Loopis 02.06.2006 18:21:55 | |
---|
Eli minulla on vanhoja c-kasetteja joissa on omia vanhoja keikkoja. Nyt kiinnostais alkaa siirteleen niitä CD-levyille vielä kun niissä on jonkunlaiset diskantit sun muut tallella. Mutta ongelma on se että miten sen parhaiten sais hoidettua. Olen ostanut omaan studioon Cubase SX2:n mutta sillä ei tietääkseni voi nauhottaa kun tyyliin 10-15 minsaa kerralla. Eli miten olis paras toimia että saa vanhat c-kassut siirrettyä kovolle ja siitä sitten poltettua cd:lle? Keikat on suurimmaksi osaksi 45 minsan pitusia. Onko joku masterointisofta ratkaisu? Kertokaapa tietämättömälle. |
virtalahde 02.06.2006 18:26:32 | |
---|
Olen ostanut omaan studioon Cubase SX2:n mutta sillä ei tietääkseni voi nauhottaa kun tyyliin 10-15 minsaa kerralla. Ei kai tuo voi pitää paikkaansa. Jospa sulla on kovalevy täynnä ja Cubase ilmoittaa, että tämän verran mahtuu? Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
kivi 02.06.2006 18:28:05 | |
---|
Olen ostanut omaan studioon Cubase SX2:n mutta sillä ei tietääkseni voi nauhottaa kun tyyliin 10-15 minsaa kerralla. Miten niin ei voi? Kyllähän ohjelma nauhoittaa niin kauan kuin sulla kovalevyä riittää. Mä olen ihan muista syistä käyttänyt raitaeditoriohjelmaa tuohon tarkoitukseen; SoundForgea. Eli säätänyt tasot kohdalleen, laittanut Forgen äänittämään ja lähtenyt kahville. Lopuksi merkinnyt markerit biisien väliin (mielellään kohtaan missä aalto on nollassa) ja polttanut CD:ille talteen disk-at-oncena, jolloin sieltä saa tarvittaessa biisin kerrallaan, tai sitten koko keikan ilman taukoja. SX2 pystyy kyllä tarvittaessa ihan samaan. |
tvanbeat 02.06.2006 18:46:25 | |
---|
Yksi keino voisi olla tempon pudottaminen mahdollisimman hitaaksi, se ainakin toimii Logicissa. |
kivi 02.06.2006 19:06:56 (muokattu 02.06.2006 19:08:31) | |
---|
Yksi keino voisi olla tempon pudottaminen mahdollisimman hitaaksi, se ainakin toimii Logicissa. Nyt en ymmärrä? Mä luulen että sulla on automaattisesti valittuna markerien välinen alue sillai että äänitys loppuu oikeaan markeriin tultaessa. Ongelma selvinnee esimerkiksi siirtämällä oikea marker edemmäs. |
Puavali 02.06.2006 19:25:29 | |
---|
Yksi keino voisi olla tempon pudottaminen mahdollisimman hitaaksi, se ainakin toimii Logicissa. Kuulostaa aika pahalta, kun normi kasettia pyörittää puolella nopeudella. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
tvanbeat 02.06.2006 21:34:07 | |
---|
Meinasin tuolla tempon pudottamisella ohjelman klikki tempoa esim 120. Sen kun pudottaa esim 40:iin niin äänitysaika (minuutit) kolminkertaistuu. Tietysti asetuksia muuttamalla saa myös lisää aikaa. Mullakin on Logicissa oletus asetuksina tuo 15 min maksimi. |
Kemppilä 02.06.2006 21:39:31 | |
---|
Meinasin tuolla tempon pudottamisella ohjelman klikki tempoa esim 120. Sen kun pudottaa esim 40:iin niin äänitysaika (minuutit) kolminkertaistuu. Tietysti asetuksia muuttamalla saa myös lisää aikaa. Mullakin on Logicissa oletus asetuksina tuo 15 min maksimi. Eihän toi tempo sen pituuteen vaikuta?! Hä? "Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion |
tvanbeat 02.06.2006 21:50:21 | |
---|
Jos ohjelmassa on asetuksina tietty tahtimäärä minkä pystyt nauhoittamaan, niin silloin klikkitempon laskulla saadaan lisää minuutteja käyttöön. Esim jos tempo 120=15min niin silloin tempo 40=45min. Sama määrä tahteja. Mutta kuten sanottu käytän Logicia en tiedä toimiiko sama kikka myös Cubasessa. |
askomiko 02.06.2006 21:54:58 (muokattu 02.06.2006 21:55:11) | |
---|
Logicissa määrää setupissa laitetty max recording time. Arrange-ikkunassa voit siirtää takimmaista markkeria ihan kuin lystää, riippumatta temposta. Toki tempon pudottaminen pidentää aikaa jos ei takimmaista markkeria siirrä, ja se on max recording timeä pienempi. |
Soolokitaristi 03.06.2006 02:26:15 | |
---|
Käsittääkseni .wav-tiedoston maksimiaika (44100 Hz näyt. ot. taajuudella) on noin 2 tuntia. .w64 tiedostomuodolla, jota ainakin Cubase SX tukee sitten huomattavasti paljon pidempi. |
Aki 03.06.2006 21:46:44 | |
---|
Väärinkäsitys tulee varmaankin siitä kun Cubasen projektin default pituus on sen 10min. Tuo ei katkaise äänitystä, vaan projektin kesto kasvaa sitä mukaa kun enemmälle on tarvetta. Olen nauhottanut Cubasella maksimissaan muistaakseni 8 tuntia putkeen. "We are the winners, of Eurovision.
