Aihe: Pari soundikysymystä 1 | |
---|---|
![]() 13.04.2007 15:39:03 | |
Miten tässä Justin Timberlaken My Love biisin alusa on mahdettu rakentaa toi alun synasoundi soundi? Se tulee hienosti päälle. http://www.youtube.com/watch?v=jwJVzixrjWA Tossa klipissä Justin treenaa krapulassa pöhöttyneenä takapihalla. ;) On muuten todella koomista tää musabisnes tanssikuvioineen, tossa se korostuu. Mun levyn eka biisi sattuu avautumaan samantyyppisesti, mutta kitaravallien kanssa vahvalla tremololla. Tossa kuitenkin taitaa mennä volume ylös alas tolleen nopeasti? Mikä efekti se on? Ajattelin kokeilla jos saisin soundista agressiivisemman. Toinen on, että haluaisin yhden biisin alkuun sellaisen intron, jossa tavallaan kuulija "imeytyy" biisin sisälle. Siinä siis olisi semmoinen pätkä alusta cropattuna ja käännettynä väärinpäin. Sen pitäisi tulla silleen zzzZZZUP ja biisi lähtee siitä rullaamaan. Jos joku tajusi yhtään mitä ajan takaa niin voisin ottaa ideoita vastaan miten moinen efekti onnistuisi. | |
![]() 13.04.2007 22:36:22 (muokattu 13.04.2007 22:46:57) | |
Itse olen kutsunut tuollaista systeemiä (lähinnä omassa päässäni) nimellä "trance gate". Tuolla nimellä liikkuu jonkin verran automaagisia plugareita, joista tuollaista efektiä saa, mutta en sitten tiedä mikä tuon varsinainen "oikea" nimi on, jos sellaista ylipäätään onkaan. Kyseessä on siis periaatteessa ohjelmoitu mute. On - off - on - off - on - off jne. (tai tarkemmin sanottuna volume, jossa attack ja release aikoja yleensä päästään myös säätämään) Yleensä tuohon on (ja tuossakin klipissä taitaa olla) lisätty soundiin enemmän tai vähemmän voimakkaasti sweeppaawa ja suht hitaasti liikkuva filtteri (joko ennen tai jälkeen tuota porttia), lopputuloksena se, että soundi tuntuu "liikkuvan". Itse käytän FLstudiota sekkarina, kuten olen jo miljuunasti mainostanut, ja sillä tuollaisen luominen käy näppärästi ilman ylimääräisiä plugareita tai järkyttävää ohjelmointirumbaa. Mutta mutta sinuna kääntyisin ensimmäisenä todennäköisesti www.kvraudio.com :in puoleen ja tsekkaisin sieltä ilmaiset (ja miksipä ei kaupallisetkin, siellä on paljon kaikkea parin kybän kamaa) gate-plugarit ja ei muuta kuin valkkaat parhaalta vaikuttavan ja alat kokeilla erilaisia mutetus-patterneja. Mun mielestä siellä on tuollaisia ilmaisia ohjelmoitavia versioita, nyt ei kyllä muistu mitään nimiä mieleen. EDIT: nuo näyttäisivät ihan toimivilta. Jälkimmäistä olen joskus kokeillutkin. http://www.kvraudio.com/get/1643.html http://www.kvraudio.com/get/1848.html http://www.kvraudio.com/get/1185.html Kaupallisista tunnetuin ja käytetyin lienee Camel Audion Camel Space-plugari. Tuolta löytyy demo ja audiopätkiä. http://www.camelaudio.com/camelspace.php Tuosta swooshista en osaa niin sanoa. Pitäisi kuunnella jotain esimerkkiä, mutta jonkinlainen sweepattu noise/häly-syntikkasoundi lienee aika perustyökalu tuollaisen tekemisessä. | |
![]() 13.04.2007 23:34:29 | |
Tuosta swooshista en osaa niin sanoa. Pitäisi kuunnella jotain esimerkkiä, mutta jonkinlainen sweepattu noise/häly-syntikkasoundi lienee aika perustyökalu tuollaisen tekemisessä. Symbaalinisku takaperin, flangerilla terästettynä olisi aika lähellä tuota. CU
--
Eki | |
![]() 14.04.2007 02:56:51 (muokattu 14.04.2007 02:59:04) | |
