kmaenpaa 12.09.2006 19:52:41 | |
---|
Hei! En hakemisesta huolimatta löytänyt oikein hyvää threadia tälle - paitsi jotain monen vuoden takaa - joten kysynpä siis rohkeasti : Mitä suosituksia ihmiset voisivat antaa täyspitkän levymme masteroinnin suhteen? Aluksi bändimme ehdotti minulle, että voisin masteroida levyn koska tunnen masteroinnin saloja, mutta koska työskentelen DAW ympäristössä lähinnä säveltämisen parissa ei käytettävissäni ole edes kunnon monitoreja (hifikaiuttimet toki) saati sitten kunnollista tilaa - saati sitten vuosikausien erikoistumiskokemusta. Itse inhoan suuresti semmoista eräänlaista "Suomisoundia" jota kuulee monilla levyillä (Finnvox?) tai masterointia jossa koko äänimaisema on tungettu mahdollisimman täyteen ja lujalle syvyyden, tilan ja äänitteen elävyyden kustannuksella. Budjetti on pienoinen ongelma. Varmasti isolla rahalla saa vaikka minkälaista jälkeä, mutta levyn äänityksiin menee varsin tuntuva summa (Turun Noisecamp studioklusterin rakenteilla olevassa Redhousessa muuten). Levytyssopimuksemme on indielabelin kautta ja sopimus on luonteeltaan sellainen, että label hoitaa levyn painatuksen, jakelun ym. ja bändi levyn tuotantokustannukset joten hinta/laatusuhteen pitäisi olla kohdallaan :-) Olisiko antaa vinkkejä pätevistä tyypeistä ja studioista? Ja : Kannattaako masteroinnin suhteen edes pihistellä? :P Sitten harmittaa kun 1000kpl painos levyä on pilattu huonolla masteroinnilla.. |
Raimo 12.09.2006 20:26:30 | |
---|
Chartmakers on mun suositus... Cutting Room Tukholmassa on hyvä myös. Nimim. Virtalähde toki myös pyörii ihan täällä mnetissä ja pyörittää masterointipajaa, siltäkin kannattanee kysyä? Uutta näytettä... |
Danko 12.09.2006 20:27:21 | |
---|
Nimim. Virtalähde toki myös pyörii ihan täällä mnetissä ja pyörittää masterointipajaa, siltäkin kannattanee kysyä? Jep, http://www.virtalahde.com/ Mullo rakkauden viilis, menkää ja tehkää kaikki kansat minun rakkauden lapsiksini! -Juzzu |
Säätäjä 12.09.2006 20:33:01 | |
---|
Ja : Kannattaako masteroinnin suhteen edes pihistellä? :P Sitten harmittaa kun 1000kpl painos levyä on pilattu huonolla masteroinnilla.. Lyhyt vastaus: ei. Chartmakers, Finnvox, Cutting Room Ruotsissa, kyllä noissa kaikissa saa tollaisen tonnin erän riittävän hyvin masteroitua niinq. |
anapena 12.09.2006 21:30:13 | |
---|
Tammisaaressa on mukava paja, DER. |
kivi 12.09.2006 21:36:06 (muokattu 12.09.2006 22:24:57) | |
---|
Ja : Kannattaako masteroinnin suhteen edes pihistellä? :P Sitten harmittaa kun 1000kpl painos levyä on pilattu huonolla masteroinnilla.. Ei kannata pihistellä, mutta jos raha on tiukassa ja kun nyt kerran olette valmiiksi Turussa, niin Joona Lukalalla on hyvät korvat päässään. Yhteys häneen löytynee Musamuusa-studion kautta. Edit: Luonnollisesti komppaan myös Svante Forsbäckiä, Virtalähdettä ja kaikkia muita mainittuja. Paitsi... olikos DER se Otto Donnerin paja? Siitä mulla ei oo mitään tietoa. Kunnollisesta masteroinnista saatava hyöty on näennäisestä vähäisyydestään huolimatta niin valtava (silloinkin harvoin kun äänitteelle ei tehdä mitään, saa varmuuden ja selvyyden, miksi ei tehdä) ja siitä vaadittava hinta niin vähäinen, pahimmillaan olematon, etten näe mitään syytä yrittää masterointia itse stereokaiuttimilla tai paremmallakaan kuuntelulla. Toki levyn arvioidun myyntimäärän mukaan kannattaa vähän katsella, missä tehdään. |
milcoin 12.09.2006 22:38:37 | |
---|
Ei kannata pihistellä, mutta jos raha on tiukassa ja kun nyt kerran olette valmiiksi Turussa, niin Joona Lukalalla on hyvät korvat päässään. Yhteys häneen löytynee Musamuusa-studion kautta. Komppaan. Pikaviestillä saat yhteystietoja. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
kmaenpaa 12.09.2006 23:57:47 | |
---|
Illan aikana on ehtinyt tulla jo vinkkiä jos toistakin.. Kiitos! Sen verran kosmista musiikkia soitetaan että hiukan mietityttää laittaa hirveää könttää rahaa masterointiin kun myyntimääristä ei ole mitään arviota - labelin tyyppi on aivan innoissaan ja myös bändi on vakuuttunut tekevänsä kriitikoiden ylistämän mestariteoksen, mutta marginaalissa kun liikutaan niin paha sanoa kuinka monta kappaletta levyä vaihtaa omistajaa, vaikka ulkomaiseen kulttistatukseen tähtäämmekin :-) No, täytyy katsoa minkälaiseen ratkaisuun päädymme.. Hommaa tässä kuitenkin tehdään sillä asenteella, että jos sitä levyn jälkeen henki jättää niin ainakin jäi joitain muistamisen arvoista.. |
