Aihe: Kaivataan vinkkejä rumpusoundiin!
1 2
toboc
14.02.2007 20:52:23 (muokattu 14.02.2007 20:54:21)
Elikkäs olen tässä kaverin bändiä nauhoitellut ja ajattelin nyt kysäistä josko täältä löytyisi joku sielu joka osaisi neuvoa eteenpäin.

Elikkä lyhyehkö sample erään biisin rummuista löytyy:

http://www.solitariumband.com/mp3/drumsample.mp3

kyseessä ei siis ole mikään solitariumin rumpuraita, vaikka siellä webbisivuilla onkin..

mutta sen verran siitä, että nauhoitettu erään nuorisotalon oleskelu huoneessa(suhteellisen iso tila).. kondesaattori mikkejä ei nutalla ollut, joten overheadit on nauhoitettu shuren sm-58:eilla.. siitä siis johtuu(mahdollisesti) peltien tunkkaisuus.. ambiensseja käytin tässä nimenomaisessa nauhoituksessa ensi kertaa ja tuntuukin että tämä kuulostaa paljon enemmän yhdeltä setiltä kuin koskaan aikaisemmin.. ambienssi mikkeinä oli sm-57:kat .. onko ambienssit muuten ylipäätään järkevämpää nauhoittaa kunnon kondesaattorimikeillä vai meneekö hyvä dynaaminen?
Snareen ja tomeihin nauhoitin samplet setistä jolla nauhoitettiin ja triggasin ne alkup snare/tomi raitojen tilalle.. basarissa on käytetty erillistä samplea..

mitä tässä voisi vielä tehdä miksaus vaiheessa paremmin/seuraavassa nauhoituksessa?

ps. jos tarvii tietää vielä lisää vastatakseen ni kysykää..

EDIT.. niin vielä että snareen on lisätty kaikua jälkikäteen ja ambiessiraitaa kompressoitu suhteellisen paljon
Niq
14.02.2007 22:11:52 (muokattu 14.02.2007 22:12:10)

Tuohon sai aika kivasti ilmaa kun multiband kompuralla korostaa tuota 2k-8k aluetta. Kunnolla soundin saa potkimaan kompuroimalla toisella kompuralla tuon jälkeen, kevyesti lyttyyn ja vaikka vähän särölle.

Tähän tyyliin: http://niq.kapsi.fi/temp/drumsample.wma

Tuo sun mp3 on aika huonolla laadulla pakattu, eli saattoi se pieni vaihevirhe haitsussa johtua siitä tai sitten siellä oli oikeasti vaihevirhe.

Virvelissä sais olla enemmän bassoa, että iskee kunnolla. Tomisamplaus kuulostaa aika kököltä kun kaikki iskut tulee "konekiväärinä" samalla voimakkuudella ja samalla kapulalla ja samalla kädellä. Virvelissä vähän samaa vikaa.
"I have a cunning plan" -Baldrick
oo-p
15.02.2007 15:42:48

Tuohon sampleen ois ollu hyvä saada mukaan myös tomareita ja ridea, niin sais vähän paremman kuvan tuosta kokonaissoundista...
Terve, ja kiitos kaloista!
toboc
16.02.2007 18:41:10
Kiitos Nigille avuista.. noita vaihevirheitä yritin nauhoittaessa katsoa tollasel Analyzerillä mutta kaipa se korva on paras keino.. ite en oo vaan oikein oppinu tunnistamaan noita vaihevirheitä kun alotteleva harrastelija vasta oon..
kivi
16.02.2007 19:20:37 (muokattu 16.02.2007 19:26:01)

Snareen ja tomeihin nauhoitin samplet setistä jolla nauhoitettiin ja triggasin ne alkup snare/tomi raitojen tilalle.. basarissa on käytetty erillistä samplea..

EDIT.. niin vielä että snareen on lisätty kaikua jälkikäteen ja ambiessiraitaa kompressoitu suhteellisen paljon

Olen tässä äänitellyt käkikelloa. Kuinka saisin käen kukunnan kuulostamaan enemmän Turun Tuomiokirkon lyönneiltä?

Musta on jotenkin huvittavaa puhua rumpusoundeista jos soundit on korvattu mekaanisesti yhdentyyppisillä sampleilla.

Jos nyt haluat käyttää sampleja tuolla tavalla "rumpukonetyyliin", aja ne edes oikeiden soundien alle ja rinnalle, älä korvaa.

