Aihe: Tietokoneelta raiturille
1 2
Feggy
18.06.2006 16:09:18

Kysymys: olen miksannut mainioita instrumentaaliraitoja stereona tietokoneelle ( 4 raitaa - stereo). Saako näitä siirrettyä minidisc-neliraiturille kahdelle raidalle stereona siten, että jää vielä kaksi raitaa ylimääräistä laululle vain onko miksaus tehtävä itse minidisc-vehkeen sisällä (jolloin alkuperäiset raidat häviävät)? Tietokoneessa on ihan sisäänrakennettu äänikortti. Kiitos vinkeistä!
varakeef
18.06.2006 19:41:45
Kysymys: olen miksannut mainioita instrumentaaliraitoja stereona tietokoneelle ( 4 raitaa - stereo). Saako näitä siirrettyä minidisc-neliraiturille kahdelle raidalle stereona siten, että jää vielä kaksi raitaa ylimääräistä laululle vain onko miksaus tehtävä itse minidisc-vehkeen sisällä (jolloin alkuperäiset raidat häviävät)? Tietokoneessa on ihan sisäänrakennettu äänikortti. Kiitos vinkeistä!

Siis sinulla oli yamahan neliraitainen MD4 (kun data md:itä taisit taannoin kysellä)? Voit toimia siinä tapauksessa juuri noin. Ihan kuten ennen vanhaan kasettinauhureillakin. Tietokoneen äänikortin ulostulosta md4:n parille raidalle ja lopuille laulut.

Tämä siis edellytti dataminidiskin käyttämistä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Feggy
18.06.2006 19:57:42 (muokattu 18.06.2006 20:01:28)

Siis sinulla oli yamahan neliraitainen MD4 (kun data md:itä taisit taannoin kysellä)? Voit toimia siinä tapauksessa juuri noin. Ihan kuten ennen vanhaan kasettinauhureillakin. Tietokoneen äänikortin ulostulosta md4:n parille raidalle ja lopuille laulut.

Tämä siis edellytti dataminidiskin käyttämistä.

Kiitos, siis noin mäkin sen ajattelin toimivan ja kyse on tosiaan md4:stä. Jokin vaan tökkii kun vehje ei ole vielä ihan tuttu. Eli miten käytännössä? Siis äänikortin kuulokeliistännästä md4:n (2 Track in-liitännästä?) vai suoraan äänitysperusliitäntöihin? Jotenkin en onnistunut yhtälöä ratkaisemaan...

Ps. löytyi muuten käytettyjä dataminidiskejä ihan Muusikoiden.netin torin kautta...
varakeef
18.06.2006 20:11:24
Eli miten käytännössä? Siis äänikortin kuulokeliistännästä md4:n (2 Track in-liitännästä?) vai suoraan äänitysperusliitäntöihin? Jotenkin en onnistunut yhtälöä ratkaisemaan...

Eikös siinä ole ykkös- ja kakkoskanavalla oikein mikkietuasteetkin (omat kokemukseni ovat md8:sta, jossa näin on)? Sinuna äänittäisin kaksiraitapohjasi suoraan raitojen 3 ja 4 äänitysperusliitäntöihin. Voit sitten roiskaista laulut yköselle ja kakoselle suoraan.

Jos äänikortissa on linjaulostulo, niin ehkä sitä käyttäisin ennemmin kuin kuulokeulostuloa. Kyllä se sieltäkin hoituu.
Feggy
18.06.2006 21:09:07

Eikös siinä ole ykkös- ja kakkoskanavalla oikein mikkietuasteetkin (omat kokemukseni ovat md8:sta, jossa näin on)? Sinuna äänittäisin kaksiraitapohjasi suoraan raitojen 3 ja 4 äänitysperusliitäntöihin. Voit sitten roiskaista laulut yköselle ja kakoselle suoraan.

Jos äänikortissa on linjaulostulo, niin ehkä sitä käyttäisin ennemmin kuin kuulokeulostuloa. Kyllä se sieltäkin hoituu.

Ok, kiitos! Pitää siis hankkia sellainen välikappale, joka jakaa minijackin kahdeksi perusplugiksi ja sitten niistä ykköseen ja kakkoseen? Ykkösessä ja kakkosessa on tosiaan esivahvarit, jonka vuoksi laulut tulee kolkkaan ja nelkkaan, ne äänitetään nimittäin konkilla, joilla on oma esivahvari.
Lennu
18.06.2006 21:15:03

Ok, kiitos! Pitää siis hankkia sellainen välikappale, joka jakaa minijackin kahdeksi perusplugiksi ja sitten niistä ykköseen ja kakkoseen? Ykkösessä ja kakkosessa on tosiaan esivahvarit, jonka vuoksi laulut tulee kolkkaan ja nelkkaan, ne äänitetään nimittäin konkilla, joilla on oma esivahvari.

Hommaa semmonen 3,5mm stereoplugi - 2 x RCA piuha ja plugiadapterit, niitä kun tarvii aina.
Feggy
18.06.2006 21:20:27

Hommaa semmonen 3,5mm stereoplugi - 2 x RCA piuha ja plugiadapterit, niitä kun tarvii aina.

Oikeastaan mulla on just tuommoinen, mutta ei sitten sellaista, joka kääntää RCAt tavallisiksi plugeiksi. Eli voiton puolella melkein ollaan ;)
varakeef
18.06.2006 21:21:25
Ok, kiitos! Pitää siis hankkia sellainen välikappale, joka jakaa minijackin kahdeksi perusplugiksi ja sitten niistä ykköseen ja kakkoseen?

Näin nimenomaan, haluamiisi kanaviin.

Taitaa kyllä olla niinkin, että tuossa laitteessa voi ohjata minkä tahansa kanavan mille tahansa raidalle, että periaatteessa voit kyllä käyttää mitä tahansa sisäänmenoja. Mutta on se tuolla suorametodilla jotenkin... suoraviivaisempaa.
Feggy
18.06.2006 21:27:37

Taitaa kyllä olla niinkin, että tuossa laitteessa voi ohjata minkä tahansa kanavan mille tahansa raidalle, että periaatteessa voit kyllä käyttää mitä tahansa sisäänmenoja. Mutta on se tuolla suorametodilla jotenkin... suoraviivaisempaa.

Jee, hyvä juttu. Tässä vasta miksauksen jaloa taitoa opetellaan, joten on hyvä, että voi palata lähtöruutuun jos on tarpeen. Tässä muuten, jos kiinnostaa, edellisen yrityksen tuloksia samalla 4-raita minidiscillä livenä kämpillä äänitettynä.

http://www.myspace.com/lockmanband

Tällä kertaa hiukan kunnianhimoisemmin eli laulu erikseen jälkikäteen ja kitarat erillisillä raidoilla. Saas nähdä miten äijän käy.
Feggy
02.07.2006 10:37:42 (muokattu 02.07.2006 10:48:39)

Olen jotenkin tymä tai sitten jokin muu klikkaa. Yritän nyt nauhoittaa stereomiksausta tietokoneelta minidiscille, mutta ei vaan onnistu. Ensin kokeilin plugi-plugi-piuhoilla sisäänmenoihin 1 & 2, toimii, mutta vain monona. Sitten stereosisääntuloihin 5/6 ja 7/8, sama juttu.

Kun laittaa tietokoneesta RCA-piuhoilla suoraan minisdiscin 2track-in-sisäänmenoon, haluttu soundi löytyy kuulokkeista, mutta jostain syystä nauhuri ei nauhoita sisääntulevaa mökää. Onko tässä kohtaa vehkeestä valittava jotain erityistä? Vai onko ylipäätään mahdollista nauhoittaa esim. vasen kanava raidalle 1 ja oikea raidalle 2 tällä tavalla? Olenko ymmärtänyt homman väärin eli että vehkeeseen voi siirtää pohjaksi vain monomiksauksen, johon äänitetään sitten lisäraitoja?

Yritin tavata manuaalia, mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Kaikki vinkit ovat perin tervetulleita.
varakeef
02.07.2006 13:19:37
Olen jotenkin tymä tai sitten jokin muu klikkaa. Yritän nyt nauhoittaa stereomiksausta tietokoneelta minidiscille, mutta ei vaan onnistu. Ensin kokeilin plugi-plugi-piuhoilla sisäänmenoihin 1 & 2, toimii, mutta vain monona. Sitten stereosisääntuloihin 5/6 ja 7/8, sama juttu.

Jokaisella kanavalla on panorointipotikka jonka avulla määritellään äänitysvaiheessa myös se, mille raidalle materiaali siltä kanavalta siirtyy. (Odd/even)

Ykköskanavlle menevän materiaalin saat ykkösraidalle kääntämällä panoroinnin vasemalle ja kakkosraidalle kääntämällä oikealle. Ja kakkoskanavalla tietysti samoin. Jos molemmat panorointipotikat ovat keskellä, menee sekä ykkös- että kakkosraidalle sama tavara ja tuloksena on mono.

(Group-painikkeiden avulla voit valita muitakin kuin ykkös ja kakkosraidan)

Katso manuaalin sivu 13.* Jos äänität useampia raitoja kerralla valitset vain rec select nappuloilla, mitkä raidat äänität.

Onko tässä kohtaa vehkeestä valittava jotain erityistä? Vai onko ylipäätään mahdollista nauhoittaa esim. vasen kanava raidalle 1 ja oikea raidalle 2 tällä tavalla?

On mahdollista. Ajattelet vain tietokoneesta tulevan stereosignaalin kahdeksi raidaksi ja sijoitat ne mieleisille kanaville.

Olenko ymmärtänyt homman väärin eli että vehkeeseen voi siirtää pohjaksi vain monomiksauksen, johon äänitetään sitten lisäraitoja?

Tuollaista rajoitusta ei ole.

* Recording the First Track
1. Connect a sound source to MIC/LINE INPUT 1.
2. If you connect a line-level source, set the GAIN control to LINE (i.e., fully
counterclockwise). If you connect a microphone, set the GAIN control midway.
The GAIN control is adjusted again later on in this procedure.
3. Set the input selector switch on Input Channel 1 to MIC/LINE.
4. Press the GROUP ASSIGN 1-2
switch on Input Channel 1.
This assigns the Channel 1 signal to Tracks 1 and 2.
The following table show the relationship between Groups and Tracks.
5. Turn the PAN control to L/ODD.
This sends the signal to just Track 1.
Assigned to... Destination Track
Group 1 → Track 1
Group 2 → Track 2
Group 3 → Track 3
Group 4 → Track 4
Feggy
02.07.2006 14:58:36 (muokattu 02.07.2006 15:25:52)

Thanks! Itse asiassa tuon hoksasinkin, mutta itseilmaisu tökkii...eli oikeastaan pulma on enemmänkin tässä. Olen stereomiksauksessa vääntänyt toisen kitaran vasemmalle ja toisen oikealle. Onko tätä mahdollistä säilyttää kun homma siirretään raiturille? Nyt ne sulautuvat toisiinsa eikä enempiä kitararaitoja ollut tarkoitus soittaa...vai pitäisköhän sittenkin vaan tehdä miksaus itse vehkeen sisällä jolloin tuohon voinee paremmin vaikuttaa...
varakeef
02.07.2006 16:04:38
Thanks! Itse asiassa tuon hoksasinkin, mutta itseilmaisu tökkii...eli oikeastaan pulma on enemmänkin tässä. Olen stereomiksauksessa vääntänyt toisen kitaran vasemmalle ja toisen oikealle. Onko tätä mahdollistä säilyttää kun homma siirretään raiturille? Nyt ne sulautuvat toisiinsa eikä enempiä kitararaitoja ollut tarkoitus soittaa...vai pitäisköhän sittenkin vaan tehdä miksaus itse vehkeen sisällä jolloin tuohon voinee paremmin vaikuttaa...

Kun ne panorointikytkimet on äärilaidoissa ja group-kytkimet on ohjeen mukaisesti valittuna sinulla pitäisi säilyä presiis se stereokuva kuin alkuperäisessä stereomiksauksessakin (siis mikä tulee sieltä koneelta).

Tietysti kun sitten kuuntelet minidiskille siirrettyä tuotosta on myös tällöin (ja jatkomiksauksessa) syytä panoroida nuo kanavat äärilaitoihin.

Yksi juttu mikä saattaa sotkea kuuntelukokemustasi on se, että kuulokkeisiin on mahdollista virittää vaikka minkälainen kuuntelu siinä master-osion liepeillä olevilla painikkeilla ja potikoilla. Eli saattaa ollaa niinkin, että tavara on minidiskillä ihan oikein, mutta kuuntelet sitä väärin. Sieltä vaan helposti tulee jättäneeksi painikkeita vääriin asentoihin.
Feggy
02.07.2006 16:39:17 (muokattu 02.07.2006 16:59:08)

Kun ne panorointikytkimet on äärilaidoissa ja group-kytkimet on ohjeen mukaisesti valittuna sinulla pitäisi säilyä presiis se stereokuva kuin alkuperäisessä stereomiksauksessakin (siis mikä tulee sieltä koneelta).

Tietysti kun sitten kuuntelet minidiskille siirrettyä tuotosta on myös tällöin (ja jatkomiksauksessa) syytä panoroida nuo kanavat äärilaitoihin.

Yksi juttu mikä saattaa sotkea kuuntelukokemustasi on se, että kuulokkeisiin on mahdollista virittää vaikka minkälainen kuuntelu siinä master-osion liepeillä olevilla painikkeilla ja potikoilla. Eli saattaa ollaa niinkin, että tavara on minidiskillä ihan oikein, mutta kuuntelet sitä väärin. Sieltä vaan helposti tulee jättäneeksi painikkeita vääriin asentoihin.

