Aihe: Miksaajan ohjeistuksesta?
1
faq1
09.03.2008 12:17:43
Olen pian lähettämässä kappaleeni toiselle paikkakunnalle miksattavaksi. Mietin vaan, että miten ohjeistan miksaajan efektoimaan kappaleeni suurin piirtein siten, millaisia haluaisin niistä tulevan? Ehkäpä malli-mp3 riittää antamaan viitteitä??

On vielä kitararaitoja soittamatta, joten kysyn että onko tapana laittaa kaikki efektit (reverb, delay, distortion..) vasta miksauksessa? Todennäköisesti tämä on paras vaihtoehto.

PS. Onko kellään tietoa, ottaako musiikkialan oppilaitokset oppilastyönä miksattavaksi kappaleita?
theguru_
09.03.2008 12:36:21
Olen pian lähettämässä kappaleeni toiselle paikkakunnalle miksattavaksi. Mietin vaan, että miten ohjeistan miksaajan efektoimaan kappaleeni suurin piirtein siten, millaisia haluaisin niistä tulevan? Ehkäpä malli-mp3 riittää antamaan viitteitä??

On vielä kitararaitoja soittamatta, joten kysyn että onko tapana laittaa kaikki efektit (reverb, delay, distortion..) vasta miksauksessa? Todennäköisesti tämä on paras vaihtoehto.

PS. Onko kellään tietoa, ottaako musiikkialan oppilaitokset oppilastyönä miksattavaksi kappaleita?

Heipähei.

1) Mp3 on ihan kätevä ja luultavasti parastapa antaa osviittaa. Mä lähetän synaraitani ilman FX ja myös niiden kanssa, joten miksaaja voi joko käyttää mun ideoita ja jos ne ei istu miksuun ni sitten se voi vääntää ite sen kuivista saundeista. Jos sulla on rahaa ja aikaa niin mee ite istumaan sinne miksaukseen.

2) Riippuu millanen arsenaali miksaajalla on käytettävissä ja minkätasoista musaa vedätte. Jos teillä on yhtään näkemystä siitä mikä riittää niin vedätte efektien kanssa. Jos ei oo niin antakaa miksaajan tehdä työnsä teidän mp3 osviittanne avulla.

3) Yleensä se menee niin, että oppilaat miksaa just niitä projekteja johon on aikaa tai mielenkiintoa. Mutta jos raidat ei oo kovin tasokkaita niin ei niitä koko luokalle anneta työstön alle. Ellei se oo "kuinka hyvän saat taiottua tästä paska materiaalista"-meininki.
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
Kallekorvola
09.03.2008 16:14:58 (muokattu 09.03.2008 16:18:38)
lähetä joku biisi, jossa on mieleisesi soundimaailma, referenssiksi, ja anna miksaajan tehdä hommansa. mikään ei ole rasittavampa kuin miksata "efektien ehdoilla" (mielestäni efektit määräytyvät biisin mukaan, ei toisinpäin... jos joku efekti on "osa soundia" sen voi toimittaa vaikkapa erillisenä raitana miksaajalle. kitaran efektit voinee päättää jo soittaessa.).

miksaajan työn voi nähdä taiteellisena panoksena biisin lopputulokseen. jos tulos ei miellytä, on monesti helpompaa aloittaa miksaus alusta toisen miksaajan kanssa... samoin, jos miksaajan kykyihin ei voi luottaa, on parempi valita työlle toinen tekijä...

eniten efektointiin, ja koko miksauksen lopputulokseen vaikuttavat kuitenkin

1. soitetun materiaalin laatu

2. äänityksen laatu

kaikki efektointiin liittyvä tulee todella kaukana perässä.
toboc
10.03.2008 12:57:49

Nauhoita tässäkin tapauksessa mollemmat. Eli di-boxin kautta vahvarille ja nappaat sieltä sen särön. Toisesta DI-outista sitten kuiva signaali nauhalle. Jos delayllä joku tärkeä funktio, heität sen kanssa siihen din ja vahvarin väliin. Kaiun jättäisin molemmista pois. Tietysti (riippuen tietenkin musatyylistä ja siitä mitä haetaan) komppi kitarat väh. kolmeen kertaan tuplattuna, niin saa miksaaja sit päättää tarviiko niitä ollenkaan.
kivi
10.03.2008 14:46:34