Nyt sä olet hakenut isoa, ja saanut aikaan jotain mikä kuulostaa pieneltä ja löysältä, ja tilana vähän niinkuin lehtiroskikselta. kuitenkin noista tukkoonkompressoiduista ja sössöisistä overheadeista kuuluu etäisesti, että alkuperäinen soitto kulki ihan kivasti ennen kuin bassari pakotettiin tuollaiseen sähköurkujen komppiryhmän meininkiin.

...ja ei, tässä ei oo takana samplevihamielisyys, joskin mä olen kyllä sitä mieltä että hyvät soundit pitää saada kaikkeen musaan ilman replaceria tai sitten rumpali vaihtuu (koska siitähän se on kiinni). Peräänkuulutan vain sitä svengiä joka syntyy dynamiikasta ja hyvästä taimauksesta, joka on aina jotain ihan muuta kuin tasainen gridi...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
iso j
16.02.2007 23:50:15

Kivi on näköjään heränny väärällä jalalla tänään...??

Joo kyllä mullekkin tuli vähän tippa linssiin kun luki miten sample tekniikka/tietokoneplugarit/softajutut on hallussa mutta itse aiheesta (eli rumpujen äänitys/mikitys) ei ollut hajuakaan..
Itse kävin nää jutut läpi (ja luulen että mr.Kivi myöskin) silloin kauansitten kaukaisessa galaksissa ennenkuin ensimmäinenkään commadore64 oli rantautunut suomenniemeen.
4 raitaa c kasetille lukuisien välimiksausten saattelemana saattaa vielä tänäpäivänäkin kuulostaa paremmalta kun noi "superdrumkitit from hell" tyyppiset ratkaisut.?

T J
"Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.."
kivi
16.02.2007 23:53:12 (muokattu 16.02.2007 23:56:38)
Kivi on näköjään heränny väärällä jalalla tänään...??

Kuin ni? Kuuntelit varmaan näytteen?

Mulla oli pienenä Viscount-urut jotka rokkas yhtä lailla.
:-D

Edit: Ekat kotitietokoneet tuli markkinoille kun mä olin lukiossa. Studiossa pääs tekeen Vic-20:llä, se hoiti myös pöydän automatiikkaa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
iso j
17.02.2007 00:10:42

Kuin ni? Kuuntelit varmaan näytteen?

Mulla oli pienenä Viscount-urut jotka rokkas yhtä lailla.

Edit: Ekat kotitietokoneet tuli markkinoille kun mä olin lukiossa. Studiossa pääs tekeen Vic-20:llä, se hoiti myös pöydän automatiikkaa.

Juu kuuntelin kyllä..

Perhana mä kun kaivelin tossa ykspäivä "studion" sivuhuonetta niin eikösvaan sieltä löytynytkin just Viscount merkkiset urut..(ei kai vaan sun? joku joensuun musakaupan mainostarra etupaneelissa) senverran kokeilin että seuraavalla levylle niitä täytyy kyllä äänittääkkin. Lo-fi meininki on taattu.

Mulle toi koneiden käyttö rajoittui silloin aikoinaan lähinnä Pac-Man:in pelaamiseen, ja siinäkin olin huono.:-(
kivi
17.02.2007 00:18:42
Perhana mä kun kaivelin tossa ykspäivä "studion" sivuhuonetta niin eikösvaan sieltä löytynytkin just Viscount merkkiset urut..(ei kai vaan sun? joku joensuun musakaupan mainostarra etupaneelissa) senverran kokeilin että seuraavalla levylle niitä täytyy kyllä äänittääkkin. Lo-fi meininki on taattu.

Mun Viscountit jäi aikoinaan palaneena raatona Helsingin Kaapelitehtaan kellariin. Mut kyl niissä on hyvä soundi, onhan ne italianurut sentään.

