Aihe: Stereona vai monona?
1 2 3
millamaria
16.03.2008 19:31:31
Varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta mitkä raidat perus popbiisin miksauksessa ovat yleensä stereona ja mitkä monona? Siis tyyliin kitara, basso, laulu, jouset, basari, virveli, haitsu jne..

Onko jotain hyötyä/haittaa, jos kaikki on stereona? Siis muutakin, kun että vie enemmän kovalevytilaa.
axelsson
16.03.2008 19:50:34
Varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta mitkä raidat perus popbiisin miksauksessa ovat yleensä stereona ja mitkä monona? Siis tyyliin kitara, basso, laulu, jouset, basari, virveli, haitsu jne..

Onko jotain hyötyä/haittaa, jos kaikki on stereona? Siis muutakin, kun että vie enemmän kovalevytilaa.

Toi on jonkun verran laaja-alaisempi kysymys kuin ehkä luuletkaan. Mikään noista ei välttämättä ole monona, eikä mikään välttämättä stereona. Eikä välttämättä vie sen enempää kovalevytilaakaan, esim. basso voidaan äänittää monona, mutta sitä voidaan ajaa stereoauxiin jossa on esim. chorus- efekti.
kivi
17.03.2008 01:16:27

Jos ymmärsin oikein, niin kysymys on siitä, mitkä instrumentit tallennetaan stereona ja siis kahdelle raidalle? Vastaus on, että kahta raitaa käytetään kokoamaan äänistä tilaa, eli esim piano, synan stereosample ja rumpusetin overhead tallennetaan jonkinlaisena "stereona". Niitä ei kuitenkaan miksata täysin vasemmalle ja täysin oikealle, kuten tavallinen kuulemamme stereo on jaettu, vaan ne voidaan miksata mille tahansa välille kuulokuvassa.

Jos ääni on yksi piste, kuten yhdellä mikillä tallennettu laulu tai jokin soitin, sitä on luontevaa käsitellä yhtenä raitana. Se ei kuitenkaan ole mono, ellei sitä miksata täysin keskelle.

Mono ja stereo eivät oikein ole sopivia käsitteitä ennen kuin lopullisesta miksatusta tallenteesta puhuttaessa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
anapena
17.03.2008 13:50:53
Hiukan voisi miettiä sovituksellisiakin asioita, missä roolissa kyseinen instrumentti tulee olemaan loppumiksauksessa, levitetäänkö se miten stereokannalle? Kaikki ei voi olla ihan levällään. Softasta riippuu miten stereoraitaa saa panoroitua. Mulla esimerkiksi on stereoraidalla vain yksi panorointi-nupikka. Mulle on paljon notkeampi ratkaisu äänittää stereomatsku kahdelle monoraidalle, jolloin pystyn miksatessa panoroimaan matskun ihan miten vaan, kun molemmille raidoille on omat panorointi-nuppinsa. Yhden mikin/yhden piuhan instrumentteja ei kannata turhaan äänitellä stereona, ellei kyseessä ole nimenomaan stereomikki/laite/piuha/liitäntä.
kivi
17.03.2008 13:54:00
Mulla esimerkiksi on stereoraidalla vain yksi panorointi-nupikka.

Mikä ohjelma?

Usein noita panorointioptioita saa lisää näkyviin klikkaamalla oikealla hiirennäppäimellä sitä panorointisäädintä.

Tietysti, itsekin tykkään käyttää stereotakin aina kahtena erillisenä monoraitana, ja ajaa sitten vaikka stereoryhmään molempien raitojen yhteistä muokkausta varten.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
anapena
17.03.2008 13:58:34 (muokattu 17.03.2008 13:59:39)
Mikä ohjelma?

Digital Performer 4.61. En tiä mikä tilanne on uusimmassa 5versiossa. Eikä mulla oo ku yks nappi hiiressä...:)
kivi
17.03.2008 14:20:37
Digital Performer 4.61. En tiä mikä tilanne on uusimmassa 5versiossa. Eikä mulla oo ku yks nappi hiiressä...:)

Ah, omenakäyttäjä :-D

Pitäis olla erilaisia panorointivaihtoehhtoja kyllä, koska DP4 osaa käsittääkseni panoroida vaikka surroundina. Kokeilepa funktionäppäimiä pan-säätimen kanssa, tai sitten pitää keksiä millä logiikalla tuo on piilotettu DP:n legendaarisen helppolukuiseen manuaaliin.
(Handsome Dick Manitoba)
theguru_
17.03.2008 15:33:41 (muokattu 17.03.2008 15:45:53)
Edit.
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
theguru_
17.03.2008 15:42:36 (muokattu 17.03.2008 15:48:53)
Siis tyyliin kitara, basso, laulu, jouset, basari, virveli, haitsu jne..

Listaa jota kukaan itseään kunnoittava äänimies ei tee tai ei halua tehdä, koska kaikki asiat riippuvat:

1) -Kitara: Multi mono riippuen mikkien määrästä. Jos nauhotat styrkan takaa, muista tsekata vaihe. Muista kuunnella jokainen elementti läpi ennenkuin laitat mikin paikoilleen.
-Basso: Multi mono riippuen mikkien määrästä. Muista kuunnella jokainen elementti läpi ennenkuin laitat mikin paikoilleen.
-Jouset monona ja koko setti samaan stereo auxiin. Toki jos sulla on stereotekniikoita käytetty tila/tuki mikkeinä niin nauhota suoraan stereoksi.
-Basari: Multi mono riippuen mikkien määrästä. Tsekkaa vaihe.
-Virveli: Multi mono riippuen mikkien määrästä, jossa ala mikin vaihe käännetty.
-Haitsu: Multi mono riippuen mikkien määrästä.
2) On haittaa. Älä tee niin. Se osottaa vaan ammattitaidottomuudesta.

