Aihe: Mikkivinkkejä?
1 2 3
kalakukko
04.05.2006 18:44:28 (muokattu 04.05.2006 18:45:57)
Laitoin tonne rumpupuolelle, mutta kopioin tänne ja lisäsin jotain, ku aattelin että parempi:

Eli mikkien ostoa tässä luvassa

Näitä oon harkinnu:

http://www.thomann.de/shure_sm58_prodinfo.html?iwid=3

Toi nyt lähinnä laulun + kitaran ja basson äänittämiseen, mutta rumpusettiä äänittäessä sitä voisi sitten käyttää sillai parin metrin päässä setistä niiq sitä yleissoundia poimimaan (Tämäkö se on se ambienssijuttu siis by the way? :D)

Mutta varsinaisesti rumpusetin äänitykseen tämmöstä.
http://www.thomann.de/thoiw3_the_tb … c4000_drummikrofonset_prodinfo.html

Onkos tommone paketti hyvä valinta, kun budjetti ei kumminkaan kalliimpaan oikeen salli niin kannattaisko ton tilalle hommata jotain muuta ja pärjätä pienemmällä mikkimäärällä. Luulen, että tolla vois saada kyllä ihan mukavat rumpusoundit nauhotettua kun käyttäs lisäks tota sm58:a sitten vielä sillee niiq kuvasin tollee yleismeiningillä. KOmmentoikaa/ heittäkää vinkkejä jos on parempaa vaihtoehtoa tarjolla tälläsella budjetilla :) Toi Tbonen DC4000 rumpumikkisetti ja SM58 maksaa yhteensä näköjään 386euroa eikä sen enempää näihin o varaa pistääkään tässä.

Mietin että oiskohan parempi ostaa vaan vaikkapa ton TboneDC4000 tilalle vaikka shuren sm57 ja jotku suht hyvät overheadit. Minkäslaisia overheadeja suosittelisitte kun budjetti semmonen max. 150e öväriparista?
Justo Almario ,,/
jhatunen
04.05.2006 21:32:29
Laitoin tonne rumpupuolelle, mutta kopioin tänne ja lisäsin jotain, ku aattelin että parempi:

Eli mikkien ostoa tässä luvassa

Näitä oon harkinnu:

http://www.thomann.de/shure_sm58_prodinfo.html?iwid=3

Toi nyt lähinnä laulun + kitaran ja basson äänittämiseen, mutta rumpusettiä äänittäessä sitä voisi sitten käyttää sillai parin metrin päässä setistä niiq sitä yleissoundia poimimaan (Tämäkö se on se ambienssijuttu siis by the way? :D)

Itse korvaisin tuon 58: n shuren 57:lla, joka on ihan kelpo laulujen nauhoituksiin ja joka sopii kitaralle ja bassolle paremmin kuin 58. Bonuksena tulisi vielä se, että mikkiä voi käyttää virvelille.. http://www.thomann.de/thoiw3_shure_sm57_lc_prodinfo.html

Ambienssi on juuri kuvaamaasi juttua, mutta kondensaattorimikrofoni poimii ambienssia dynaamista paremmin..

Onkos tommone paketti hyvä valinta, kun budjetti ei kumminkaan kalliimpaan oikeen salli niin kannattaisko ton tilalle hommata jotain muuta ja pärjätä pienemmällä mikkimäärällä. Luulen, että tolla vois saada kyllä ihan mukavat rumpusoundit nauhotettua kun käyttäs lisäks tota sm58:a sitten vielä sillee niiq kuvasin tollee yleismeiningillä. KOmmentoikaa/ heittäkää vinkkejä jos on parempaa vaihtoehtoa tarjolla tälläsella budjetilla :) Toi Tbonen DC4000 rumpumikkisetti ja SM58 maksaa yhteensä näköjään 386euroa eikä sen enempää näihin o varaa pistääkään tässä.

Mietin että oiskohan parempi ostaa vaan vaikkapa ton TboneDC4000 tilalle vaikka shuren sm57 ja jotku suht hyvät overheadit. Minkäslaisia overheadeja suosittelisitte kun budjetti semmonen max. 150e öväriparista?