Mä kattelin sun vanhoja bändikuvia linkistä. Ei kai kaverini Johanssonin Pauli oo soittanut teillä joskus männävuosina harmoonia?
(Handsome Dick Manitoba)
toboc
17.02.2007 00:25:01
Juu-u.. kuten sanoin aloittelijoita tässä ollaan ja itseasias viimeaikoina oon vasta herännyt tähän nauhoittamisen varsinaiseeen harjoittelelimíseen(johtuen siitä että se vihdoin on itselle mahdollista!) sen sijaan että lukisin jotain hertsikirjoja.. yritin siis samplata noita alkuperäsiä soundeja(ennen käyttäny vaan samplekirjaston rumpusoundeja)... muttamutta.. hieman oli tos ongelmia nauhottaessa varsinkin tomien kanssa, jotka jouduin nauhoittamaan toisen mikserin kautta(koska behringerissäei enää auxit ja groupit riittäny). Toinen mikseri kohisi melkoisesti, enkä tällä rajoittuneella osaamisellani saanut kohinaa pois. Toi haitsun vuotaminen snaremikkiin taas vaikeuttaa snaren alkuperäisen soundin saamista ilman triggeriä(kyllä mä tiedän et jotkut osaa, ite en).. basaria en kertakaikkiaan saa soundaamaan lähellekään hyvältä ilman triggeriä... siksipä täällä kyselenkin, että oppisin jotain niiltä jotka osaa, että jatkossa pystyis sit tekemään jotain enemmän "oikein"..
toboc
17.02.2007 00:26:22
niin biisi on siis aika heviä kamaa, joten siihen sopivia rumpusoundeja täs haetaan
kivi
17.02.2007 00:29:18
Juu-u.. kuten sanoin aloittelijoita tässä ollaan ja itseasias viimeaikoina oon vasta herännyt tähän nauhoittamisen varsinaiseeen harjoittelelimíseen(johtuen siitä että se vihdoin on itselle mahdollista!) sen sijaan että lukisin jotain hertsikirjoja.. yritin siis samplata noita alkuperäsiä soundeja(ennen käyttäny vaan samplekirjaston rumpusoundeja)... muttamutta.. hieman oli tos ongelmia nauhottaessa varsinkin tomien kanssa, jotka jouduin nauhoittamaan toisen mikserin kautta(koska behringerissäei enää auxit ja groupit riittäny). Toinen mikseri kohisi melkoisesti, enkä tällä rajoittuneella osaamisellani saanut kohinaa pois. Toi haitsun vuotaminen snaremikkiin taas vaikeuttaa snaren alkuperäisen soundin saamista ilman triggeriä(kyllä mä tiedän et jotkut osaa, ite en).. basaria en kertakaikkiaan saa soundaamaan lähellekään hyvältä ilman triggeriä... siksipä täällä kyselenkin, että oppisin jotain niiltä jotka osaa, että jatkossa pystyis sit tekemään jotain enemmän "oikein"..

Niin no, sehän tässä harmitti kun tuntui että ne alkuperäiset soitot oli paljon parempia kuin se lopputulos mihin sampleilla pääsit.

Mietipä oikeasti, miksi haluat ylipäätään käyttää sampleja? Sitten kun homma on ilman jo "melkein muttei ihan" - sitten vasta on hyödyttävissä tuollaisesta kikkailusta.

Niinkun mun mielestä. Mutta kuten on jo todettu, mä olen tyly...
:-)
(Handsome Dick Manitoba)
kivi
17.02.2007 00:33:59 (muokattu 17.02.2007 00:34:51)
niin biisi on siis aika heviä kamaa, joten siihen sopivia rumpusoundeja täs haetaan

Tän mä ymmärrän. Mutta oletko ajatellut, että metallissa tavallinen tapa käyttää sampleja johtuu enemmän huonoista rumpaleista kuin siitä, etteikö soundeja vois rakentaa oikeastikin.

Totta kai tuollainen tasainen soundimaailma luo heti tarkkuuden illuusion, mutta rajansa kaikella - nyt bassari selvästi hidasti muuta soittoa kun iskut olivat (oikeasti!) väärillä kohdin. Backbeatin etuisku esim. on edellisen tahdin viimeinen 1/8.

Jos käytät sampleja, kokeile aluksi vaikka rakentaa rumpujen tuplaus. Ei mikään huono idea yhdistellä oikeita looppeja, livesoittoa, ja konetarkkuutta, kunhan sen tekee rinnalle, ei korvaten.
(Handsome Dick Manitoba)
iso j
17.02.2007 00:39:52

.

Mä kattelin sun vanhoja bändikuvia linkistä. Ei kai kaverini Johanssonin Pauli oo soittanut teillä joskus männävuosina harmoonia?