Panorointi nappulaa ei näy jos sun raidan output ei ole määritetty oikein. Tarkista signaalireititys audio setupista.

Ja muistakaa nauhottaa overit aina stereoksi! (Tästä voi nyt alkaa tappelemaan)
jannu
17.03.2008 15:47:30
Listaa jota kukaan itseään kunnoittava äänimies ei tee tai ei halua tehdä, koska kaikki asiat riippuvat:

1) -Kitara: Multi mono riippuen mikkien määrästä. Jos nauhotat styrkan takaa, muista tsekata vaihe. Muista kuunnella jokainen elementti läpi ennenkuin laitat mikin paikoilleen.
-Basso: Multi mono riippuen mikkien määrästä. Muista kuunnella jokainen elementti läpi ennenkuin laitat mikin paikoilleen.
-Jouset monona ja koko setti samaan stereo auxiin. Toki jos sulla on stereotekniikoita käytetty tila/tuki mikkeinä niin nauhota suoraan stereoksi.
-Basari: Multi mono riippuen mikkien määrästä. Tsekkaa vaihe.
-Virveli: Multi mono riippuen mikkien määrästä, jossa ala mikin vaihe käännetty.
-Haitsu: Multi mono riippuen mikkien määrästä.
2) On haittaa. Älä tee niin. Se osottaa vaan ammattitaidottomuudesta.

Panorointi nappulaa ei näy jos sun raidan output ei ole määritetty oikein. Tarkista signaalireititys audio setupista.

Ööö, mikä tässä oli pointti nyt?
"Enkä halunnut muuta kuin suudella sinua niin että huulet rohtuu..."
Torniojaws
17.03.2008 15:48:12 (muokattu 17.03.2008 15:52:09)

Sellainen tuli vain mieleen, että ainakaan Cubasessa monoraitoihin ei saa stereodelaytä, vaan Cubase muuntaa sen stereodelaynkin automaagisesti monoksi. Jos siis haluaa stereodelayn, niin se lähdesignaali pitää olla stereomuodossa (sen mononauhoituksen voi vaikkapa tallentaa muka-stereoksi äänieditorissa). Monon lähettäminen stereogroupiin ei auta asiaa, vaan se signaali silti tulee ulos vain monona, jossa delayn kaikki pannaukset soivat keskellä. Esimerkkinä voisi olla vaikkapa lead-kitara.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
theguru_
17.03.2008 15:49:40 (muokattu 17.03.2008 15:51:04)
Ööö, mikä tässä oli pointti nyt?

100 mikkiä styrkan edessä: 100 mono raitaa sekvensserissä.
jannu
17.03.2008 15:51:42
Sellainen tuli vain mieleen, että ainakaan Cubasessa monoraitoihin ei saa stereodelaytä, vaan Cubase pannaa sen delaynkin automaagisesti monoksi. Jos siis haluaa stereodelayn, niin se lähdesignaali pitää olla stereomuodossa. Monon lähettäminen stereogroupiin ei auta asiaa, vaan se signaali silti lähetetään vain monona. Esimerkkinä voisi olla vaikkapa lead-kitara.

Olet väärässä. Kyllähän vaikka Cubasen oman double delayn panorointeja saa säädettyä miten lystää.
Torniojaws
17.03.2008 15:52:44 (muokattu 17.03.2008 15:54:06)

Olet väärässä. Kyllähän vaikka Cubasen oman double delayn panorointeja saa säädettyä miten lystää.

Kyllä niitä voi säätää, mutta kuten sanoin tuossa viestissä, ei ne panoroinnit tule stereona ulos. Jos laitat ensimmäisen delayn vaikkapa L60 ja toisen R99, niin molemmat kuuluvat edelleen keskellä. Jos siis delayn lähdesignaali on mono.
theguru_
17.03.2008 15:53:36
CAT FIGHT!
Daunt
17.03.2008 15:53:41
Sellainen tuli vain mieleen, että ainakaan Cubasessa monoraitoihin ei saa stereodelaytä, vaan Cubase muuntaa sen stereodelaynkin automaagisesti monoksi. Jos siis haluaa stereodelayn, niin se lähdesignaali pitää olla stereomuodossa. Monon lähettäminen stereogroupiin ei auta asiaa, vaan se signaali silti tulee ulos vain monona, jossa delayn kaikki pannaukset soivat keskellä. Esimerkkinä voisi olla vaikkapa lead-kitara.

Mä en tajua. Eikös tällä logiikalla ihan perus reverb olisi mahdoton toteuttaa lauluraitaan? :)
Drop Hammer Studios - Lisää infoa tulossa!
jannu
17.03.2008 15:54:26
Kyllä niitä voi säätää, mutta kuten sanoin tuossa viestissä, ei ne panoroinnit tule stereona ulos. Jos laitat ensimmäisen delayn vaikkapa L60 ja toisen R99, niin molemmat kuuluvat edelleen keskellä. