Aihe: Mitä mikkiä suosittelisitte taustojen vetoon
1
Hombre
18.02.2006 20:22:14
Hoi te kaikki!
Tarvitsisin ehdotuksia/näkemystä mikä mikki kannattaisi valita ja mitä seikkoja huomioida, kun pitäisi aloittaa bändisoinnin sekoittaminen omilla stemmajoikuilla. =) Rokkihommia vedellään, ääniala on karkeasti jotain baritoni / basso-baritoni akselia. Live hommat pitäisi ensisijaisesti taittua (miksei studiossakin) ja dynaaminen siis mielessä..

Saatavilla olisi suoraan seuraavat:

1. SM57, ei kaivanne tarkennusta

2. AKG D880, lienee monille tuttu vokaalimikki myös (?)

3. MB75, t.bone näkemys 57:sta

4. V-Tech ND2, miellän tämän yhdeksi SM58 näkemykseksi vaikka en ole shurea itse koskaan kokeillutkaan. Lähinnä mielikuvan ja kommenttejen pohjalta. http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … act=tuotteet&pid=159&sgid=0

Näillä olen nyt testaillut. ja arponut sopivinta, mutta mikään ei suoriltaan yksin testattaessa tunnu täysin natsaavan mulle:
AKG tuntuu liian tummalta mulle (tuntuu omaavan suuren proximity efektin). Etäisyyttä lisäämällä kuulostaa paremmalta, mutta oman soiton ohessa etäisyyttä voi olla vaikea kunnolla kontrolloida/tarkkailla. Sitten on ne kiertojen vaarat..
V-Tech on suoriltaan AKG:ta kesympi alakerrassa, mutta se tuntuu mun äänellä hiukan honottavalta eli vissiin jotain kohoumia jossain (ylä)keskialueella.
Näistä 57 tuntuisi parhaimmalle (mikäli siis arvon nyt ylipäätään oikeaa suuntaan?). Siinä on joukon kevein basso (läheltä kapselia sitäkin näyttää irtoavan paljonkin) V-Techin honostusta ei ole havaittavissa ja yläkerta on aika kirkas.
=>57:ssa on näistä kepein & kirein soundi, mutta on tämä hyväksi vai pahaksi taustoissa??

Eli millainen EQ luonne noihin taustoihin on tapana hakea. Hiukan pehmeämpää/tummempaa, keskiäänisempää erottuvampaa vai selkeää/yläpäävoittoisempaa?
Jos näistä ei mikään taustoihin oikein sovi niin kannattasikohan sijoittaa Sennheiserin e935 tai Audixin alempaan OM luokkaan (OM-3 tms), joista olen lukenut monia kehuja, näiden sijasta vai meneekö hukkaan?

Paljon oli ihmettelyä ja kysymyksiä. Toivottavasti joku jaksaa vastata.. :)
Että sellaista tällä kertaa sitten..
k-soundstudio
18.02.2006 21:03:03 (muokattu 18.02.2006 21:04:32)
toi on enemmän miksaus kysymys kuin mikki kysymys..
Ihan perus shure 58 jos livenäkin mennään.
kivi
19.02.2006 11:51:47 (muokattu 19.02.2006 11:52:16)
toi on enemmän miksaus kysymys kuin mikki kysymys..
Ihan perus shure 58 jos livenäkin mennään.

Jos 57 tuntuu hyvältä, se on ihan ok. Mä itse pidän (varsinkin vanhoista) viisseiskoista enemmän kuin viiskaseista oman ääneni kanssa, mutta totta kai niihin pitää osua tarkemmin, keila on kapeampi ja kapseli eri tavalla koteloitu.

Suosittelisin testaamaan myös SM58betan, siinä on mun korvaani miellyttävämpi, jotenkin iskelmällisempi sointi kuin vakio-viiskasissa. Hintakin on kyllä vähän kovempi.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
hannu666
20.02.2006 21:20:00
Suosittelisin testaamaan myös SM58betan, siinä on mun korvaani miellyttävämpi, jotenkin iskelmällisempi sointi kuin vakio-viiskasissa. Hintakin on kyllä vähän kovempi.

Siinä on törkeempi yläpää ja muutenki enemmän iskelmäsaundi, en tykkää :o)
JPQ
20.02.2006 21:37:36

Millainen soundi jos musatyyleinä ilmaistaan on 57 mikissä?
Pieni rumpalipoika
20.02.2006 22:04:20

Millainen soundi jos musatyyleinä ilmaistaan on 57 mikissä?

Black metal.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
kivi
21.02.2006 11:32:51 (muokattu 21.02.2006 11:34:36)

Juu, mut pehmeämpi alapää ja imartelevampi soundi. Eikä se yläpää... piikki on vain vähän alempana.

Nykyisissä, ilmeisesti Kiinassa tehdyissä vakio-viiskaseissa on sellaista räikeyttä yläkerrassa, mitä ennen ei ollut. Ja ei ole betoissa nykyäänkään.

Jaa viisseiskan soundi? Tööttää, suuntaa, ampuu. Preesens. Menee torvelle helposti. Läheltä laulaessa miehekäs proksimiteetti, joka tuo sellaisen bassobaritonikerrannaisen soundiin. Piikki hieman ylempänä kuin viiskasissa.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)