Aihe: AKG 414 kitaravahvistimeen?
1 2
Neppimise
20.02.2007 19:27:58 (muokattu 20.02.2007 19:28:45)
Valmistuipa tässä koulullemme studio pro toollsilla sekä kaiken maailman kapuloilla sekä vempaimilla. Kävipä tuota Tampereelta Pro Tools kouluttajakin Akun tehtaalta vinkkiä antamassa. Kitaravahvistimen mikityksestä kun tuli puhe löi kyseinen herra kouraani sm57 sekä AKG 414 B-XLS mikit. Hyvät soundithan tuosta parista lähti suhteessa aikaan jonka käytin mikkien sijoitteluun (en käyttänyt), joten heräsi ajatus että tällä setillä vissiin ei olisi mikeistä kiinni se huippusoundi.

Tänää katselin AKG:n esitettä ja siinä esitteessä kyseiselle mikille ei oltu laitettu soveltuvuutta laisinkaan kitaravahvistimen mikitykseen.. Sama päti overheadmikitykseen. Loppujenlopuksi aika vähän m.nettiläisetkään ovat puhuneet laajakalvokonkkien käytöstä vahvistinmikityksessä joten heräsipä epäilys että olenkohan nyt käsittänyt jotain väärin. Käytetäänkö 414 yleisesti vahvistinmikitykseen ja jos ei, käytetäänkö laajakalvokonkkia yleensäkkään?

Ajatuksenani oli hommailla 414 itsellenikin tämmöiseksi yleismikiksi jolla äänittäisi vahvistinta, laulua ja rumpuja (yhtenä overheadina, 2 kanavaa käytössä toistaiseksi). Soveltuisiko joku muu mikki paremmin tarkoituksiini? Tuo samainen esite ehdotteli c4000b:tä.

-Neppimise
"I made the wrong mistakes" -Thelonius Monk after a disapointing improvisation.
milcoin
20.02.2007 21:08:11
Tänää katselin AKG:n esitettä ja siinä esitteessä kyseiselle mikille ei oltu laitettu soveltuvuutta laisinkaan kitaravahvistimen mikitykseen.. Sama päti overheadmikitykseen. Loppujenlopuksi aika vähän m.nettiläisetkään ovat puhuneet laajakalvokonkkien käytöstä vahvistinmikityksessä joten heräsipä epäilys että olenkohan nyt käsittänyt jotain väärin. Käytetäänkö 414 yleisesti vahvistinmikitykseen ja jos ei, käytetäänkö laajakalvokonkkia yleensäkkään?

C414 on ihan mainio skittamikitykseen. Yleensä tosin näkee et sen kaverina on joku dynaaminen. C414+MD421+SM57 on se klassinen kombo. Viime vuosina siihen on tullu vielä Royerin R121 lisäks.

C414 on hyvä ovarikäyttöön jos haluaa enemmän settisoundia kuin pelkkiä peltejä. Mut ite diggailen huomattavasti enemmän 414EB:stä kuin noista uusista. Makuasioita kai.
Tänhetkisissä sessioissa pohjakitarat (tele, recto, 1960) tuli mikiettyä U67:lla ja sm81:llä. Aika epätodennäköinen yhdisrtelmä mut hemmetin pehmeä ja levee soundi. Suosittelen.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
konehes
20.02.2007 21:14:10 (muokattu 20.02.2007 21:14:42)
Käytetäänkö 414 yleisesti vahvistinmikitykseen ja jos ei, käytetäänkö laajakalvokonkkia yleensäkkään?

Kyllä niitä käytetään, joskin ne eivät kestä äänenpainetta niin hyvin kuin dynaamiset mikit. (Paitsi että just tuo C414 kestää aika hyvin, sillä siinähän on -20db-valinta.) Isokalvoisella voi ottaa hyvin esim. kitara-ambienssin. Tuo mikki käy hyvin myös overikäyttöön.

Ajatuksenani oli hommailla 414 itsellenikin tämmöiseksi yleismikiksi jolla äänittäisi vahvistinta, laulua ja rumpuja (yhtenä overheadina, 2 kanavaa käytössä toistaiseksi). Soveltuisiko joku muu mikki paremmin tarkoituksiini? Tuo samainen esite ehdotteli c4000b:tä.

AKG C414 on perushyvä mikrofoni vähän kaikkeen, etenkin lauluun ja akustiseen kitaraan. Ja kahdella kappaleella tietysti tekee vaikka mitä. Tuosta toisesta ei ole kokemuksia.

