Aihe: Äänittäminen tietokoneen avulla 1 | |
---|---|
![]() 09.12.2006 23:12:51 | |
Elikkäs on tässä alkanut kiinnostaa tuo omien tuotosten äänitys, ja haluaisinkin hankkia kotiin tarvittavat välineet ihan kuuntelukelpoisen musiikin äänitykseen. Äänitettävän musiikin pääosassa on laula ja sekä sähkö- että akustiset kitarat. Myös bassoa pitäisi äänittää. Pääosin äänitykset tulevat luultavasti pyörimään akustisen musiikin äänityksessa. Raitoja en tarvitse paljoa, koska kaikki soittimet soitetaan yksitellen, enkä rumpuja ole lähitulevaisuudessa äänittämässä. Koska omistan jo muutamia tietokoneita, luontevin tapa lähteä rakentamaan kotistudiota olisi varmaankin koneen ympärille. Koneista löytyy kaikista vain emolevyille integroidut äänikortit, joten jotakin korvaaman se pitää saada. Itse olen ajatellut Firewireen liitettävää interfacea. Muutamia merkkeja ja malleja olen katsonut, ja parhaasta tällä hetkellä tuntuu Alesiksen Multimix, http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_8_firewire.htm . Jos olen ymmärtänyt oikein, tuon kanssa en tarvitse mitään erillistä äänikorttia. 8 raitaa tuntuu itselleni täysin riittävältä. Tietokoneiden lisäksi valmiina löytyy kitaravahvistin ja bassovahvistin sekä V-Amp 2 -multiefektilaite. Sähkökitaraa ilmeisesti voisi äänittää vahvistimen mikittämisen lisäksi myös kytkemällä V-Amp tuohon Multimixiin? Mikrofoneiksi etsin jotain suhteellisen laadukasta moneen asiaan sopivaa mikrofonia. Mikrofonilla pitäisi pystya äänittämään suhteellisen hyvälaatuisesti laulua ja akustista kitaraa, sekä kitara- ja bassovahvistinta. Koska en tarvitse mikrofonia live-esiintymisiin, olen katsellut suurimmaksi osaksi konkkamikkejä. Alkuun luultavasti tulen toimeen yhdellä mikrofonilla, mutta ilmeisesti esim. akustisen kitaran äänityksestä saisi paljon enemmän irti kahdella mikrofonilla? Rahaa mikrofoniin olen valmis sijoittamaan noin 200-300e, hieman enemmän jos se oikeasti tuotta jotain suurta hyötyä. Olen katsellut AKG:itä ja Rodeja enimmäkseen tuosta hintaluokasta. Halvemmalla pääsemiseen en pistä vastaan, joten nuo T.Bonet kiinnostavat myös. Kaiken miksauksen aion hoitaa tietokoneella. Lähiviikkoina on tulossa uusi tietokone, jossa on AMD Athlon 64 3800+ prosessori ja 1 giga muistia. . Ohjelmaksi olen ajatellut jotakin ilmaista/halpaa (Audacity, n-Track..), mutta minua kiinnostaa myös mikä satojen/tuhansien eurojen ohjelmissa on parempaa kuin näissä halvoissa. Budjettia voi hieman päätellä tästä, mutta se ei ole kiveen hakattu. Kaikkea voi ostella pikkuhiljaa, ja voin vähän enemmänkin käyttää rahaa jos se on perusteltua. Kiitos, jos jaksoitte lukasta. | |
![]() 10.12.2006 08:33:36 | |
Jos olen ymmärtänyt oikein, tuon kanssa en tarvitse mitään erillistä äänikorttia. 8 raitaa tuntuu itselleni täysin riittävältä. Tuolla saat tosiaan sisään 8 raitaa kerralla, joskin mikkikanavia on vain neljä. Päällekkäisnauhoituksia tehtäessä saat tietysti käyttöön "rajattoman" määrän raitoja - tuon laatikon raitamäärä rajoittaa siis vain sitä määrää minkä saa nauhoitettua kerralla sisään. Kun aiot nauhoitella soittimia yksi kerrallaan, sinulle voisi riittää kevyempikin interface - mutta tuossa Alesiksesa on hieman kasvunvaraa, sillä saa jo sitä rumpusettiäkin kohtuullisesti talteen, etenkin jos hommaa niille neljälle vain linjakamaa syövälle inputillekin mikkietuset. Sähkökitaraa ilmeisesti voisi äänittää