Symbaalinisku takaperin, flangerilla terästettynä olisi aika lähellä tuota. Periaatteessa. Mutta jos halutaan biisi "lähtemään" siitä swooshista, niin homma menisi näin: Leikkaa sadasosasekunnin(= svidun lyhyt) clippi biisin alusta (siitä mistä homma lähtee käyntiin) -> Kaiuta clippi ja säädä reverb niin pitkäksi, kun haluat swooshin olevan -> Exporttaa file -> importtaa takas (tyhmän miehen tyyli) -> Nyt sitten Reverseä (nyt pitäisi olla väärinpäin oleva kaiku jossa on pikku pätkä biisin alkua.) Leikkaa biisin alku clipistä pois -> nyt pitäs olla biisin kanssa samassa sävelessä oleva swoosh valmis. -> Aseta kohdalleen. Näin saat "imaisu" äänen aikaan. Olen humaloissani joten voi olla, että virheitä löytyy. Edit: Olipas sekavaa. Mutta jos noudatat ohjeita niin pääset jotenkin jäljille siitä miten se tehdään. "...jos mättöä kaipaat ja sulla on alle 50 vattine paska vahvari ni unohda mätöt, mikit ei vaa joteki anna sitä säröö?itteki jouduin hankkii 50 wattise ibanezi" - MEGA_DETH | |
![]() 14.04.2007 09:22:46 | |
Itse olen kutsunut tuollaista systeemiä (lähinnä omassa päässäni) nimellä "trance gate". Tuolla nimellä liikkuu jonkin verran automaagisia plugareita, joista tuollaista efektiä saa, mutta en sitten tiedä mikä tuon varsinainen "oikea" nimi on, jos sellaista ylipäätään onkaan. Guitar Rig 2:lla ainakin onnistuu, sieltä löytyy ihan valmiita samantyylisiä presettejäkin. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 14.04.2007 09:27:50 | |
Periaatteessa. Mutta jos halutaan biisi "lähtemään" siitä swooshista, niin homma menisi näin: Toki tuokin toimii - mutta toi Timberlaken biisin alussa ollut kuulosti kyllä kovasti pelliltä... CU
--
Eki | |
![]() 14.04.2007 09:58:52 (muokattu 14.04.2007 09:59:02) | |
Mut tuo keke ei oo kyllä justin, vaan joku takapihan kotispede wnb http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182 | |
![]() 14.04.2007 11:26:27 | |
Mut tuo keke ei oo kyllä justin, vaan joku takapihan kotispede wnb Niin, ellei Justin ole yhtäkkiä lihonut 20kg Mikään ei ole mahdotonta, jotain ei vain pysty tekemään. | |
![]() 14.04.2007 15:40:24 | |
Niin, ellei Justin ole yhtäkkiä lihonut 20kg Heh, joo ei ole, mutta tossa oli tarpeeksi selkeästi alkuperäinen biisi taustalla, johon viittasin. Kiitos kaikille avusta! Alan tässä testailemaan. | |
![]() 14.04.2007 16:14:45 (muokattu 14.04.2007 16:15:15) | |
En tiedä onko tää nyt arse edellä puuhun menoa, mut meikä lähtis (ja konemusataustani on siis nolla) rakentaa tota tremololla, mitä nykisin päälle ja pois ja sit päälle parit filsut, pannerit, flangerit ja kaikki mitä vaan keksii.. Eikös meil pitäis olla tääl noita konemusaihmisiä kanssa keskustelemassa jossain? Jos ne vaikka tietäis.. | |
![]() 14.04.2007 17:57:06 (muokattu 14.04.2007 20:25:41) | |
En tiedä onko tää nyt arse edellä puuhun menoa, mut meikä lähtis (ja konemusataustani on siis nolla) rakentaa tota tremololla, mitä nykisin päälle ja pois ja sit päälle parit filsut, pannerit, flangerit ja kaikki mitä vaan keksii.. Eikös meil pitäis olla tääl noita konemusaihmisiä kanssa keskustelemassa jossain? Jos ne vaikka tietäis.. On se vähän kyllä kieltämättä. Periaatteessahan tuo soundi siis on tremolo, mutta perinteisellä tremololla sä et saa nimenomaan tuollaista tyypillistä "rytmiä" siihen. Eri asia sitten jos käyttäisi useampaa vahvaa tremoloa päällekkäin ja säätelisi ne toimimaan erilaisissa rytmeissä. Noilla plugareilla joita tuohon linkitin saa itse ohjelmoitua parissa sekunnissa haluamansa patternit sille