Loput rahat tuosta budjetista käyttäisin kunnon basarimikkiin ja overhead-pariin. Esim: http://www.thomann.de/thoiw3_akg_d112_set_prodinfo.html ja http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_sc100ii_stereoset_prodinfo.html

Tuohon settiin voisi sitten myöhemmin ostaa tomimikit lisäksi, jos kokee sen tarpeelliseksi. Lisäksi noita overheadeja voisi käyttää myöskin laulujen nauhoitukseen.

Olethan ottanut huomioon, että kondensaattorimikrofonit vaativat phantom-powerin mikseriltä/äänikortilta?
hape
04.05.2006 22:00:21

Loput rahat tuosta budjetista käyttäisin kunnon basarimikkiin

Senkun e602:sta saa nyt aika kohtuuhintaan http://www.thomann.de/thoiw3_sennheiser_e602_evolution_prodinfo.html
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
kalakukko
05.05.2006 11:43:37
Kiitti vinkeistä/ ideoista! Pitää tässä tutkailla näitä vaihtoehtoja vielä. Melkeen vois tosiaan kallistua tohon, että jätän ton mikkipaketin väliin ja hommaan vaan noi kaks öväriä, basarimikin ja sm57:n :)

Olethan ottanut huomioon, että kondensaattorimikrofonit vaativat phantom-powerin mikseriltä/äänikortilta?

Juu olen :)
Justo Almario ,,/
miffe
05.05.2006 12:45:16
Kiitti vinkeistä/ ideoista! Pitää tässä tutkailla näitä vaihtoehtoja vielä. Melkeen vois tosiaan kallistua tohon, että jätän ton mikkipaketin väliin ja hommaan vaan noi kaks öväriä, basarimikin ja sm57:n :)

Ja kova mies sijoittaa sen viisseiskan hinnan sellasiin övereihin, joilla voi ottaa kitaraa ja laulua kans. Bassari + kaksi hyvälaatuista överiä on monesti projektinauhotteluihin ihan riittävä. Kyllä se virveli sieltä läpi puskee.

miffe
Halsu
05.05.2006 16:55:06

Meikällä on toi setti. Ääninäytteitä sillä tehdyistä taltioinneista lötytyy täältä:

http://koti.mbnet.fi/halsu/spacewhale/

...ja sieltä "Ääninäytteet" -sivu.

Se kaikkein eka nauhoite tolla sivulla on äänitetty kokonaan (laulua ja linjaan soitettua bassoa lukuunottamatta) tolla setillä.
CU -- Eki
Halsu
05.05.2006 16:57:34 (muokattu 05.05.2006 16:58:33)

Edit: Niin ja kiipparit oli kanssa suoraan linjaan tietty
CU -- Eki
Aki
06.05.2006 03:14:58

Näkemyksiä on monia. Jos äänittelyä olet aloittelemassa, ovarit ja basarimikki ei välttämättä ole paras tapa aloittaa. Ei ainakaan helpoin. Mitä vähemmän mikkejä, sen tietävämpi äänittäjän pitää olla. Suosittelen esim juuri tuota mainittua mikkisettiä, sillä on varmaan ihan hyvä lähteä tutustumaan perusteisiin.
Tai sitten kasaa paketin näiden hyviksi todettujen ympärille:
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-159409.html

Yleismikiksi SM57 ja SM58 on olleet tavanomainen valinta jo noin 30 vuotta. Tuossa ajassa on ehtinyt paljon tapahtua. CAD:in 90 -mikkejä sai maahantuojan varastotyhjennyksestä 70€:lla, ja äskettäin todettiin se laulumikkivertailussa merkittävästi häiriöttömämmäksi ja neutraalimmaksi kuin esim Sennheiser e855 tai Shure Beta58. CAD toimii erittäin hyvin myös virvelille, tomeille, kitaravahvistimelle yms. Niitä vaan ei taida enään saada, että sikäli turha suositus. :oP

Jos erillisen basarimikin ostat, suosittelen reilusti neutraalimpaa mikrofonia kuin nämä super-EQ:lla varustetut e602 tai Shure Beta52. Juuri tänään rasitin korviani konsertissa Beta52:sen tynnyrisoundilla, joka ei sopinut keikan luonteeseen ollenkaan. Esim Audio-Technica Pro25 (121€) tai paketissa mainittu Shure PG52 ovat oikein hyviä.

