Guitar_87 14.02.2006 19:22:07 | |
---|
Nyt mua on alkanu pännii tarpeeks äänenlaatu kun nauhotan kitaraa. Mult löytyy Jackson PS 2 japanilainen, Marshall MG15DFX, Behrineger Eurorack MX 602A ja T-Bonen mikki. Nauhoitusohejelmana on GoldWave/Audacity. Tarvikkeet eivät siis ole mitkään loistavat, mutta ei surkeimmastakaan päästä. Tykkään soittaa rokkia/metallia. Eli nyt kaikki vinkit miten saan noilla vehkeillä paremman äänenlaadun, esim. miten sijoitan mikin, boostaanko/vähennänkö ääniä (treble, middle, bass) mikserin kautta, GoldWaven kautta vai ollenkaan ja jos boostaan/vähennän niin..ym. Tiedän, että täältä löytyy keskusteluja kyseisistä asioista, mutta en jaksa alkaa ettii nyt kaikkiin vastauksia. Osta paremmat laitteet vastaukset ovat sitten turhia. |
Risk 14.02.2006 19:47:32 (muokattu 14.02.2006 19:52:30) | |
---|
Tiedän, että täältä löytyy keskusteluja kyseisistä asioista, mutta en jaksa alkaa ettii nyt kaikkiin vastauksia. Ahaa.. Mutta muut jaksavat vastailla? Oletko kuitenkin suurin piirtein tyytyväinen siihen, mitä kuulet vahvistimesta soittaessasi? "Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just 'cause some watery tart threw a sword at you!" |
Guitar_87 14.02.2006 19:57:24 | |
---|
Olen tyytyväinen mitä vahvistimesta kuuluu pelkästään soittaessa, mutta kun nauhoitan ja kuuntelen nauhoituksen, niin ääni muuttuu varmaan kaks kertaa huonommaks. |
Torniojaws 14.02.2006 20:05:23 | |
---|
ja T-Bonen mikki Eipä nuo kovin kehuttavia lie ole. Jos 90 euroa voit satsata, niin harkitse Shure SM57:n ostamista. Sitten rajana on vain nauhoitustila (huonosoundinen tila = huono soundi). |
milcoin 14.02.2006 20:41:01 | |
---|
Eipä nuo kovin kehuttavia lie ole. Jos 90 euroa voit satsata, niin harkitse Shure SM57:n ostamista. Sitten rajana on vain nauhoitustila (huonosoundinen tila = huono soundi). Ja etuaste, muuntimet yms. yms. Teetkö jotain biisiä vai vaan riffejä nauhalle? Mihin vertaat lopputulosta? Noilla vehkeillä on vähän kuin ottaisit valokuvan likaisen ikkunan takaa. Sama miten zoomaat ja kääntelet kameraa, lopputulos ei siitä juurikaan parane. Ehdottaisin sitä 57:aa. Sijoittelusta löydät haulla varmasti kaiken tarvittavan infon. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
superfly 14.02.2006 21:27:32 | |
---|
Eipä nuo kovin kehuttavia lie ole. Jos 90 euroa voit satsata, niin harkitse Shure SM57:n ostamista. Sitten rajana on vain nauhoitustila (huonosoundinen tila = huono soundi). Yllätti minut se T-Bonen 58-kopio kitaravahvarin edessä. Oikein kelvolliset äänet sillä sai narulle. Ihan mainiosti sillä alkuun pääsee. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Torniojaws 14.02.2006 22:22:12 (muokattu 14.02.2006 22:25:33) | |
---|
Ja etuaste, muuntimet yms. yms. Ei tuo Behringer MX602A huono ole. Itse olen saanut erittäin hyvänkuuloista materiaalia sen kautta nauhalle. Vaikka kuinka mikillä mokailee, niin en usko että siitä nyt kovin huonolaatuista saa ellei tee jotain käsittämätöntä. Onko kaikki EQ-asetukset neutraalilla? (eli nuoli osoittaa kello 12) Mihin liität mikseristä koneeseen? (Toivottavasti et Mic In :) Onko tasot kunnossa ettet joudu nostamaan nauhoituksen tasoja manuaalisesti jollain editorilla eli pyörii siinä n. -3 dB tienoilla? (Kun nostat editorilla, nousee taustakohina yhtälailla). Mutta tärkein: Pistä tänne linkki johonkin nauhoitukseesi niin kuulee minkälaista häiriötä siinä on. |
