Timo JM 01.10.2007 00:09:39 | |
---|
Ajattelin kysäistä kokeneemmilta onko noiden soittimien äänittämisessä mitään vinkkejä mikrofonin sijoittelussa tai muuta huomioitavaa. Mikin Audio Technica AT4050/CM5 suhteen ei ole valitettavasti valinnanvaraa. Mahtaako iso konkka edes soveltua fonin äänitykseen? ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi | |
milcoin 01.10.2007 09:02:42 | |
---|
Ajattelin kysäistä kokeneemmilta onko noiden soittimien äänittämisessä mitään vinkkejä mikrofonin sijoittelussa tai muuta huomioitavaa. Mikin suhteen ei ole valitettavasti valinnanvaraa. Mahtaako iso konkka edes soveltua fonin äänitykseen? Foneja olen äänittänyt altto ja tenorimalleja ja mikkeinä on ollut EV:n Re20 tai senkun 441 ihan siinä torven suulla. Sit laajakalvoinen konkka jonkun reilun metrin päässä antamassa syvyyttä ja savua. Jos saat jostain lainaan sm58:n sekin vois toimia lähimikiks. En laittais konkkaa lähelle. Viulu on ollut aina laajakavoinen (U67, U89, C414EB) suoraan tallan yläpuolelta. Jos on ollut hyvä soittaja, soundi on ollut hyvä ja toisinpäin. Riippuu kans vähän jos on folk/country viulu vai klasari. Folkkihommat yleensä lähempää. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Timo JM 01.10.2007 10:25:12 | |
---|
Foneja olen äänittänyt altto ja tenorimalleja ja mikkeinä on ollut EV:n Re20 tai senkun 441 ihan siinä torven suulla. En laittais konkkaa lähelle. Pahus kun en omista dynaamista. Tuleeko fonista niin kova äänenpaine, että konkka menee menee särölle? ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi | |
Mikael 01.10.2007 10:43:11 (muokattu 01.10.2007 10:45:14) | |
---|
Pahus kun en omista dynaamista. Tuleeko fonista niin kova äänenpaine, että konkka menee menee särölle? A4050 pitäis kestää 159 db (padin kera) säröytymättä, joten tuskin toi tulee olemaan ongelma. Mä laittaisin isokalvoisen konkan metrin verran siihen fonistin eteen ja siitä sit eteen tai taakse sen mukaan miten paljon huonetta haluaisin soundiin messiin. Kyl mä oon ainakin torvia äänitellyt isokalvoisilla ihan hyvällä menestyksellä, tosin nykyään oon tykästynyt nauhamikkeihin torvien kanssa. Inhimillisyys on hyve. |
Klezberg 01.10.2007 11:14:16 | |
---|
Semmoinen kommentti, ei tosin käytännön kokemuksesta, että fonissa ääni tulee paljolti muualta kuin sieltä torvesta, varsinkin mitä ylempää soitetaan. Katsokaa vaikka kuinka isoja ne reiät ovat. a'tini al-nay... |
Timo JM 01.10.2007 12:21:24 | |
---|
Hienoa! Kiitokset kaikille vinkeistä :-) ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi | |
dewil 01.10.2007 12:29:53 | |
---|
Kyllä mä oon jazzfonia äänitelly yleensä ihan isokalvoisella, noin puolen metrin päästä. ja tosiaankin silleen viistosti, putken suuntaisesti. Sieltä kellosta kun tulee liikaa pääasiassa alapäätä. Mutta kauempaakin voi tosiaan soolofonia vedellä hyvinkin. Riippuen tietty myös tilasta. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |