Aihe: mikin valinta
1
..
08.11.2006 02:33:15
Mä olen jo vuosia äänitellyt kotonani shuren sm57-mikillä kaikenlaisia hiljaisia soittimia, joihin olis alunalkaen pitänyt hommata joku konkkamikki. Mikeistä mitään tietämättömänä sain aikoinaan vaan kuulla että toi kyseinen shure on just instrumenttien äänitykseen varma valinta. Mutta jos instrumentit on lujimmillaan jotaan huuliharppuja, ei tainnut olla mulle ihan oikea valinta.

Äänittäessä oon joutunut yleensä kääntää äänikortin gainit täysille ja soittelemaan ihan mikissä kiinni että koneen ruudulle tulisi edes jonkinlaista äänikäyrää, ja lujalla kuunneltuna raidan suhina on melkoista. Toi noise lisääntyy varmaan siksi niin isoksi kun joudun pitämään gaineja täpöllä, mutta herkemmällä mikillä en enää joutuisi (olenko oikeassa?) Kohinat raidoista olen poistanut x-noise pluginilla. Usein vaan joutuu poistamaan kohinoita aika reilusti ja samalla katoaa varmaan sävyjä soitinten soundeista.

Nyt mä olen iskenyt silmäni noihin halpoihin t.bone -konkkamikkeihin, ja arvelen että jo 30€:n sc300 olisi parempi mikki mulle kun mun nykyinen. Valinnan vaikeus iski: SC300,400,450..hinnat malleissa lisääntyy mutta onko äänessä lopulta merkittävää eroa, samaa halpis-sarjaa kun ovat? Kannattaako olohuonestudioon edes kaikkein tarkinta mikrofonia ostaa, tämä kun ei ole mitenkään akustoitu tila. Tietsikka hurisee muutaman metrin päässä, autotkin huristelee ikkunan takana. Mikä mikki olisi siis järkevin sijoitus näissä oloissa jonkin kanteleen äänitykseen? Ja kokemuksia myös noista t.boneista.
kivi
08.11.2006 02:42:40 (muokattu 08.11.2006 02:43:13)
Ei niitä konkkamikkejä(kään) voi suoraan laittaa tavalliseen äänikorttiin kiinni ja luulla että toimii.

57:ssa ongelma on vain väärä impedanssi (joka ilmeisesti nyt aiheuttaa äänen hiljaisuuden ja kohinaa). Konkkien kanssa tarvitaan phantom-jännitettä antava etuaste.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
..
08.11.2006 03:37:04
Mulla on kyllä laadukas äänikortti, on siinä phantomkin, en tosin ole sitä koskaan tarvinnut käyttää dynaamisen mikkini kanssa. XLR piuha vaan kiinni, nappula line-asennosta mic-asentoon, ei kai siinä pitäisi mitään impedanssiongelmia tulla.
Niq
08.11.2006 08:10:05

Mulla on allaoleva t-bone, olen äänitellyt sillä rumpuja, laulua yms. Herkempi tosiaan kuin dynaaminen, eikä ole hinnalla pilattu. Yläpää on kihisevä, eli sisään tulevaa signaalia joutuu equttamaan jonnin verran...

http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_sc300_prodinfo.html
"I have a cunning plan" -Baldrick
Cape
08.11.2006 10:56:04
Kohinat raidoista olen poistanut x-noise pluginilla. Usein vaan joutuu poistamaan kohinoita aika reilusti ja samalla katoaa varmaan sävyjä soitinten soundeista.

Tuon ansiosta varmaan vastausten määräkin vähenee. Olis varmaan kannattanu ostaa konkkamikki ennemmin kuin wavesin x-noise.... hmmm

- Asennekasvatusta
..
08.11.2006 11:23:01
ei tässä mitään kasvatuksia tarvita. X-noise on varmasti käyttökelpoinen plugin jatkossakin. Äänistystilan akustoimattomuudenkin vuoksi epätoivottua noisea varmasti tulee mukaan kun mikin herkkyys paranee. Mutta varmasti paljon vähemmän joutuu leikkaamaan. Tässähän joutuu ihan puolustelulinjalle, myönnän toki että konkkamikki olisi pitänyt 57:n sijasta ostaa.
kivi
08.11.2006 11:41:13 (muokattu 08.11.2006 11:41:38)
ei tässä mitään kasvatuksia tarvita.

Hm. Veikkaan että epäilys oli, että Wavesit on waretettua kamaa, jos ei edes konkkamikkiä oo tullut hankittua, mutta Waveseihin olisi kyllä investoitu...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
..
08.11.2006 18:10:58
Ai waretuksestako siinä puhuttiin. Plugari on kyllä ostettu, ei tosin omani. Oon saanut sen asennettavaksi myös omalle koneelleni. Waretusta pidän ennemminkin netistä imurointina tuntemattomilta... Mutta ei nyt ryhdytä näin negatiivisiksi kun talvikin on vasta aluillaan. Tällainen puolustelukin on vähän tylsää.
kivi
08.11.2006 18:35:20
Ai waretuksestako siinä puhuttiin. Plugari on kyllä ostettu, ei tosin omani. Oon saanut sen asennettavaksi myös omalle koneelleni. Waretusta pidän ennemminkin netistä imurointina tuntemattomilta... Mutta ei nyt ryhdytä näin negatiivisiksi kun talvikin on vasta aluillaan. Tällainen puolustelukin on vähän tylsää.

Niin no. Täällä on sellainen käytäntö että warettajille v***uillaan, ihan periaatteesta. Kun ei meillä luovan työn tekijöillä ole lakkoasettakaan, onpahan edes terävä kieli.
:-D
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)