Hm...juu, mulla ei itse asiassa ole group-kytkimiä, mulla on 4mds eli tässä on vain yksi pan+level per cue/kanava...eli ääni tulee hyvin sisään, mutta panorointi häviää (olen myös kuunnellut panoroinnit ääriasennossa) ja kokeillut nappuloiden eri yhdistelmät...periaatteessa homman siis pitäisi toimia. Jaa-a, onkohan niksi siinä plugissa, joka jakaa tietokoneen ulostulon kahteen plugi-plugiin? Miksiköhän sitten vehje ei suostu äänittämään suoraan 2 tracks in-liitännästä (siinä panoroinnit säilyvät)? Visaisaa.
varakeef
02.07.2006 17:39:46
Hm...juu, mulla ei itse asiassa ole group-kytkimiä, mulla on 4mds eli tässä on vain yksi pan+level per cue/kanava...eli ääni tulee hyvin sisään, mutta panorointi häviää (olen myös kuunnellut panoroinnit ääriasennossa) ja kokeillut nappuloiden eri yhdistelmät...periaatteessa homman siis pitäisi toimia. Jaa-a, onkohan niksi siinä plugissa, joka jakaa tietokoneen ulostulon kahteen plugi-plugiin? Miksiköhän sitten vehje ei suostu äänittämään suoraan 2 tracks in-liitännästä (siinä panoroinnit säilyvät)? Visaisaa.

No eri vehjeshän tuo on enkä sitä henkilökohtaisesti tunne. Kokeilepa äänittää kahtaa taatusti erilaista signaalia kahteen raitaan yhtäaikaa. Sotkeutuvatko ne?

Elleivät sotkeudu, voi olla kyse siitä, että monoutuminen tapahtuu jo tietokoneessa tai matkalla koneesta nauhurille. (Esimerkiksi piuha huonosti kiinni, saattaa monottaa signaalin).
Feggy
02.07.2006 19:23:42

No, levyt muuttuivat myös monoksi eli vika lienee jakajassa. Pitääpä hommata uusi, tuo edellinen jakaja taisikin olla ihan vaan instrumenttikäyttöön...kiitos kovasti vinkeistä!
kivi
02.07.2006 19:36:32 (muokattu 02.07.2006 19:37:11)
No, levyt muuttuivat myös monoksi eli vika lienee jakajassa. Pitääpä hommata uusi, tuo edellinen jakaja taisikin olla ihan vaan instrumenttikäyttöön...kiitos kovasti vinkeistä!

Jos se on se mun rakentama splitti, niin se tosiaan on mono (vaikkei sitä mistään kyllä näe).

Tarvitset sellaisen sovitteen, että tietokoneen päässä on pieni stereoplugi, ja toisessa päässä kaksi monoplugia. Elektroniikkaliikkeessä ei maksa varmaan juuri mitään (euron?), kodinkoneliikkeessä varmaan 5-6 euroa, mutta lieneekö hintaero matkan arvoinen...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Feggy
02.07.2006 19:51:08

Jos se on se mun rakentama splitti, niin se tosiaan on mono (vaikkei sitä mistään kyllä näe).

Tarvitset sellaisen sovitteen, että tietokoneen päässä on pieni stereoplugi, ja toisessa päässä kaksi monoplugia. Elektroniikkaliikkeessä ei maksa varmaan juuri mitään (euron?), kodinkoneliikkeessä varmaan 5-6 euroa, mutta lieneekö hintaero matkan arvoinen...

Jeh, näinpä eli siis tarkoitat monoplugeilla tavallisia plugi-plugi eli kitarapiuhoja, eikö? Onneksi työmatkan varrella on elektroniikkaliike...nyt alkaa olla kyllä adaptereja joka lähtöön...
kivi
02.07.2006 19:54:07
Jeh, näinpä eli siis tarkoitat monoplugeilla tavallisia plugi-plugi eli kitarapiuhoja, eikö? Onneksi työmatkan varrella on elektroniikkaliike...nyt alkaa olla kyllä adaptereja joka lähtöön...

Jep, mutta se sovitin kytketään seuraavasti

pikkuplugin runko - molempien isojen plugien runko
pikkuplugin keskiosa - toisen ison plugin kärki
pikkuplugin kärki - sen toisen ison plugin kärki

Silloin vasta tulee stereota. Kitarapiuhoja älä laita mihinkään väliin tässä kytkennässä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Feggy
02.07.2006 20:02:02

Jep, mutta se sovitin kytketään seuraavasti

pikkuplugin runko - molempien isojen plugien runko
pikkuplugin keskiosa - toisen ison plugin kärki
pikkuplugin kärki - sen toisen ison plugin kärki

Silloin vasta tulee stereota. Kitarapiuhoja älä laita mihinkään väliin tässä kytkennässä.

Nyt menee hilseen yli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)