Aihe: Lattiatomi
1 2 3 4 5 6 7
Kari Vieri
11.01.2007 16:32:44
Mites saa lattiatomista hyvän syvän "tömähdyksen"
Setissä on tällähetkellä Sennheiser e604 clipsimikki ja se poimii lähinnä huminaa.
Lattiatomi on rumpalin korvaan hyvän kuuloinen ja vireessä.
Haluaisin enemmän lattiatomin runko ja atakki soundia overeista tulee lähinnä kapulan ääntä ja tilaa - ei "tömähdystä"

KV
Kari "Kartsa" Vieri
passe
11.01.2007 16:59:49 (muokattu 11.01.2007 17:00:59)
Mulla ei ole todellakaan mitään tyhjentävää vastausta ko. kyssäriin, mutta joskus on tullut mietittyä että biiseissä joissa lattiatomi on isossa/tärkeässä roolissa, voisi varmaan testailla mikittää tompan alapuoleltakin.

Pari itse kantapään kautta opeteltua juttua:

1.Kanna se tomi yksinään toiseen huoneeseen, kuulostaako vieläkin toivotulta? Usein setin muut osat "tekevät/muokkaavat" sitä rumpalin kuulemaa/tuntemaa soundia...

2.Yksi mahdollisuus on tietysti myös se, että rumpalilla on yksinkertaisesti vähän vääristynyt käsitys siitä että miltä se kunnon tomisoundi oikeasti luonnossa kuulostaa...

3.äskeiseen liittyen, eihän vire ole turhan pinkeä? Usein isot lattiatomit alkavat toimimaan kunnolla vasta kunnon löysässä vireessä. Hyvä lähtösoundi blaablaa...

Mutta kuten todettu, jos tämä puoli on hallussa, niin noihin varsinaisiin studiokikkoihin antakoot osaavammat neuvoja.
Sometimes more is more
Niq
11.01.2007 18:01:40

3.äskeiseen liittyen, eihän vire ole turhan pinkeä? Usein isot lattiatomit alkavat toimimaan kunnolla vasta kunnon löysässä vireessä. Hyvä lähtösoundi blaablaa...

Mä taas kysyn että eihän vire ole turhan löysä? Itse olen saanut parhaat rumpusoundit nauhalle virittämällä jonkun verran kireämmälle tomit, kuin korvaan kuulostaa parhaalta. Kun on kalvot liian löysällä niin tulee vaan lätinää ja kapulasoundia, eikä sitä kunnon jyminää. Tietty jos se lattiatomi on pieni (14" tai pienempi), niin eihän siitä ihan mahdotonta jyminää saa oikein mitenkään, myös sen syvyys vaikuttaa.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Aki
11.01.2007 18:39:07

Perusjuttuja on tietysti kokeilla sijoittaa mikkiä eri kohtaan, ja kokeilla eri mikeillä. Klipsimikkeihin välittyy aina sitä kapulasoundia ihan runkoa pitkin, vaikka klipsi yrittäisikin olla kelluva. Kokeile asettaa mikrofoni mm siten, että kapseli on kalvon suhteen vinossa, osoittaen koko rummun keskikohtaan. Vanteesta esim 1-2 tuumaa kalvon keskikohtaa kohden, ja 1-2 tuuman päähän kalvosta.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Groovi
11.01.2007 19:17:44 (muokattu 11.01.2007 19:20:19)
Varsinkin dynaamisella mikillä mikitettynä soundiin vaikuttaa huomattavan paljon mikin etäisyys kalvosta. Etäisyys siis pienessäkin mittakaavassa, koska soundi muuttuu paljonkin jos vertaat keskenään 2cm etäisyydelle ja 5cm etäisyydelle sijoitettuja mikkejä. Mitä lähempänä kalvoa mikrofoni on, sitä enemmän se ottaa rummun sointia ja erityisesti botnea mukaan. Mitalin kääntöpuolena on taas kapula- ja iskuäänen atakin väheneminen mikin ollessa lähempänä.

Se että suuntaa mikkiä lähemmäs rummun keskipistettä _saattaa_ auttaa, mutta äänitystilanteessa ei-toivotut vuotoäänet taas kasvavat.

