Aihe: miten ohjata signaali efektille nyt, muttei nyt
1 2
CryptoFib
17.05.2006 20:16:38
Ensinnäki otsikon keksiminen oli käsittämättömän työlästä keksiä tähän ongelmaan. Ytimekästä siitä ei ainakaan saa.. asiaan.

Miten toteuttaa (cubase) seuraava asia: lähettää ääniaaltoa efektille vain ajoittain (esim. laulua kaikuefektille siten, että vain viimeisin sana/tavu menee pidemmän kaiun läpi). käsityönä wave-editorissa en ala hommaa tekemään - liikaa puuhaa.
Pystyykö em. asiaa tekemään siis "lennosta"? esim. midi-koodia hyväksikäyttäen? PItäis olla heleppo homma, vaan ko ei aivot kerro helppoa tapaa tehdä tuo. Helpoimillaan kuvittelisin sen semmoseksi, että ku lauluraita soi, niin tiettyä nappulaa painaessa audioraita lähettää lauluraitaa efektilenkkiin/efekti kytkeytyy päälle. nappulan nostaessa em. loppuu. Ideoita, metodeita? (tekstin ulkoasusta saatte syyttää huonoja perintötekijöitäni, ei voi lusikalla pyytää, ko on kauhalla annettu :/ )
Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista.
Antti1
17.05.2006 20:26:00 (muokattu 17.05.2006 20:36:27)
EDIT: Otetaanpa sekoilu pois...
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
koopop
17.05.2006 20:30:54

Automaatiolla lähetät signaalia raidalta effects -räkkiin.. Sitten vaan piirtämään kurvia kuinka kovaa ja missä kohdassa. Mä suosin tuota tapaa tehdä laululinjojen lopuista mahtipontisemmat. Käsityöversio "duckaamisesta".
Antti1
17.05.2006 20:36:09
Mä taisin ajatella liian monimutkaisesti, en edes yritä selittää. Tohon mun omaan monimutkaiseen ajattelumalliin perustuen kuitenkin haluaisin tietää jonkin näppärän konstin tähän: esimerkiksi lauluun haluaisin kaiun, jonka pitäisi muuttaa pituuttaan ja määräänsä (dry/wet) sen mukaan, miten lujaa laulaa. Tänhän vois ratkaista Bowien tyyliin mikittämällä huonetta ja geittejä eri voimakkuuksilla mikkeihin, mutta siihen ei ole mahdollisuutta.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
CryptoFib
17.05.2006 20:43:23 (muokattu 17.05.2006 20:43:45)
Mä taisin ajatella liian monimutkaisesti, en edes yritä selittää. Tohon mun omaan monimutkaiseen ajattelumalliin perustuen kuitenkin haluaisin tietää jonkin näppärän konstin tähän: esimerkiksi lauluun haluaisin kaiun, jonka pitäisi muuttaa pituuttaan ja määräänsä (dry/wet) sen mukaan, miten lujaa laulaa. Tänhän vois ratkaista Bowien tyyliin mikittämällä huonetta ja geittejä eri voimakkuuksilla mikkeihin, mutta siihen ei ole mahdollisuutta.

Eipä tuu mikään muu mieleen, ko Guitar Rig 2. Ei oo missään muualla tullu vastaavaa vastaan (mikä ei tee tietysti sen olemassaoloa mahdottomaksi)
GR2:ssa vois input-signaalitason määrittää ohjaamaan mitä tahansa, vaikkapa juuri dry/wet potikkaa kai'ussa.

http://www.native-instruments.com/index.php?id=rig2components_us

Katteleppa tuosta kuvasta. kuudes hilavitkutin alhaalta laskien. guitar rigin sisällä voitki sitte määrittää signaalin säätämään mitä tahansa muuta potikkaa, mitä kuvassa näkyy.

pitänee miettiä vielä, miten tuo alkup. kysymys ratkotaan sillä automaatiolla. (juu, tiiän, mutta helpommin) ;)
Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista.
Ukko
17.05.2006 22:10:00

Eipä tuu mikään muu mieleen, ko Guitar Rig 2.

