herra47 13.10.2005 11:52:27 | |
---|
Minkälaisia ja minkä pituisia kaikuja pitäis laittaa rumpuihin, kitaroihin ja lauluun jotta ne istuisi miksaukseen hyvin. Soittimethan pitäis sovittaa leveys ja syvyys suunnassa..eikö?? Tiedän että se on biisi ja soundikohtainen ja ettei mitään nyrkkisääntöä ole mutta kysyn kuitenkin. Olen lukenu miksaus FAQ:t ja en niistä saanut tarvittavaa vastausta. |
aimotuska 13.10.2005 15:09:05 | |
---|
Tiedän että se on biisi ja soundikohtainen ja ettei mitään nyrkkisääntöä ole mutta kysyn kuitenkin. No pistä sitte kaikille raidoille semmonen 10 sekunnin Yanni-kaiku. ;) I cna tpye 300 wrods a mniute. |
kivi 13.10.2005 15:16:39 (muokattu 13.10.2005 15:24:52) | |
---|
Olen lukenu miksaus FAQ:t ja en niistä saanut tarvittavaa vastausta. Koska sitä ei ole. Jätä vaikka kaiut kokonaan käyttämättä, ne ovat ihan oikeasti tarpeettomampia kuin luullaan. Sitten kun miksauksesi alkavat kuulostaa hyviltä ilman ensimmäistäkään kaikua, voit kokeilla varovasti avata lauluun jotain tilaa - mutta silloinkin jätä kaikki muu kaiutta. Suosittelen ihan oikeasti. (Ja nyt saarnaosuus: :-) Kaikua on niin monenlaista, eikä sitä tarvitse hakea laitteista - kun huoneen sointi kuuluu mikeistä, on siinäkin kyseessä kaiku. Ambienssi on kaikua. Overheadeissa sitä kaikua vasta onkin. Nuo on kaikki sitä parasta ja kalleinta kaikua, luonnollista tilan sointia, jota laitteilla on vaikea imitoida. Yleensäkin mun mielestäni mennään perse edellä puuhun, jos halutaan käyttää laitteita vain siksi että ne ovat siinä. Totta kai leikkiminen on kivaa, mutta mitään syytä ruveta väkisin vääntämään kaikuja juttuihin (varsinkaan noin harrastuksen alkupuolella) ei oikeastaan ole, ellei opettelua lasketa syyksi. Opetteluna voisit vaikka harjoitella miltä 60, 125, 250 ja 400 ms delayt ja verbit kuulostavat - mutta älä käytä niitä miksauksissasi ennen kuin miksaus kuulostaa todella hyvältä ja "aivan valmiilta" ilman.) |
lion 13.10.2005 23:04:28 | |
---|
Jos ei halua että esim laulukaiku tukkii koko miksausta niin pituuden voi tsekata sillä tavalla että kaiuttaa virveliä ja säätää pituuden niin että tasaisten iskujen välillä kaiku sammuu ennen seuraavaa iskua. Ihan toimiva viritys. - Li'oN Bohemian nectar of satan |
ejhfi 14.10.2005 07:48:31 | |
---|
Jätä vaikka kaiut kokonaan käyttämättä, ne ovat ihan oikeasti tarpeettomampia kuin luullaan. Sitten kun miksauksesi alkavat kuulostaa hyviltä ilman ensimmäistäkään kaikua, voit kokeilla varovasti avata lauluun jotain tilaa - mutta silloinkin jätä kaikki muu kaiutta. Aina silloin tällöin ikävä kyllä tulee vastaan tallenteita, joissa kaiut, viiveet ym. "tilat" ovat enemmän pääosissa kuin itse soittimet lauluista puhumattakaan. Oma menetelmäni on - ja ihan toimivaksi kokemani sellainen - ensin avata kaikua sen verran, että nipin napin kuuluu ja ottaa sitten siitä aavistus pois. Tällöin itse kaiku jää erotettavasti kuulumattomiin, mutta tukee ja avartaa kuitenkin hienoisesti varsinaista instrumenttia. Lähimikitetyissä rummuissa vaikkapa joku lämmin 0.8-1.2 sekunnin reverb tällä periaatteella tuo mukavaa ambienssia eheyttäen patterin kokonaisuutta. Laulussa puolestaan monasti vaikkapa mieto chorus on kaikua toimivampi tehokeino tukevoittamaan vaikka vain hentoa ääntä. Mutta yhtä kaikki, varovaisuus siinä kuin kokeilukin on enemmän kuin valttia ja mieluummin liian vähän kuin paljon. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
Soolokitaristi 16.10.2005 14:38:33 | |
---|
Laitan biiseihin aina kaiun jonka pituus on yhtä kuin 1/2-nuotin mitta. Nopeissa biiseissä (joissa hakataan snarea muulloinkin kuin noilla puolinuoteilla) saatan harkita 1/4-nuotin mittaa. |
kivi 16.10.2005 14:50:18 | |
---|
Jos ei halua että esim laulukaiku tukkii koko miksausta niin pituuden voi tsekata sillä tavalla että kaiuttaa virveliä ja säätää pituuden niin että tasaisten iskujen välillä kaiku sammuu ennen seuraavaa iskua. Ihan toimiva viritys. Kannattaa myös opetella ymmärtämään predelayn toiminta, ja käyttää sitä. Predelay on se säätö, jolla kaiku saadaan kaiutettavan äänen alle tukemaan sitä, tai vaihtoehtoisesti alta pois, selkeämmän soundin ja puuroutumisen välttämiseksi. |
Starlia 16.10.2005 19:37:42 | |
---|
Sellainen sääntö mitä yleensä käytän on, että silloin kun kuulostaa hyvältä, 10% pois. Toimii ainakin omasta mielestäni. Olen kyllä aika amatööri näissä touhuissa :D |
lurkki 17.10.2005 11:32:11 (muokattu 17.10.2005 11:54:22) | |
---|
Sellainen sääntö mitä yleensä käytän on, että silloin kun kuulostaa hyvältä, 10% pois. D Mä ymmärrän mitä toi käytännössä on, mutta tulipahan kerrattua logaritmikaavoja. 0,9 log 10 = -0,45 dB Kyllä tuollaisen säädön voi tehdä, eisiin midn... ex-Rumpu, Kitara ja Kukka kalamies#37 >-)))> |
Zammy 17.10.2005 11:39:35 | |
---|
Sellainen sääntö mitä yleensä käytän on, että silloin kun kuulostaa hyvältä, 10% pois. Toimii ainakin omasta mielestäni. Olen kyllä aika amatööri näissä touhuissa :D Minäkin olen amatööri ja ihan typerys muutenkin, mutta eikö parempi nyrkkisääntö olisi, että kun kuulostaa hyvältä niin ei muuta mitään? Susikoira Roi Orbison |
Giipparisti 17.10.2005 12:00:03 | |
---|
Kuten sanottu, turhaa kaikua tulee välttää. Käytä mielummin vaikka delayta, jos mahdollista. Kaiku nimittäin siirtää ääntä "kauemmaksi" miksauksessa. |
StJerky 17.10.2005 12:50:49 | |
---|
Kuten sanottu, turhaa kaikua tulee välttää. Käytä mielummin vaikka delayta, jos mahdollista. Kaiku nimittäin siirtää ääntä "kauemmaksi" miksauksessa. Minusta useimmilla nykyisillä levyillä musiikki tulee liian läheltä,. oikeastaan ympäriltä. Itse pidän siitä että bändi on vähän kauempana. Silloin se jollakin tavalla kuulostaa suuremmalta (vähän samanlainen juttu, kuin että minusta bändiä pitää kuvata alaviistosta ;-) |
Soolokitaristi 17.10.2005 20:09:10 | |
---|
Minusta useimmilla nykyisillä levyillä musiikki tulee liian läheltä,. oikeastaan ympäriltä. Itse pidän siitä että bändi on vähän kauempana. Silloin se jollakin tavalla kuulostaa suuremmalta (vähän samanlainen juttu, kuin että minusta bändiä pitää kuvata alaviistosta ;-) Olen kiinnittänyt huomiota samaan asiaan. Esimerkkinä voisin mainita Aki Sirkesalon viimeisen levyn, jota kun soittaa niin tuntuu että bändi olisi samassa huoneessa sun kanssa. Varmaan tarkoituksena on kiinnittää kuuntelijan huomio tehokkaammin. |
Cornflake 18.10.2005 20:22:13 | |
---|
Giipparisti: Kaiku nimittäin siirtää ääntä "kauemmaksi" miksauksessa. Ja tämä on... aina huono juttu? I ain't gonna work on Maggie's farm no more |
insight 19.10.2005 09:23:29 (muokattu 19.10.2005 09:33:48) | |
---|
(Ja nyt saarnaosuus: :-) Kaikua on niin monenlaista, eikä sitä tarvitse hakea laitteista - kun huoneen sointi kuuluu mikeistä, on siinäkin kyseessä kaiku. Ambienssi on kaikua. Overheadeissa sitä kaikua vasta onkin. Nuo on kaikki sitä parasta ja kalleinta kaikua, luonnollista tilan sointia, jota laitteilla on vaikea imitoida. Yleensäkin mun mielestäni mennään perse edellä puuhun, jos halutaan käyttää laitteita vain siksi että ne ovat siinä. Totta kai leikkiminen on kivaa, mutta mitään syytä ruveta väkisin vääntämään kaikuja juttuihin (varsinkaan noin harrastuksen alkupuolella) ei oikeastaan ole, ellei opettelua lasketa syyksi.
