Aihe: Beat Detective
1
hotsipumi
15.10.2007 20:36:48

Kukapa osaisi "suomentaa" BD:n käytön yksinkertaisesti, miten saan laitettua rumpujen audio-raidat synkkaan klikin kanssa tai groovaamaan sinne päin?

Kyse on LE-versiosta.

Kiitos!
samic
15.10.2007 21:28:31 (muokattu 15.10.2007 21:29:12)

pelkällä perusmallilla sitä ei pysty tekemään,sun pitää ostaa "music production toolkit" siinä tulloo se moniraita BD,
sit kykenet vääntää moniraitasta asiaa kohilleen...
http://www.sn-audio.com
MrGuitarist
15.10.2007 21:48:52
Onnistuu se LE-toolsissakin mut vaatii X kertaa enemmän työtä.Joskus puuhastelin ja ajoin kaikkien kannujen matskun yhdelle monoraidalle.Tälle raidalle sitten "analyze" ja tämän sapluunan mukaan silpoo sitten raita kerrallaan ja kohdistaa.Fill gaps-toimintohan toimii usealle raidalle LE-versiossakin.

Aikamoista hommaahan se on LE-versiolla verrattuna HD:n collection modeen,eikä yleensä edes vaivan arvoista.Mutta mahdollista kuitenkin.
Maybe there's no such thing as a perfect cup of coffee..
milcoin
15.10.2007 23:51:47
Aikamoista hommaahan se on LE-versiolla verrattuna HD:n collection modeen,eikä yleensä edes vaivan arvoista.Mutta mahdollista kuitenkin.

Miks collection mode? Mulla ainakin collectionmode on ongelmatapauksia varten. Ihan normihomma toiminee kyl 99% tapauksissa.

LE:ssä se workaround menee jotenkin tällee:

1. Aja monoraidaksi kaikki ne raidat jonka mukaan haluat silpoa. Tyypillisesti basari ja snare ja kompin vievä yläraaja (haitsu, ride, crashi tms). Lopputulos on joitakin sämplejä viivästynyt joten sun täytyy nudgettaa sitä vähän aikaisemmaks.

Ryhmitä tämä monoraita muiden rumpujen kans yhteen.

2. Valitse sopivan mittainen pätkä biisiä jottei homma mee liian raskaaks (esim. säkeistö) ja tee leikkaus pätkän alkuun ja loppuun (mustaa pätka ja omppu+E)

3. Groupit pois päältä (shift+omppu+G), analysoi pelkkä guideraita ja korjaa tarvittaessa väärät triggerpointit ja flämivirheet.

4. Leikkaa guideraita triggerpointien mukaan. Trigger pad pitää olla 0ms.

Groupit takas päälle (shift+omppu+G).

4. Klikkaa guiden ekaan regioniin jolloin valinta seuraa kaikkiin rumpuraitoihin, paina B tai omppu+E jolloin kaikkiin tulee sama leikkaus. Siirry seuraavaan regioniin (ctrl+tab), leikkaa (B tai omppu+E), toista kunnes pääset osan loppuun.

5. Valitse pätkä guideraidalta ja kvantisoi jollain hyvillä asetuksilla. Siirry seuraavalle raidalle ( Ö ) ja toista kunnes kaikki raidat on kvantisoitu.

6. Malaa kyseinen pätkä, kaikki raidat ja laita nudgearvoksi joku hyvä (10ms toiminee) ja klikkaa kerran ctrl+- (siis ctrl ja miinusmerkki) ja kerran pelkkä miinus jolloin leikkukset saadaan pois transientin päältä (normaalisti triggerpad toiminto).

7. Siisti pätkän alku ja loppu ja tee fadet edit smoothingilla.

Itellä meni just joku 7min yhteen aika helppoon säkkäriin. En oo ennen koittanu tota. Tuntu ainakin ihan kelpohommalta.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
MrGuitarist
16.10.2007 14:16:58
Miks collection mode? Mulla ainakin collectionmode on ongelmatapauksia varten. Ihan normihomma toiminee kyl 99% tapauksissa.

Mulla homma sujuu nopeiten sillä. Tottumiskysymyksiä myöskin. Teetkö HD:ssä myös tuon guideraidan? En ole HD:ssä kokeillutkaan noin kun oon aina vaan collection modella hoidellut ja siihen tottunut. Näissä kun voi saman asian tehdä monella eri tavalla.

4. Klikkaa guiden ekaan regioniin jolloin valinta seuraa kaikkiin rumpuraitoihin, paina B tai omppu+E jolloin kaikkiin tulee sama leikkaus. Siirry seuraavaan regioniin (ctrl+tab), leikkaa (B tai omppu+E), toista kunnes pääset osan loppuun.

