Aihe: CD-äänite
1
mukeli
12.11.2007 22:36:24
Haluasin selvyyttä seuraavaan pulmaan: Ole tehnyt Cd-äänitteitä ja masteroinut ne
tietokoneen sekvensserillä. Itse musiikki on talletettu ja työstetty 96000 baud rate ja 32-bittisenä Adobe Audition 2.0 ohjelmalla ja lopuksi konvertoitu Cd:lle tallennusta varten 14400 näytteenottotaajuudella juuri siitä syystä. Soitettaessa normaalissa hifi laitteessa tai auton cd-soittimelle tms. äänite kuulostaa hyvältä. Nyt kun olen lähettänyt
saman cd:n radioon soitettavaksi ja kuullut sitä kautta soivan saman kappaleen, niin
ääni muuttuu jotenki tunkkaiseksi sisältäen ylim. kohinaa ja niin edelleen ja dynamiikka on aivan toista kuin alkuperäisessä äänitteessä ja volyymitasokin tuntuu huomattavasti matalammalta vaikka olen niitä verrannut tekovaiheessa muiden
äänitteisiin ja eroja ei juuri ole havaittavissa. Tietokoneeseeni on asennettu laadukas Creamware Scope DSP Project äänityssysteemi. T. Mukeli
loosah
12.11.2007 22:48:29
Nyt tarttis jonkinlaisen näytteen, että vois kommentoida noita 14400-näytteenottotaajuuksia ja 96000 baud-rateja....
GIGO
koopop
13.11.2007 00:25:00

Haluasin selvyyttä seuraavaan pulmaan: Ole tehnyt Cd-äänitteitä ja masteroinut ne
tietokoneen sekvensserillä. Itse musiikki on talletettu ja työstetty 96000 baud rate ja 32-bittisenä Adobe Audition 2.0 ohjelmalla ja lopuksi konvertoitu Cd:lle tallennusta varten 14400 näytteenottotaajuudella juuri siitä syystä. Soitettaessa normaalissa hifi laitteessa tai auton cd-soittimelle tms. äänite kuulostaa hyvältä. Nyt kun olen lähettänyt
saman cd:n radioon soitettavaksi ja kuullut sitä kautta soivan saman kappaleen, niin
ääni muuttuu jotenki tunkkaiseksi sisältäen ylim. kohinaa ja niin edelleen ja dynamiikka on aivan toista kuin alkuperäisessä äänitteessä ja volyymitasokin tuntuu huomattavasti matalammalta vaikka olen niitä verrannut tekovaiheessa muiden
äänitteisiin ja eroja ei juuri ole havaittavissa. Tietokoneeseeni on asennettu laadukas Creamware Scope DSP Project äänityssysteemi. T. Mukeli

Radiossa käytetään kompressoria joka kajoaa dynamiikkaan ja radiolähetyksessä saattaa syntyä kohinaa. Tämä on ihan normaalia. Eipä siinä sen enempää tarvitse selvitystä.
StJerky
13.11.2007 10:49:49
Nyt tarttis jonkinlaisen näytteen, että vois kommentoida noita 14400-näytteenottotaajuuksia ja 96000 baud-rateja....

Saattaa olla että olen ymmärtänyt väärin, mutta eikö CD:lle ole konvertoitu 44100hz näytteenottotaajuuteen?
milcoin
13.11.2007 13:14:41
Muistan jonkun sanonnan puurosta ja vellistä mutta en muista tarkalleen miten se meni...

:)

Mut joo, radiosta tuleva matsku on aina erilaista kuin levyltä; välissä on monta palikkaa. Monesti on itkettänyt kun pellit menee ruttuun jne. Mut täytyy vaan tehdä paremmin. Kovat jätkät osaa miksata niin et kuulostaa paremmalta radiossa kuin studiossa.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
virtalahde
13.11.2007 13:22:21

Muistan jonkun sanonnan puurosta ja vellistä mutta en muista tarkalleen miten se meni...

Vellit housuissa on parempi kuin pyy puurossa?

Tässäpä alkuun Bob Orbanin vanhahko artikkeli "WHAT HAPPENS TO MY RECORDING WHEN ITS PLAYED ON THE RADIO?"

http://www.euphonicmasters.com/orban_article.php

Kuulemani mukaan radioprosessoreita säädetään/ollaan jo säädetty nykymeiningille armollisemmaksi. Ainakin ameriikassa.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
sami_sumea
13.11.2007 15:59:10

Itse musiikki on talletettu ja työstetty 96000 baud rate ja 32-bittisenä Adobe Audition 2.0 ohjelmalla ja lopuksi konvertoitu Cd:lle tallennusta varten 14400 näytteenottotaajuudella juuri siitä syystä.

Taidat olla ensimmäinen tietämäni kaveri joka miksaa modeemilla :-)

(Sori, offtopic).

Tosiaan, radio kompressoi musiikkia TODELLA rankasti, mutta olisi mukava kuulla pari näytettä ennen-jälkeen (sekä "96000" että "14400" laadulla) :-)

...
http://www.adamantiumstudios.com
Kalmo
18.11.2007 15:15:49
Kaupalliseen levitykseen meneville äänitteille on läjäpäin erilaisia vaatimuksia ja kriteereitä, lähtien käytetyistä poltto-ohjelmista. Itse en niitä sen kummemmin tunne, mutta sellainen käsitys on jäänyt, että muutamakin niksi pitää tietää. Ei riitä, että näytteenottotaajuudet ja bittisyvyydet piisaavat, eikä, ihme kyllä, edes se, että juttu kuulostaa omissa stereoissa ihan hyvältä.
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)