Aihe: Panorointi: Monitorit vs. kuulokkeet
1
Timo JM
12.09.2007 21:23:53

Tästä on varmasti kahta koulukuntaa mutta olis kiva kuulla kummalle kukakin antaa enemmän painoarvoa.

Itse olen taipuvainen tsekkaamaan panorointeja paljonkin luureilla vaikka muissa miksaukseen liittyvissä päätöksissä skobet onkin yleensä tärkeämmässä roolissa.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
axelsson
12.09.2007 21:31:41
Kakspiippunen juttu kyllä. Karkeesti sanottuna kyllä kuulokepanoroinnin näkee jo panorointipotikan asennosta, kun taas se missä ääni "oikeesti" on sekoituttuaan akustisesti kajarien jälkeen pitää kuunnella just kajareilla. Mut silti, luurit saa paljo painoarvoa tossa.
Timo JM
12.09.2007 21:41:37

...kun taas se missä ääni "oikeesti" on sekoituttuaan akustisesti kajarien jälkeen pitää kuunnella just kajareilla.

Tätä mä just hain takaa. Toi "akustinen sekoittuminen" kun riippuu niin monesta muuttuvasta tekijästä.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
Mikael
12.09.2007 21:43:04

Mä kuuntelen oikeestaan pelkästään kaiuttimilla. Yleensä miksun lopulla tulee kuunneltua biisi läpi myös kuulokkeilla ja joskus sieltä saattaa pompata joku panorointikin esiin, mut vartavasten panorointeja en kyl kuulokkeilla mitenkään erikseen tsekkaa.
Inhimillisyys on hyve.
milcoin
12.09.2007 22:51:43
Mä kuuntelen oikeestaan pelkästään kaiuttimilla. Yleensä miksun lopulla tulee kuunneltua biisi läpi myös kuulokkeilla ja joskus sieltä saattaa pompata joku panorointikin esiin, mut vartavasten panorointeja en kyl kuulokkeilla mitenkään erikseen tsekkaa.

Tää ois voinu olla mun kirjoitus. Yleensä kun ajaa lopullisen miksun koneelle niin istun luurit päässä ja tsekkaan et ei tuu outboardeista mitään napsuja tms. ihmeellistä. Muuten ei kyllä tuu enää käytettyä luureja miksauksessa ollenkaan. Ehkä pitäis. Joskus on tuntunu että just alue klo. 10 ja 14 jää turhan tyhjäks. Esim. overeita on tullu laitettua viime aikoina aika kapeelle just ton takia. Mut kyllä se olis varmaan ihan hyvä tarkistella tollai. Luureilla toisaalta ei kuule niin hyvin syvyysasioita joten kyl mä priorisoisin skobeja kuitenkin.

Noh. Tulipa vuodatettua.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
wilzhu
26.11.2007 19:46:18
Tuli tässä mieleen, että perjaattessahan on täysin virheellistä sanoa "oikeasta" stereokuvasta mitään. On vain kuulokkeilla kuultava stereokuva ja monitoreilla kuultava stereokuva. Jos mietitään millä nykyään musiikkia useimmiten kuunnellaan, olisi mielestäni oikeastaan kuulokkeiden stereokuva se oikeampi. Nykyäänhän valtaosa ihmisistä kuuntelee valtaosan musiikista mp3-soittimistaan kuulokkeilla. Oikea stereokuva riippuu siitä, mitä kuuntelutapaa silmälläpitäen musiikkinsa tekee.
Elämä off.
mhelin
26.11.2007 20:34:31
Nykyäänhän valtaosa ihmisistä kuuntelee valtaosan musiikista mp3-soittimistaan kuulokkeilla. Oikea stereokuva riippuu siitä, mitä kuuntelutapaa silmälläpitäen musiikkinsa tekee.

Niinpä, ja huomaa että kuulokemiksaus tai edes -tsekkaus on monesti jäänyt tekemättä. Kuulokkeissa kyllä on saundillisesti vielä enemmän eroja kuin kaiuttimissa joten niille esim. bassopään tasojen säätö on aika mahdotonta. Lisäksi kun ei ole olemassa mitään yleisesti valittua referenssikuuloketta - mikähän sellainen muuten voisi olla? Mun mielestä esim. Sennheiserin PX100 voisi olla aika hyvä referenssi, Koss Portaproissa taas on vähän liikaa bassoa. Sitten on kaikki hifi-kuulokkeet, ja niitäkin on niin montaa erilaista (avointa, puoliavointa, suljettua, dynamiista, elektrostaattista yms).
Jaakkoopuukkoo
26.11.2007 23:48:46