Mutta nämähän ovat vain omia mitättömiä mielipiteitäni.
Jucciz
06.05.2006 04:14:31 (muokattu 06.05.2006 04:19:04)
Henkilökohtaiset kaksi senttiäni:

Itse pidän Shure SM58:sta enemmän kitaranauhoittelussa kuin SM57:sta. SM57 tuntuu korostavan yläkertaa (ja niitä ei-niin-toivottuja taajuuksia) enemmän ja on myös paljon krantumpi sijoittelustaan: "milli pieleen ja se on ... hm, pielessä". SM58:lla olen saanut varsinkin kotiäänittelyssä paljon enemmän käyttökelpoisia kitarasoundeja, vaikka mikki on monesti ollut paljon suurpiirteisemmin asetettu, yleensä vain "vähän sinne päin".

Lisäksi rapakon takana SM58 on suosittu mikki myös virvelissä - omallakin studiollamme tulimme siihen tulokseen, että se toimii snaremikkinä loistavasti, parissa viime tilanteessa itse asiassa viisseiskaa huomattavasti paremmin.
Kuva sessioista, mukana myös pari muuta...: http://jucciz.com/kuvia/g3/snare2.jpg

Lisäksi SM58 on kyllä laulumikkinä kuitenkin selvästi SM57:aa parempi, noin keskimäärin. Ainakin sitä enemmän käytetään, vaikka noiden leegoissa nyt mitään mullistavan suurta eroa ei taida olla.

SM57 ei ole huono, mutta sen kanssa saa olla paljon tarkempana omien havaintojeni mukaan. Ei yllätä yleensä positiivisesti, mutta ei myöskään jätä pulaan yleismikkinä.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Cornflake
06.05.2006 15:49:53
kalakukko:

Mulla on tuo T-luusetti käytössä ja minusta erittäin hyvä tuon hintaiseksi setiksi. Ja nimenomaan alkuun.

Basarimikki on mainio, tomimikit ovat mainioita, överit toimii hyvin. Nyt olen itseasiassa päivittämässä tuota pikkuhiljaa, ekana överit. Noikin toimii, muutta onhan niissä eroa kunnon puikkoihin. Överit ovat ehkä se osasto jossa huomaa tällainen puukorvakin heti eroja, mutta kuten sanottu noi toimii ihan ok.

Itseasiassa nuo tomimikit toimii esmes snareen aika pirun hyvin. Ainakaan itse en ole oikein ikinä saanut 57:aa jäämään snaren kohdille kun painan recciä, kun nuo ovat kuulostaneet aina paremmilta. Varmaan korvissa vikaa mulla.

Samoin esmes vertailu Shuren PG-sarjaan on tuntunut siltä että noi on paremmat. Esmes tomeissa on minusta heti valmiinpi soundi. Isoista eroista ei puhuta noin niinkuin akselilla "kummassa on laadukkaampi soundi", mutta mä olen dikannut näistä T-luista enempi. Taas varmaan korvissa vikaa:-)

Tuota lukiessa täytyy tietty suhteuttaa tää siihen että mä en varsinaisesti paremmasta tiedä. Toki kalliimpia / yleisesti tiettyyn hommaan pidettyjä mikkejä on hitusen tullut tyypattua, muttei niinpaljon että tätä kirjoitusta kannattaisi ottaa vertailuna t-luu vs. muut mikit. T-luu vs. muut halpiskapulat / mutu enempikin:-) Mutta kun kerran kysyttiin niin tässähän tätä mietettä tuli.

Ja onhan sekin mahdollista että noiden laatu ei ole tasaista ja mulle sattui hyvä setti.