Vote! Vote! Vote for the Winner!!!"
-Liettuan Euroviisuedustaja 2006 |
rintapek 03.06.2006 22:00:00 | |
---|
studio-ohjelman käyttö pelkkään c- kasetilta cd:lle ? Kai se toimii, mutta... cd- aseman mukana on varmasti tullut Wave- editori. Vaikka Neron wave- editorilla saat homman hoidettua. Osaa myös kirkastaa diskantteja ja kevyt kompressointi voi tehdä terää. Kasettisoittimesta piuha tietokoneen tape- in liittimeen ja äänitys päälle. Windowsin oletuksena on luultavasti mic, joten joudut klikkaamaan kaiuttimen kuvaa valitaksesi "tape". Kaupallinen ohjelma vinyylien ja c- kasettien cd:lle laittoon löytyy ainakin "magix music cleaning lab"- jos sellainen vielä löytyy, niin irronnee parilla lantilla. Osaa pätkiä biisit tiedostoiksi, järjestystä voi vaihtaa hiirellä vetämällä, feidaukset ym. Lisänä vielä jonkunmoiset rutinan, sihinän yms poistot, jotka joissain tapauksissa saattaa toimiakin. One kind of music only - the good kind |
Leikari 04.06.2006 15:20:27 | |
---|
Osaa myös kirkastaa diskantteja eikö nosta kohinaa?? ja kevyt kompressointi voi tehdä terää c-kasettimatskun dynamiikalle??? - - aikanaan tuota c-kasetti cd:lle siirtämistä pähkäilin minäkin ... vähitellen on kaikki tarpeellinen kuitenkin tullut hankittua yleensä uudelleen masteroituina cd-levyinä eikä loppujen kotikopiointien osalta ole ikävä. Omatekemä matsku kyllä on jo ajat sitten laitettu talteen rompuille - äänenlaadullisesti ovat sellaisia, että voisi joskus viitsiessään lytätä mp3:ksi niin ylläpito helpottuisi Soitetaan jamia! |
rintapek 04.06.2006 16:09:23 | |
---|
eikö nosta kohinaa??