Miksailin bändin demon lähes kokonansa monitorein ja kun loppuvaiheessa aloin tarkistella tulosta luureilla, huomasin aivan outoja kallistumia ja epäluonnollisuuksia stereokuvassa. Tuli tehtyjä aika radikaalejakin korjauksia, jotka toki tarkistin vielä monitoreilla. Nyt lähden panoroinnissa luurivaikutelmasta, koska koen, että äänite on hyvä tehdä kuunneltavaksi niin stereoilla kuin luureillakin ja luureilla kuunneltaessa stereokuvan luonnottomuus häiritsee enemmän.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Halsu
27.11.2007 01:10:58 (muokattu 27.11.2007 01:12:05)

Mä miksaan lopulliset käytännössä kokonaan luureilla, kämpällä kuunnellaan raakamiksuja monitoreista mutta en mä siinä kuuntelussa mitään "oikeeta" viitsisi tehdä - monitorit ei oo kovin hyvät ja tila on vielä huonompi.

Lopulliset miksaukset kyllä tsekkaan monessa paikassa yleensä, kotistereoissa, tietsikan kaiuttimissa ja vielä "oikeassa" äänitarkkamossa silloin kun on mahdollista (eli aina kun moisessa käyn kiusaan äänittäjäparkoja hieman omilla tuotoksilla jos on sopiva hetki ;-)

Luurit on aina samanlaiset mestasta riippumatta, toisin kun kaiuttimet - tilalla kun on ihan yhtä iso merkitys kuin skobeilla. Sikäli luureilla miksimisessä on oma tolkkunsa.

Lisäksi oon tottunut kuuntelemaan muutakin musaa lähinnä luureilla nykyään, joten tiedän itseasiassa paremmin miltä kaman pitää kuulostaa kuulokkeilla kuin miltä skobeilla...
CU -- Eki
Chade Fallstar
27.11.2007 01:48:39
Kuulokepuuhastelun apuna mulla on foobarissa käytössä Bauer-Stereophonic-to-binaural plugari.
Kyseinen juttu tekee siis kuulokekuuntelusta kaiutinmaisempaa.

Myös VST-plugarina.

http://bs2b.sourceforge.net/
God is one of the leading causes of death
Säätäjä
27.11.2007 10:21:48
Itse kuuntelen pannaukset pelkästään skobeilla. Luureilla kyllä tarkistelen yhä enemmän ja enemmän miksauksen kaikissa vaiheissa nykyisin ihan kaikkea. Pitäis vaan varastaa hoodee kuussataset viel jostain, mä tykkäsin niistä kun kuulin.
Paska ihminen ja soittaja. Mun studio
Säätäjä
27.11.2007 10:23:03
Kuulokepuuhastelun apuna mulla on foobarissa käytössä Bauer-Stereophonic-to-binaural plugari.
Kyseinen juttu tekee siis kuulokekuuntelusta kaiutinmaisempaa.

Myös VST-plugarina.

http://bs2b.sourceforge.net/

Mäen ehkä ikuna suostuis käyttämään tollasta (vaik ois kuin hyvä juttu), mut moonkin kyyninen houmou ;)
Paska ihminen ja soittaja. Mun studio
axelsson
27.11.2007 13:32:49 (muokattu 27.11.2007 13:36:23)
Itse kuuntelen pannaukset pelkästään skobeilla. Luureilla kyllä tarkistelen yhä enemmän ja enemmän miksauksen kaikissa vaiheissa nykyisin ihan kaikkea. Pitäis vaan varastaa hoodee kuussataset viel jostain, mä tykkäsin niistä kun kuulin.

Nii ite oon huomannu että jos tekee miksauksen kokonaa pöntöillä ni on todennäkösempää että se toimii myös luureilla kuin toisinpäin. Luureilla kokonaan miksattu ei oikeestaan koskaan toimi sinällään kaiuttimissa.

EDIT: Jaa perkele, tässä olikii kyse vaa panoroinneista, toi kommentti liitty ehkä yleisemmin miksauksen balansseihin.

HD600:set on kyllä hyvät. Sitäpaitti niistä saa ihan K240m kuuloiset kun pistää villapipon tai pari päähän korville asti ja siihen päälle HD kuussataset. :-)
Matsoni
28.11.2007 01:25:40
Munsta Esim tomit on helppo asetella overeiden kuvaan luureilla.
No on se helppoo kajareillakin.
Liian tyhmä ja pitkä kirjoitus!
pimp
29.11.2007 14:04:44
Nykyäänhän valtaosa ihmisistä kuuntelee valtaosan musiikista mp3-soittimistaan kuulokkeilla. .

Osa ihmisistä kuuntelee osan musiikista kuulokkeilla... Totta on että moni kuuntelee musiikkinsa muutenkin epämääräisissä olosuhteissa, esim. televisiosta seuraavasta huoneesta. Kaikenlaiset ääritapaukset pitää miksaajan ottaa huomioon kun erottelee ääniä toisistaan.
"Don't these talking monkeys know that Eden has enough to go around?" tool - right in two
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)