Summasummarium: sanoisin että alkuun ja tuolla budjetilla varsin harkinnan arvoinen vaihtoehto. Mä olen samalla tiellä ja tyytyväinen olen ollut.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
milcoin
06.05.2006 22:32:22
Lisäksi rapakon takana SM58 on suosittu mikki myös virvelissä - omallakin studiollamme tulimme siihen tulokseen, että se toimii snaremikkinä loistavasti, parissa viime tilanteessa itse asiassa viisseiskaa huomattavasti paremmin.
Kuva sessioista, mukana myös pari muuta...: http://jucciz.com/kuvia/g3/snare2.jpg

Kiva kuva. Kivaa on myös se että mulla on melkein puolet noista mikeistä. Mutta pari asiaa jää vaivaamaan hetken kuvaa katsottuani.

1. Ei oo ensisijaisen tärkeää miltä snare yksistään kuulostaa koska sen soundi on kuitenkin lopulta monen summa. Varoituksena vaan niille jotka kelaa et alkaa käyttää tollasta shootout-metodia rumpujen mikkivalinnoissa.

2. Kai te vaihdoitte ton testin jälkeen kalvon?

Kuulin muuten viimein sen teidän levyn. Ja hyvältähän se kuullosti. Pistähän bändille kesäterveisiä multa.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
axelsson
06.05.2006 23:54:59
Henkilökohtaiset kaksi senttiäni:

Itse pidän Shure SM58:sta enemmän kitaranauhoittelussa kuin SM57:sta. SM57 tuntuu korostavan yläkertaa (ja niitä ei-niin-toivottuja taajuuksia) enemmän ja on myös paljon krantumpi sijoittelustaan: "milli pieleen ja se on ... hm, pielessä". SM58:lla olen saanut varsinkin kotiäänittelyssä paljon enemmän käyttökelpoisia kitarasoundeja, vaikka mikki on monesti ollut paljon suurpiirteisemmin asetettu, yleensä vain "vähän sinne päin".

Lisäksi SM58 on kyllä laulumikkinä kuitenkin selvästi SM57:aa parempi, noin keskimäärin. Ainakin sitä enemmän käytetään, vaikka noiden leegoissa nyt mitään mullistavan suurta eroa ei taida olla.

SM57 ei ole huono, mutta sen kanssa saa olla paljon tarkempana omien havaintojeni mukaan. Ei yllätä yleensä positiivisesti, mutta ei myöskään jätä pulaan yleismikkinä.

Kerrankin joku on samaa mieltä. Jostain se 57 on maineensa saanut, mutta ainakaan nämä viisseistkat mitä nykyään kaupasta saa eivät minua sytytä. Ei kovin erottelevaa. Särökitaroissa kyllä toimii. Puhtaan sähkökitarasoundin äänitykseen yksi viimeisistä vaihtoehdoista, minulla.
Roberto
07.05.2006 11:09:31 (muokattu 07.05.2006 11:10:31)

Jostain se 57 on maineensa saanut, mutta ainakaan nämä viisseistkat mitä nykyään kaupasta saa eivät minua sytytä.

Se maine on tullut siitä, että kun meet kotoa 15000 km päähän puuhailemaan jotain ja pitäis tietää että homma toimii niin voi pyydellä sitä 57:aa koska sitä saa joka paikasta ja se on aina se sama. Ei paras, mut käy, ja johonkin se on kyllä paraskin :)

Lapsena kyselin Nirvana-orkesterin livemiksaajalta et miks niillä on raiderissa EV:n RE20 bassarissa, kun luulis jotain parempaakin löytyvän. Vastasi vaan et no, kun se Grohlin poika kenkii sen bassarin 10 metriä lavaa pitkin ni se mikki on vielä ehjä eikä tarvi aina ostaa laitetoimittajalle uusia.

edit: AKG 451B on snareen kans kiva
Halsu
07.05.2006 11:59:47

Ja onhan sekin mahdollista että noiden laatu ei ole tasaista ja mulle sattui hyvä setti.