samic 14.02.2006 23:33:49 | |
---|
vedät kuivat koneeseen ja Gsuitella särö...ei tarvi säätää :) ei ole |
Guitar_87 15.02.2006 01:30:48 (muokattu 15.02.2006 01:55:48) | |
---|
Mihin liität mikseristä koneeseen? (Toivottavasti et Mic In :) Ja mihinköhän se sitten pitäis liittää? Jos mä pistän sen tietokoneesen johonkin Line-Inniin niin ei siit sit kuuluu mitään. Tossa ois sitten tätä äänenlaatua tarjolla: www.mikseri.net/artists/?id=51413 Nopeesti vetästy Dance Of Deathin interlude, rytmikitara ja soolokitara eivät täsmää, mutta tässähän nyt ei oo siite kyse vaa siitä loistavasta äänenlaadusta. Ton yhteydessä vahvarin asetukset oli: Gain: 10, Bass: 10, Treble: 10. Muut nollalla paitsi volume. Eli must pitäis kumminkin vähän tykimpi ääni lähtee noil asetuksil kun tollanen ja lähteekin, mutta se sitten muuttuu nauhotuksessa ihan surkeeks. Mikserin treble, bass ym. asetukset olivat nollalla. |
ReBeat 15.02.2006 03:02:45 | |
---|
Mikseri pitää kytkeä LINE IN:iin ja valita tietokoneesta audiomikseristä inputiksi sama LINE IN. Ruksi oikeaan paikkaan niin sitten kuuluu. Ja sitten tuosta soundista. Ei ihmekkään ettei tule tykkiä eikä mörssäriä. Noilla asetuksilla mikrofonilla ei ole juuri muuta imettävää kuin bassoinen humina ja treble-sirinä. Vähäisenkin erottuvuuden vie mennessään täysi laidallinen gainia, joka tekee ininästä sihinää. Kokeile kääntää gainia pienemmälle, bassot puoleen, MIDDLEjä kunnolla auki ja trebleä ehkä hiukan pienemmälle. Middlet ovat avainsana. Basson vähentäminen antaa niille tilaa ja gainin vähentäminen lisää selkeyttä. Kokeile äänittää sahausriffejä tuon suuntaisilla asetuksilla niin, että soitat saman riffin kaksi kertaa identtisesti ja panoroit ne raidat vaikka hiukan eri arvoilla. Ainiin, mikin voit lähtökohtaisesti kokeilla sijoittaa kohtisuoraan kartion keskeltä 5cm sivulle ja muutaman sentin kankaasta irti. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
Guitar_87 15.02.2006 10:26:19 (muokattu 15.02.2006 10:40:41) | |
---|
Mikseri pitää kytkeä LINE IN:iin ja valita tietokoneesta audiomikseristä inputiksi sama LINE IN. Ruksi oikeaan paikkaan niin sitten kuuluu. Ois vaa sellanen ongelma et mun konees on toi line-in paikka mut mul on niin paska äänikortti et mun pitäis soittaa sellasel "naapurit tulee valittaa" äänel, jotta kuuluis jotain. Käytän siis mun mutsin konetta nauhottaessa, koska siinä on parempi äänikortti, mutta siinä ei oo kun mikkipaikka ja kaiutinpaikka. Kiitti ReBeat. Nauhoitin ilman mikseriä, pistin mikin tietokoneeseen kiinni mikin kohtaan ja sit tein noit muutos asetuksia vahvariin. Ääni kuulosti hieman tyhmältä kun soitin, mutta nauhoitettuna se oli selvästi parempi, kuin edelliset. Ja asetin myös mikin niin kuin neuvoit. |
StJerky 15.02.2006 11:06:41 (muokattu 15.02.2006 11:08:07) | |
---|
Ois vaa sellanen ongelma et mun konees on toi line-in paikka mut mul on niin paska äänikortti et mun pitäis soittaa sellasel "naapurit tulee valittaa" äänel, jotta kuuluis jotain. Onko mikserissä gainia, niin että melkein vilkkuu? Kanavakohtainen ja master level n. 0db (tiheällä viivoituksella). Olen kyllä samaa mieltä ReBeatin kanssa, että noin rankka middle scoop on jo liikaa kenelle tahansa. |
