Aihe: Basarin EQ ja Compresointi
1 2 3
forsstmi
15.02.2007 17:51:38

Olen pitkään taistellut huonokuuloisen bassorummun kanssa koti/treenikämppästudiossa. Basari (20) on mikitetty Shure Beta 52 mikillä ja basari on ollut hyvin viritetty ym. Joten uskon että ongelma on siinä että mä en osaa säättä basarin soundia kohdalleen :)
Voisiko joku ehdottaa joku pre-set:i miten voisin compressoida, eq:taa ja mahdollisesti effektoida basaria. Olen ihan perus/yleis rokki-soundia hakemassa.
Rainy Day Music!!
Aleksi Gaiss
15.02.2007 17:53:50
Pieni alapään boosti, alamiddlee vähä leikkoon, napsu esiin jostain 1-2 kilon kohilta, turhat yläpäät mäkeen. Sen perään reilusti kompuraa, ja ehkä myös ripaus geittiä.
Esp
15.02.2007 17:58:17

Olen pitkään taistellut _huonokuuloisen_!!! bassorummun kanssa

Anteeksi, tämä aiheutti spontaanin repeämisen... :D

Tosiaan, alamiddleä vain Eq:lla pois, kompressorilla saat myös tarvittaessa attackiin tiukkuutta, tosin sillä saa helposti nostettua kaikenlaista paskaa pintaa, joten gate voi tulla tarpeeseen myös tuossa tilanteessa.

Vaikea on tietysti kuulematta mitään sanoa...
Täh?!?
Säätäjä
15.02.2007 22:09:21
Vedät vaan ihan kylmän viileesti ja testailet järjettömiä buusteja eq:lla, mä oon ainakin itse henk.koht. sitä koulukuntaa, joka diggailee buustailla. Ekaan demoon minkä joskus tein buustasin aivan saatanasti napsua ja botnea, ja basarisoundi oli ja on musta vieläkin sen äänitteen parasta antia. Eli käytä korvia. Tarkista luureilla et alapää toimii jos monitorikuuntelu ei oo luotettava.
Mekkala.
Halsu
16.02.2007 01:38:31 (muokattu 16.02.2007 01:41:05)

Vedät vaan ihan kylmän viileesti ja testailet järjettömiä buusteja eq:lla, mä oon ainakin itse henk.koht. sitä koulukuntaa, joka diggailee buustailla. Ekaan demoon minkä joskus tein buustasin aivan saatanasti napsua ja botnea, ja basarisoundi oli ja on musta vieläkin sen äänitteen parasta antia. Eli käytä korvia. Tarkista luureilla et alapää toimii jos monitorikuuntelu ei oo luotettava.

Vähän sama vika täällä... jännää sinänsä, että kun nykyään tulee käytettyä aika paljon överien ja tilamikkien saundia esillä, lähimikkien EQ:t on muuttuneet entistäkin villimmiksi - esmes just bassarista voi tulla siitä lähimikistä vaan esim. 50Hz ja 5KHz kohdilta kamaa läpi hirveellä buustilla ja muut on leikattu vek.

Yksinään kuulostaa kamalalta mutta kun pääosa keskialueesta tulee överi / tilamikeistä, kokonaisuus kuulostaa luontevalta...
CU -- Eki
Säätäjä
16.02.2007 07:20:52
Vähän sama vika täällä... jännää sinänsä, että kun nykyään tulee käytettyä aika paljon överien ja tilamikkien saundia esillä, lähimikkien EQ:t on muuttuneet entistäkin villimmiksi - esmes just bassarista voi tulla siitä lähimikistä vaan esim. 50Hz ja 5KHz kohdilta kamaa läpi hirveellä buustilla ja muut on leikattu vek.

Kuulostaa tutulta :D
Mekkala.
Cornflake
16.02.2007 08:08:39
Joo, samoilla linjoilla ed. herrojen kanssa.

