Aihe: Rumpumikkejä kotistudioon
1 2
Boge
07.06.2006 21:14:08
Elikkäs tarkotuksena olis päivittää kotistudiota niin että rumpujen äänitys onnistuis. 8 raitaa saisin menee sisään kerralla ja mikrofoneista on puutetta. Tällä hetkellä mulla on vain 2 mikkiä, Röde NT1A ja shure SM57, joista jälkimmäistä voi ilmeisesti ainakin hyödyntää rumpujen äänitelyssä.

En viitsisi tähtitieteellisiä summia ruveta maksamaan kun omaksi iloksi ja harjoitteluun noi kamat tulee niin ekana tuli mieleen samsonin 8kit jossa olisi kaikki mikit valmiina, mutta mietin että saisiko pienellä lisäpanostuksella paljonkin paremman setin aikaseksi?

Jos esimerkiksi ostais tomeille, basarille ja virvelille samsonin 5kitin ja overeiksi röden NT5 ja tota mun shurea käyttäis sitten hihatille. Minkälaisia kokemusia teillä on noista shuren mikeistä ja ehdotuksia otetaan vastaan tätä settiä kasattaessa. Sanotaan että sellaiset 500-600e voisin ehkä sijoittaa mikkeihin.
Ne jotka eivät osaa masturboida harrastavat seksiä.
_mane
07.06.2006 21:33:27

http://www.thomann.de/thoiw3_shure_pgdmk6xlr_prodinfo.html + parit telineet overheadeille. Se on budjetissa ja hyvää jälkeä saa.
Tempo on vain nopeuden muoto.
sami_sumea
07.06.2006 21:42:01 (muokattu 07.06.2006 21:42:55)

Elikkäs tarkotuksena olis päivittää kotistudiota niin että rumpujen äänitys onnistuis. 8 raitaa saisin menee sisään kerralla ja mikrofoneista on puutetta. Tällä hetkellä mulla on vain 2 mikkiä, Röde NT1A ja shure SM57, joista jälkimmäistä voi ilmeisesti ainakin hyödyntää rumpujen äänitelyssä.

Osta toinen NT1A overiksi, ja tökkää toi viisseiska virveliin. Sit ostat lisäks vaikka ton Shuren sarjan mikä edellä mainittiin. Sit saa jo oikeasti hyvää jälkeä :)

...
"Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002.
Boge
07.06.2006 21:48:13
Jees, olis kuitenki kiva käyttää koko kapasiteetti eli 8 raitaa niihin rumpuihin. ostamalla toisen NT1A:n säästäis kyl rahaa, mutta NT5 kävis ilmeisesti aika hyvin myös akustisten vermeitten äänittelyyn (silmällä pitäen tulevia proggiksia ja omaa akustista kitarointia).

Lisää mielipidettä kaivattais, etenki tomien mikitysten suhteen. Ja kommentteja enemmän tosta shuren setistä mikä tossa ylempänä laitettiin.
Ne jotka eivät osaa masturboida harrastavat seksiä.
Aki
08.06.2006 00:13:53 (muokattu 08.06.2006 00:14:12)

Kaltaisiasi tilanteita pohdittiin juuri äskettäin noissa aiheissa (mm Shuren setistä):
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=16&t=125274&co=30
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=16&t=123504&co=30

Ja jossain määrin myös tuossa:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=16&t=124764&co=30

Lukaisepa jos niistä löytyy apua. Jatketaan sitten jatkokysymyksillä vaikka tässä.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
Boge
08.06.2006 11:04:17
Kyllä mä taidan tohon PG-settiin tyytyä, ostaa siihen lisäks yhen PG56 lisää et saa kaikki tomit mikitettyä, sit heittää sm57 haitsuun. Vielä pitää miettiä että ottaako noi PG81 overeiks vai jotain muuta.

Kuinka hyvä vaihtoehto olis ostaa toinen röde NT-1A ja laittaa ne overeiks? Tähän asti oon käyttäny sitä vaan laulun ja akustisen kitaran äänityksessä. Muitakin overivaihtoehtoja otetaan vastaan.
Don't try to argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
sami_sumea
08.06.2006 11:34:51 (muokattu 08.06.2006 11:43:31)

Kyllä mä taidan tohon PG-settiin tyytyä, ostaa siihen lisäks yhen PG56 lisää et saa kaikki tomit mikitettyä, sit heittää sm57 haitsuun. Vielä pitää miettiä että ottaako noi PG81 overeiks vai jotain muuta.

