Aihe: Slapback Delay miten toimii ?
1 2
JPQ
11.02.2006 23:12:12

Slapback Delay miten toimii ? toivotaan että muistan oikein sen nimen
mitä tarkoitan. Valitettavasti tietolähteestäni en voi asiaa
tarkistaa.
duane
12.02.2006 00:01:05 (muokattu 12.02.2006 00:02:24)
Mitähän tuolla tarkoittanet?

Slapback delay on yleensä hyvin lyhyt (maksimissaan 120ms) ja toistoja siinä on tasan yksi. Slap saa olla melkein (muttei aivan) yhtä kovalla kuin originaali signaali.

Tyypillisin käyttötarkoitus on varmaankin rock-a-billy ja country osastoissa kitaran ja laulun efektoiminen.

Itse olen käyttänyt myös vokaalimiksauksessa kaiun tilalla hyvin lyhyttä slappia toiseen laitaan piilotettuna (Ruotomieli: 16).
* - It's Allright
JPQ
12.02.2006 00:49:50

Tämä selittikin jo jotain mutta miten se alunperin tehty koska kaveri
sanoi että jo 1950 luvulla kait käyttivät jolloin ei ollut
mikropiirejä.:)
Timo JM
12.02.2006 02:14:29

Tämä selittikin jo jotain mutta miten se alunperin tehty koska kaveri sanoi että jo 1950 luvulla kait käyttivät jolloin ei ollut mikropiirejä.:)

No voi rähmä tätä nuorempaa sukupolvea. Etkö muka koskaan ole kuullut puhuttavan nauhakaiusta?
...siis mun mielestä.
JPQ
12.02.2006 11:02:31

No voi rähmä tätä nuorempaa sukupolvea. Etkö muka koskaan ole kuullut puhuttavan nauhakaiusta?

Olen ja tiedän miten toimii. Ja voi rähmä heitä jotka luulee että olen
nuorempaa sukupolvea no olenhan vasta 28vuotias tänä vuonna. Tiedän
paljonkin mutta kaikkea en sentään minäkään.
kivi
12.02.2006 14:37:09
Olen ja tiedän miten toimii. Ja voi rähmä heitä jotka luulee että olen
nuorempaa sukupolvea no olenhan vasta 28vuotias tänä vuonna. Tiedän
paljonkin mutta kaikkea en sentään minäkään.

No, mä voisin olla sun isäsi, tosin aika nuori isä mutta kumminkin...
:-D

Slapback tehtiin nauhurilla ajamalla kaiutettava signaali sisään äänityspäästä ja saman tien ulos toistopäästä. Mikäli kertauksia haluttiin lisää, ohjattiin kaiutettu signaali uudestaan äänityspäähän, minkä sivutuotteena syntyi soundin "ruskettumista", eli diskantin katoamista ja saturaatiota.

Nauhurin pyörimisnopeutta säädettiin laittamalla kapstaanin moottoriin potentiometri. Kapstaani säätelee nauhan nopeutta, keloja vetävät moottori + jarru ovat olemassa vain pitääkseen nauhan kireällä.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Timo JM
12.02.2006 19:12:16

No, mä voisin olla sun isäsi, tosin aika nuori isä mutta kumminkin... :-D

Jep, samat sanat. Ja kiitokset Kivelle kun jaksoit selittää.
...siis mun mielestä.
JPQ
12.02.2006 21:56:35

Tosin ketju tulee olemaan selityksen osalta tuleville polville hyödyllinen koska minä tiedän kyllä nauhakaiun idean. Kun kerta selvisi että siitä on kyse.
hannu666
12.02.2006 22:27:45
Son elvis/remu släpä :o)
kivi
12.02.2006 23:38:53
Tosin ketju tulee olemaan selityksen osalta tuleville polville hyödyllinen koska minä tiedän kyllä nauhakaiun idean. Kun kerta selvisi että siitä on kyse.

Nauhakaiussa ja nauhurilla tehdyssä kaiussa on eroa. Nauhalenkki ja useampi äänipää tekevät erilaisen soinnin kuin suora matka tallennuspäältä toistopäälle.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
JPQ
13.02.2006 00:38:48

Nauhakaiussa ja nauhurilla tehdyssä kaiussa on eroa. Nauhalenkki ja useampi äänipää tekevät erilaisen soinnin kuin suora matka tallennuspäältä toistopäälle.