Mä dikkaan kompressoida ensin, aika raisusti / moneen otteeseen. Isolla ratiolla (6:1) ja pitkälla attakilla niin että napsu aukeaa kunnolla. Tämän jälkeen kohtuu rankat EQ:t perään. Yritän tosin pysyä +/- 6 db:n rajoissa (ja siinä auika hyvin onnistuukin:-) niin että siellä ~ 60Hz huitteilla on buustattu, jossain 300Hz kieppeillä leikattu ja jossain 2,5 - 5 kHz:n kohdilla taas buustattu. Lopuksi joku limiteri vielä perseeseen jos siltä tuntuu.

Ekaksi tietty sopiva geittaus.

Tolleen karkeesti ottaen. Tuolla ylämiddlessä säätää sitten kohdilleen sen minkätyyppisen napsun haluaa / mixiin istuu.

Mikkivaihtoehtoina on ollut D112 ja t.luun DC4000 - setin (toivottavasti meni malli nro ulkomuistista oikein:-) basarimikki. Joista jostain syystä melkein jälkimmäinen kiihottaa enempi. Kai mun korvissa on jotain vikaa...
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Timo JM
16.02.2007 09:54:05

Yksinään kuulostaa kamalalta mutta kun pääosa keskialueesta tulee överi / tilamikeistä, kokonaisuus kuulostaa luontevalta...

Samahan pätee oikeastaan muihinkin rumpujen yksittäisiin kanavasäätöihin. Eli kaivaa niistä just se osa ääntä mikä ei tule kunnolla esiin overi- ja/tai ambienssiraidoilta. Toinen ääripää on taas geitata kaikki kasari tyyliin ja säätää yksittäiset soundit mieleisikseen.
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
Aki
16.02.2007 17:00:33 (muokattu 16.02.2007 17:00:52)

Kuulostaa todellakin siltä että neuvoa antaneilla tosiaan on Mikkivaihtoehtoina on ollut D112. Mutta koska Basari (20) on mikitetty Shure Beta 52 mikillä, siihen puree vallan erilaiset säädöt.

Kompressointi on varmaankin se vaikein rasti, koska bassarin matalat taajuudet ovat vallan nirsoja kompressorin suhteen. Siinä missä sähkökitaroista ja virvelistäkin saa kompuran kuin kompuran presetillä hyvennystä, bassari muuttuu hyvin helposti vain poksahtelevaksi ja ohueksi. Attack- ja release-aikoja sekä ihan eri kompressoreita kokeilemalla löytyy sitten se valmis lopputulos.

Perimmäinen totuus kuitenkin on että Vaikea on tietysti kuulematta mitään sanoa...
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
kivi
16.02.2007 19:55:20 (muokattu 16.02.2007 20:03:36)
B52 jos on mikkinä, niin sitten aluksi antaisin EQ:n olla kokonaan.

Ajaisin mikin kahteen eri kanavaan (nyt niille send'eille tulee käyttöä) ja toisesta hakisin sellaista 50Hz pyöreää runkoa, leikkaisin ehkä kaiken yli 75Hz pois, ja tähän kanavaan laittaisin optisen kompressorin (joemeek ja tfpro on huippuja tässä) jolla pyöristäisin bassarisoundista sellaisen soikean, pehmeän pallon, joka muhahtaa kivasti alakerrassa.

Toisesta kanavasta taas hakisin sellaista 3500-5000 Hz välimaastosta löytyvää kapeaa napsua, sweeppaamalla löytyy koska se on terveen ja luonnollisen kuuloinen, tätä kanavaa en kompressoisi ollenkaan.

Sitten tulee se avainjuttu - aletaan säätää bassoa (kyllä, sitä kielisoitinta). Se paritetaan alabassarin kanssa ikään kuin sen alabassarin ylemmäksi kaveriksi alkaan noin 70 herzistä, ja kompressoidaan yhteen (tällä kertaa ei optisella vaan jollain tarkemmalla kompuralla, vaikka jollain dbx:llä jos löytyy) sillä tavalla että kuulostaa kuin bassarin yläkanava (se kompressoimaton) olisi aseen iskuri joka lähettää liikkeelle luodin (alabassari ja basso). Eli basso ja alabassari alkamaan mikrosekunnin jälkijunassa napsusta. Tän voi tehdä laittamalla kompuran attackin muutaman millisekunnin verran liian pienelle.