c-kasettimatskun dynamiikalle??? Jos kasetit on hyvässä kunnossa, niin välttämättä niille ei tarvitse tehdä muuta kuin muuttaa CD:ksi Jos taas ovat ikääntyneitä, niin... no kaikki keinot ovat sallittuja, jos nyt yleensä jotain aikoo taikoa kuuluviin. Jos diskantit on kateissa ja ääni tulee kuin maan alta, niin se selviää vain kokeilemalla onko parempi jättää sellaiseksi, vai yrittää palauttaa diskantit tavalla tai toisella. Kohinan poistolla tai ilman. Kevyt kompressointi taas voi tuoda "kateissa olevia" instrumentteja esiin. Jopa "loudnessin" tai snadin kaiun lisäämistä voi kokeilla, varsinkin, jos on "kaikuisia" ja "kaiuttomia" nauhoituksia sekaisin, niin keinotekoinen efekti ei nyt varsinaisesti paranna ääntä, mutta "tasalaatuistaa" materiaalin. Kunhan muistaa tallettaa alkuperäisen tiedoston sellaisenaan, ettei mene sitä rukkaamaan peruuttamattomasti, ...ettei tarvitse nauhoittaa uudelleen. Kun omasta vanhasta äänitteestä on kyse, niin kaikkihan on sallittua. Mitään "hifiä" keinotekoisilla parannuksilla vanhaan äänitteeseen ei välttämättä saa, mutta pääasia on, että on itse tyytyväinen. Jos nyt jollain konstilla edes vähän saa kirkastettua tai selkeytettyä äänitettä, niin hyvä. Jos ei saa, niin polttaa käsittelemättömän. One kind of music only - the good kind |
Timo JM 04.06.2006 19:41:12 | |
---|
Ihmettelen eikö kukaan ole vieläkään keksinyt softaa joka kykenisi automaattisesti paikkaamaan kasetin pienet drop outit. Niitähän on vanhemmissa tallenteissa yleensä sen verran, että jos käsityö on ainoa vaihtari niin jää kyllä korjailut tekemättä. ...siis mun mielestä. |
rintapek 05.06.2006 01:16:20 | |
---|
Ihmettelen eikö kukaan ole vieläkään keksinyt softaa joka kykenisi automaattisesti paikkaamaan kasetin pienet drop outit. Niitähän on vanhemmissa tallenteissa yleensä sen verran, että jos käsityö on ainoa vaihtari niin jää kyllä korjailut tekemättä. Riippuu siitä, mitä haluat tehdä. Oma tarinani on se, että monen muuton jälkeen ullakolta löytyi laatikollinen vanhoja bändin keikkakasetteja. Kymmenen vuoden ullakkosäilytys ei ollut parantanut äänitteiden laatua, tai bändin soittotaitoa. Siirsin kuitenkin kaseteista käyttökelpoisimman osan CD:lle, tai siis tietokoneelle. Kasettien äänenlaatu oli "sekalainen". Väärinkäytin kaikki mahdolliset ja mahdottomat Nero wave- editorin keinot. Sattumalta Citymarketin tarjouskorista samaan aikaan löytyi "cleaning lab" kahden!! egun poistohintaan. Hyödynsin senkin.Oikein ja väärin. Hinta/laatu- suhde ainakin tuolla hinnalla kohdallaan. Murhe oli se, että "parhaat palat" oli huonoimmin tallessa. Eri keikat, osin sama ohjelmisto, joten tupla ja tripla- biiseistä sen parhaan valinta jo vei aikansa. Hitonmoinen kohina, jonka poisto vei viimeisetkin diskantit. Jo kasetilla ääni kuulosti, kuin mikit olisi olleet metri maan alla. Ja ei kun korjaamaan. Tauot biisien välillä ? ... aivan liian pitkät, ei kun feidaamaan ja seuraava biisi alkamaan edellisen aplodeista... kyllä ...niitäkin siellä oli. Äänitasot...? ... joka kasetilla erilaiset, ...ei kun nostamaan ja laskemaan, biisi kerrallaan, jos ei automaatio siihen oikein kyennyt. Biisijärjestys... keskimääräiseen keikkaan sopivaksi... "äänimaailma" vain muuttui joka kasetilla, joten väliin lainattu mikinkolahdus tai vastaava ikäänkuin "selitti" saundin muutoksen. jne, jne... Lopputuloksena 50 biisin "livetuplacd", ikäänkuin yhdeltä keikalta nauhoitettu. Projekti levynkansineen yms. kesti parista viikosta kuukauteen Valheellista ? ...Aivan varmasti. Hifiä ? ...No ei taatusti Kiva muisto sen aikaiselle bändille ??? Kommentti tuli, kun olin levyt joululahjaksi äijille lähettänyt: ( c- kasettiversioita en olisi kehdannut lähettää, niitä ei kuunnellut Erkkikään) Kaverit siis kommentoi että; "Missäs hemmetissä me näin hyvältä kuulostettiin?" Mielestäni maksoi vaivan. Mistään "studiotyöskentelystä" ei kuitenkaan kannata puhua. One kind of music only - the good kind |
Leikari 05.06.2006 09:06:06 | |
---|
Mielestäni maksoi vaivan. Mistään "studiotyöskentelystä" ei kuitenkaan kannata puhua. takuulla - ja vaikka ne lähinnä "muistoksi" tehdäänkin niin ko. editointi/masterointi tekee siedettävän kuuloiseksi - alkuperäisäänitteetkää harvoin kovin aitoja äänikuvallisesti jne. ovat Soitetaan jamia! |