Ei toi mielestäni pahaa saarnaa ainakaan ollut, vaan ihan täyttä asiaa. Tota luonnolista kaikua mäkin olen ajatellut, että sitä ois kiva kokeilla käyttää erilaisella mikin sijoittelulla ja mahdollisesti akustiikalla. Tollasen järjestäminen kotikonstein ei vain ole mun ulottuvilla. Kaiun käyttö panoroinnin ohella taajuuksien huomioinnin kanssa on olennainen osa biisin olemusta, näin melko ympäripyöreesti sanottuna =) Lisään vielä selvennykseksi, että kaiun käyttö voi mielestäni olla myös sitä, että todellakaan kaikkeen sitä kaikua ei lisätä. Täysin dempattu tuotos ois toki tukahduttava kuuntelukokemus, koska pidän myös avarista tiloista ;) Tavallaan hassua, kun kuitenkin kaikua pidetään kuuntelutilanteessa ääntä huonontavana tekijänä, jota syntyy kun suoraan tulevaa ääntä sekoittaa epäsuorien äänten heijastusten viiveäänet sekä ylemmät äänet "korostuneempina", koska korkeat taajuudet kimpoavat kovista pinnoista matalia paremmin. Toisaalta tosta syystä on luontevampaa juuri ylempiin ääniin lisätä kaikua, vaikka onhan sitä bassoonkin joissain biiseissä lisätty.
|
faq1 19.10.2005 13:04:22 | |
---|
Sain elämäni ekan oman kappaleeni vihdoin siihen kuntoon, että pääsin sovittelemaan siihen efektejä. Laitoin jousille reverbiä 1.5 s, kitaralle ja pianolle 1 s ja bassolle 0.5 s. Kappale on hidas. Tuo ei hassummalta kuulostanut. Onko jollakin ehdotuksia, lisäyksiä? PS. Vielä kysymys, että olen kitaran tallentanut monona sisään, siten se kuuluukin ainoastaan vasemmasta kajarista. Siis jos yrittää pannata oikealle, niin katoaa. Mitenhän tuon sais kuulumaan myös hieman oikeasta? |
kivi 19.10.2005 13:10:53 | |
---|
PS. Vielä kysymys, että olen kitaran tallentanut monona sisään, siten se kuuluukin ainoastaan vasemmasta kajarista. Siis jos yrittää pannata oikealle, niin katoaa. Mitenhän tuon sais kuulumaan myös hieman oikeasta? Olet äänittänyt kitaran stereoraitana. Hävitä stereoraidasta jotenkin oikea puoli, niin jäljelle jää monoraita. |
northern 23.10.2005 19:39:52 | |
---|
Minusta on hyvä käyttää kaikissa soittimissa samaa kaikua, jotta kappaleessa olisi vain yksi tila. Kaiun määrää voi sitten soitinkohtaisesti säädellä. Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä. |
milcoin 23.10.2005 19:53:17 | |
---|
Minusta on hyvä käyttää kaikissa soittimissa samaa kaikua, jotta kappaleessa olisi vain yksi tila. Kaiun määrää voi sitten soitinkohtaisesti säädellä. Toimii jos hakee sitä 90-luvun alun demostudio-soundia:) Mun mielestä kaiku voi ja pitääkin kuulua. Juju on siinä että jos käyttää huonoa kaikua niin sen kuuluminen on huono juttu. Esim. sellanen moderni rokkivirveli vaatii ehdottomasti hyvän, kuuluvan kaiun toimiakseen. Sama laulussa. Sellanen pop/rock laulu jossa ei kuulu mitään efektointeja ei ärsytä ketään mutta se ei myöskään saa kappaletta tuntumaan maagiselta. Joten huonot kaiut piiloon/pois kokonaan ja hyvät kuuluviin. Ja 3-4 eri kaikua/efektiä on ihan standardi. 5-6 alkaa olla sellanen riittävä. Kaikki tietenkin tilanteen mukaan. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
garyfey 23.10.2005 19:57:10 | |
---|
Minusta on hyvä käyttää kaikissa soittimissa samaa kaikua, jotta kappaleessa olisi vain yksi tila. Kaiun määrää voi sitten soitinkohtaisesti säädellä. Henkilökohtaisesti käytän aina 3-4 eri kaikua. Yksi lyhyt (0.5-1.3s) yksi pitkä (3.0-10.0s) sekä yhtä tai kahta delay delay/reverb syteemiä. Sanottakoon vielä että noin puolet raidoista jää ilman kaikua, sitä ei mielestäni kannata käyttää sellaisiin raitoihin jotka toimii ilman (esim. taustakuorot!). Tuo yksi tila on kyllä muutoin hyvä ohje ja koetan pidättyä siinä mutta käytännössä käytän siis useampaa. Jottei elämä olisi liian yksitoikkoista osa koskettimista on mustia. |