Kyllä mä tekisin edelleen niin, että ostaisin ton PG-setin ja toisen NT1A:n, haitsun erikseen mikittäminen ei ole mitenkään välttämätöntä mun mielestä jos overit on huolellisesti sijoitettu.. Toki noita PG-setin puikkokonkkia kannattaa myös hyödyntää, mä laittaisin ehkä mielummin sellaisen haitsulle kuin viisseiskan.

Lisäks ostaisin virveliin vielä vaikkapa Audixin I-5:n, silloin sais noi muut PG-mikit tomeille.

... Ja se viisseiska sinne virveliin vaan suosiolla, siellä se soundaa parhaalta :)

Äh: edit numero 666:

Tälläistä settiä siis:

BD = PG52
Sn ylä = Sm57 tai Audix I5 (kokeile kumpi järjestys on pare')
Sn ala = Audix I5 tai Sm57 -""-
Tom1 = PG56
Tom2 = PG56
Tom3 = PG56
OH L = NT1A tai PG81
OH R = NT1A tai PG81

Vaihtoehtoisesti voit dropata noita tomeja pois tais submiksata niitä jollain vaikka stereoraidaksi (valmiiksi pannattuna siis) jolloin saat 8:aan kanavaan vielä yhden puikkokonkan lisää.

Mä droppaisin ite 2 tomimikkiä pois, triggaisin ne yhden mikin signaalista (käsin leikkaamalla tiätty :), ja ottaisin ennemmin 2 kanavaa tilaa noilla PG81:sillä tai NT1A:lla.

...
"Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002.
Boge
08.06.2006 12:07:28
Kuinka oleellista on mikittää virveli 2 mikillä? Eli on järkevämpää mikittää virveli 2 mikillä kuin mikittää erikseen hihat? Ajattelin asian niin että jos ostan sen toisen NT-1A:n ja käytän niitä overeina niin ostaisin sitten sen halvemman shuren paketin jossa ei ole niitä PG81 ollenkaan. Ja jos ostan lisäksi vielä virvelille toisen mikin sm57 lisäksi rupee budjetti jo kasvamaan rajoista ulos.

Entäs onko sillä niin väliä overeissa onko ne sovitetut parit, ainakin St Paul's Sound myy NT-1A:ta sovitettuna parina, mutta huomaako käytännössä eroa jos ostan vaan toisen NT-1A:n?
Don't try to argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
BenGlenton
08.06.2006 12:35:39 (muokattu 08.06.2006 12:36:29)
Jos päädyt ostamaan toisen NT1A:n, niin kannattaa miettiä tarvitsetko välttämättä noita Shuren konkkia. Shurella on nimittäin tuo vastaava setti myynnissä ilman konkkiakin ja hinta on tällöin luonnollisesti edullisempi. Eli BD + 3xtom plus piuhat näihin.

SHURE PGDMK4-XLR, hinta St.Pauls Soundilla 289 eur.

http://www.stpaulssound.fi/mikrofonit.html

edit: olihan tästä jo puhuttu.
www.supremecourtband.fi
Conrad Lant
08.06.2006 12:55:07

Kuinka oleellista on mikittää virveli 2 mikillä?

Riippuu virvelistä, soittajasta ja siitä mitä lopputulokselta halutaan (tai miten paljon valinnanvapautta halutaan jättää miksausvaiheeseen). Joskus tarvitaan kolme tai neljä mikkiä, joskus pärjätään yhdellä.

Tasapainoista soundia yhdellä mikillä voi yrittää hakea mikittämällä virveli sivusta, mikrofoni (esim. 57) vaakasuorassa kohti pöntön puoltaväliä, etäisyyttä n. pari senttiä.
No one prayed for Sodom
sami_sumea
08.06.2006 13:25:49

Kuinka oleellista on mikittää virveli 2 mikillä?

Riippuu soundista. Kyllä mä tykkään siitä että otetaan matto ja lyöntikalvo erikseen.

...
Antti1
08.06.2006 13:35:13
Riippuu soundista.

Tosiaan, kaikki riippuu soundista. Siksi täällä on turhaa ehdotella edes mikkejä? :)

Kyllä mä tykkään siitä että otetaan matto ja lyöntikalvo erikseen.

Mä oon alkanut nyt itseasiassa kallistua vähän sellaiseen ratkaisuun, kuin kyljen mikittäminen. Tulee kivempi puinen kops siitä, kuin yläkalvosta. Yleensä alakalvoa tulee overeista tarpeeksi, mutta raitojen salliessa sekin otetaan toki talteen.

Ainut, lähes joka kerta turhaksi raidaksi jäänyt, on ollut hihat. Se on mulla ollut yleensä täysin käyttökelvoton, kun haikka puskee overeista muutenkin about viittäsataa.