Ja sit vaan nautitaan. Kunnes on aika kaivaa bassoon puolestaan tilaa kaikelle muulle...
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Halsu
18.02.2007 13:06:50

Samahan pätee oikeastaan muihinkin rumpujen yksittäisiin kanavasäätöihin. Eli kaivaa niistä just se osa ääntä mikä ei tule kunnolla esiin overi- ja/tai ambienssiraidoilta. Toinen ääripää on taas geitata kaikki kasari tyyliin ja säätää yksittäiset soundit mieleisikseen.

Jep.

Lisäksi se mitä bändin muut musikantit tekevät / miltä he soundaavat vaikuttaa vielä kaikkeen, myös tuon bassarin miksutukseen (Kivi tätä jo sivusikin).
CU -- Eki
Cornflake
18.02.2007 20:18:31
Aki:
Kuulostaa todellakin siltä että neuvoa antaneilla tosiaan on Mikkivaihtoehtoina on ollut D112. Mutta koska Basari (20) on mikitetty Shure Beta 52 mikillä, siihen puree vallan erilaiset säädöt.

Hyvä pointti, enpä tullut edes ajatelleeksi. Mutta noin toimii tuon t.luun ja 112:n kanssa minusta mainiosta. Ja onneksi tuli heitettyä nää mikit joita itse käytän kehiin, ettei päästy pahemmin sivaltamaan:-)

Shurelaisesta ei ole kokemusta kuin parilta hassulta keikalta ja olen myös tykännyt tästä kapulasta kovasti.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
tinde
19.02.2007 10:56:02

Terve

Beta 52:n sijoittelulla pystyy jo todella paljon vaikuttamaan siihen loppusoundiin... itse pyrin saamaan sen aina bassarin sisälle n. puoleenväliin bassaria vähän nuijan alapuolelle ja niin, että mikki osoittaa kuitenkin nuijan lyöntikohtaan.

Sitten kulmaa & etäisyyttä säätämällä botne & napsu on hienosäädettävissä kohdilleen. Yleensä sitten miksauksessa ei tarvi juuri muuta kuin vähän kompuraa ja snadia equtusta (alamiddleä / middleä vähän veks) niin sellainen toimiva rokkibassari on sitten siinä.

Tinde
Antti1
19.02.2007 14:05:23
Sanokaas muuten joku muutama hyvä vinkki tuosta 52:sta. Mulla on ongelmana ollut ihan joka kerta se, ettei sitä kirkkautta (saati järkevää sointia, edes metalliin) tahdo löytyä soundista sitten millään tapaa. Tuon mikin soundi on vain sellainen muhju, josta puuttuu keskiäänet ja diskantti. Alapäässä on joku humiseva boosti ja ylämiddlen tienoilla ylikorostunut napsu, sekä jossain toistaiseksi tuntemattomalla taajuudella tulee basariin kuin basariin mukaan sellainen helähtävä ääni, joka syntyy liian täyteen pumpattua koripalloa pomputeltaessa.

Onko tuolla mikillä mitenkään mahdollista saada ilmavampaa soundia ja päästä eroon siitä koripallosoundista? Pitääkö laittaa mikki vaihtoon? Mä tossa viime lauantaina ja sunnuntaina purkitin metallirumpuja, mutta basarisoundia ei vain tahtonut löytyä. Senkun e602 oli liian muhku, epäherkkä ja läsähti yksinään vähän liikaa. B52:n kuvauksen voikin lukea ylempää. Senkun e906 ei oikein toiminut yksinään ja botne jäi uupumaan tyystin jostain syystä. Sitten koitettiin Audixin om5:sta, F50:stä, Sennheiserin e609:ä, EV Co4:sta, Shure 57:aa, AKG C3000:sta, Rode nt3:sta, Violet Designin Black Knightia ja varmaan jotain muutakin, mutta mikään ei oikein toiminut yksinään. Palasin takasin tuohon B52:n, koska se vuosi vähiten --> helpompi trigata ja onneksi löytyy toi dfhs "työkalupakista". Basarina oli muuten aivan 100% varmuudella hyvin soiva Yamaha Recording Custom ja kalvot olivat myös hyvät. Virittäminen oli ehkä vähän sellaista kokeilua, mutta päädyimme jättämään iskukalvon aika paljon resoa löysemmälle, jotta alapää soi, mutta löytyi myös lätinää. Mikki sijoitettiin loppupeleissä jotakuinkin n. 20cm päähän suoraan resokalvon reiän eteen polkimen nuijan iskukohtaan suunnattuna ja sen päälle rakennettiin sellainen "eristysputkilo" peitoista, tyynyistä, matoista yms.

Löytyykö järkevästä hintaluokasta (=ei kauhean paljoa välirahaa enää tuon 52:n lisäksi) jotain kivaa mikkiä, joka poimisi yksinäänkin käytettynä botnea, yläpäätä, napsua, ei vuotaisi liikaa, se soundi olisi kohtalaisen tiukka ja pysyisi vielä koossa hurjemmassakin menossa? Ei tarvii olla valmiiksi kovasti equtettu, parempi kun taipuu monenlaiseen mäiskeeseen helposti. Ehdotuksia tai oppitunteja basarin mikityksestä otetaan vastaan.
drlecter
19.02.2007 14:19:04

Toi koripalloefekti on niin tuttu juttu. Joka kerta se on piinannut minua.
JoKo
19.02.2007 14:34:13
Onko tuolla mikillä mitenkään mahdollista saada ilmavampaa soundia ja päästä eroon siitä koripallosoundista? Pitääkö laittaa mikki vaihtoon?

Kaikkea ei kannata ottaa lähimikeistä, laita sille kaveriksi joku kauempana oleva mikki.
Antti1
19.02.2007 16:51:10 (muokattu 19.02.2007 16:51:48)
Kaikkea ei kannata ottaa lähimikeistä, laita sille kaveriksi joku kauempana oleva mikki.

Joo, tuttu juttu, muttei toi aina tämmöisessä metallirankaisussa toimi vuotojen takia. Jos tuosta koripalloefektistä ja tunkkaisuudesta ei ole mahdollista päästä eroon tuolla mikillä, niin se lähtee joka tapauksessa vaihtoon, eli ehdotuksia otetaan vastaan. Oon mä ton käyttöä harjoitellut jo yli kaksi vuotta, mutten ole vielä kertaakaan onnistunut saamaan mielessäni kummittelevaa soundia ulos.
Säätäjä
19.02.2007 17:13:27
Onko tuolla mikillä mitenkään mahdollista saada ilmavampaa soundia ja päästä eroon siitä koripallosoundista?

Millanen se sun basari oli? Aattelin vaan et mihin se koira karvoistaan pääsis, if you know what i mean...
Mekkala.
Antti1
19.02.2007 17:18:00
Millanen se sun basari oli?

Tuossahan se mun viestissä luki: Basarina oli muuten aivan 100% varmuudella hyvin soiva Yamaha Recording Custom ja kalvot olivat myös hyvät. Eli Yamahan toiseksi kallein sarja kyseessä, lienee maailman eniten nauhoitettu basari, jos mainospuheisiin ja legendoihin on uskominen. 22" malli, on koitettu moneen kertaan myös samaa sarjaa olevalla 20" versiolla aiheesta, sekä varmaan noin 10:llä muulla ja lopputulos on aina hyvin samankaltainen. Tuolla mikillä kaikki vaan kuulostaa tasan samalta.
Roberto
19.02.2007 17:39:58

22" malli, on koitettu moneen kertaan myös samaa sarjaa olevalla 20" versiolla aiheesta, sekä varmaan noin 10:llä muulla ja lopputulos on aina hyvin samankaltainen. Tuolla mikillä kaikki vaan kuulostaa tasan samalta.

Sitkeitä jätkiä. Mä olisin vaihtanut mikkiä jo monta kertaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)