Spiral 04.02.2007 08:02:46 | |
---|
Esim. http://media.putfile.com/Bassin-Around Äänitän basson suoraan äänikortin sisäänmenosta, joka on tarkoitettu kitaralle. Jotenkin soundi on munaton. Jos unohdetaan soittajan ja itse basson vajavaisuudet (ok, toki nää on tärkeimmät, mutta silti unohdetaan ne), niin mites tuohon bassosoundiin saisi lisää munaa? EQ, kompressio, särö, mitä vielä? Tuota Pulun miksauskäsikirjaa jo kattelin, hyvää juttua sielläkin. |
Sperde 04.02.2007 09:31:32 | |
---|
Kokeile jotain etuastetta basson ja äänikortin välissä. Sans Amp, Line 6 yms. Groove Tubesin The Brick on erittäin ok, joskin hintaa jokunen sata euroa... |
Timo JM 04.02.2007 09:39:24 | |
---|
Tossa näytteessä on basso miksattu niin taakse, että siihen on vähän vaikeaa ottaa kantaa. Sen mitä sieltä sain selvää niin ei se perussoundi ihan huonoltakaan kuulostanut. ...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido |
JoKo 04.02.2007 09:44:18 | |
---|
Äänitän basson suoraan äänikortin sisäänmenosta, joka on tarkoitettu kitaralle. Jotenkin soundi on munaton. Linjasoundi on, no linjasoundi. Munakkaammat soundit tulee yleensä kaapin kautta. EQ, kompressio, särö, mitä vielä? Näillä pitäisi se perussoundi löytyä. Säröä vaan kun on niin monenlaista, millaisia sulla on käytettävissä? |
Spiral 04.02.2007 10:26:56 | |
---|
Näillä pitäisi se perussoundi löytyä. Säröä vaan kun on niin monenlaista, millaisia sulla on käytettävissä? No bossin super overdrive ois, mutta mulla ei oo ku pikkukitara combo (trankku), jonka kautta sitä vois käyttää. Lisäksi on V-amp2 ja sitten löytyy erinäisiä plugareita, lähinnä ilmaisia. |
Antti1 04.02.2007 10:34:27 (muokattu 04.02.2007 10:34:44) | |
---|
Jos bassoon haluaa munaa, niin näillä on aina löytynyt: grease tube, tls saturated driver ja tls pocket limiter peräkkäin. Kaikki melko miedoilla asetuksilla, tulee sopivasti paksuutta ja pörinää voi lisätä helposti säätämällä gainia suuremmalle. |
MadMatt 04.02.2007 10:39:39 | |
---|
|
JoKo 04.02.2007 10:57:36 | |
---|
No bossin super overdrive ois, mutta mulla ei oo ku pikkukitara combo (trankku), jonka kautta sitä vois käyttää. Lisäksi on V-amp2 ja sitten löytyy erinäisiä plugareita, lähinnä ilmaisia. Ihan ne surisivimmat säröt eivät yleensä oikein toimi. Nauha/putkityyppiset säröt pelittää mielestäni paremmin. Tossa aikaisemmassa keskustelussa "ilmaiset RTAS-pluginit" oli linkki Masseyn sivuille josta sai ladattua nauhasimulaattoriplugin ilmaiseksi (myös vst:nä ja au:na), saattaa toimia, itse en ole kyllä vielä k.o. plugaria kokeillut. Kokeile pistää basso sen kitaravahvistimen/vahvistinsimulaattorin läpi, ota botne kuitenkin linjasta. |
Timo JM 04.02.2007 11:04:18 | |
---|
Mä suhtaudun tähän vähän niin, että jos hyvää bassoa ei saa pelkällä linjasoundilla niin ei sitä saa millään muullakaan tavalla. Kaappia ja styrkkaria voi toki käyttää mutta ei ne ole mitenkään avainasemassa. ...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido |
Hannu H. 04.02.2007 11:25:31 | |
---|
Ite olen päässy köyhämiehenratkaisuun että vetäny basson linjaan ja mikittäny kaveriksi kitaravaffarin jossa hitunen säröä. Sit vaan alapäät linjasta ja yläpäät kaapista ja hyvää tulee. Onnistuu tarpeen hyvin ihan kotivolalla jos moiseen viritelmään edes tahtoo sortua. Ja tältä se sitte kuulostaa kahden kitaran kanssa rytisemässä (tässä on vähän enemmänkin sitä säröä bassossa..) http://koti.mbnet.fi/hannu-h/mnet/hannuh_riffi52.mp3 |
Mikael 04.02.2007 11:32:13 | |
---|
Hyvän linjabasson salaisuus on hyvä DI-boxi (tietty soittaja ja soitin tulee ekaks...). Omat suosikit tällä hetkellä ovat Sebatron vpm-2000e ja dbx566, jotka molemmat ovat putkipelejä. Putki ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys - multa löytyy myös Rantasen rakentama trankku-di joka on myös erittäin jees. Lisäks mä tykkään käyttää optista kompuraa linjabasson kanssa usein jo äänitysvaiheessa. LA4 ja Joemeek SC2 toimivat kivasti bassolle. Harvemmin tulee kuitenkaan käytettyä enää pelkkää linjabassoa, sillä lähes aina linjabasson ja styrkkarisoundin yhdistelmä on mun mielestä parempi. Mä reamppaan aina jos äänittäessä ei oo mahdollista styrkkaria käyttää. Siitä mistä aita on matalin... |
Spiral 04.02.2007 11:41:54 | |
---|
grease tube, tls saturated driver ja tls pocket limiter peräkkäin Kiitos tästä vinkistä, vaikuttavat erittäin hyviltä. Kiitos myös muille neuvoista. |
JoKo 04.02.2007 11:59:35 | |
---|
Kaappia ja styrkkaria voi toki käyttää mutta ei ne ole mitenkään avainasemassa. Mä ajattelen aivan päinvastoin, linjasoundilla voi jatkaa vahvistinsoundia, jos on tarpeen. Matalimmat taajuudet (ja korkeimmat ylä-äänet, jos niitä bassoon haluaa) soi puhtaammin linjasta, mutta kyllä sieltä skobesta se luonteikas soundi tulee. Tähän auttaa tietysti hyvä vahvistin. Tietysti on tilanteita missä linja on oleellisempi osa soundia kun joissain muissa tapauksissa... Sitten on tilanteita missä basso on ainoastaan biisin botne, silloinhan sillä ei oikeastaan ole väliä, mutta jos puhutaan bassoSOUNDISTA, niin on aika haikeaa lähteä kaivamaan sitä linjasta, siitä tulee korkeintaan ihan ok. |
Mikael 04.02.2007 13:43:08 (muokattu 04.02.2007 13:44:02) | |
---|
mutta kyllä sieltä skobesta se luonteikas soundi tulee. Näin mäkin ton asian kelaan. Linjasoundista saa helpommin rakennettua tasaisen botnen ikäänkuin pohjaksi hyvälle soundille joka taas saadaan yleensä helpommin hyvästä styrkkarista. Siitä mistä aita on matalin... |
varakeef 04.02.2007 18:07:00 | |
---|
Se jeesaa jo aika paljon, että välissä on ylipäätään DI-boxi. Asiansa ajavan, täysin toivan passiivisen di-boxin saa noin kympillä. Tätä voi sitten tuloksekkaasti käsitellä plugarein (säröt, kompurat jne sarjaan tai rinnan). "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
samic 04.02.2007 18:29:12 | |
---|
Manley voxbox!! kova laite bassolle ei ole |
milcoin 04.02.2007 19:12:03 | |
---|
Hyvän linjabasson salaisuus on hyvä DI-boxi (tietty soittaja ja soitin tulee ekaks...). Omat suosikit tällä hetkellä ovat Sebatron vpm-2000e ja dbx566, jotka molemmat ovat putkipelejä. Putki ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys - multa löytyy myös Rantasen rakentama trankku-di joka on myös erittäin jees. Lisäks mä tykkään käyttää optista kompuraa linjabasson kanssa usein jo äänitysvaiheessa. LA4 ja Joemeek SC2 toimivat kivasti bassolle. Harvemmin tulee kuitenkaan käytettyä enää pelkkää linjabassoa, sillä lähes aina linjabasson ja styrkkarisoundin yhdistelmä on mun mielestä parempi. Mä reamppaan aina jos äänittäessä ei oo mahdollista styrkkaria käyttää. Tästä tuli mieleen: Ajatteletteko DI-signaalin raakamatskuna vai valmiina soundina? Mulla ainakin DI-signaali menee aina flattina nauhalle hyvällä headroomilla. Sit miksauksessa laitan yleensä sansampin ja sata muuta juttua jolloin siitä tulee ns. soundi. Mut Mikael taas ehdottaa kompurointia jne. sisäänmenovaiheessa jolloin tuloksena voi parhaimmillaan olla valmista kamaa mut silloin signaali taas ei periaatteessa kelpaa re-amppaamiseen. Ajatuksia? "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Jucciz 04.02.2007 19:28:58 | |
---|
Manley voxbox!! kova laite bassolle Joo ja sopivan edullinen satunnaiseen demoäänittelyyn. |
Timo JM 04.02.2007 19:36:17 | |
---|
Ajatteletteko DI-signaalin raakamatskuna vai valmiina soundina? Mulla ainakin DI-signaali menee aina flattina nauhalle hyvällä headroomilla. Sit miksauksessa laitan yleensä sansampin ja sata muuta juttua jolloin siitä tulee ns. soundi. Just noin mäkin teen. Ja samalla tavalla teen myös skitatkin. Mä tykkään siitä, että mulla on kaikki mahdollisuudet käytettävissä vielä miksauksessa. ...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido |
Roberto 04.02.2007 20:34:08 | |
---|
Ajatuksia? Mitä pikemmin päättää asioita sitä vähemmän pitää kalkkiviivoilla säätää. Rinta rottingilla, syteen tai saveen :) |