Etpä ole tainnut tutustua mihinkään muuhun softaan ?
dewil
17.05.2006 22:34:38

Viimeinen sana kaiulle... Ööh käsitöiksi menee, jos et sitten meinaa sitä, että kaiku aukeaa vasta viimeisen sanan jälkeen?
Jälkimmäisessä tapauksessa sun täytyy panna kaiun kanavalle tiukka kompura, joka on sidechainattu vokaalikanavalla, jolloin kompura höllää kaiun esiin aina laulun loputtua.

Ja toi Bowie kikkahan perustuu tosiaan tilassa eri etäisyyksillä oleviin mikkeihin, joissa on sopivasti säädetyt gatet. Eli mikä estää sua panemasta eri kaikukanaviin geittejä samaan tyyliin ;)
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
milcoin
17.05.2006 23:16:53
Mulla oli ennen aina laulun delayssa duckaus joka sai delayn nousemaan aian silloin kun laulu loppui. Nykyään pidän usein yhden delayn suoraan kanavassa jonka sitten ohjaan rautakompuraan. Eli käytännössä sama efekti mutta toisella tavalla.

Automaatiolla tommosen jutun tekeminen kestää ehkä just biisin/lauluosuuden pituuden verran aikaa. Eli ei yhtään.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
17.05.2006 23:17:41
Ja toi Bowie kikkahan perustuu tosiaan tilassa eri etäisyyksillä oleviin mikkeihin, joissa on sopivasti säädetyt gatet. Eli mikä estää sua panemasta eri kaikukanaviin geittejä samaan tyyliin ;)

Tai ehkä ennemmin expanderi?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
pkhlo
18.05.2006 01:24:54 (muokattu 18.05.2006 01:26:03)
Tässä vielä tarkemmat ohjeet kyseisestä proseduurista. Eli siis ei tarvi piirrellä sun mitään käyriä sinne kunhan efekti on oikein säädetty. Käytä joko insertiä tai sendiä. Aseta haluamallesi raidalle kyseinen automaatioparametri näkyviin (klikkaat ensin pientä plussaa vasemmassa alakulmassa) ja sitten volume-tekstin sisältävässä ikkunassa right click. Nyt voit valita käytettävän parametrin näkyviin. Sit vaan Read ja Write halutusta raidasta päälle ja ryhdyt tallentamaan ilman mitään record enablea. Napsi cubasen mikseristä sendin tai insertin namikkaa (päälle/pois) haluamiisi kohtiin. Lopuksi fiksaat mokat hiirellä. That's it.

Tosiaan parempaan lopputulokseen päässet kun automatisoit sendiin menevä signaalitasoa, et on/offia.
They can't prove whose vomit it was, they don't have the facilities in Scotland Yard. You can't really dust for vomit.
BenGlenton
18.05.2006 02:16:59
Eikös nuo dry/wet ja decay yms. parametrit saa noissa uudemmissa DAWeissa automatisoitua (eim. cubase), riippuen tietysti pluginista. Senkus write päälle halutusta raidasta ja hiirellä plugarin kimppuun?
www.supremecourtband.fi
blueroom
18.05.2006 03:11:09
ihan ihan helpoiten cubasessa näin: avaa mikseri -> ota auxit esiin -> napsauta haluamastasi kanavasta W-kytkin on-asentoon (punaiseksi) -> napsuttele biisin pyöriessä halutun sendin on/off nappulaa halutuissa kohdissa -> napsauta ko. kanavasta W pois ja R on-asentoon (vihreä) -> korjaa virheet project-ikkunassa raidan alle aukeavassa automaatioeditorissa.
CryptoFib
18.05.2006 15:11:17
Napsi cubasen mikseristä sendin tai insertin namikkaa (päälle/pois) haluamiisi kohtiin. Lopuksi fiksaat mokat hiirellä. That's it.

Tosiaan parempaan lopputulokseen päässet kun automatisoit sendiin menevä signaalitasoa, et on/offia.

Tätä haettiin. Täng juu. En oo ollu "työkoneella" päiviin, enkä päässy testaamaan ko. hommaa. Eli siis kaiun on/off naputteluki voidaan automatisoida. hyvähyvä.