5. Valitse pätkä guideraidalta ja kvantisoi jollain hyvillä asetuksilla. Siirry seuraavalle raidalle ( Ö ) ja toista kunnes kaikki raidat on kvantisoitu.

Jotakuinkin näin olen itsekin tehnyt LE:ssä. 4. ja 5.-kohdat oon kuitenkin tehnyt niin, että guideraidan analysoinnin jälkeen olen siirtynyt vain Ö:llä raita kerrallaan alaspäin ja klikannut "separate" jokaisen kohdalla. Tämän jälkeen kvantisointi samaan tapaan. Säästyypi hillittömältä näppäilyrumbalta :) Työtapakysymys jälleen, sama homma hoituu molemmilla tavoilla.

6. Malaa kyseinen pätkä, kaikki raidat ja laita nudgearvoksi joku hyvä (10ms toiminee) ja klikkaa kerran ctrl+- (siis ctrl ja miinusmerkki) ja kerran pelkkä miinus jolloin leikkukset saadaan pois transientin päältä (normaalisti triggerpad toiminto).

Aina oppii jotain uutta, tattista tästä! :) Oonkin miettinyt miten tuon saisi näppärästi tehtyä useammalle raidalle kerrallaan muissakin yhteyksissä kun BD:n kanssa.
milcoin
16.10.2007 14:46:19
Mulla homma sujuu nopeiten sillä. Tottumiskysymyksiä myöskin. Teetkö HD:ssä myös tuon guideraidan? En ole HD:ssä kokeillutkaan noin kun oon aina vaan collection modella hoidellut ja siihen tottunut. Näissä kun voi saman asian tehdä monella eri tavalla.

Collection mode on silloin kätevä kun haluat tehdä triggerpointeja eri raidoille eri analyze asetuksilla.

Se ns. normihomma menee niin et eka rumpugrouppi pois päältä, valitsee esim. snare- ja basariraidan, analysoi, aktivoi groupit ja sit separate.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
MrGuitarist
16.10.2007 15:08:19
Se ns. normihomma menee niin et eka rumpugrouppi pois päältä, valitsee esim. snare- ja basariraidan, analysoi, aktivoi groupit ja sit separate.

Ok. Oon analysoinut raita kerrallaan ja lisännyt kunkin raidan triggerit collection modeen. Esim. tomiraitojen väärien triggereiden siivoamisen sijaan oon käyttänyt promote trigger-toimintoa, eli muistaakseni omppu+klik haluttujen triggerien päällä jonka jälkeen analyze ensin 0% ja sitten 1%, jolloin halutut triggerit jäävät aktiiviseksi. Noita työtapoja yhdistelemällä tietysti vois päästä haluttuun lopputulokseen vielä nopeammin, pitääkin kokeilla seuraavassa BD:tä "vaativassa" proggiksessa. Tapauskohtaisia juttuja tietysti.
hotsipumi
16.10.2007 19:53:55 (muokattu 16.10.2007 19:55:11)

Tarvitsen tarkennusta seuraaviin, koska en tajunnut lähseskään kaikkia. Osaatko selittää ton vielä simppelimmin? Lähinnä mitä siis tuossa tapahtuu käytännössä?

1. Aja monoraidaksi kaikki ne raidat jonka mukaan haluat silpoa. Tyypillisesti basari ja snare ja kompin vievä yläraaja (haitsu, ride, crashi tms). Lopputulos on joitakin sämplejä viivästynyt joten sun täytyy nudgettaa sitä vähän aikaisemmaks.

-Mulla on klikki, jonka mukaan rumpali soitti, mutta muutama isku on siellä sun täällä. Käytänkö siis klikkiraitaa referenssinä?

- Siis klikkikö?

2. Valitse sopivan mittainen pätkä biisiä jottei homma mee liian raskaaks (esim. säkeistö) ja tee leikkaus pätkän alkuun ja loppuun (mustaa pätka ja omppu+E)

- Sanotaan että B-osa huojuu liikaa ja siihen tarvii tehdä jotain. Otanko klikkiraidalta siltä kohtaa referenssin muille rumpuraidoille? Onko guide-raita sama kuin mun klikkiraita?

3. Groupit pois päältä (shift+omppu+G), analysoi pelkkä guideraita ja korjaa tarvittaessa väärät triggerpointit ja flämivirheet.

- Voiko klikkiraidalla olla vääriä triggeripointteja analyysin jälkeen? Otanko Groove templation extraction- tuosta osasta klikkiraitaa ja heitän sen clipboardiin?

4. Leikkaa guideraita triggerpointien mukaan. Trigger pad pitää olla 0ms.

Groupit takas päälle (shift+omppu+G).

