Aihe: Basson äänitys
1
haspeli
11.04.2007 16:28:01
Kaipaisin (ammattilais)tietoa siitä, kuinka äänitetään bassokitara linjaa pitkin purkkiin. Mulla on pari bassoa ja hyvät äänityslaitteet (Firepod etc.), mutta kun äänitän bassolla suoraan Firepodiin tai es. jonkin etuasteen (purkin) läpi, niin aina tulee jonkinlaista saa*@3n sirinää ja hurinaa messiin, että ei kelpaa. Sirinä johtuu tietysti diskanttiäänistä. Saan sirinän lähes pois, jos vähennän basson diskanttia, mutta sitten soundi menee mun makuun liian tumpuksi. Fakta kun on, että soundi on paras, kun diskantti on täysillä.

Kysymys: miten sinä kierrät tuon sirinäongelman?
Laitatko diskantit bassosta puoliväliin ja hyväksyt lopputuloksen vai kuinka?
Kallis etuaste hyvällä noisegatella hoitaa homman?

Ja selvyyden vuoksi: tarkoittamani sirinä on sellaista, et sitä ei välttämättä kajareista (heti) äkkää, mutta hyvillä luureilla ja äänityskokemuksella kylläkin.

(Tietysti bassoissakin on eroja. Mun toinen on passiivi ja toinen aktiivi, mut molemmat sirisee. Kävin tänään musiikkikaupassa testailemassa bassoja, ja kyllä sielläkin sirisi vahvarilla ja luureilla kuunnellessa, hinnasta riippumatta. Myyjien mukaan johtui loisteputkista ja aktiivipelien superboostista..)
Kallekorvola
11.04.2007 16:35:44 (muokattu 11.04.2007 16:36:50)
no kyllähän se niin menee, et äänittäessä noi basson suojausasiat tulevat suurennuslasin alle. bassosta suojaukset ja maadoitukset kuntoon, niin puoli taistelua on voitettu...

mm. kuvaputkinäytöt ja vahvistimet, joiden muuntajien suojaus on kyseenalainen, aiheuttavat helposti basson matalatasoiseen signaaliin häiriöitä. eli välimatka, tai kulman muuttaminen tietokoneen ruutuun/vahvariin nähden saattaa helpottaa vähän.

sitten on vielä sähköverkon häiriöt. niitä vastaan onkin jo hankalampi taistella, oman kämpän verkkoa kun ei itse helposti uusi...

itselläni oli ennen EMG-mikeillä varustettu soitin, joka oli lähes täysin immuuni ympäristön häiriöille. jos soittaa paljon studiossa, suosittelen...

basson soundia en laita sirinäin takia uusiksi. ennemmin korjaillaan muualta, missä vika on...
kivi
11.04.2007 16:43:25
Sirinä johtuu tietysti diskanttiäänistä. Saan sirinän lähes pois, jos vähennän basson diskanttia, mutta sitten soundi menee mun makuun liian tumpuksi.

Ei varmastikaan johdu. 99,99% varmuudella sirinän aiheuttaa jokin sähkölaite, esimerkiksi auki jäänyt tietokoneen näyttö samassa huoneessa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Ukko
11.04.2007 18:53:00

Bassosta kiinni se sirinä. Aiemmat halpisbassot sirisi aina mutta takavuosina hankittu aavistuksen parempi basso on sirinätön.
Chaplin
12.04.2007 00:51:53
Kysymys: miten sinä kierrät tuon sirinäongelman?
Laitatko diskantit bassosta puoliväliin ja hyväksyt lopputuloksen vai kuinka?
Kallis etuaste hyvällä noisegatella hoitaa homman?

Joku maa -juttu varmaan. Samassa pistorasiassa olevat maadotetut ja maadottamattomat laitteet aiheuttavat myöskin tätä.

Leikkaa bassoraidalta 2500 - 3000 hertzin kohdalta yläosa pois. Se varmaan auttaa. Eipä sitä sen korkeempia bassotaajuuksia tarvita :-)

Jos hyvää etuastetta tarvit, niin täältä vuokralle tuo Universal Audion SOLO/610 Tube Preamp & Di Box: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=155944

Ei kun piuha kiinni ja soittamaan! Aivan mahtava soundi!
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
P2
12.04.2007 11:13:40
Alkaa menemään tuo mainostus jo vähän yli.
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
Kallekorvola
12.04.2007 11:27:37
Joku maa -juttu varmaan. Samassa pistorasiassa olevat maadotetut ja maadottamattomat laitteet aiheuttavat myöskin tätä.

Leikkaa bassoraidalta 2500 - 3000 hertzin kohdalta yläosa pois. Se varmaan auttaa. Eipä sitä sen korkeempia bassotaajuuksia tarvita :-)

Jos hyvää etuastetta tarvit, niin täältä vuokralle tuo Universal Audion SOLO/610 Tube Preamp & Di Box: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=155944

Ei kun piuha kiinni ja soittamaan! Aivan mahtava soundi!

ahaa... tälleen.
Chaplin
12.04.2007 14:22:27
Mie pyydän anteeksi..

Menetin yöllä humalatilassa harkintakykyni. Olin koko eilisen päivän muutenkin hieman onnesta soikeana, johtuen huippuedullisesta Olvin 24 tölkin keissistä, jonka K market Cassa tarjosi 16,80 euron hintaan!
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
ile123
12.04.2007 14:24:57
Ootkos kokeillu signaalitietä Basso->DI->Etuaste->Äänikortti? DI boxista se ground lifti päälle, niin sirinät pitäis vähentyä.

Soita ensin linjat sisään, sitten aja se linjasignaali vahvistimeen ja mikitä se. Niitä kahta soundia miksuttelemalla sitten hae sitä miellyttävää soundia.
Cornflake
12.04.2007 14:36:35
Mulla on myös Firepod käytössä, eikä mitään tuollaista ongelmaa ole ollut. Joskus on hurissut, mutta ongelma on juurikin ollut (sotkuisissa) sähköissä. Ja nimenomaan silloin kun ottaa linjaa + mikkisoundia. Mutta noista on aina päästy eroon.

Linjaan olen soittanut Brickin tai SansAmpi BDDI:n kautta. Bassoja on ollut useita, eikä sirinä ole ollut ongelma.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
masterhat
12.04.2007 23:04:15
mä oon nauhotellut bassoja SansAmpin Paradriver DI:n läpi, ja korkeaa sirinää en ole monitoreilla tai luureilla huomannut. Vaikka välilä bassona toimii 50:llä eurolla ostamani HB..

Mutta en ole todellakaan pro millään tasolla, joten varauksella näihin..
I am the Horsemaster
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)