Ukko:
Etpä ole tainnut tutustua mihinkään muuhun softaan ?
yli aika moneen, vaan ei ko. ominaisuus samassa yksinkertaisuudessa oo tullu eteen niin, että minunlainenki palikka olis sen huomannu.
CryptoFib
18.05.2006 15:14:16
Eikös nuo dry/wet ja decay yms. parametrit saa noissa uudemmissa DAWeissa automatisoitua (eim. cubase), riippuen tietysti pluginista. Senkus write päälle halutusta raidasta ja hiirellä plugarin kimppuun?

Saa.

Omassa m-audio ozonessa on mukava määrä midi knoppeja ja yks (vain) slide, jotka on ollu älymukavia noissa automatisoinneissa.
Locrian
18.05.2006 18:10:30
Mulla oli ennen aina laulun delayssa duckaus joka sai delayn nousemaan aian silloin kun laulu loppui. Nykyään pidän usein yhden delayn suoraan kanavassa jonka sitten ohjaan rautakompuraan. Eli käytännössä sama efekti mutta toisella tavalla.

Ootsä tyypannu TC:n dynamic delayta??? Tekee just ton ja vielä suht hyvin. Ei tarvi niin paljon piuhaa sinne ristikytkentään ;)
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
milcoin
18.05.2006 23:42:28
Ootsä tyypannu TC:n dynamic delayta??? Tekee just ton ja vielä suht hyvin. Ei tarvi niin paljon piuhaa sinne ristikytkentään ;)

Enpä oo. Mut echofarmissa on kans sellanen dynamic-delay joka toimii muistaaksen kohtuullisen hyvin.

Käytän tollaseen duckaukseen melkein aina digin omaa kompuraa (ja delayta) eikä oo ollu siten tarvetta kattoo mitään muuta.

Onks toi jossain powercoressa vakiona?
loosah
18.05.2006 23:49:46 (muokattu 18.05.2006 23:51:40)
Jos olisin efektien kehittelijä, keksisin delayn, jonka toisto loppuu heti kun seuraava nuotti soitetaan. Olis erittäin käytännöllinen monissa jutuissa. Onnistuuhan se nypläilemälläkin, mutta olis kiva, jos olis automaatio tuohon. Ei luulis olevan vaikeeta.

Edit: Provikat kiitos.
milcoin
19.05.2006 01:14:46
Jos olisin efektien kehittelijä, keksisin delayn, jonka toisto loppuu heti kun seuraava nuotti soitetaan. Olis erittäin käytännöllinen monissa jutuissa. Onnistuuhan se nypläilemälläkin, mutta olis kiva, jos olis automaatio tuohon. Ei luulis olevan vaikeeta.

Edit: Provikat kiitos.

Se delay sois sitten tosi kauan koska ÄÄNIÄ soitetaan ja lauletaan. Nuotteja luetaan.

Pitipä päästä sanomaan:)
ooG
21.05.2006 18:36:42

Se delay sois sitten tosi kauan koska ÄÄNIÄ soitetaan ja lauletaan. Nuotteja luetaan.

Pitipä päästä sanomaan:)

Eiköhän nuotilla voida tarkoittaa myös vaikkapa äänisignaalissa esiintyvää esimerkiksi C-nuotiksi tunnistettavaa ajankohtaa. Lisäksi sanoisin että ÄÄNIÄ ei soiteta, vaan niitä syntyy kun esim soitetaan joku nuotti.
Ja hiukset on sit niitä mitä halotaan kun on pakko saada päteä. pässi
Janus
21.05.2006 19:08:04 (muokattu 21.05.2006 19:08:24)
Eiköhän nuotilla voida tarkoittaa myös vaikkapa äänisignaalissa esiintyvää esimerkiksi C-nuotiksi tunnistettavaa ajankohtaa. Lisäksi sanoisin että ÄÄNIÄ ei soiteta, vaan niitä syntyy kun esim soitetaan joku nuotti.
Ja hiukset on sit niitä mitä halotaan kun on pakko saada päteä. pässi

Itseasiassa ääniä kuullaan ja tuotetaan, säveliä kuunnellaan ja soitetaan ja nuotteja luetaan ja kirjoitetaan. Ottakaa purkkaa älkääkä tapelko.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)