Aihe: Kanteleen nauhoitus
1
j-o-n-e
10.03.2008 19:22:33 (muokattu 10.03.2008 19:25:24)
Haidi Hou,

Eli konserttikanteleen nauhoitus ylihuomenna ja vinkkejä mikitykseen kyselen. Kappaleeseen ei tule muita soittimia, ainoastaan kantele. Mitään mahdottomia tilamikityssysteemejä en pysty käyttämään, huone n. 22 neliöinen, akustisesti ihan ok. Seuraavat mikit käytössä: Audio Technica AT4050 x2 (card/8/pallo), Oktava MK319, Beyerdynamic M160 (card.) ja M130 (8) nauhamikit, 57 ja Sennheiser 441.
"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
AnttiR
10.03.2008 20:13:14 (muokattu 10.03.2008 20:15:46)
moi

Kokeile laittaa hertta stereopari niistä audiotechnikoista ja lisäksi md441 bassokielille mono tukimikiksi melko lähelle. Mitä lähemmäksi viet at:t sitä enemmän tulee terävyyttä yläpäähän, mitä kauemmaksi, sitä pyöreämpi sävy.

Stereoparin paikka voi olla hyvinkin lähella siinä kaarella edessä tai sit kauempana. Tarkempi sijoistupaikka riippuu vähän myös siitä kummin päin soittaja pitää kannelta. Nykyisin valtaosa varmaan soittaa bassokielten puolelta, joka on äänityksen kannalta helpompi. Jos soittaja on pro, niin varmaan osaa sanoa melko hyvin itsekin kuinka tulee paras mikitys. Noi etnopuolen soittajat on varsin sounditietoisia nykyään. Ja melko monella on myös sisäänrakennetut mikit, joista saa ainakin bassopuolen asiallisesti. Jos soittaja on ikäihminen tai muuten erittäin trad soundin perään, niin varo liian terävää soundia. Hae haluttu äänikuva ensisijaisesti mikkien sijoituksella, ei eq:lla. Varmaan perinnesoundiin paras olis MD441 tai ribbon meininki noin metrin päästä. Konkkamikeillä on taipumusta korostaa kanteleen diskanttien terävyyttä. Ja nyt ei ole kyse pelkästään taajuusvasteesta vaan myös mikin "nousuajasta". Siksi hidas dynaaminen tai ribbon voi antaa luonnollisemman sävyn.

Soittajalla on tod näk oma pöytä/standi mukana, mutta jos ei ole, niin basson sointiin vaikuttaa paljon se onko soitin pöytätasolla vai ei. Bassot on täyteläisemmät kun kantele on kiinteällä alustalla.

Itseasiassa, kun luin tarkemmin noi sun mikkivaihtoehdot, niin voisin jopa lähteä noilla beyerin ribboneilla liikkeelle.

AnttiR
j-o-n-e
10.03.2008 20:43:06
Kiitoksia Antti vastauksestasi!

Kyseltiin just soittajalta (joka on pro -heppu) äänityksestä ja hän ehdotti lähimikkiä bassokielille ja stereoparia, ja samaa ajattelin ensin itsekin, eli aika samoilla linjoilla mennään... Mielessä on seuraavanlaiset kokeilut:

1. lähimikki (441 tai M160) ja stereopari (AT4050)
2. nauhamikeillä M-S nauhotus
3. Blumlein AT-parilla

Itse tykkään, varsinkin kieli- ja jousisoittimia nauhottaessa, enemmän nauhamikeistä. Mutta pitää vaan kokeilla noi eri vaihtoehdot läpi ja fiilistellä... Btw soittajalla on oma pyötä kanteleelle (ja käsittääkseni soittaa bassokielten puolelta).

Cheers,
~J~
"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
Mikael
10.03.2008 21:09:52

Jos kanavia piisaa niin kandee varmaan koittaa useampaa asiaa. Mä laittaisin MS-parin nauhamikeistä melko lähelle. AB-parin AT4050:sta vähän kauemmas ja sit 441 myös lähelle varuiks.
Inhimillisyys on hyve.
dewil
10.03.2008 21:23:40

2. nauhamikeillä M-S nauhotus

Sulla taitaa olla tässä aivopieru. Tsekkaapa vielä ;)

Jos tila on hyvä, niin mä luultavasti lähtisin hakeen soundia ribboneilla blumleina, noin metrin päästä yläviistosta. Sit joku isokalvoinen lähelle sitä bassopuolta.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Mikael
10.03.2008 21:27:36

Sulla taitaa olla tässä aivopieru. Tsekkaapa vielä ;)

Jos tila on hyvä, niin mä luultavasti lähtisin hakeen soundia ribboneilla blumleina, noin metrin päästä yläviistosta. Sit joku isokalvoinen lähelle sitä bassopuolta.

Mutku toi M160 on superhertta niin blumleenit ei fudaa...
Inhimillisyys on hyve.
AnttiR
10.03.2008 21:41:03 (muokattu 10.03.2008 21:45:23)
en varmaan jaksa sit tämän enempää kommentoida, M130 on kasikuvioinen, M160 on hypercardioidi

M130 + M160 on hyvin suosittu yhdistelmä MS setiksi ja kahdella M130 mikillä onnistuu blumlein (olettaen että on kaksi M130:a)

-a-
Mikael
10.03.2008 22:41:48 (muokattu 10.03.2008 22:42:19)

en varmaan jaksa sit tämän enempää kommentoida, M130 on kasikuvioinen, M160 on hypercardioidi

M130 + M160 on hyvin suosittu yhdistelmä MS setiksi ja kahdella M130 mikillä onnistuu blumlein (olettaen että on kaksi M130:a)

-a-

mä tarkoitin justkin samaa vaikka ulosanti olikin hieman epäselvähkö. kiitos tarkennuskesta : ) jonen listassa mun tajunnan mukaan oli vaan yks M130.
Inhimillisyys on hyve.
j-o-n-e
10.03.2008 23:07:23 (muokattu 10.03.2008 23:14:50)
Jep, vain yksi M130 löytyy eli Blumlein ei onnistu näillä nauhamikeillä, mutta koitan ribboneilla M-S -systeemiä (siinä ei ole mitään aivopierua dewil ;-) ), AT -parilla Blumleinia / hertta stereopariviritystä ja tuikkaan 441:n mono tukimikiksi, niin eiköhän se siitä selviä...
dewil
11.03.2008 10:50:14

Jep, vain yksi M130 löytyy eli Blumlein ei onnistu näillä nauhamikeillä, mutta koitan ribboneilla M-S -systeemiä (siinä ei ole mitään aivopierua dewil ;-) ), AT -parilla Blumleinia / hertta stereopariviritystä ja tuikkaan 441:n mono tukimikiksi, niin eiköhän se siitä selviä...

Kah, mun moka :D
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
kivi
11.03.2008 11:05:59
Kah, mun moka :D

Sen verran vielä, että M160 + M130 on erittäin hyvä M-S -pari. Niitä ihan myydään siihen tarkoitukseen settinä.

Kardioidiribboneita on muutenkin hankala löytää, ainakaan uusia. Historian hämärissä niitä toki piisaa. Et sikäli jos ja kun on mahdollisuus tehdä ribbon-M-S niin ihan jo siitä ilosta että niin voi tehdä, kannattaa kokeilla.
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)