Aihe: Rumpujen äänitys ja monitorointi
1 2
Boge
22.06.2006 22:10:22
Elikkäs kun äänitätte rumpuja ja rumpalille pitäis saada kitararaitaa niin kuuleeko rumpali suljettujen luurien kanssa taustan vai pitääkö ruveta rakentamaan peltorkuulokkeita?

Miten itse hoidatte monitoroinnin äänitystilanteessa jossa ei ole erillistä soittohuonetta vaan kaikki äänityslaitteisto on myös soittohuoneessa?
Don't try to argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
passe
22.06.2006 22:36:13
Elikkäs kun äänitätte rumpuja ja rumpalille pitäis saada kitararaitaa niin kuuleeko rumpali suljettujen luurien kanssa taustan vai pitääkö ruveta rakentamaan peltorkuulokkeita?

Miten itse hoidatte monitoroinnin äänitystilanteessa jossa ei ole erillistä soittohuonetta vaan kaikki äänityslaitteisto on myös soittohuoneessa?

Kyllä kuulee taustat ihan tavallisillakin luureilla. Monet tahtovat kuulla rumpujen akustista ääntä mahd. vähän. Se hoituu paremmin suljetuilla kuulokkeilla ja rumpua sitten vaan miksiin rumpalin mieltymyksen mukaan. Toiset rumpalit soittavat niin lujaa, että suljetut ovat melkein must. Toisin sanoen, aikas tapaus kohtaista mikä toimii.
"Good is in the details..."
Roberto
23.06.2006 00:11:09

Riippuu tietysti siitä minkälaista mekkalaa ne rummut pitää, mutta yleensä kuulee kyllä.

Ihan samalla lailla kun normaalistikin. Vai tarkoitatko äänityslaitteistoon kuuluviksi kans basso- kitara- ym. -kamat? Jos kaikki soittimet on samassa huoneessa koittaisin pärjätä ilman luureja.
Boge
23.06.2006 09:47:23 (muokattu 23.06.2006 09:49:06)
Riippuu tietysti siitä minkälaista mekkalaa ne rummut pitää, mutta yleensä kuulee kyllä.

Kyllä ne mekkalaa pitää, tällä kertaa metalliprojektin äänitykset.

Ihan samalla lailla kun normaalistikin. Vai tarkoitatko äänityslaitteistoon kuuluviksi kans basso- kitara- ym. -kamat? Jos kaikki soittimet on samassa huoneessa koittaisin pärjätä ilman luureja.

Kaikki vermeet siis samassa huoneessa ja rumpuäänityksen jälkeen kaikki soittimet yksitellen purkkiin joten rumputausta pitää saada monitoroitua soittajille.
Don't try to argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
passe
23.06.2006 11:25:50 (muokattu 23.06.2006 11:32:36)

Kaikki vermeet siis samassa huoneessa ja rumpuäänityksen jälkeen kaikki soittimet yksitellen purkkiin joten rumputausta pitää saada monitoroitua soittajille.

Koita saada rumpali soittamaan kannut sisään pelkän apukitaran avulla. Kitara styrkkari kohtuullisella volumella, suunnattu siten, että rumpumikkeihin vuotaa mahd. vähän(kokeilemalla) ja mielellään jotain ääntä eristävää vahvarin ja rumpusetin väliin. Toimii ok.

Toinen vaihtoehto on esim. pistää kitaristi tai/ja basisti soittamaan biisi klikin kanssa narulle etukäteen. Siinä rumpalille oiva taustanauha, johon mielellään voi toki laittaa klikkiäkin nakuttamaan taustalle.

Parastahan se lienisi viedä styrkkari vaikka vessaan jossei muuten. Ei vuoto ongelmia ja rumpali saa luureihin tarkemmin haluamansa kaltaisen miksin.
Roberto
23.06.2006 11:52:44

Veikkaan että melko suljettuja luureja tarvitsette.

Joo, no sithän se on luurit päässä likka kerrallaan. Valmis apukitara/basso/tausta ois kyllä hyvä vuotojen kannalta.
Pieni rumpalipoika
23.06.2006 12:53:05

Paras vaihtoehto vois olla vetää apukitarat ja -bassot suoraan linjaan, ja joka jampalle luurit päähän. Muuten tulee runsaasti ongelmia vuotojen kans. Riippuu tietty bändistä ja varsinkin pannuttajasta, mut ite en esim. diggaa vetää etukäteen äänitettyjen apuraitojen päälle. Varsinkin jos ja kun taimi heittää vähän kaikilla liikaa ;-)
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
passe
23.06.2006 14:05:51 (muokattu 23.06.2006 14:08:23)
Mitenkas muuten on te kokeneemmat, kuinka paljon rumpumiksi sietaa vuotoa muista instrumenteista ja minka tyyppinen vuoto on vahiten v-maista?
BenGlenton
23.06.2006 15:57:48 (muokattu 23.06.2006 15:58:08)
Toi linjaansoitto on kyllä paras tapa munkin mielestä. Kannattaa hommata jonkinlainen tommoinen mallintava boksi, niitä saa aika halvalla nykyään.
www.supremecourtband.fi
Timo JM
23.06.2006 16:17:03

Mitenkas muuten on te kokeneemmat, kuinka paljon rumpumiksi sietaa vuotoa muista instrumenteista ja minka tyyppinen vuoto on vahiten v-maista?