gatelle. Varsinaisesti mitään filtteröintiä tai muuta tuohon ei tarvita (ohjelmoitavalla filtterillä päästään kylläkin samaan lopputulokseen, yllätys yllätys), vaikka usein pieni filtteröinti tuokin siihen soundiin tervetullutta elämää. Saas kattoa, jos sitä jaksaisi tehdä jonkinlaiset esimerkkisoundit tässä illan mittaan. EDIT: satunnainen synapresetti, satunnaisia kolmisointuja ja tuollaisen gate-plugarin säätöjen satunnaista näpelöintiä, olkaat hyvät. Millä tahansa noilla mun aikaisemmin linkittämillä plugareilla saa tällaista aikaan parissa sekunnissa. http://www.badongo.com/file/2754544 EDIT2: Tein tuollaiset zzzupitkin sitten. Ensimmäisessä tuollainen käännetty reverb (tässä tapauksessa kaiutin tuon loopin viimeisen iskun, en ensimmäistä). Toisessa on syntikka-suhinan lisäksi tuo samainen kaiutettu osa, mutta väänsin siihen eräänlaisen "koukun" eräänlaisella "scratch"-plugarilla. Siinä on myös toinen matalampi synasoundi, jolle laitoin vähän koukkua. Varsinkin tuota jälkimmäistä olisi kyllä voinut hioa vähän tarkemmin, mutta ehkä siitä saa vähän käsitystä siitä, mitä yritin siihen tehdä. http://www.badongo.com/file/2754573 http://www.badongo.com/file/2754579 | |
![]() 14.04.2007 18:59:46 (muokattu 14.04.2007 19:00:37) | |
Ensimmäisenä tuli mieleen että Space Echolla saisi hyvinkin jotain tuohon suuntaan aikaan. Toinen ajatus oli että Virus TI:n presetit kuulostaa juuri tuollaisilta. Itse asiassa Virus TI:stä tulee ulos juuri tuota halusit sitä tai et :) Kolmas ajatus oli ottaa mikä tahansa rompleri ja pistää se jonkun filtterin läpi jonka envelopen sitten triggeröi halutulla lähteellä, esim rumpukoneella. Pitäisi toimia. | |
![]() 16.04.2007 00:05:46 | |
Laitan tänne myös pian klippejä tuosta pätkästä, joka mulla on työn alla. | |
![]() 16.04.2007 19:08:19 | |
Toi varsinainen synasaundi on periaatteessa vaan pätkittyä perussaundia. Voi tehä ohjatulla geitillä tai vaikka manuaalisesti mute automaatiolla. Kantsii tosin ajaa saundia hellään tilaan/lyhyeen dilsaan ettei meininki muutu ihan säksätykseksi. Sitten toi "peltijuttu" kuulosti ainaki läppärin skobeista ihan kohinalta jota filtteröidaan oskillaattoriohjauksella. Saa suurimmasta osasta synia joista löytyy siis noisegenerator ja sitä oskillaattori ohjaamaan- saa taiminkin just niin haluaa.. Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. | |
![]() 17.04.2007 15:02:12 (muokattu 17.04.2007 15:10:09) | |
Niin kuin onkin jo sanottu, tuollaisen saa aikaan geiteillä. Helpointahan se lienee, jos sen saa synkattua suoraan tempoon ja "envelopessa on tarpeeksi säätömahdollisuuksia". Miedoilla asetuksilla ja erilaisilla aika-arvoilla voi laittaa useammankin peräkkäin niin saa sitä "eläväisyyttä" eikä ääni mene ihan on/off-paukutuksella. Harvemmin tulee harrasteltua, mutta tuollainen tai joku vastaava vois olla sellainen mistä on nopea lähteä hakemaan säätöjä: http://www.kvraudio.com/get/895.html +muita tarpeellisia efektejä päälle E: Tuohon toiseen asiaan ehdotuksena: Paljon hauskempia zzzzZZUP-juttuja saisi ehkä aikaan mikäli ottaisi pohjaksi väärinpäin käännetyn pätkän biisin alusta ja laittaa sen soimaan hitaasta alkunopeudesta nopeasti kiihtyen korkeaan nopeuteen (aivan kuten vinyyliä pyöräytettäisiin erittäin nopeasti paikoiltaan taaksepäin). Tuohon juttuun voi sitten yhdistellä edellä mainittuja vinkkejä... Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)