Kaikki mikä vaikuttaa musan soittamiseen, esimerkiksi kitarasäröt ja vaikkapa kitarasoundiin kuuluva delay (jos se on olennainen osa soundia, kuten vaikkapa U2:lla tai REMin "What's the frequency Kenneth" -kappaleessa olennainen triolidelay) on kyllä sellaisia asioita, jotka sun pitäisi itse tehdä. Sen sijaan normaali äänikuvaan sijoittelu tyyliin laulu- ja muukin kaiut ja vaikkapa kitarasoolon delay kannattaa jättää miksaukseen.

Miksaaminen _ei_ole_ efektoimista.

Muutenkin musta tuntuu hieman oudolta koko tuo kysymyksen asettelu. Ajattelitko soittaa kitarat suoraan äänikorttiin tms. - ja jos, niin mitä odotat miksaukselta?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Hanok
11.03.2008 01:37:24
Muutenkin musta tuntuu hieman oudolta koko tuo kysymyksen asettelu. Ajattelitko soittaa kitarat suoraan äänikorttiin tms. - ja jos, niin mitä odotat miksaukselta?

Eipä se tänä päivänä mitenkään tavatonta ole, että kitarat vedetäään sisään DI-boksin kanssa ja miksaaja tekee soundit plugareilla jälkikäteen. Tuon toimintatavan hyvyydestä voidaan toki keskustella, mutta kyllä se joissain projekteissa toimii. Itse kyllä mieluiten äänittäisin kaiken ihan oikealla vahvistimella ja delayt ym. vetkuttimet mukaan jo äänittäessä.

Materiaalista kannattaa tehdä kartat, joissa kerrotaan mitä ja mihin tarkoitukseen kukin raita sisältää, esim.
komppikitara 1: crunch-soundi, säkeistöt
komppikitara 2: komppiraidan 1 tuplaus

Ja raidat tietysti renderöidään valmiiksi alkamaan samasta kohdasta, ettei miksaajan tarvitse arvailla miten ne on tarkoitus taimata (tämä siis jos projektia ei voida siirtää studiosta toiseen sellaisenaan).
kivi
11.03.2008 11:20:23
Eipä se tänä päivänä mitenkään tavatonta ole, että kitarat vedetäään sisään DI-boksin kanssa ja miksaaja tekee soundit plugareilla jälkikäteen. Tuon toimintatavan hyvyydestä voidaan toki keskustella, mutta kyllä se joissain projekteissa toimii. Itse kyllä mieluiten äänittäisin kaiken ihan oikealla vahvistimella ja delayt ym. vetkuttimet mukaan jo äänittäessä.

Joo. Ei niin, että mä mitenkään tuomitsisin kuivien kitaroiden äänittämistä Tuli vaan sellainen tunne, että tässä aiotaan tehdä kaikki raidat koneella / koneessa ja niistä pitäisi sitten jotenkin ihmeellisesti saada aikaan hyvän kuuloinen levy.

Itselläkin on työn alla sellainen kitarasavotta, jossa varsinaiset kitararaidat kootaan kuivasta materiaalista ja ajetaan vasta lopuksi re-ampaten vahvistinläjän kautta tilaan. Eli homma eroaa perinteisestä siinä että vaikkakin soundi tehdään oikeilla vahvistimilla, ei plugareilla, tulee styrkkarit kehiin vasta raitaeditoinnin jälkeen.

Mutta jos mulle tulisi miksattavaksi projekti, jossa olisi konerummut yhdistettyinä suoraan koneelle soitettuihin soittimiin, alkaisin luultavasti rakennella erilaisista vahvistin-kaiutinyhdistelmistä "liveorkesteria" jonka eri osiin ajaisin kuivat soitinraidat. Se oikea ilma ja tila on kuitenkin sellainen salainen ase, jonka veroista ei oo keksitty kun halutaan liimata äänekset yhteen kokonaisuudeksi. Bruce Swedien ja sillä lailla.