Toki en ajatellutkaan että sama asia vai ajattelinko en muista.:)
Timo JM
13.02.2006 00:39:59

Nauhakaikuahan käytettiin studioissa ihan perusviiveenä oikestaan niin pitkään kunnes digitaaliset purkit tulivat markkinoille. Mun mielestä ainakin 70-luvulla Sweet yhtyeen levytyksissä kuului monessa biisissä nauhakaiku. 80-luvulle tultaessa sitä ei taidettu käyttää enää oikeastaan muussa kuin rautalanka musassa. (Ja meidän treenikämpällä laulussa.)
...siis mun mielestä.
JPQ
13.02.2006 01:41:23

Nauhakaikuahan käytettiin studioissa ihan perusviiveenä oikestaan niin pitkään kunnes digitaaliset purkit tulivat markkinoille. Mun mielestä ainakin 70-luvulla Sweet yhtyeen levytyksissä kuului monessa biisissä nauhakaiku. 80-luvulle tultaessa sitä ei taidettu käyttää enää oikeastaan muussa kuin rautalanka musassa. (Ja meidän treenikämpällä laulussa.)

Oletan myös kokeelliset konemuusikot käyttävät vielä näinä päivinä. ja
tämä tuli vastaan kun eräässä laitteessa kait tuon mallinnus mukana.
varakeef
13.02.2006 09:49:38

Mitenkäs esimerkiksi Rolandin Space Echoissa oleva single delay moodi poikkeaa tuosta nauhurisysteemistä tuossa suhteessa? Minulla on äänityspää ja kolme toistopäätä peräkkäin ja olen ollut siinä käsityksessä, että yhden toiston tiloissa masiina ottaa käyttöön toistopäistä yhden valitun tilan mukaisesti (nopea, hitaampi, ihan hidas).

Nauhakaikuhan on nauhuri, ja eikö nauhuri slap backissä informaatio välity äänityspäältä toistopäähän nauhan välityksellä?
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Timo JM
13.02.2006 10:18:27

Oletan myös kokeelliset konemuusikot käyttävät vielä näinä päivinä. Tämä tuli vastaan kun eräässä laitteessa kait tuon mallinnus mukana.

Tuskinpa käyttävät ihan sitä aitoa itseään, koska delayn taimaus ei onnistu tarkkaan biisin tempon mukaan. (Korjatkaa jos olen väärässä.)
...siis mun mielestä.
PL
13.02.2006 10:45:25
Eikös yksinkertaisin slap back delaylaite ole seinä?

Sopivan matkan päähän ääntelemään ja mikillä talteen.
varakeef
13.02.2006 10:56:01
Eikös yksinkertaisin slap back delaylaite ole seinä?
Sopivan matkan päähän ääntelemään ja mikillä talteen.

Tyypillinen kolmasosasekunnin släpäri vaatii noin sata metriä matkaa. Pitäisi olla aika hyvä käytävä, joka ei aiheuta liiemmin sotkevaa tilakaikua.

Tuskinpa käyttävät ihan sitä aitoa itseään, koska delayn taimaus ei onnistu tarkkaan biisin tempon mukaan. (Korjatkaa jos olen väärässä.)

Nauhanopeushan on säädettävissä, joten myös taimaus hoituisi kyllä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
JPQ
13.02.2006 12:26:17

No tuo taimaus juttu ei haittaa kaikessa. Toiseksi ainakin eräät kaiku
jutut on melkein biisin temmossa olevalla kaijulla tietääkseni tehty.
Ja nimenomaan tarkoituksella melkein.
pkhlo
13.02.2006 12:44:00
Nauhakaikuja käytetään kovasti suomalaisessa twängissä, eli rautalankamusassa. Tähän ei liene vähiten vaikuttanut E. Pulliainen ja hänen soundinsa. Nauhakaiku pyöristää soundia kivasti ja lisää siihen tosiaan saturaatiota ja suhinoita (=hyvää). Malleja on Suomessakin käytössä monenlaisia. Halutuimpia ovat käsittääkseni Pearlin Echo Orbit -kaiut. Ne on periaatteessa halpiskopioita Rolandin Space Echosta (jolla esim. Brian Setzer vetää) mutta silti ne on kovin haluttuja. Tähänkin on käsittääkseni vaikuttanut ainakin osittain juuri Pulliaisen kamavalinnat, joskin kyllähän tuokin mies on keikoilla käyttänyt kovinkin monenlaista vatkainta. Tässä oli aikas kivan näköinen kuvagalleria noista nauhakaiuista. Noi kun omistais ja myis niin saattaisi Mersun hinta olla aika lähellä. Toinen juttu on että myiskö (ja että kuinka vanha se Mersu olis);-)
Pastilli? They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
JoKo
13.02.2006 15:10:51
Tuskinpa käyttävät ihan sitä aitoa itseään, koska delayn taimaus ei onnistu tarkkaan biisin tempon mukaan.

Sen kun vaan vääntää delayn tempoon, eipä siinä mitään sen erikoisempaa ole!
Rolandin nauhakaiuissa ne äänipäät(3kpl) ovat aina 2x edellistä hitaampia, joten voi lennosta muuttaa vaikkapa 4-osa delayn 8-osiksi. No, tap-tempoa nauhakaiussa harvemmin on...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)