Tässä mun kattaus seuraavaan 8-raitaiseen rumpusessioon:

-BD (Shure Beta52A, heviä kun nauhoitetaan)
-SN kylki ja matto (mikiksi kylkeen päätyy Sennheiser e609 ja alas Audix f-50)
-TOMit erikseen (kannut tulee EV Co4:lla)
-OVERIT (Studio Projects C4 -pari)

Jaa miten tää liittys aiheeseen vai? En mä tiiä, höpisen vaan.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Boge
08.06.2006 14:15:47
Elikkäs jos siihen virveliin pitäis sen SM57 rinnalle ottaa joku toinen mikki niin mikä se olis ja miks? Tossa jo ehdotettiinkin Audixin I5, mutta olisi kiva kuulla muitakin mielipiteitä.

Entäs noiden laajakalvoisten konkkien käytöstä overeina, eikös ne kuitenkin yleensä tuppaa olee noita puikkoja?

Eli jos overeina tosiaan toimis ne 2 NT-1A:ta ja tomeille tulis se PG-setti niin mahollisuudet olis viel ostaa joku yleishyödyllinen mikki ~100e tienoilla siihen virveliin kaveriks, mutta olis kiva jos toimis tomeissakin niin vois isommassakin setissä käyttää. En hirveästi siitä I5 löytänyt mitään arvioita, mutta ilmeisesti kävis myös kitarastyrkkarin äänittelyyn? Mites tomit?
Antti1
08.06.2006 14:26:26
Entäs noiden laajakalvoisten konkkien käytöstä overeina, eikös ne kuitenkin yleensä tuppaa olee noita puikkoja?

Yleensä ja yleensä... Toisissa tilanteissa toimii toinen ja toisessa toinen. Siitähän tää homma on kiinni, että mikä toimii milloinkin. Mulla oli aiemmin (on ne siis vieläkin, tänään myyn pois) laajakalvoiset konkat käytössä, mutta mun lähtökohdat vaatii vähän toisenlaiset mikit tilalle. Käyn ostamassa noiden tilalle sovitetun parin pienikalvoisia puikkoja. Noi laajakalvoiset ei vaan ollut sitä mitä hain, poimivat liikaa huoneen akustiikkaakin mukaan, huonoissa tiloissa kun joudun pakostakin nauhoittelemaan.

Mä ostan kuitenkin uuden laajakalvoisenkin samalla, niin saa sitten vähän sitä ambienssia mukaan silläkin, jos tulee tarpeen.
mhelin
08.06.2006 16:33:32
Minkähänlainen akustiikka tässä ko. kotistudiossa on? Jos tila on pieni ja varsinkin matala ei ovareilla saa kovinkaan hyvää jälkeä, silloin lienee parasta valita strategiaksi joko lähimikitys tai jopa triggaus/sähkörummut. Laita jonnekin MP3 noilla nykyisillä mikeillä äänitettyä rumpukomppia Bonham-tyyliin mikitettynä niin osataan paremmin sanoa asiasta jotain.
passe
08.06.2006 16:47:42 (muokattu 08.06.2006 16:53:52)
Elikkäs jos siihen virveliin pitäis sen SM57 rinnalle ottaa joku toinen mikki niin mikä se olis ja miks? Tossa jo ehdotettiinkin Audixin I5, mutta olisi kiva kuulla muitakin mielipiteitä.

Eli jos overeina tosiaan toimis ne 2 NT-1A:ta ja tomeille tulis se PG-setti niin mahollisuudet olis viel ostaa joku yleishyödyllinen mikki ~100e tienoilla siihen virveliin kaveriks, mutta olis kiva jos toimis tomeissakin niin vois isommassakin setissä käyttää. En hirveästi siitä I5 löytänyt mitään arvioita, mutta ilmeisesti kävis myös kitarastyrkkarin äänittelyyn? Mites tomit?

Äänimiehen kokemuksella en tässä ala pauhaamaan, sitä kun minulla ei vielä ole. mutta; laajakalvoista konkkaa ne ovat äänimiehet yleensä tunkeneet oman snareni alle. Yrittävät monet päästä pälkähästä mikittämällä vain päältä, mutta no way Jose...
Ja 57:han se on kovin yleinen kaveri sitten snaren päällä.

