Aihe: MIDI-keyboardit miksauksessa?
1
Bad Jake
10.01.2008 10:56:33
Onko USB-liitäntäistä (MIDI-liitäntä löytyisi myös mutta piuha uupuu toistaiseksi) MIDI-keyboardia mahdollista käyttää esim. sekvensserin ohjaamiseen miksaamisessa? Eli vaikka tasojen säätöön tms. Jos voi niin miten homma hoituu esim. Cubase SX3:ssa?

Onko em. koskettimien liitäntätyypeillä yleensäkään käytännössä miten eroja, mahdollistaako vaikka MIDI-piuhan käyttö jotain mitä USB:n kautta ei voi käyttää?

Tällaisia asioita noviisi ihmettelee =)
mobbi
10.01.2008 14:39:23

Mulla oli joskus joku Yamahan syna missä oli tuo usbi. Joku musaliikkeen myyjä taisi sanoa että se on juuri päinvastoin, usb mahdollistaa enemmän asiota kuin perusmidi. En sitten loppujen lopuksi tiedä. Itse olisin ymmärtänyt että jos sulla on soittimessa usb, et voi käyttää sitä masterkeyboardina ohjaamaan moduuleja tai toista kiipparia. Täysin varmaa tietoa ei ole. Viisaammat neuvokoon enemmän.
www.crimson-sun.org
PJS
10.01.2008 14:58:24

Mulla oli joskus joku Yamahan syna missä oli tuo usbi. Joku musaliikkeen myyjä taisi sanoa että se on juuri päinvastoin, usb mahdollistaa enemmän asiota kuin perusmidi. En sitten loppujen lopuksi tiedä. Itse olisin ymmärtänyt että jos sulla on soittimessa usb, et voi käyttää sitä masterkeyboardina ohjaamaan moduuleja tai toista kiipparia. Täysin varmaa tietoa ei ole. Viisaammat neuvokoon enemmän.

Luulis et moduulien ohajus usbiliitäntäiselläkin kiipparilla onnistuu kunhan välissä on jotain, esim. tietokone jolla sen signaalin saa käännettyä midiksi...sanoisin.
Hyvää joulua, beibi!
Kalmo
10.01.2008 19:17:45
Kyllä onnistuu USB:lläkin, ainakin useimmissa softissa. Itse en ole kokeillut (käytän MIDI-piuhaa) joten en kummempia neuvoja anna. Itse käytän kiipparin liukuja nimenomaan miksauksessa volyymipotikoina. Efektien hallinta niiden, ja muiden potikoiden, avulla on virittelyn/opettelun alla. Täytyy keksiä joku ihme koodikieli, että muistaa, mitä ominaisuutta missäkin plugarissa kiippari kontrolloi.

Pitäydyin MIDI-piuhassa, kun jossain vaiheessa kuuli kaikenlaisista jäynistä, mitä USB-yhteydet tässä käytössä aiheuttivat.
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
mobbi
17.01.2008 10:40:23

Luulis et moduulien ohajus usbiliitäntäiselläkin kiipparilla onnistuu kunhan välissä on jotain, esim. tietokone jolla sen signaalin saa käännettyä midiksi...sanoisin.

Niin siis toi oli just pointti ettei kai usb kaapeli suoraan mene esim. motif rackiin tai ihan mihin vaan muuhun. Onkohan muuten olemassa jonkin sortin konvertteria johon menee inputtiin USB ja ulos tulee midi?
www.crimson-sun.org
xulu
17.01.2008 11:31:23

Pitäytyisin kaukana USB:sta.. ainakin mitä CME:n tuoetteissa.
the purity of German electronic music
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)