vahvistimen mikittämisen lisäksi myös kytkemällä V-Amp tuohon Multimixiin? Juuri näin. Halvemmalla pääsemiseen en pistä vastaan, joten nuo T.Bonet kiinnostavat myös. Parin sadan budjetilla järkevä vaihtoehto voisi olla esim. T-bonen SC450 -pari. http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sc450_stereoset.htm Ohjelmaksi olen ajatellut jotakin ilmaista/halpaa (Audacity, n-Track..), mutta minua kiinnostaa myös mikä satojen/tuhansien eurojen ohjelmissa on parempaa kuin näissä halvoissa. Kannattaa tutustua Reaperiin: http://www.cockos.com/reaper/ Erot niihin kalliimpiin ovat hyvinkin suhteellisia - tuollaisessa käytössä mihin sinä softaa tarvitset, hyöty jäänee aika olemattomaksi. CU
--
Eki | |
![]() 10.12.2006 12:31:47 | |
Kiitos vastauksista. Ehkä se tosiaan on hyvä olla raitoja tuon verran tulevaisuutta varren, kai sitä joskus vielä rumpuja ihan äänittää. Noista mikeistä, hyöty kahdesta mikistä on siis sen verran suuri että kannattaa mielummin heti ostaa pari kuin yksi vähän parempi? Ja minkäs laatuisia noi T-Bonen mikit noin yleensä ovat? Ja tuo mikkipari sopii hyvin enimmäkseen laulun ja kitaroiden äänitykseen? Tuo Reaper vaikuttaa ihan mainiolta ohjelmalta. Kiitos vielä vastauksista. | |
![]() 11.12.2006 23:38:02 | |
Noista mikeistä, hyöty kahdesta mikistä on siis sen verran suuri että kannattaa mielummin heti ostaa pari kuin yksi vähän parempi? Ja minkäs laatuisia noi T-Bonen mikit noin yleensä ovat? Ja tuo mikkipari sopii hyvin enimmäkseen laulun ja kitaroiden äänitykseen? Itse siis suosittelen parin ostoa, mutta joku muu taas saattaisi antaa äänensä yhdelle kalliimmalle mikille... makuasioita nuo. Omasta mielestäni t.bonejen hinta-laatusuhde on erinomainen (painotan toki sitä että tämä on vain oma mielipiteeni). Hyöty on mm. siinä että saat tehtyä stereotallenteita. Esim. akustinen kitara tarttuu aika kivasti esim. äänittämällä toisella mikillä kaulan kohdalta, toisella tallan. Ja jos joskus nauhoittelet niitä rumpuja, noista saa hyvät overheadit mikkisettiin. Noilla SC450 -mikeillä pitäisi tartua sekä laulu että kitara että esim. tuo rumpuöveriosasto ihan käypäsesti. Mikkien soundi on hieman lämpimän loudnessmainen, avaamalla eq:lla noin kahden kilohertsin kohdalta muutaman dB:n noista saa "raikkaammat" jos sellaista haluaa. CU
--
Eki | |
![]() 14.12.2006 15:56:47 | |
Nyt kun olen pyöritellyt asioita, olen päätynyt Emun 1212m äänikorttiin. Tämän lisäksi tarvitsisin mikrofonietuset kahdelle mikrofonille. Mitä näiden valinnassa tulisi ottaa huomioon, etuset vaikuttavat ilmeisesti äänenlaatuun suhteellisen paljon? Monet näyttävät suosittelevan Behringerin ADA8000. Siinä on kuitenkin liikaa kanavia joista en haluaisi maksaa koska tuskin tulen niitä pitkään aikaan tarvitsemaan. Halsulle plussaa vastauksista! | |
![]() 14.12.2006 16:22:17 (muokattu 14.12.2006 16:22:39) | |
Itte oon käyttänyt äänityksissä softana Kristalia joka pelittänyt ihan mukavasti, reaperia tulee varmaan ihan mielenkiinnosta testattua myös joskus. Mutta ilmasia ja mun korvaan hyviä plugareita saa tuolta. Noita classiceja oon just käyttänyt. Toiminee reaperissäkin. http://www.kjaerhusaudio.com/classic-series.php Sitten mikeistä sen verran että ite oon käyttäny lähinnä laulun ja akustisen kitaran äänityksessä Studio projects b1 laajakalvokonkkaa. Tyytyväinen oon ollut eikä hintakaan huimaa päätä. http://www.thomann.de/fi/studio_projects_b1.htm Halsun ehdottomaa stereoparia en ole kuullut, joten enpä voi tässä mitään vertailevaa kommenttia heittää. SItten uskaltaa tietty suositella tota peruskapulaa Shure sm57 http://www.thomann.de/fi/shure_sm57_lc.htm Erittäin yleiskäyttöinen, mikki. Rumpujuttujen lisäks sillä lähinnä sähkökitaraa tulee ääniteltyä, mutta kivaa jälkeä irtoo myös kun ottaa ton kaveriks tolle studio projectsille akustista skittaa äänittäessä. Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta. | |