Mitä taas itse rumpuun tulee, niin hyvä lähtökohta on virittää lattiatomi juuri ja juuri soivaksi. Nimittäin jos rummusta ei sitä botnea ja tätä "tummmmmmm" ääntä tule, niin hankala sitä on silloin koittaa mikin avullakaan löytää. Samoin jos tomi soi aivan liikaa, siitä syntyy myöskin sellainen vähän epämääräinen humina ja ikäänkuin hallitsematon sointi.

Kun rumpu on siinä pisteessä että se juuri ja juuri soi vapaasti, se automaattisesti yleensä demppaa myös hieman sivuääniä ja resonansseja. Voit kokeilla virittää myös toisessa järjestyksessä totutusta tavasta --> viritä rummun alakalvo ensin hyvin soivaksi, selkeästi ylävireiseksi. Sen jälkeen virität yläkalvon (lyöntikalvon) juuri soivaksi, ja hienosäädät pelkällä yläkalvolla sitä soinnin pituutta. Tässä "melkein kuolleessa pisteessä" huomaa selkästi miten rummun sointi kasvaa reilusti, hyvinkin pienellä yläkalvon vireen nostolla.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
Roberto
11.01.2007 20:21:45

Mites saa lattiatomista hyvän syvän "tömähdyksen"
Setissä on tällähetkellä Sennheiser e604 clipsimikki ja se poimii lähinnä huminaa.
Lattiatomi on rumpalin korvaan hyvän kuuloinen ja vireessä.
Haluaisin enemmän lattiatomin runko ja atakki soundia overeista tulee lähinnä kapulan ääntä ja tilaa - ei "tömähdystä"

KV

Mikä tomi, mitkä kalvot, millasta musaa?
passe
11.01.2007 21:20:51 (muokattu 11.01.2007 21:22:03)
Mä taas kysyn että eihän vire ole turhan löysä?

Tää on tosi riippuu mistä roikkuu juttu, löysä ja kireä ovat kaikille vähän eri asioita. Henkkoht mieltymykset jne. Eri musatyyleistä puhumattakaan. "Jazz-löysä" on eri asia kuin "märkä-metalli-löysä". (Kaikkia hienoja sanoja sitä keksiikin...)

Niin ja heitä ne remon pinstripe:t rodeen, Evansin coated kehiin:-)
Sometimes more is more
Danko
11.01.2007 21:41:02

Niin ja heitä ne remon pinstripe:t rodeen, Evansin coated kehiin:-)

pimpstripeja ei tällä forumilla dissata niin kauan kuin Gadd käyttää niitä!
kootut elämänohjeet: "alota vaan et 'räh' ja toivo että se päättyy hyvin" -seraphim
Kootut elämänohjeet: "ihan turha sun on naisia ymmärtää lol apua sääh" -noir
Hanok
11.01.2007 22:29:08 (muokattu 11.01.2007 22:34:54)
pimpstripeja ei tällä forumilla dissata niin kauan kuin Gadd käyttää niitä!

Voi olla että käyttääkin, mutta Gaddilla on ainakin varaa valita kunnon pannut. Se on karmeaa kuultavaa kun halpispönttöihin ruuvaa pinstripet. Vähänkään kehnommin soivissa rungoissa ne eivät hääviltä soundaa.

Itse aiheesta: Tuo kuvailtu ongelma kuulostaa kyllä melko tutulta. Hankaluutenahan on että rumpusetti soundaa aina aivan erilaiselle soittajan pallin kohdalla kuin mitä muualla tilassa. Voi hyvin olla että lattiatomin humina ei vain kuulu rumpalin korviin, vaikka mikki sen poimiikin. Keikkojen tsekkejä tehdessä tähän joutuukin varsin usein puuttumaan. Teippaushommiksi se on usein mennyt. Olisi kyllä mukava kuulla jos jollain olisi hyviä ideoita miten asiaan voisi vaikuttaa esim. rummun vireen kautta. Jokunen ehdotushan tässä on jo tullutkin.
Daunt
12.01.2007 10:24:50
Laita se mikki ständillä eikä klipsillä. Vaikuttaa oikeasti soundiin. Tuo mikki on ihan asiallinen pienempiin tomeihin, mutta lattiatomissa käyttäisin (ja käytänkin) basarimikkiä.
"In winter winds or summer breeze the only truth is fear." -G. Chambers
passe
12.01.2007 11:04:51 (muokattu 12.01.2007 11:05:12)
lattiatomissa käyttäisin (ja käytänkin) basarimikkiä.

