Aihe: Alimmat taajuudet musiikissa? (kaiutin-investointia..) 1 | |
---|---|
![]() 22.09.2007 23:02:48 | |
Uudet kajarit kiikarissa ja jostain ihmeen syystä tulee tuijotettua speksitaulukoista alarekisterin suorituskykyjä.. Oishan se 2.1-järjestelmä kiva ihan siksi että voi efektejä kuulostella kunnon jytinöillä mutta sanokaahan mistä ne alimmat taajuudet leikataan pois masteroidessa niin heviä kuin discojytkettäkin? Kun kuitenkin, siis oikeesti niiq, mun ois järkevämpi hommata hyvä 2.0-setti kuin jotku humisevat teatterinpuolikkaat. Oishan se subi pelatessa ja leffojen kanssa kiva mutta kun pääkäyttö on musiikin KUUNTELUSSA ja toissijaisesti (kotidemotus)miksauksessa ja sen jälkeen vasta pelit ja leikit niin mitäs tekis. Hommatako ne aktiivimonitorit vai suunnata hifiliikkeeseen katselemaan nättejä punapyökkikajareita ;) Luonnollisestihan akustiikka on kerrostaloyksiötä ja budjetti puuhastelua. Ja kiitos, haku toimii kyllä ja sillä oon löytäny tähän hätään vasta pari tusinaa ketjua joista joka toisen jaksoinkin jopa lukea. Mutta sen sijaan että oisin saanu vastauksia olenkin yllättäen saanut vain enemmän kysymyksiä :) Ois kiva minimoida laitteiden määrää että sikäli vahvari+passiivit ei houkuta. Aktiiviset vois laittaa jo olemassa olevaan mikseriin kiinni. Olenhan myös harkinnut tällaisia vaihtoehtoja: http://www.pixmania.com/fi/fi/41680 … ck=TVRJMU56c3lPVGsyOzExOTAyOTU4ODQ7 http://www.pixmania.com/fi/fi/58740 … jamo/kotiteatteri-sarja-s260hc.html Tosin pelkään että 2.1-setti aiheuttaa kuminoita ja huminoita musiikkia kuunnellessa ja nuo "tekee kaikkea" paketit houkuttaa sijoittelulla ja esteettisyydellä mutta eihän ne varmaan mitään sitten tee hyvin, oikesti.. Maanantaina menen nuo 2 testaamaan. Jos musan kuuntelu ei ole vaikeaa mielelle eikä korvalle niin ehkä ostan alkuun nuo ja joskus myöhemmin sitten tarkkailumonitorit omaan kivaan. | |
![]() 22.09.2007 23:17:21 (muokattu 22.09.2007 23:18:59) | |
Alataajuuksia ei leikata joko bassosta tai basarista, riippuen kummalla on biisin munat. Subbarilla saa tarkennettua alapään toistoa varsinkin kitaran alapäästä ja bassosta & basarista koko perusta. Mutta kuuntelun kannalta ei se subbari nyt elintärkeä ole, varsinkaan instrumenttimusiikissa. Elektronisessa musiikissa subbari taas tuo uutta eloa kappaleisiin, kuten myös joissain klassisissa sävellyksissä. Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal] | |
![]() 23.09.2007 11:58:21 | |
riippuu paljolti myös siitä, miten on tottunut hommia tekemään. itselle kunnollinen alapääntoisto on tärkeä, sillä tykkään kuulla botnen mahdolliset virheet. voihan sitä tsekkailla alapäätä myös luurit päässä, mutta itse kuulen mieluummin sen hägäreistä suoraan, sillä en pidä siitä, että kuuntelusysteemi vaihtuu kesken prosessin niin radikaalisti... | |
![]() 23.09.2007 12:15:43 | |
