ -etusta ja kysymys: onko vajaan neljän huntin arvoinen?.

Käyttö tulee olemaan keikalla laulussa ja äänityksessä laulun lisäksi ainakin bassossa. Meinasin ensin tyytyä ThreeQ -malliin, mut päätin sijoittaa hiukan enempi lähinnä kompuran lisäsäätöjen ja digitaalisten liitäntöjen vuoksi.

Teilatkaa nyt oikein kunnolla jos tuo on täyttä paskaa!!!
Tyhjän saa pyytämättäkin
varakeef
02.11.2005 21:38:16 (muokattu 02.11.2005 22:14:58)
Ja takaisin asiaan:

Olen tilaamassa näillä näkymin Joemeekin SixQ -etusta ja kysymys: onko vajaan neljän huntin arvoinen?.

Pro Rec -sivustolla on suopea arvostelu. Katso linkki Harmony Centralin foorumilta. Linkki on ihan liian pitkä tähän laitettavaksi.

Ja jos ostat, niin kerro toki minullekin mitä pidit...

Ai joo. Sound on soundissakin on arvio:
http://www.soundonsound.com/sos/jan00/articles/joemeek.htm
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
jorma_r
02.11.2005 23:19:14

Melko hyvä konsti on lukea tätä palstaa taaksepäin. Historia ulottuu melko pitkälle ja kattaa suurehkon määrän hyödyllisiä asioita.

Hyvä lisäkonsti on jäsentää keskusteluketjut vastausten määrän mukaan ja lähteä sitten taaksepäin. Kun olet lukenut kaikki ketjut joissa on yli 20 vastausta tiedät jo paljon enemmän...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)