Joku tämän suuntainen mulla oli ajatuksena tuossa kun mainitsin että voisi yrittää mikittää sen lattiatomin vähän sellaisella basari-asenteella. Sen verran iso rumpuhan se kuitenkin jo rupeaa olemaan. Jos basarissa on reiätön etukalvo, niin aika monet tykkää mikittää sen 2:lla mikillä. Onkos kukaan koittanut tuota lattiatomilla?
Sometimes more is more
kivi
12.01.2007 12:16:17 (muokattu 12.01.2007 12:17:30)
Joku tämän suuntainen mulla oli ajatuksena tuossa kun mainitsin että voisi yrittää mikittää sen lattiatomin vähän sellaisella basari-asenteella. Sen verran iso rumpuhan se kuitenkin jo rupeaa olemaan. Jos basarissa on reiätön etukalvo, niin aika monet tykkää mikittää sen 2:lla mikillä. Onkos kukaan koittanut tuota lattiatomilla?

Yksi umpikalvobassareilla soittajien kanssa usein käytetty trikki on laittaa ylimääräinen mikki lattiatomin alle suunnattuna bassarin nuijaa kohti, ja ottaa tästä mikistä sekä lattiatomia että bassarin lyöntikalvoa. Näillä jazzimmilla soittajilla setti on usein muutenkin aika kapeaksi panoroitu, joten stereokuvankaan kanssa ei tule ihan kamalia ongelmia. Vaiheenkääntöä pitää kyllä kokeilla.

Se humina ei ole ongelma jos se on vireessä. Lattiatomin viritys on taitolaji, jossa auttaa jos pöntön viiste on suora, alakalvo ohuin mahdollinen, ja yläkalvo suhteellisen tuore. Vasta pakasta vedettyjen Emperorien kanssa on yleensä tullut hyvää jälkeä vähällä vaivalla. Dempiksi sopii vaikka savukefiltteri kahden sentin teipinpalalla kiinnitettynä, kunhan kohta on oikea.

Lattiatomiin tulee myös käytettyä helposti eri mikkiä kuin pienempiin tomeihin. Mulla on joku Audio-Technica jonka mallia en nyt muista (olisko ATM21), jonka laitan oletusarvoisesti lattiatomiin, myös Sennheiser E602 ja MD421 toimivat.

Jos haluaa ne elämää suuremmat tomisoundit, on tomiraidat geitattava käsin. Ei muuta kuin raitaeditori auki ja piirtämään joka iskun väliin hiljaisuutta, ja joka iskulle oma fade. Tomit ottavat yleensä aina sen verran vuotoa, lattiatomi ridestä ja pikkutomi snaresta ja bassarista, ettei automaattisen gaten käyttö ole riittävä optio.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Säätäjä
12.01.2007 12:51:10 (muokattu 12.01.2007 12:55:01)
Jos haluaa ne elämää suuremmat tomisoundit, on tomiraidat geitattava käsin. Ei muuta kuin raitaeditori auki ja piirtämään joka iskun väliin hiljaisuutta, ja joka iskulle oma fade. Tomit ottavat yleensä aina sen verran vuotoa, lattiatomi ridestä ja pikkutomi snaresta ja bassarista, ettei automaattisen gaten käyttö ole riittävä optio.

Mä yleensä pilkon tomiraidat suurpiirteisesti silpuksi siten, että tomi-iskut jää jäljelle, sen jälkeen sound replacer laulamaan, samplena yleensä rummun oma soundi. Tolleen saa nopeesti siistit raidat ilman vuotoja, ja sit voikin kompuroida ja gaytata niin paljon kuin huvittaa (=tarttee). Jotenkin mulle sopivampi tapa leikkiä geittiä ;-)

Edit. toimii tietty myös muillekin lähimikitetyille pannuille
Edit2. paska rumpu -> yleensä paska soundi
Nauhoitusta, miksausta ja tuotantoa tarjolla pääkaupunkiseudulla hyvällä hinta-/laatusuhteella.
kivi
12.01.2007 13:23:24
Mä yleensä pilkon tomiraidat suurpiirteisesti silpuksi siten, että tomi-iskut jää jäljelle, sen jälkeen sound replacer laulamaan, samplena yleensä rummun oma soundi. Tolleen saa nopeesti siistit raidat ilman vuotoja, ja sit voikin kompuroida ja gaytata niin paljon kuin huvittaa (=tarttee). Jotenkin mulle sopivampi tapa leikkiä geittiä ;-)

Edit. toimii tietty myös muillekin lähimikitetyille pannuille
Edit2. paska rumpu -> yleensä paska soundi

Miksi Sound replacer? Onko se nyt niin mahdotonta edes yrittää äänittää settiä oikeasti?
:-(
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Gardiner
12.01.2007 13:53:45

mutta lattiatomissa käyttäisin (ja käytänkin) basarimikkiä.

Pitkään tuli kirottua "pliisuja" isotomi soundeja, sit tuli hommattuu "ylimääränen" basarimikki ja se on nyt ihan vakio tomille.
"Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix
Groovi
12.01.2007 15:02:40
No jos te mikitätte lattiatomin erilaisella mikillä kuin muut tomit, niin miten te pidätte settibalanssin kasassa? Mikki vaikuttaa kuitenkin soundiin niin oleellisesti, että kaikki tomit ei kuulosta enään saman setin rummuilta.
Onneksi löysin Rockn rollin. Muuten varmaan vetäisin piikkiä stadin asematunnelissa, tai harrastaisin urheilua.
koopop
12.01.2007 15:11:03 (muokattu 12.01.2007 15:11:36)

Mikki vaikuttaa kuitenkin soundiin niin oleellisesti, että kaikki tomit ei kuulosta enään saman setin rummuilta.

Pötypuhetta. Ai että jos haluaa äänittää hyvät rummut, pitää käyttää samanlaista mikkiä joka rummulle vai? Aika utopistinen ajatus. Katsos, se saundi ei tule pelkästään soittimesta. Eikä mikistä.

Se koostuu:

1. soitin
2. mikin asettelu
3. mikki
4. etuaste

Joten on aivan sama millä mikillä sä sen tomin äänität, jos lopputulos kuulostaa hyvälle. Ja silloin kun puhutaan mikä on luonnollista ääntä nauhalla, niin puhutaan aika rankasti mielipidejutuista.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien "Singing is the lowest form of communication." -Homer Simpson
Groovi
12.01.2007 15:15:15
Ai että jos haluaa äänittää hyvät rummut, pitää käyttää samanlaista mikkiä joka rummulle vai? Aika utopistinen ajatus. Katsos, se saundi ei tule pelkästään soittimesta. Eikä mikistä. Joten on aivan sama millä mikillä sä sen tomin äänität, jos lopputulos kuulostaa hyvälle

Juu, kyllä näin on fakta. Ei siis tietysti "joka" rummulle sama mikki, vaan tomeille keskenään. Täytyy olla melkoinen puukorva jos ei eri mikeillä mikitettyä sounderoa huomaa.
koopop
12.01.2007 15:16:56

Mä yleensä pilkon tomiraidat suurpiirteisesti silpuksi siten, että tomi-iskut jää jäljelle

Sama täällä. Mut ennen edittivaihetta mä tykkään käyttää Cubase / Nuendon omaa VST Dynamics- plugaria joka on itseasiassa todella mahtava geittinä. Siinä on look-ahead- toiminto, joka siis haistelee raitaa ja avaa gaten pari milliä ennen iskua. Ja toimii tosi hyvin.
"Your ears will tell you all you need to know about polarity or proper phase in sound. Tune in to your instincts..." -Bruce Swedien "Singing is the lowest form of communication." -Homer Simpson
passe
12.01.2007 15:17:15
Yksi umpikalvobassareilla soittajien kanssa usein käytetty trikki on laittaa ylimääräinen mikki lattiatomin alle suunnattuna bassarin nuijaa kohti, ja ottaa tästä mikistä sekä lattiatomia että bassarin lyöntikalvoa.

Katohan! Kaikkea ne Saksalaiset keksii.. Tätä täytyy joskus kokeilla.
Sometimes more is more
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)