tarkempaan referenssiin käytän luureja, ne on hyvät. se vähä mitä mä teen miksailuja (täysin puuhastelua) niin tarkemmat säädöt teen luureilla oikeastaan aina. mutta kyllähän masteroidessa jostain kohtaa tehdään raaka high-pass leikkaus, eikö? tai ainakin jotenki rajataan sitä alimman alapään mekkalointia, nehän voi tehä hallaa kaiuttimille jos varomattomasti avataan hanaa, eikö? taidan alkuun ostaa 2.0 ja sitten myöhemmin sen subin kun on varaa. hittojakos sitä tarvi kerralla kaikkea (vaikka kaikkimullehetinyt) niin voin piirun verran enemmän satsata laatuun :) ja toisaalta, jos saisin hommattua tyydyttävät 2.0 kuuntelut niin saattaa vierähtää parikin vuotta ennenkuin taas muistan että ai niin halusin subbaria :) eihän mulla sellasta ennenkään ole ollut. | |
![]() 23.09.2007 14:55:36 | |
Itse olen sitä mieltä, että musiikissa ei tee alle 40 Hz:n jyrinöillä mitään, mutta onhan se silti kiva että alapää on tasainen sinne asti, eikä lähde hiipumaan jo siinä 80 Hz:n tietämillä... siksi kannatan hyvin säädettyä subbaria. Leffoissa tietysti 20-40 -alue on oikein kiva lisä siihen päälle... :) | |
![]() 23.09.2007 15:19:34 | |
Uudet kajarit kiikarissa ja jostain ihmeen syystä tulee tuijotettua speksitaulukoista alarekisterin suorituskykyjä.. Oishan se 2.1-järjestelmä kiva ihan siksi että voi efektejä kuulostella kunnon jytinöillä http://www.pixmania.com/fi/fi/41680 … ck=TVRJMU56c3lPVGsyOzExOTAyOTU4ODQ7 http://www.pixmania.com/fi/fi/58740 … jamo/kotiteatteri-sarja-s260hc.html epäilen vahvasti, että tuommoisista seteistä ei saa bassojytinöitä ja muutenkin äänelaatu on mitä sattuu - etenkin musiikin kuunteluun ostaisin tässä tapauksessa musiikinkuunteluun hi-fi kaiuttimet - kotidemoilut miksaa niilla + kuulokkeilla sekä pelailee niillä myös - jos myöhemmin subbaria peleihin kaipaa niin sitten se hankintaan erityisesti kannattaa varoa, ettei osat "passokaiuttimia" | |
![]() 23.09.2007 17:42:31 (muokattu 23.09.2007 17:42:42) | |
Itse olen sitä mieltä, että musiikissa ei tee alle 40 Hz:n jyrinöillä mitään, mutta onhan se silti kiva että alapää on tasainen sinne asti, eikä lähde hiipumaan jo siinä 80 Hz:n tietämillä... siksi kannatan hyvin säädettyä subbaria. Leffoissa tietysti 20-40 -alue on oikein kiva lisä siihen päälle... :) Kyllä 40hzin äänillä tekee koska pianon alin nuotti oli kait jotain 29.7hz ja korvien mukaan menisin niiden alaraja on yleisesti sanottuna 16-20hz riippuen lähteestä. ps. omat kaijuttimet vaimentaa karkeesti kait luvatusta eli noin 60hzistä. Tää siis korvalla arvioiden. | |
![]() 23.09.2007 18:56:36 | |
Kyllä 40hzin äänillä tekee koska pianon alin nuotti oli kait jotain 29.7hz ja korvien mukaan menisin niiden alaraja on yleisesti sanottuna 16-20hz riippuen lähteestä. ps. omat kaijuttimet vaimentaa karkeesti kait luvatusta eli noin 60hzistä. Tää siis korvalla arvioiden. no tässä juuri usein mennäänkin metsään. Alin perussävel on tuolla alimmissa taajuuksissa kyllä mutta melodiat ja yleisesti itse "soundi" kuullaan niiden kerrannaisista. Ja haluaisin tosiaan kajarit jotka ylettää sinne 40Hz asti ilman että alkaa tosiaan selvästi vaimenee sieltä 80Hz tietämiltä asti. Siksi sitä suorituskykyä pitäisi olla aina pitemmälle kuin tarvii... Oon löytäny jo ihan kelpo vaihtoehtoja itselleni. Saa nuo teatteriviritelmät jäädä, ostan aktiivipömpelit kohtajoskus ja soittimia sitten erikseen. Ja subbarin kun on varaa/lisätarvetta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)