EDIT: Myöhästyin...
cherub with heavy metal machine
koopop
20.02.2007 21:30:23

Toimii ja hyväksi havaittu.

Mä käytän aktiivisesti kumpaakin, sitä harmaata perus C414:sta ja kultaista uudempaa, taajuusviritettyä C414, onko se nyt sitten se B-XLS vai TL II, mulla on menny mallit nyt sekaisin.

Anyway, mä en tykkää pistää C414:sta enää mihinkään muuhun kuin rummuille (ja niissääkään ei overeiksi), puhaltimille tai sähkökitaralle. Bassostygen edessä toimii ihan jees.

Lauluun en laita 414:sta, mun mielestä se ei vaan sovi siihen puuhaan, vaikka moni sitä tuntuu käyttävän. Joku vanha putki-414 saattaa olla omiaan, mutta en ole päässyt testaamaan.

Mun mielestä saundi on vaan jotenkin kolkko. Monta kertaa meni ihmetellessä miksei 414 toimi päämikkinä jollekin "isossa roolissa" olevalle insrtumentille. Sitten huomasin vaan joka kerta repiväni sen setistä pois ja vaihdoin toiseen mikkiin. Tai pidin sen vaan apumikkinä tai tukena. Yleensä apumikkinä 57:lle tai MD421:selle.

Kyseessähän ei ole kauhean kallis mikki. Tai noh, mikä on kenellekin kallista, mut kuitenkin. Mulle 414 on sellainen perushyvä leatherman. Voi olla paljon käyttöä jota en ole vielä siitä löytänyt, mutta ei se ihmeitä tee. Tuntuu että mikki on kovin yliarvostettu, vaikkakin osana muuta mikkisettiä ihan hyvä sijoitus.
BIISILLENNE MIKSAUS? OTA YHTEYTTÄ JA PYYDÄ TARJOUS!!
milcoin
20.02.2007 21:35:02
Joku vanha putki-414 saattaa olla omiaan, mutta en ole päässyt testaamaan.

Kerrothan lisää?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Neppimise
20.02.2007 21:41:35
Kiitoksia. Nimenomaan tarkoitus olisi ostaa semmoinen hyvä yleismikki mikä tuppaisi toimimaan vähän kaikkialla jossain määrin. Meikäläisen budjetilla tuo on sinänsä kyllä kallis ostos, mutta tärkeämpää nyt olisi saada oikeasti hyvää roipetta mitä ei tarvitse heti ruveta päivittämään. Sm57 ainakin olisi tarkoitus ostaa kaveriksi ja mahdollisesti myös md421 (ilmeisen passeli mikki myös tomeihin ja moneen muuhun viritykseen?)

-Erno
"I made the wrong mistakes" -Thelonius Monk after a disapointing improvisation.
milcoin
20.02.2007 21:44:28
(ilmeisen passeli mikki myös tomeihin ja moneen muuhun viritykseen?)

Kyllä. Juuri näin.
axelsson
20.02.2007 21:51:39
Kiitoksia. Nimenomaan tarkoitus olisi ostaa semmoinen hyvä yleismikki mikä tuppaisi toimimaan vähän kaikkialla jossain määrin. Meikäläisen budjetilla tuo on sinänsä kyllä kallis ostos, mutta tärkeämpää nyt olisi saada oikeasti hyvää roipetta mitä ei tarvitse heti ruveta päivittämään. Sm57 ainakin olisi tarkoitus ostaa kaveriksi ja mahdollisesti myös md421 (ilmeisen passeli mikki myös tomeihin ja moneen muuhun viritykseen?)

-Erno

Vanha ULS on ehkä monikäyttöisempi kuin ne uudet viritetyt versiot. Siitä puuttuu yläpäästä pieni korostus ja ehkä sen takia se ehkä on vähän kolkko jossain hommissa. C4000 toimii mun mielestä monessa touhussa siinä missä 414:kin. Kasi-kuvio tosin puuttuu. Ja 414 ehkä reagoi dynamiikkaan jotenkin "vakuuttavamman" kuulosesti. Tai jotain.
koopop
20.02.2007 23:00:49

Kerrothan lisää?

