Aihe: Kitara Di-boksin kanssa vai ilman?
1
ch LL
16.02.2006 22:01:07

Aloin miettimään, että miten kannattaisi äänittää kitarat koneelle myöhempää vahvistimen läpi ajoa ajatellen?

Eli äänittäisin kitarat kotona "puhtaana" piuha koneeseen periaatteella.
Ja myöhemmin voisin treenikämpällä ajaa äänittämäni pätkät vahvistimen/kaapin läpi ja mikittää.

Olisiko Di-boksi oikea vaihtoehto, vai piuha vain goldmike etusen kylkeen ja menoksi?
(Kysyn tätä, kun en omista Di- boksia enkä pysty itse testaamaan.
Jos Di todetaan oikeaksi vaihtoehdoksi, niin pitää sellainen sitten ostaa.)

Pääseekö tälläisellä "säätämisellä" lähellekkään sitä soundia, jos olisi soittanut kitarat suoraan vahvistimeen?
Raimo
16.02.2006 22:07:07 (muokattu 16.02.2006 22:08:11)

Aloin miettimään, että miten kannattaisi äänittää kitarat koneelle myöhempää vahvistimen läpi ajoa ajatellen?

Eli äänittäisin kitarat kotona "puhtaana" piuha koneeseen periaatteella.
Ja myöhemmin voisin treenikämpällä ajaa äänittämäni pätkät vahvistimen/kaapin läpi ja mikittää.

Olisiko Di-boksi oikea vaihtoehto, vai piuha vain goldmike etusen kylkeen ja menoksi?
(Kysyn tätä, kun en omista Di- boksia enkä pysty itse testaamaan.
Jos Di todetaan oikeaksi vaihtoehdoksi, niin pitää sellainen sitten ostaa.)

Pääseekö tälläisellä "säätämisellä" lähellekkään sitä soundia, jos olisi soittanut kitarat suoraan vahvistimeen?

Jos etusessa on instrumenttitason sisäänmeno, et tarvitse DI:tä.

Styrkkariin ajettaessa pitäisi sitten olla ns. "reamp"- boksi, jolla nauhoitettu DI- signaali muunnetaan näyttämään kitaravahvistimelle impedanssiltaan instrumentista tulevalta... Itse olen joskus käyttänyt kohtuullisella menestyksellä passiivi-DI:tä "väärinpäin", tosin en tiedä että meneekö se noin teknisesti "oikein".

Esim. Radial ja Little Labs tekevät ihan tarkoitukseen suunniteltuja reamp- laatikoita, tosin melko hinnakkaita. Radialin lootissa voi viellä "Drag"- kontrollilla säätää, että näkeekö styrkkari single-coilin, humbuckerin vai jotain siltä väliltä. ;)

Ja ei, saundi ei koskaan ole ihan sama kuin luomusti soitettuna mutta melko lähelle voi päästä.
Blah.
Torniojaws
16.02.2006 22:42:57 (muokattu 16.02.2006 22:43:53)

Ja ei, saundi ei koskaan ole ihan sama kuin luomusti soitettuna mutta melko lähelle voi päästä.

Tarpeeksi lähelle se menee maailmanluokan tuottajille. Esim. Andy Sneap (Arch Enemy, Testament, Nevermore) reamppaa nykyään lähes kaiken.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Raimo
16.02.2006 23:16:17

Tarpeeksi lähelle se menee maailmanluokan tuottajille. Esim. Andy Sneap (Arch Enemy, Testament, Nevermore) reamppaa nykyään lähes kaiken.

Kitaristin kommentti reamppauksen kuultuaan:

(Rumpalin haikkaklikki oli vuotanut kitaraintrossa styrkkarimikkiin)

"Ei saatana, toihan kuulostaa siltä kuin mulla olisi jotkut vitun aktiivimikit! Anna mä käyn vetämässä ton uudestaan!" Kävi vetämässä, saundas taas paremmalta. Ja ero oli tosiaan aika pieni.
Blah.
milcoin
16.02.2006 23:39:42

Sama kaveri kvantisoi kaikki rumpuraidat erikseen 100% resoluutiolla, triggaa kaiken yms. yms. Mutta hyvältä kuullostaa, ei vaan ehkä toimi kun just siinä genressä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
BenGlenton
17.02.2006 00:42:37
Onko kokemuksia tästä vehkeestä: www.reamp.com

Kovasti nuo ulkomaanelävät tuntuvat hehkuttelevan tuota.

Mitäs muita noita reamppaukseen vartavasten suunniteltuja laatikoita löytyy?
www.supremecourtband.fi
Halsu
17.02.2006 01:38:09

Yksi vaihtari on "reampata" virtuaalisesti... näistä VST -plugeista olen tykkäillyt kovasti:

http://www.simulanalog.org/

...josta "Technologyn" alta "SimulAnalog Guitar Suite".

Ovat myös taatusti hintalaatusuhteeltaan kohdallaan, ilmaisia kun ovat. Tuohon perään joku hyvä tilasimulaattori niin pääsee yllättävän lähelle totuutta kun vähän vääntää.
CU -- Eki
Torniojaws
17.02.2006 01:51:37 (muokattu 17.02.2006 01:51:53)

Onko kokemuksia tästä vehkeestä: www.reamp.com

Kovasti nuo ulkomaanelävät tuntuvat hehkuttelevan tuota.

Tuo on se alkuperäinen lie, muut ovat sitten "kopioita" (aika yksinkertainen perusidea, joten eipä se niin omaperäinen).
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Raimo
17.02.2006 02:13:41 (muokattu 17.02.2006 02:16:03)

http://www.radialeng.com/di-jd7.htm

Kokeiltu on sessioissa(2 styrkkaria ja DI- äänityksiä) ja on pirun näppärä. Saundaa myös hyvältä, ja se "Drag" nappi on jees. Tursakas hinta tollaisesta spessulootasta tosin. En tosin itse tarvinnut tosta sitä reamppaus- puolta vaan käytin siis sitä DI:nä, instrumenttitaso-jakolaatikkona ja maaerottimena.
Blah.
Daunt
17.02.2006 09:18:30

Radial X-Amp
http://www.radialeng.com/di-xamp.htm

Little Labs Redeye
http://www.littlelabs.com/redeye.html
Dauntless -Death/Thrash Metal-
askomiko
17.02.2006 10:44:38 (muokattu 17.02.2006 11:10:47)
Perskule, iski GAS pitkästä aikaa tuoon 7-laatikkoon. Mieli täyttyi jo hulluista 5.1-kitaravisioista. :P Mistä tuommottisia saisi euroopassa käsiinsä? Mikä tahansa edellämainituista käy. E: Jaa olihan tuolla ruotsalainen jälleenmyyjä little labsille.
Canada! (:ž
Conrad Lant
17.02.2006 16:24:23

Mistä tuommottisia saisi euroopassa käsiinsä?

Radialia myy Soundata. Hyllystä löytyy valtaosaa malleista.
No one prayed for Sodom
askomiko
17.02.2006 17:09:52 (muokattu 17.02.2006 17:10:15)
Jep, hyvä, sitä mieki että radialin säristimiä ainakin maassa pyörii. ...ja kassan kautta ki-toos.
Canada! (:ž
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)