Guitar_87 15.02.2006 11:27:00 | |
---|
Onko mikserissä gainia, niin että melkein vilkkuu? Kanavakohtainen ja master level n. 0db (tiheällä viivoituksella). Mikserissä on gain, mutta jos sitä kääntää yli 1/4 kierrosta niin sit alkaa laitteet inisee |
StJerky 15.02.2006 13:18:59 | |
---|
Mikserissä on gain, mutta jos sitä kääntää yli 1/4 kierrosta niin sit alkaa laitteet inisee Soita kitaraa ja nosta gainia mikseristä niin, että merkkivalo alkaa vilkkumaan. Sitten peruutat sen verran, että se "ajattelee vilkkumista", mutta ei vilku. |
northern 15.02.2006 19:18:29 | |
---|
Ja usein vahvistimet soi sitä paremmin mitä kovemmalla ne on. Lisäksi ylimääräisiä suhinoita ja mahdollisia taustahälyjä saa pois kun sitten voi laskea äänitystasoa, eli tuota yllämainittua gainia. |
Torniojaws 15.02.2006 22:13:39 | |
---|
Ja usein vahvistimet soi sitä paremmin mitä kovemmalla ne on. Paitsi transistorivahvistimet, jollainen em. MG:kin on. |
-septimisti- 15.02.2006 22:38:52 | |
---|
Paitsi transistorivahvistimet, jollainen em. MG:kin on. Paitsii että ne elementit alkavat yleensä toimia kun kääntää volumea kahvikutsu-tasojen yli. Anyway, kuulostaa (vaikken jostain syystä tuota pätkää saanut auki) kyllä siltä että siellä on jotain hieman hassusti. Eli laita ihan suosiolla ketjuksi mikki -> mikseri -> äänikortin line out. Mikseristä hanaa senverran auki, että tasot pysyvät kitaraa täysillä rankaistaessa juuri ja juuri vihreän puolella - siis eivät mene punaiselle. Seuraavaksi mikserin line-outista (mitä lähtöjä siinä nyt onkaan) piuha äänikortin line-iniin. Äänikortin asetuksiin, eli mitä ilmeisemmin siitä ihan windowsin mikseriin, teet seuraavat säädöt: Asetukset -> ominaisuudet -> nauhoitus -> ok -> vaimennat kaikki muut paitsi line-in kohdan -> säädät line-inin täysille. Jotenkin sain sellaisen kuvan, että olet nauhoittanut samalla sitä mikkisignaalia tuutaten ulos tietokoneen kaiuttimista. Ei ihme jos kiertää ja kuulostaa huonolta! Joko vaimennat mikkisoftan mikseristä sen line-in monitoroinnin tai yksinkertaisesti väännän kajareista volumen nollille. Jos vielä kuulostaa huonolta, niin mietitään sitten uudestaan. Jos tuo t-bone ei ihan sellainen 10-euron malli ole, niin kyllä sen pitäisi olla ihan kelpo mikki. |
Guitar_87 16.02.2006 11:14:12 (muokattu 16.02.2006 11:14:50) | |
---|
Mul ois nyt vaa sellanen ongelma et joudun käyttää mun mutsin konetta kun nauhotan ja siin ei oo edes line-in paikkaa, siin on vaa kaiutin ja mikki paikka. Oon kyl nyt saanu sitä äänenlaatua paremmaks, mutta vielkin vois olla parempi |
Roberto 17.02.2006 09:30:55 | |
---|
Paitsi transistorivahvistimet, jollainen em. MG:kin on. Paitsi LAB Series. T. BB Kingin raideri |
Twinkle 17.02.2006 10:55:58 | |
---|
Mul ois nyt vaa sellanen ongelma et joudun käyttää mun mutsin konetta kun nauhotan ja siin ei oo edes line-in paikkaa, siin on vaa kaiutin ja mikki paikka. Tuuttaa mikki-inniin vaan, itelläni ei ole myöskään linjaa vaan tuo on joku multistandardi sisäänmeno, että nielee noita linja-tason signaalejakin. Paljon on omia demoja tullut nauhoitetua lyömällä spedu suoraan mic in -liittimeen ja soundi on mielestäni ihan tarpeeksi hyvä johokin demoiluihin. |