- Onko Groove-asetus ja sieltä clipboard se, mitä käytän kvantisoimaan soitetut rummut?

7. Siisti pätkän alku ja loppu ja tee fadet edit smoothingilla.

Itellä meni just joku 7min yhteen aika helppoon säkkäriin. En oo ennen koittanu tota. Tuntu ainakin ihan kelpohommalta.
Pieni rumpalipoika
16.10.2007 20:12:37

Rummut nurin ja nussimaan!
MrGuitarist
16.10.2007 20:24:44 (muokattu 16.10.2007 20:27:47)

-Mulla on klikki, jonka mukaan rumpali soitti, mutta muutama isku on siellä sun täällä. Käytänkö siis klikkiraitaa referenssinä?

Onko sulla siihen PT-sessioon määritetty tuo sama tempo kuin käytetyssä klikkiraidassa, käytitkö PT:n omaa klikkiä siis? Milcoinin antamat ohjeet vaativat sen, että session tempo/klikki on säädetty samaan mitä on käytetty rumpalin soittaessa. Mikäli käytössä oli joku ulkoinen lähde klikkiin, pitänee homma käydä alusta läpi uusiksi.

- Siis klikkikö?

Ei vaan tämä ns. "guideraita". Tällä tarkoitetaan raitaa, jolle äänitetään ne raidat, joiden mukaan BD:n nuuskii triggerit, jonka mukaan raitoja aletaan silpomaan.

Eli teet uuden monoraidan, jonka inputiksi esim. bus1. Ajat esim. sendeistä halutut raidat bus1:een ja äänität tämän. Tämä syntynyt raita on guideraita jonka groupaat muiden raitojen kanssa yhteen. Kuten milcoin sanoi, äänitetty raita on viivästynyt joitain sampleja, siirrä se synkkaan alkuperäisten kanssa zoomaamalla lähelle ja katsomalla että aaltomuodot natsaa samallalailla.

- Sanotaan että B-osa huojuu liikaa ja siihen tarvii tehdä jotain. Otanko klikkiraidalta siltä kohtaa referenssin muille rumpuraidoille? Onko guide-raita sama kuin mun klikkiraita?

Klikkiraidalla et sinällään tee mitään, mikäli session tempo on määritetty siihen minkä mukana rumpali soitti.

- Voiko klikkiraidalla olla vääriä triggeripointteja analyysin jälkeen? Otanko Groove templation extraction- tuosta osasta klikkiraitaa ja heitän sen clipboardiin?

Klikkiraitaa ei triggeröidä, vaan tämä guideraita. Groove templation on oma lukunsa, sitä ei peruskvantisointihommissa ja tässä tapauksessa tarvita.

- Onko Groove-asetus ja sieltä clipboard se, mitä käytän kvantisoimaan soitetut rummut?

Ei.Kvantisointiin käytetään Region Conform-toimintoa, kunhan raidat on ensin silvottu iskukohdiltaan.

Jelppiä on helpompi antaa kunhan kerrot äänititkö rummut PT:n oman klikin mukaan ja kun saat tuon guideraidan väsättyä.

Edit: Kantsii muuten kelata se manuaali läpi, sieltä selviää nuo peruasiat, mitä mikäkin mode tekee ohjelmassa.
hotsipumi
16.10.2007 20:52:41

Joo tossa taas selvisi lisää! Mutta mulla siis klikkinä toimi audioraita jonka olin tehnyt ja tuonut PT:iin. Nyt väsään sen guide-raidan...
hotsipumi
23.10.2007 07:23:12

Eiks mun tapauksessa nyt toi klikkiraita ole se, mitä muut rummut "nuuskii" ja sen mukaan silpota halutut raidat? Anteeks kun kyselen tyhmiä, mutta ei nyt avaudu mulle toi guideraita muulla tapaa tässä mun tapauksessa, kun klikkinä toimi siis ulkoa tuotu klikki eikä PT:n oma.

Kiitos kärsivällisyydestä!
milcoin
23.10.2007 08:58:04
Eiks mun tapauksessa nyt toi klikkiraita ole se, mitä muut rummut "nuuskii" ja sen mukaan silpota halutut raidat? Anteeks kun kyselen tyhmiä, mutta ei nyt avaudu mulle toi guideraita muulla tapaa tässä mun tapauksessa, kun klikkinä toimi siis ulkoa tuotu klikki eikä PT:n oma.

Kiitos kärsivällisyydestä!

Sun täytyy saada PT:n viivotin eli gridi samaan kuin sun klikki. Mut rummut pitää tietty silpoo rumpuiskujen mukaan. Et vois silpoo klikin mukaaan koska sillon leikkaukset tulee mihin sattuu, iskujen päälle tms.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)