Tuohon ei varmaan ole mitään yksiselitteistä vastausta. Musta kyse on aivan siitä minkä tasoiseen lopputulokseen pyritään ja etenkin siitä jätetäänkö ne rumpuraidoilta kuuluvat instrumentit lopulliseen miksaukseen.

Me ollaan joskus tehty suht tyydyttäviä ns. studiolive demoja ilman suurempia ongelmia. Silloin on vain hyväksyttävä melko avonainen soundi rummuissa ja jätettävä tiukat geitit pois - riippuen tietysti vuodon määrästä.

(Kaiken kaikkiaan taitolaji siinä missä kaikki muukin äänitys- ja miksaustoiminta.)
...siis mun mielestä.
Niq
25.06.2006 12:55:38

Jos rumpali on bändin rytmin sydän, niin aputaustojen päälle soittaminen on yhtä tuskaa, varsinkin jos muu bändi ei ole timeään treenaillut. Kyllä minä ainakin muistan kaikki omat biisit niin, että voin soittaa ne yksistään klikin päälle?
"I have a cunning plan" -Baldrick
kalakukko
25.06.2006 13:58:50
Jos rumpali on bändin rytmin sydän, niin aputaustojen päälle soittaminen on yhtä tuskaa, varsinkin jos muu bändi ei ole timeään treenaillut. Kyllä minä ainakin muistan kaikki omat biisit niin, että voin soittaa ne yksistään klikin päälle?

Juu. Sillee on tullu tehtyä, että kitarat purkkiin klikin kanssa ja sitten rumpali vetää siihen päälle, mutta eipä siinä ongelmaa ole ollut kun tosiaan skittaa äänittäessä oli myös se klikki päällä. PIenet vuodot ei maailmaa kaada, mutta ongelma onkin ollut joskus klikin vuotaminen. Eli rumpalille napit korviin ja pipo päähän ni saa sitä minimoitua aika kivasti. Sehän se rumpuja äänittäessä vähän probleema klikin kans onkin kun se vola pitää laittaa kuulokkeista niin kovalle, että kuuluu lujaa soitettavien rumpujen yli ja vielä kun on ne korvatulpatkin siinä välissä :P
Justo Almario ,,/
Groovi
25.06.2006 15:07:10
Rumpalille pelkkä klikki korvaan ja basistin kanssa yhtäaikainen soitto narulle. Studioon ei mennä reenaamaan, joten ne biisit on osattava siinävaiheessa soittaa ilman mitään apujakin.

Jos äänitys tehdään toisinpäin eli kitarat ensin, syntyy paljon enemmän epäluonnollista huojumista ja time-heittoa biiseihin, koska kitarathan eivät ole bändin rytmipohja. Harvoinhan soitetaan muutenkaan niinpäin, että rumpali seuraa kitaristin rytmiä ja soittaa siihen "päälle".

Basisti ja rumpali taas soittavat aika pitkälti toisiinsa nojaten, joten jos haluaa säilyttää sen biiseihin rakennetun ja suunnitellun grooven ja draivin myös studiossa, on ne soitettava melkeinpä yhtäaikaa myös narulle.

Rumpalille voi laittaa nappikuulokkeisiin klikin tulemaan mistä tahansa, ja vaikka peltorit päälle. Ei varmasti vuoda, ja sitä klikkiä ei ole aina pakko edes äänittää. Riittää kun rumpali laskee pari tahtia kapuloilla eteen, ja siitä vaan menoksi. Joskus nimittäin käy niin, että kun kitaristit sitten seuraavat äänitysvaiheessa sitä klikkiä (eikä rumpuja) syntyy taas sellaista epämääräistä huojuntaa. Jos kitaristille taas kuuluu vain rummut, ei ole kuin yksi asia mitä seurata.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
Boge
25.06.2006 20:03:27
Suoraan linjaan ajattelin sen taustakitaran vetää ettei tuu vuotoja. Mutta ilmeisesti kannattais laittaa basisti ennemminkin soittaa sitä taustaa, vai onko väliä jos se basso äänitetään kuitenkin myöhemmin uudelleen?
passe
26.06.2006 01:16:53 (muokattu 26.06.2006 01:19:48)
Suoraan linjaan ajattelin sen taustakitaran vetää ettei tuu vuotoja. Mutta ilmeisesti kannattais laittaa basisti ennemminkin soittaa sitä taustaa, vai onko väliä jos se basso äänitetään kuitenkin myöhemmin uudelleen?