varakeef 13.09.2006 09:23:22 | |
---|
Kiitos! Sen verran kosmista musiikkia soitetaan että hiukan mietityttää laittaa hirveää könttää rahaa masterointiin kun myyntimääristä ei ole mitään arviota - labelin tyyppi on aivan innoissaan ja myös bändi on vakuuttunut tekevänsä Enemmän olette rahaa heittämässä hukkaan painattamalla sitä äänitettänne saman tein 1000 kappaletta, kuin sijoittamalla masterointiin 300 - 600 euroa. Aika harvoja levyjä noinkaan paljoa myydään, varsinkaan kuin marginaalissa mennään. Oletteko muuten vinyyliä tekemässä, kuten otsikosta voisi päätellä? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
VMM 13.09.2006 10:51:40 | |
---|
Millä tasolla nuo ns. isohkojen pajojen hinnat pyörivät masteroinnissa? Paljonko esim. chartmakersilla saisi maksaa 6 biisin (noin 24min) omakustanteen masteroinnista (siis cd:lle tehtäessä)? |
kivi 13.09.2006 11:04:46 | |
---|
Millä tasolla nuo ns. isohkojen pajojen hinnat pyörivät masteroinnissa? Paljonko esim. chartmakersilla saisi maksaa 6 biisin (noin 24min) omakustanteen masteroinnista (siis cd:lle tehtäessä)? Sitäpä sun pitää kysyä itse: http://www.chartmakers.fi/ Syystä että hinnat ovat alalla joka asiakkaalle vähän erilaiset, mm sen mukaan minkä kautta varaat pajaa. Mikä on ymmärrettävää, jos ajatellaan että toinen asiakas tuo vuoden aikana 20 levyä masterointiin ja toinen yhden mutta hankalasti itsetehdyn. |
anapena 13.09.2006 11:57:30 | |
---|
Edit: Luonnollisesti komppaan myös Svante Forsbäckiä, Virtalähdettä ja kaikkia muita mainittuja. Paitsi... olikos DER se Otto Donnerin paja? Siitä mulla ei oo mitään tietoa. Jep, se on Oton paja.
|
kmaenpaa 13.09.2006 12:54:45 | |
---|
Enemmän olette rahaa heittämässä hukkaan painattamalla sitä äänitettänne saman tein 1000 kappaletta, kuin sijoittamalla masterointiin 300 - 600 euroa. Me ei painatateta levyä vaan levy-yhtiö :-) Tää on näitä indiesoppareita.. Oletteko muuten vinyyliä tekemässä, kuten otsikosta voisi päätellä? Olishan tuosta hieno heittää vinyylipainos toki, mutta viittaan LP:lla vaan long playhin eli albumiin. |
kmaenpaa 13.09.2006 12:59:49 | |
---|
Millä tasolla nuo ns. isohkojen pajojen hinnat pyörivät masteroinnissa? Paljonko esim. chartmakersilla saisi maksaa 6 biisin (noin 24min) omakustanteen masteroinnista (siis cd:lle tehtäessä)? Koska mulla oli tossa Cutting Roomin hinnasto niin tuo teettäisi siellä 14pv toimitusajalla 335eur. Ja mulla on sellainen käsitys, voin olla väärässäkin, että Cutting Room on noita Suomen isoja pajoja piirun verran halvempi! |
askomiko 13.09.2006 13:12:24 | |
---|
Ei kannata pihistellä, mutta jos raha on tiukassa ja kun nyt kerran olette valmiiksi Turussa, niin Joona Lukalalla on hyvät korvat päässään. Yhteys häneen löytynee Musamuusa-studion kautta. Joo, väänsi kerran miun tekelettä noin minuutin ja ai perskuta kun selkeni alaosasto. Ois pitänyt ottaa ylös mistä se leikkasi! Heh. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash |
Raimo 13.09.2006 20:52:49 | |
---|
Koska mulla oli tossa Cutting Roomin hinnasto niin tuo teettäisi siellä 14pv toimitusajalla 335eur. Ja mulla on sellainen käsitys, voin olla väärässäkin, että Cutting Room on noita Suomen isoja pajoja piirun verran halvempi! Ei kyllä mun tietääkseni. Niin toi sun hinta on siis tollaiselle hidasaikatauluiselle etämasterille jonka tekee kuka tahansa? Ainakin chartmakersilta kandee pyytää vastaavasta operaatiosta tarjous. Uutta näytettä... |
Pasifisti basisti 06.01.2007 22:10:14 | |
---|
tervehdys! Olemme saamassa uutta tuotostamme miksatuksi, ja masterointi olisi nyt ajankohtainen. Onko porukalla suositella Tampereen seudulta hyvää masterointipajaa, vai kannattaako lähettää johonkin kaummas suosiolla masteroitavaksi? |
M.i.k.key 07.01.2007 05:03:09 | |
---|
tervehdys! Olemme saamassa uutta tuotostamme miksatuksi, ja masterointi olisi nyt ajankohtainen. Onko porukalla suositella Tampereen seudulta hyvää masterointipajaa, vai kannattaako lähettää johonkin kaummas suosiolla masteroitavaksi? Kyllä mä suosittelisin tätä etelä-Suomea ja: http://www.chartmakers.fi/ möllisty |