![]() 17.12.2006 01:01:08 | |
Tässä on samat asiat miullakin mielessä tosin erona että rumpujakin pitäis nauhotella. Kuinkas paljon tällänen http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_16_firewire.htm vaatisi koneelta sitten jo tehoja ym? Neljälläkin kyllä pärjäis mutta tulevaisuuteen katsoen tuo 8 mikkikanavaa olis mukavempi. Joo ja tuo mikrofoonienetuaste asia kiinnostaa miutakin. Monologi voi olla joskus myös kahden ihmisen välinen keskustelu, kun kyseessä on mies ja hänen vaimonsa. | |
![]() 17.12.2006 20:46:54 (muokattu 17.12.2006 20:48:14) | |
Tässä on samat asiat miullakin mielessä tosin erona että rumpujakin pitäis nauhotella. Kuinkas paljon tällänen http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_16_firewire.htm vaatisi koneelta sitten jo tehoja ym? Neljälläkin kyllä pärjäis mutta tulevaisuuteen katsoen tuo 8 mikkikanavaa olis mukavempi. Joo ja tuo mikrofoonienetuaste asia kiinnostaa miutakin. Treenikämpällä on tuollaisen multimix 16:n kaverina aika vanha (oisko vuodelta 2000) 1.7 gHz P4 kone, jossa muistia on kyllä giga tai jotain semmoista. Riittää nauhoitushommiin ihan hyvin kaikki 16 raitaa kerrallaan. Miksausvaiheessa tuo kone toki hyytyy aika pian jos rupeaa latomaan paljon efektejä... Mulla on lisänä satasella Mnetin torilta ostettu behkun miksutin, jonka mikkikanavien inserteistä menee piuhat alesikseen linjainputteihin. Näin saa kaikki 16 raitaa mikkikäyttöön. CU
--
Eki | |
![]() 19.12.2006 22:12:15 | |
Eli pitäis ostaa lisää muistia. Selvä. kiitos. Monologi voi olla joskus myös kahden ihmisen välinen keskustelu, kun kyseessä on mies ja hänen vaimonsa. | |
![]() 20.12.2006 16:25:46 (muokattu 20.12.2006 16:39:51) | |
Eli pitäis ostaa lisää muistia. Selvä. kiitos. Ei ole tullut koitettua vähemmällä muistilla... ei siitä lisämuistista varmasti ole yhtään haittaakaan, mutta todennäköisesti vähemmälläkin pystyy äänittämään. Itse teen työkseni 3D -animaatioita, videon jälkituotantoa yms. raskasta, tuo vanha kone on mun entinen grafiikkatyöasema - muistit on niiden hommien peruja (nykykoneessa on neljä gigaa muistia ja puolentoista teratavua kovalevyjä, hihhei). CU
--
Eki | |
![]() 20.12.2006 17:05:36 | |
Tuolla alesis kotisivulla lukee itseasiassa "512 or higher preferred" ja kaikki muutkin tiedot, mut piti vähän tiedustella, ku olen sen verran jäärä etten ihan suoraan uskalla mennä uskomaan. Monologi voi olla joskus myös kahden ihmisen välinen keskustelu, kun kyseessä on mies ja hänen vaimonsa. | |
![]() 21.12.2006 15:31:40 | |
Tuolla alesis kotisivulla lukee itseasiassa "512 or higher preferred" ja kaikki muutkin tiedot, mut piti vähän tiedustella, ku olen sen verran jäärä etten ihan suoraan uskalla mennä uskomaan. 512Mt on melko vähän mihin tahansa käyttöön nykyään. Ei maksa niin paljoa etteikö kannattaisi ehdottomasti hommata täyttä gigaa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)