Jos rumpali osaa biisit hyvin ja on tottunut soittamaan klikin kanssa, niin anna sen soittaa yksin. Toki ei se apubasso/kitara yleensä mitään haittaa. Esim. apubasso suoraan linjaan ja molemmille jannuille kuulokkeet ja niihin hyvä miksi. Tottakai kannattaa se bassokin siinä samalla nauhoittaa, jos vaikka sattuu että se on just se elämänsä teikki. Varmuuden vuoksi jossei muuten... Hyvä livefiilis biisissä on myös usein parempi vaihtoehto, kuin se loputon hierominen ja pilkun höylääminen. "Basso, otto numero 125...".

Henk.koht. diggaan soittaa rummut mieluummin apukitaran kanssa(suoraan linjaan vaan sekin). Teinivuodet meni niin niitä kaiken maailman kitara sankareita palvoessa, että korva poimii vieläkin niin mielellään sen kitaran sieltä esiin. Pari kertaa olen myös soittanut itse etukäteen itselleni apukitara/klikki taustanauhan, se se on veikeetä kun kitarassa on yhtäkkiä jotenkin niin kummallisen tuttu taimi...

Mutta yleisintä ja melko lailla toivottavintahan se on, että basso ja rummut yritetään hioa mahd. saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Ps. Jos rumpali ei ole tottunut soittamaan klikin kanssa, niin sitten ilman. Studiossa on liian myöhäistä alkaa harjoittelemaan, menee vaan jäykistelyksi.
Kemppilä
26.06.2006 11:49:01
meillä oli tuossa kun levyä ääniteltiin, niin ktaristi teki kotonaan valmiit kitarademoraidat joita sitten tuutattiin rumpalille luureihin. Säästi huomattavasti aikaa ja vaivaa.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion
Pojat, te ootte lähteny väärään tanssiin!
StJerky
27.06.2006 10:43:36
Meillä hyvät nappikuulokkeet ja kuulosuojaimet käytössä.
kivi
27.06.2006 12:08:04
Semmoinen asia mikä tässä on unohtunut, että vaikka se apukitara/basso möyrisikin toisessa huoneessa, olisi hyvä että sen soittaja olisi samassa huoneessa rumpalin kanssa. Ja jos toista huonetta ei ole käytössä, auttaa rumpalia kummasti jos vaikka kaikki soittaisivat ilman sähköä - kyllähän hän siitä heilumisesta näkee miten biisin on tarkoitus mennä.

Laulajan pitää jotenkin kertoa (vaikkapa laulamalla säkeistöjen ja kertsien alut) missä kohti biisiä ollaan menossa. Muuten tulee ennemmin tai myöhemmin versioita joissa on väärä määrä säkeistöjä, kertsejä tai siltoja - ja montakos tyhjää ennen sooloa ja soolon alla olikaan ennen laulun lähtöä kolmanteen säkeistöön? Entä ekan säkeistön alussa?
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Timo JM
27.06.2006 12:31:48 (muokattu 27.06.2006 12:32:48)

Laulajan pitää jotenkin kertoa (vaikkapa laulamalla säkeistöjen ja kertsien alut) missä kohti biisiä ollaan menossa. Muuten tulee ennemmin tai myöhemmin versioita joissa on väärä määrä säkeistöjä, kertsejä tai siltoja - ja montakos tyhjää ennen sooloa ja soolon alla olikaan ennen laulun lähtöä kolmanteen säkeistöön? Entä ekan säkeistön alussa?

Tätä mä olen aina ihmetellyt rumpaleissa. Miten tää yksi lajiryhmä on sellainen joka ei kykene muistamaan biisien osia ja niiden järjestyksiä ilman apuja? Kyllä mä pystyn "kuuntelemaan" biisin mielessäni läpi vaikken edes soittaisi tai laulaisi mukana.
...siis mun mielestä.
Mikael
27.06.2006 12:39:46 (muokattu 27.06.2006 13:13:53)

Tätä mä olen aina ihmetellyt rumpaleissa. Miten tää yksi lajiryhmä on sellainen joka ei kykene muistamaan biisien osia ja niiden järjestyksiä ilman apuja? Kyllä mä pystyn "kuuntelemaan" biisin mielessäni läpi vaikken edes soittaisi tai laulaisi mukana.

Kyllä tota samaa ongelmaa ilmenee ihan kaikilla soittajilla - varsinkin niillä jotka eivät ole tehneet niitä biisejä eivätkä laula. Rumpalit vaan on muita useammin siinä tilanteessa, että pitää vetää ekana yksin. Välillä saattaa olla lisäksi sellainen tilannee että biisiä ei ole hierottu treenikämpällä kymmeniä tai satoja kertoja. Lisäksi toi kiven ehdottama malli antaa soittajalle mahdollisuuden keskittyä parhaalla mahdollisella tapaa pelkästään siihen soittamiseen biisin muistelun sijasta - ei tarvitse laskeskella tahteja tai säkeistöjä kun joku merkkaa ne valmiiksi.

Mä oon välillä tehnyt ihan silleen, että äänitettyyn pojaan on äänitetty merkit puheena silloin kun lauluja ei vielä oo ja/tai on vierailijoita kehissä, jotka eivät etukäteen tunne biisiä.
Siitä mistä aita on matalin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)