Ups, siis C12a, 414- kuorissa. My bad. Niih, ja eihän sillä oo mitään tekemistä 414:sen kanssa. Sekoomus.
milcoin
20.02.2007 23:12:25
Ups, siis C12a, 414- kuorissa. My bad. Niih, ja eihän sillä oo mitään tekemistä 414:sen kanssa. Sekoomus.

Jeesh, näin ajattelinkin.
blueroom
21.02.2007 00:25:46 (muokattu 21.02.2007 00:27:35)
C414+MD421+SM57 on se klassinen kombo. Viime vuosina siihen on tullu vielä Royerin R121 lisäks.

tsekkaan sun blindit, eli niinpä :)

57, 414 ja Audio Technican pro25 (halpa ja hyvä MD421:) on ollut mulla rokkikitarapöntön edessä, paikat yleensä löytyneet nopeesti ja suhteella voi sit hakea soundia, tosin monesti demotellessa oon ajanut ystävykset ryhmän kautta tylysti yhdelle monoraidalle ja hyvä on tullut.

jos tosiaan haluat yhden mikin jolla saat kaikkea siedettävästi, voin kokemuksellani "partakoneen" kanssa sanoa että kannattaa (makuasia joo, mutta silti). tosin uusia kullitettuja malleja en ole kokeillut.
"...isä teki puusta, kusi tuli suusta."
Da Make
21.02.2007 01:24:27
Guitarist lehdessä suositeltiin Audio Technica AT 4033 isokalvoista konkkaa ja Bayer Dynamic M201 dynaamista skittastyrkkarille.

En ole kokeillut, hankinta työn alla.
Katso omat plussasi täältä! "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
kivi
21.02.2007 08:06:12 (muokattu 21.02.2007 08:06:51)
koopop:
Lauluun en laita 414:sta, mun mielestä se ei vaan sovi siihen puuhaan, vaikka moni sitä tuntuu käyttävän.

No vielä reilu kymmenen vuotta sitten C414 oli yleensä se studion paras mikki, parempaa ei ollut, ja samalla se oli yleensä studion isokalvoisin mikki. Siitä se lienee jäänyt, että kun silloin piti kaikki saada C414:llä talteen, vanhojen partojen tuli opittua selkärankaan miten sitä säädetään, ja niinpä se on helppo taas kaivaa esille.

Hyvä mikkihän se on. Nykyään on vain ihan eri tavalla valinnanvaraa kuin vielä vähän aikaa sitten. Eikä se ole halpa vieläkään.

Ja kyllä, parhaillaankin miksaan levyä, jossa kitarat on poimittu samalla kertaa 57:lla, 421:llä ja 414:llä - ja hyvin toimii. Mä käytän näitä mikkejä tosin vaihtoehtoisina, valitsen yhden per kitara päämikiksi mutta leikkelen raitaa joskus mikistä toiseen sen mukaan miten biisi etenee, ja tuon mukaan aavistuksen toista mikkiä tilaksi ja tueksi riffeissä...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
koopop
21.02.2007 08:50:07 (muokattu 21.02.2007 08:51:03)

No vielä reilu kymmenen vuotta sitten C414 oli yleensä se studion paras mikki, parempaa ei ollut, ja samalla se oli yleensä studion isokalvoisin mikki. Siitä se lienee jäänyt, että kun silloin piti kaikki saada C414:llä talteen, vanhojen partojen tuli opittua selkärankaan miten sitä säädetään, ja niinpä se on helppo taas kaivaa esille.

Jep, ihan varmasti.. Hyvä mikkihän se on, kaikin puolin. Tarjolla kun on vielä 4 suuntavaihtoehtoa ja padi, niin soveltuvuus on moneen, ja hinta-laatusuhde on oikein jees. Eikä paineenkesto mikään huono ole, todellakaan, siksi se onkin oiva myös puhaltimille ja rummuille. Ehkä monipuolisin mikki mitä tiedän. Tulee käytettyä "leipäduunissa" kuitenkin eniten. Studiossa sopii moneen, mihin tahansa rummuissa, tilamikiksi, jousisoittimet, laulut, akustiset soittimet yleensä. Ja hinta-laatusuhteeltaan lisättynä todella kestävään ja hyvin suunniteltuun runkoon se on luottotyökalu myös tuolla livepuolella, overhead / tomi / kielisoitinstygemikkinä. Päämikkinä se vaan jää nykyään jalkoihin.

Monipuolisuutta löytyy siis, siksi kovin suosittu.