Niinku.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
11.03.2008 11:24:08

Eipä se tänä päivänä mitenkään tavatonta ole, että kitarat vedetäään sisään DI-boksin kanssa ja miksaaja tekee soundit plugareilla jälkikäteen.

Ei varmaan tavatonta, mut kylse oudolta tuntuis vastaanottaa pelkät linjasignaalit mikäli kukaan bändistä ei olis tulossa miksaukseen paikalle ollenkaan ja muutenkaan ei olis osallistunut äänitystapahtumiin/tuotantoon millään muotoa ennen miksausta.
Inhimillisyys on hyve.
faq1
12.03.2008 20:38:59
Kokeilujen jälkeen päädyin ratkaisuun, että soitan kitarat ensin vahvistinmallinnuksen läpi (V-Amp2) raidoiksi puhtaana ja lisään mahdolliset säröt vasta audio-ohjelmassa.
Kokeilin ensin säröttää jo Vampissa, mutta eipä se muiden raitojen joukossa enää soinutkaan, kuten miltä soittaessa tuntui.

Asun kerrostalossa ja samassa asunnossa asuu henkilöitä, jotka ovat allergisia sähkökitaran äänelle. Siis hellasärön takia on sähkökitaran nauhoittaminen mikillä suoraan kaaapista mahdotonta.

Efektointi on mielestäni osa kappaleen sovitusta ja ei vastuuta siitä voi eikä kannatakaan antaa miksaajalle.
Daunt
13.03.2008 08:23:36
Kokeilujen jälkeen päädyin ratkaisuun, että soitan kitarat ensin vahvistinmallinnuksen läpi (V-Amp2) raidoiksi puhtaana ja lisään mahdolliset säröt vasta audio-ohjelmassa.

Kannattaa kuitenkin ottaa kaikki vahvistin- ja kaappimallinnukset pois siitä V-Ampista, niin jää enemmän pelivaraa säröjen kanssa.
axelsson
13.03.2008 08:58:58
Efektointi on mielestäni osa kappaleen sovitusta ja ei vastuuta siitä voi eikä kannatakaan antaa miksaajalle.

Efektointi ehkä joo jossain määrin, mutta se niiden efektien istuttaminen siihen biisiin kuuluu kyllä miksaajalle. Harva kitaristi tietää esim. soittovaiheessa kuinka kovalle delay tulee laittaa, tai kuinka paljon delayhin tulee jättää yläpäätä. Tommosissa jutuissa on hyvä pysyä kontrolli ihan loppuun asti miksauksessa, eli omalle raidalle efektit.
Simo78
13.03.2008 10:19:47 (muokattu 13.03.2008 10:21:42)
Kokeilin ensin säröttää jo Vampissa, mutta eipä se muiden raitojen joukossa enää soinutkaan, kuten miltä soittaessa tuntui.

Asun kerrostalossa ja samassa asunnossa asuu henkilöitä, jotka ovat allergisia sähkökitaran äänelle. Siis hellasärön takia on sähkökitaran nauhoittaminen mikillä suoraan kaaapista mahdotonta.

Nyt todellinen "asiantuntija" puhuu=). Mutta onko sun mahdollista nauhoittaa kitaroita muualla kuin himassa? Tai siis soitat ne kitarat kuivana sisään ja sitten teet joissain tuon Kiven mainitseman vahvarin läpi ajamisen(re-amppausen).

Tuolta, sorry Santeri jos linkin laittaminen haittaa, löytyy aika tyhjentävää tietoa kyseisestä metodista(ja paljon muustakin). Jopa minä tajusin mitä tehdään, se on paljon=) http://www.arthor.fi/stuff/studiodiary2006/index.html
hape
13.03.2008 10:37:33

Tuolta, sorry Santeri jos linkin laittaminen haittaa, löytyy aika tyhjentävää tietoa kyseisestä metodista(ja paljon muustakin). Jopa minä tajusin mitä tehdään, se on paljon=) http://www.arthor.fi/stuff/studiodiary2006/index.html

Santeriltahan löytyy noita ohjeita enemmänkin :)

http://www.faderwear.com/guides/re-amp.shtml
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Daunt
13.03.2008 14:00:08
Kiitoksia vaan mainostuksesta, kun en itse tajunnut :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)