Aihe: Monitorointi kura- kamoilla ?
1 2 3 4 5
rintapek
09.06.2006 00:41:24

Muistan kuulleeni/lukeneeni USAlaisesta? ihan nimibändistä?, joka halusi koemiksauksen C- kasetille. veivät sen sitten autoon ja kuuntelivat kököllä autosoittimella. Ilmoittivat sitten studioon päin, että heidän musaa kuunnellaan yleensä autosoittimilla, joten sen pitää kuulostaa hyvältä sellaisessa. Levyjä ostavilla ei ole tarkkaamokaiuttimia, joten levyä ei miksata kuulostamaan hyvältä vain sellaisissa. Jos se kuulostaa hyvältä autoradiossa, niin se kuulostaa tarpeeksi hyvältä paremmillakin vehkeillä.

En tiedä pitääkö tarina paikkansa.

Itse tarpeeksi aikaa ratissa viettävänä olen havainnut, että siinä voisi olla perää.
Autoradio on vanha romu, kajarit vielä onnettomammat, mutta..
jotkut (radion) biisit kuulostaa ihan siedettäviltä, ainakin kaikki kuuluu.
Seuraavassa biisissä basso katoaa, sitä seuraavassa laulu ei kuulu jne..

Nykyään siis, kun musaa kuunnellaan mitä ihmeellisimmillä vehkeillä, niin onko kukaan tämmöistä kokeillut. Siis optimoida miksaus mahdollisimman hyväksi autoradiota varten. Tai matkapuhelimen MP3- soittimelle, parinkympin tietokonekajareille tms ?

Jos joku tietää, pitääkö tarina paikkansa, niin valistakaa kysyjää, pyydän.
Entä onko ideassa järjen hitunen ?
Comments ??
One kind of music only - the good kind
Raimo
09.06.2006 00:45:36 (muokattu 09.06.2006 00:46:35)

Tota on tehty maailman sivu, ja usein se voi jeesata. Toki jos omat tarkkailukajarinsa ja huoneen tuntee tarpeeksi hyvin ton merkitys vähenee dramaattisesti. (Jos siis on valinnut ne skobet oikein ja huone on hyvä! ;)

Jaah, tarina pitää varmasti paikkansa mutta mitä väliä sillä siis olikaan?
Blah.
kalakukko
09.06.2006 00:46:48
Onhan tuossa järjen hitunen hyvinkin, mutta periaatteessahan huippumonitoreissa hyvältä kuulostavaksi miksattu kuulostaa kaiken järjen mukaan hyvältä paskemmillakin vehkeillä. Jos taas ihan kurakamoilla miksaa jonkun biisin hyvänkuuloseksi niin avot, kun meneekin kuuntelemaan jollain huippukamoilla, mikä toistaa vaikkapa paljon matalampia/ korkeempia taajuuksia, niin sieltä voi paljastua ylläreitä...
Justo Almario ,,/
Raimo
09.06.2006 01:13:25

Onhan tuossa järjen hitunen hyvinkin, mutta periaatteessahan A)huippumonitoreissa hyvältä kuulostavaksi miksattu kuulostaa kaiken järjen mukaan hyvältä paskemmillakin vehkeillä. B)Jos taas ihan kurakamoilla miksaa jonkun biisin hyvänkuuloseksi niin avot, kun meneekin kuuntelemaan jollain huippukamoilla, mikä toistaa vaikkapa paljon matalampia/ korkeempia taajuuksia, niin sieltä voi paljastua ylläreitä...

Niin, sun esimerkki A) tapahtuu vain jos oikeaasti osaa miksata ja olosuhteet ovat noin about niinkuin mä jo sanoin... Esimerkki B) taas tapahtuu jos ei osaa miksata.
Blah.
kalakukko
09.06.2006 01:27:09
A)B)

Niin, sun esimerkki A) tapahtuu vain jos oikeaasti osaa miksata ja olosuhteet ovat noin about niinkuin mä jo sanoin... Esimerkki B) taas tapahtuu jos ei osaa miksata.

Hoho, noinhan se taitaa mennä :)
Justo Almario ,,/
rintapek
09.06.2006 01:42:31

Itse vain huomasin "ilmiön" taannoin, kun aamuruuhkassa tuli radiosta Neil Youngin ? biisi, muistaakseni. Ikinä, ei mikään ole kökköradiossani ole kuulostanut niin hyvältä, vaikka en mikään fani olekaan. Kontrasti vain pisti silmään, siis korvaan, kun seuraavaksi tuli kotimaista huttua, joka kuulosti siltä, kuin basisti olisi lähtenyt taustalaulajien kanssa lomalle.