Ja nimenomaan kitara- ja bassokaappien edessä se on osoittautunut kelpo peliksi.

Aika on vaan ajanut ohi, tavallaan. Uudempi Solidtube on ottanut paikkansa AKG:n keskiluokan sarjassa laulumikkinä, mun näkemyksen mukaan.

Montakohan hittiä tässäkin maassa on tehty yhdistelmällä ADAT, Mackie 8-bus ja C414... ? :D
Mikael
21.02.2007 09:52:19 (muokattu 21.02.2007 09:53:46)

Mä oon innostunut C414ULS:sta (siis se vanhempi jossa raudanvärinen grilli) taasen myös laulumikkinä. Jotenkin se puuttuva preesenshype on mun korville niin asiaa. Tumma, keskialuelta sävykäs perussoundi josta kuuluu ennemminkin se laulaja eikä niinkään mikki - vaatii tietty hyvän laulajan.
Siitä mistä aita on matalin...
Ambitus
21.02.2007 14:51:57 (muokattu 21.02.2007 14:53:28)

Guitarist lehdessä suositeltiin Audio Technica AT 4033 isokalvoista konkkaa ja Bayer Dynamic M201 dynaamista skittastyrkkarille.

En ole kokeillut, hankinta työn alla.

toimii myös AT:n 3035, 4040 ja 4047! Noita kaikkia oon päässy testaamaan ja on kyl hyviä mikkejä. Eikä hintakaan päätä huimaa. Toi M201 on kyl ihan parhautta särösoundeille. Käytän itse aika usein 57+201 XY-paria on-axis:ksella. ja toimii. tohon kun laittaa viel tueks 4040:n niin avot. Noista saa tehtyä varsinkin isoon mättösoundiin istuvia särökeppisoundeja.

Pitäis päästä kuuntelee 414 ja joitain noita AT:eita vierekkäin, meinaan on AKG:llä vielä hintaa verrattuna kiinalaiseen kollegaansa.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
sami_sumea
21.02.2007 15:48:27

Tänhetkisissä sessioissa pohjakitarat (tele, recto, 1960) tuli mikiettyä U67:lla ja sm81:llä. Aika epätodennäköinen yhdisrtelmä mut hemmetin pehmeä ja levee soundi. Suosittelen.

Joo, käynkin tossa kaivamassa ton ylimääräisen U67:n tosta kaapista, venaas...

:)

...
"Yläpäiden kompressointi tuo mieleen Ruandan kansanmurhan ja botneosastollakin ollaan yleislakossa: laatusubbarini (Tannoy) ei löydä kappaleesta alle kymmenen hertsin taajuuksia, vaikka laskin kuunteluhuoneeni lämpötilan -18C-asteeseen."
Chade Fallstar
21.02.2007 16:17:02
Yllättävän samanlaisia kokemuksia on täälläkin.
Neutraalin puoleinen yleismikki joka sopii lähes mihin vaan.
Samoin tuo "kolkkous" kuulosti tutulta.
Korostaa mielestäni hiukan ikävästi nasaaliutta jos laulajalla/ puhujalla sellaiseen on taipumusta.

Vähän aikaa sitten käytin noita tilamikityksessä stereoparina.
Kätevää kun suuntakuvioita voi vaihtaa mikrofonia/ sijoitusta vaihtamatta.

Hyvä mikrofoni siis kaikenkaikkiaan.
VMM
21.02.2007 22:34:02 (muokattu 21.02.2007 22:34:20)
Soveltuisiko joku muu mikki paremmin tarkoituksiini? Tuo samainen esite ehdotteli c4000b:tä.

414:sta ei oo kokemusta, mutta C4000b:stä paljonkin. Se on musta todella mainio mikki laululle, akustiselle kitaralle ja overheadiksi, mutta kitarakaapista en oo saanu sillä mitään järkevää ikinä irti. Kokeiltu on eri etäisyyksillä ja suuntauksilla, erilaisilla kitaroilla, kaapeilla ja vahvistimilla - aina on hävinny sille viisseiskalle, eikä tolla oo myöskään saanu viisseiskaan soundin päälle lisättyä mitään olennaista.
milcoin
22.02.2007 00:44:08
Joo, käynkin tossa kaivamassa ton ylimääräisen U67:n tosta kaapista, venaas...

:)

...

Tarkoitin vaan et aina ei tartte edes sitä yhtä dynaamista. Ja joskus yks 57 riittää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)