ööh tota... onko Pauli "taiteilijanimi"? kyllähän siellä lauteilla on vuosien saatossa näkynyt monenlaista viheltäjää..(niinku kuvista näkyy) mut jos tota renegadesin lämmittelykuvassa olevaa heppua tarkoitat joka hinkkaa urkuja niin se olen mää. Los Jacopablos aikoina veli-matti Järvenpää kyl soitti levyllä hanuria,, jos kaivelit hautaa syvemmältä.?
kivi
17.02.2007 01:04:03 (muokattu 17.02.2007 01:13:45)
Edit: ei mitään
(Handsome Dick Manitoba)
iso j
17.02.2007 01:26:15

Ei, kyl se on teiltä Kouvolasta päin ihan. Soitti Loose Prickissä aikoinaan, ja vaikka missä sen jälkeen.

aaaa,, no ny hiffasin. Ei se meillä oo soittanut mut oltiin viimesyksynä kyl samalla keikalla Kuusaalla siel oli sellanen "vanhojen kokoontumisajo"tyyppinen jälleennäkeminen. Marstion,Niilolan,Roinilan, Pedron, kanssa se Urkuja soitti ja muistaakseni myös top rank miehistössä,hienosti jopa vielä... Ainut että Pirkka-Pekka (petelius) oli solistina. "meil on tääl kymenlaaksos ihan oma meininki.." :-)
iso j
17.02.2007 02:41:22

Juu-u.. kuten sanoin aloittelijoita tässä ollaan ja itseasias viimeaikoina oon vasta herännyt tähän nauhoittamisen varsinaiseeen harjoittelelimíseen(johtuen siitä että se vihdoin on itselle mahdollista!) sen sijaan että lukisin jotain hertsikirjoja.. yritin siis samplata noita alkuperäsiä soundeja

Kyl mä näkisin että lukisit ne "hertsikirjat" ihan noin niinku ensin alkuun.Sit voisit yrittää uudestaan,,ei millään pahalla. Näihin hommiin kun ei vaan oikeesti ole olemassa oikotietä.
toboc
17.02.2007 09:41:24 (muokattu 17.02.2007 09:43:22)
Kyl mä näkisin että lukisit ne "hertsikirjat" ihan noin niinku ensin alkuun.Sit voisit yrittää uudestaan,,ei millään pahalla. Näihin hommiin kun ei vaan oikeesti ole olemassa oikotietä.

kaikki hetrsikirjat mitkä käteen oon saanu on luettu.. nyt vaan oon päässy kokeileen noita käytännössä, ku pääsee 1-2 kertaa kuukaudessa nauhoitteleen...
Diablero
17.02.2007 11:08:36
Ei muuta kun uutta yritystä. Panostat ensinnäkin soiton treenaamiseen. Ennen nauhoitusta virittelet rummut niin hyvin kuin pystyt ja kuuntelet että ne kuulostaa mahdollisimman hyvältä siinä tilassa missä soitat. Vaihda vaikka kalvoja tarvittaessa.

Sitten kun alat nauhoitella niin käytä reilusti aikaa mikkien sijoitteluun. Kuuntele, ja kääntele/uudellleensijoittele/vaihda mikkejä niin kauan että kuulostaa hyvältä. Älä luota siihen että poppaskonsteilla saa jälkikäteen huonoista soundeista hyvät. Vanhat parrat sanoo, että jos tarviit EQtella vähänkin reippaammin, niin mikkisijoittelu on perseestä.

Muista että lähimikitys on vain osa hommaa. Ambienssimikityksen kun teet huolella niin saat siihen touhuun elämää.

Sen ajan, mitä käytät huolelliseen esivalmisteluun, säästät moninkertaisena miksausvaiheessa.

Meikäläisen varsinaiset nauhoittelusessiot voi laskea yhden käden sormilla mutta kun tämäkin ketju taas näköjään meni mihin meni niin tulinpa näin noviisina neuvomaan.
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua joka päivä
passe
17.02.2007 11:40:28 (muokattu 17.02.2007 11:49:51)
Ennen nauhoitusta virittelet rummut niin hyvin kuin pystyt ja kuuntelet että ne kuulostaa mahdollisimman hyvältä siinä tilassa missä soitat.

Mulla oli aikanaan very vahvana sellainen "rumpujen pitää soida kunnolla..." ajatus studio hommeleissa. Kolme neljästä äänittäjästä alkoi aina tuskailemaan; "eikö niitä rumpuja voisi vähän demppailla, pannaanko vähän teippiä tomeihin ja peittoa basariin...". En tiedä, onko se sitten nuorille äänittäjille olevinaan "helpompaa" tuo niukasti soivien rumpujen nauhoitus? Vanhoille ketuille koko teema tuntuu olevan aikas lailla samantekevä, kunhan rummut ovat vireessä.

E:) Itse olen vanhasta muistista suht lujaa lyövä hardrock (nuorempana metalliakin tykittänyt) rumpali. Luulen että studiossa nähtäisiin melkoinen tilttaus, kun miksaaja alkaisi tarjoamaan jotakin samplejuttuja;-)
Sometimes more is more
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)