Snarestahan lähtee kolme eri ääntä, 1.iskuääni lyöntikalvoon, 2.resokalvon reso-ääni ja 3.maton ääni. Näitä kaikkia ei oikein millään saa kunnolla narulle vain yhdellä mikillä. Se ei taatusti haittaa, jos vaan jaksaa ottaa snaren narulle kahdella mikillä ja eihän molempia raitoja ole sitten pakko käyttää. Onpa joka tapauksessa enemmän pelivaraa kun on 2 raitaa.
"Good is in the details..."
Boge
08.06.2006 16:51:05 (muokattu 08.06.2006 16:51:53)
Minkähänlainen akustiikka tässä ko. kotistudiossa on? Jos tila on pieni ja varsinkin matala ei ovareilla saa kovinkaan hyvää jälkeä, silloin lienee parasta valita strategiaksi joko lähimikitys tai jopa triggaus/sähkörummut. Laita jonnekin MP3 noilla nykyisillä mikeillä äänitettyä rumpukomppia Bonham-tyyliin mikitettynä niin osataan paremmin sanoa asiasta jotain.

Omia rumpuja ei tässä nykysessä kämpässä oo, ne sijaitsee 60km päässä joten en tähän hätään pääse äänittelemään näytettä. Yksi asia mitä en sanonutkaan niin, mulla ei oo mitään vakipaikkaa missä tulee ääniteltyä, eli tilat vaihtelee. Mutta toistaiseks äänityspaikat pyörivät lähinnä asuinhuoneistoissa ja eri bändikämpissä.
mhelin
08.06.2006 17:17:04 (muokattu 08.06.2006 17:27:44)
Voisihan sitä kokeilla laittaa myös PZM mikit kattoon ovareiksi. Tällä tavalla matalia treenikämppiä yms. vaivaava huonekorkeuden puute voisi korjautua, eli siis katosta ei tulisi heijastuksia ovareihin. Hyvät PZM:t maksaa vaan maltaita, pienistä esim. Monacor MCE2000 (tai vastaavista) kapseleista niitä voisi itsekin tehdä. Juottaa ensin piuhan paikalleen ja sitten laittaa kattoon ison klöntin sinitarraa keskeltä 1-1.5 cm paksuksia tasaisesti reunoja kohti ohenevaksi kakuksi ja upottaa sen kapselin johtoineen keskelle (tarkalleen ottaen tuo ei ole pzm mikki mutta ajanee saman asian). Upotettuja mikkejä käytetään aika harvoin, mikähän siinä on kun yleensä studiomonitoritkin pyritään upottamaan.
Antti1
08.06.2006 17:20:48 (muokattu 08.06.2006 17:22:00)
Voisihan sitä kokeilla laittaa myös PZM mikit kattoon ovareiksi.

Yksi vaihtoehto on myös ostaa ne mikit, opetella käyttämään niitä puutteellisissa olosuhteissa ja tyytyä lopputulokseen. Kannattaa suhteuttaa mielessä se vaadittu lopputulos ja siihen käytetty aika/vaiva/raha jne. Jos haluatte huippujälkeä, niin hyvä tila on ehdoton vaatimus. Jos teillä ei ole hyvää tilaa, niin ette todennäköisesti saa huippujälkeä ikinä aikaan. Totutelkaa ajatukseen.
mhelin
08.06.2006 17:39:08
Yksi vaihtoehto on myös ostaa ne mikit, opetella käyttämään niitä puutteellisissa olosuhteissa ja tyytyä lopputulokseen. Kannattaa suhteuttaa mielessä se vaadittu lopputulos ja siihen käytetty aika/vaiva/raha jne. Jos haluatte huippujälkeä, niin hyvä tila on ehdoton vaatimus. Jos teillä ei ole hyvää tilaa, niin ette todennäköisesti saa huippujälkeä ikinä aikaan. Totutelkaa ajatukseen.

Kukaan ei ole vielä osoittanut mahdottomaksi saada aikaiseksi hyvää jälkeä "huonossa" tilassa. Vain se on osoitettu että samoilla tekniikoilla kuin mitä hyvässä tilassa käytetään hyvää jälkeä ei saada. Eli siis on muutettava tekniikka sellaiseksi joka toimii siinä tilassa. Pienissä huoneissa on omat ongelmansa, mutta kyllä niissäkin löytyy paikkoja joissa homma toimii. Muuten rumpujen sijoittamisessakin pitäisi ottaa (seinä-, katto- ja lattiapintojen heijastusvaikutuksen huomioonottamisen lisäksi) huonemoodit laskuihin, sama koskee tietysti myös mikkien sijoitusta. Jos äänitys on enemmän tai vähemmän mobiilia niin silloin myös akustointitekniikka pitäisi olla mobiilia (goboja, minigoboja, siirrettäviä bassoansoja tms.). Laulajan ja kitarakaappien "akustointiin" esim. SE Electronicsin Reflexion Filter voisi olla pätevä. Mikkeihin voi laittaa jotain akustointiin tarkoitettua vaahtomuovia (tuollainenkin tuote on tutkitusti olemassa).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)