Mulle kai sitten sattui hyvä setti myös. Ja ainakin keskenään tämän setin mikit ovat kyllä tasalaatuisia.
CU -- Eki
Jucciz
08.05.2006 04:19:02
1. Ei oo ensisijaisen tärkeää miltä snare yksistään kuulostaa koska sen soundi on kuitenkin lopulta monen summa. Varoituksena vaan niille jotka kelaa et alkaa käyttää tollasta shootout-metodia rumpujen mikkivalinnoissa.

Tultiin itse siihen tulokseen että joskus käyttökelpoisin ratkaisu löytyy paria eri mikkiä käyttämällä... ja toisaalta taas yksinään huononkin kuuloinen soundi saattaa istua biisikokonaisuuteen hyvin. Vähän sama homma kuin kitaroissa: yksinään muhkean kuuloinen mid-scoop-soundi ei yleensä toimi bändin seassa yhtään, siellä tarvitaan keskiäänivoittoisempaa soundia, joka puolestaan saattaa olla sellaisenaan varsin vaisun tai ohuen kuuloinen.

2. Kai te vaihdoitte ton testin jälkeen kalvon?

Teimme testin kolmella eri virvelillä ja otettiin samplet talteen. Eipä tuon testin aikana (n. 20-30 lyöntiä per rumpu) kalvot kerenneet muuttua miksikään kun kaikki mikit nauhoitettiin kerralla omille raidoilleen.
>-)))> #11
« Äänittämään? Vastaus on Studio Apaja · Soitteluita »
kalakukko
08.05.2006 23:47:00
Jees, hyviä ideoita!

Jos äänittelyä olet aloittelemassa, ovarit ja basarimikki ei välttämättä ole paras tapa aloittaa. Ei ainakaan helpoin. Mitä vähemmän mikkejä, sen tietävämpi äänittäjän pitää olla.

Itse asiassa ajattelin juuri niin päin, että voisi olla hyvä aloittaa vaikka vähän pienemmällä mikkimäärällä, niin tulisi enemmän tosissaan funtsittua sitä mikkien sijoittelua ja kokeiltua eri juttuja, miten saa setistä eniten irti. Voisi olla ihan opettavaa verrattuna siihen, että on kaikille tomeillekin mikki erikseen :)
Varmaan nyt kumminkin noiden ovarien ja basarimikin lisäksi tulee sentäs snarelle ostettua jokin mikki erikseen, kattellaan...
Justo Almario ,,/
Aki
09.05.2006 02:12:51

Esmes tomeissa on minusta heti valmiinpi soundi.
Se ei se valmis soundi ole aina kauheen hyvä asia mikiltä. Esim Sennheiser e602 -basarimikki, josta en tykkää just sen takia et se kuulostaa tosi valmiilta. Siitä saa vain yhden soundin ulos, ja on vähän arpapeliä miten se toimii eri rumpujen kanssa. Äänitä sillä nyt sitten jotain muuta kun lätkettä ja jytinää. Mun korvaan Audio-Technican basarimikit on neutraaleimpia. Niistä saa helposti ulos basarin oman soundin, josta on sitten helppo muovata haluamansa veistos kuhunkin tarkoitukseen.

http://jucciz.com/kuvia/g3/snare2.jpg
Miks ihmeessä Senukan e609 ja se toinen mokoma on tolleen sijoitettu?! Ei tuu kauheen yhtenevä testi...
Onko testin tulokset kuultavissa? Pliis? :o)
Cornflake
09.05.2006 07:49:39
Aki:
Se ei se valmis soundi ole aina kauheen hyvä asia mikiltä.

Okei tarkennus: valmiimpi ihan siihen kokonaisuuteen nähden. Eli vähemmällä ruuvauksella olen päässyt.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Mikael
09.05.2006 09:31:05

Mitä vähemmän mikkejä, sen tietävämpi äänittäjän pitää olla.

Mä oon ajatellut ton homman just toisinpäin.
Siitä mistä aita on matalin...
Roberto
09.05.2006 09:41:20

Mä oon ajatellut ton homman just toisinpäin.

Niinpä... yks on aika hyvä melkein aina :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)