Vähän tavaraa on tietysti helppo!?! miksata, mutta kuitenkin...

Siis, tekeekö joku oikeasti näin, vai onko kyseessä pihtiputaan mummo, joka puri käärmettä, vai mopopoika, joka jäädytti aivonsa ?

"Tuota on tehty maailman sivu" - siis onko ?
Tälläkin forumilla etsitään parhaita mahdollisia tarkkailukajareita mahdollisimman edullisesti, joten sitä pitää itseään idioottina, kun miettii oikeasti, että pitäisikö repiä autosta soitin ja kajarit irti ja viedä treenikämpälle, monitorointiin.
Nyt kerran, kun on asiaan kiinnittänyt huomiota, niin...
niillä tuntuu löytyvän puutteita biisistä jos toisestakin...
Raimo
09.06.2006 09:45:10

Siis, tekeekö joku oikeasti näin, vai onko kyseessä pihtiputaan mummo, joka puri käärmettä, vai mopopoika, joka jäädytti aivonsa ?

Kele, usko jo että tekee!

Eikös se ollut Steely Dan jotka lähettivät miksauksia yöllä paikallisradiolle ja kuuntelivat autossa... ;) (tai jotain tollaista)
Blah.
Aki
09.06.2006 09:56:42

Tämän takiahan Yamaha NS10:t, ja etenkin Auratonet on ylipäänsä mukana touhussa. Valitettavasti ei nyt uutisarvo noussut kovin suureksi... :o)
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
TimoS
09.06.2006 11:46:04

Ainakin vanhassa Guitar Playerissä oli juttu Eddie Van Halenista (Balance levyn tekemisen aikoihin), jossa Eddie oli halunnut soittaa toimittajalle uuden levyn biisejä. Eddie oli vienyt tomittajan ajelulle ja soitellut noita biisejä automankalla. Eddien perusteena oli nimenomaan tuo että jos kuullostaa hyvältä autossa niin sitten on hyvä.
Conrad Lant
09.06.2006 12:57:52

Siis, tekeekö joku oikeasti näin

Kuka ei tee? Komppaan tosin Raimoa ja väitän että jos oikeasti osaa ja tilat ovat kunnossa, niin miksauksen saa kyllä ilmankin kuulostamaan hyvältä vehkeestä kuin vehkeestä.

Itse kun en osaa niin pyrin aina tarkastamaan jäljen n+1 eri paikassa n^2 eri toistolaitteistolla, joukossa aina auton hymyilevällä eq:lla varustettu bassohelvetti. Tuloksista voi kuitenkin olla montaa mieltä.
No one prayed for Sodom
-Q-
09.06.2006 13:03:15
Muistan kuulleeni/lukeneeni USAlaisesta? ihan nimibändistä?, joka halusi koemiksauksen C- kasetille. veivät sen sitten autoon ja kuuntelivat kököllä autosoittimella.

Niinkuin jo todettu että taitaa tehdä monetkin tätä, mutta tästä tuli ensimmäiseksi mieleeni Aerosmith jonka jostain haastattelusta luin näin tehneen. Tosin CD:lle käryttivät kasettien sijaan, mutta sama idea.
Se taisi olla se (en muista levyn nimeä varmaksi, olikohan nine lives?) jolta löytyy kappale Pink.
Notefix
09.06.2006 13:29:29

Niin, ja levy-yhtiöiden tyypit tekee usein niin, joten senkin takia kandee tsekata autossa, ettei menee hommat uusiks.
"Layers of layers of shit!"
Timo JM
09.06.2006 13:30:32

Kyllä tota on joskus (kauan sitten) tullut kokeiltua itsekin mutta en kyllä oikein ymmärrä sen pointtia ja tuskinpa sitä kukaan enää tosissaan käyttää. Miksi satsata kunnon kuunteluun jos kuitenkin on valmis muuttamaan miksausta jonkun kyseenalaisen autokuuntelun perusteella?
...siis mun mielestä.
loosah
09.06.2006 13:31:15
Hyvähän se on tarkastuttaa miksauksiaan mahdollisimman monissa eri paikoissa: autoissa, boomboxxeissa, ipodin kuuloikkeilla jne. Mutta kuitenkin jos olisi valittavana, että tekisi miksauksen jollain autokuuntelua vastaavilla kaiuttimilla tai sitten kunnon monitoreilla, niin kyllähän niillä monitoreilla saisi kuitenkin aikaan sellaisen miksauksen, joka ei tuottaisi niin paljon ongelmia eri paikoissa kuunneltuna.
GIGO
Kallekorvola
09.06.2006 14:09:43
Mä alan kehitellä jotain systeemiä, millä sais integroitua PT:n autoon... Vois sit siirtää koko session sinne, ja korjailla paikanpäällä, jos tuntuu väärältä... : )
varakeef
09.06.2006 14:13:45
Mä alan kehitellä jotain systeemiä, millä sais integroitua PT:n autoon... Vois sit siirtää koko session sinne, ja korjailla paikanpäällä, jos tuntuu väärältä... : )

Hankit vaan huonoimman mahdollisen auton, kehität säälittävän elämäntarinan, ilmoittaudut Pimp My Rideen ja kerrot olevasi todella vakavissasi äänityshommistasi, mutta huonon auton vuoksi ei tule urasta mitäkään.

Blink, protools pomsahti tavaratilaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Roberto
09.06.2006 15:33:42

Siisteimpiä on mun mielestä ne kantrilevyt missä laulu on panoroitu snadisti enemmän vasemmalle et kuuluu autossa paremmin.. trucker-kohderyhmä hanskassa! Mun Fordissa on orkkis-michiganin kaiuttimet ja ovissa tarpeeks tilaa botnelle puhallella, hyvä musa kuulostaa erittäinkin hyvältä, huono taas ei (olipa ylläri).
rintapek
09.06.2006 16:54:32

Kiitoksia vastauksista. En vain tosiaan muistanut mistä olen tuon kuullut, joten kiva tietää, että juttu pitää näköjään paikkansa.

... en kyllä oikein ymmärrä sen pointtia ja tuskinpa sitä kukaan enää tosissaan käyttää. Miksi satsata kunnon kuunteluun jos kuitenkin on valmis muuttamaan miksausta jonkun kyseenalaisen autokuuntelun perusteella?

Tuli vaan mieleen vastaava ilmiö televisiosta. Olen ollut huomaavinani, että nykyistä kotimaista TV-, tai leffatuotantoa katsoessa telkusta tai DVD:ltä saa olla sormi kiinteästi kaukosäätimen näppäimillä.
Puhe ei tahdo kuulua... volumea... askeläänet ja kolahdukset yms alkaa lyödä läpi... ja sitten tulee musakohtaus, jolloin telkkarin ämyrit meinaa revetä kiinnikkeistään... vola äkkiä alas...puhe ei kuulu ...jne.

Leffateatterissa tai kotiteatterilaitteilla ei ehkä häiritse, mutta ihan vaan telkkarista katsottuna jopa kaltaiseni puurokorva huomaa, että paremminkin kyllä voisi olla. Ammattireiskathan sen äänen leffoihin ja telkkariin tekevät, joten kuinkahan tyytyväisiä kättensä jälkeen mahtavat olla, jos joskus kuulevat teoksensa ihan tavallisesta töllöstä?

En nyt osaa (enkä edes halua) nimetä ainuttakaan yksittäistapausta, mutta kun sen on kerran hoksannut, niin siihen on tullut kiinnitettyä sen varran huomiota, että se vaikuttaa nykyisin kotimaassa olevan lähes ammattitauti ?
Vai kuvittelenko vain ?
Roberto
09.06.2006 17:42:33

Tuli vaan mieleen vastaava ilmiö televisiosta. Olen ollut huomaavinani, että nykyistä kotimaista TV-, tai leffatuotantoa katsoessa telkusta tai DVD:ltä saa olla sormi kiinteästi kaukosäätimen näppäimillä.
Puhe ei tahdo kuulua... volumea... askeläänet ja kolahdukset yms alkaa lyödä läpi... ja sitten tulee musakohtaus, jolloin telkkarin ämyrit meinaa revetä kiinnikkeistään... vola äkkiä alas...puhe ei kuulu ...jne.

Onks sulla normi stereosetti telsussa vai joku 5.1? Dialogia yleensä on aika tukevasti keskikanavassa ja vähemmän leftrightissa, joka pahimmillaan otetaan melkein arpomalla stereokäyttöön jostain alkuperäisestä matskusta.

Monesti alkuperäisestä leffaäänestä dvd-ja tv-versioihin mentäessä tuotannon budjetti on se joka myrkyttää koko homman, kamaa ei välttämättä edes miksata uudestaan.
rintapek
09.06.2006 20:06:53

Dialogia yleensä on aika tukevasti keskikanavassa ja vähemmän leftrightissa, joka pahimmillaan otetaan melkein arpomalla stereokäyttöön jostain alkuperäisestä matskusta.

Monesti alkuperäisestä leffaäänestä dvd-ja tv-versioihin mentäessä tuotannon budjetti on se joka myrkyttää koko homman, kamaa ei välttämättä edes miksata uudestaan.

Tuo nyt on jo niin järkeenkäypä selitys asialle, että hävettää kun ei tullut ajatelleeksi. Siinähän se.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)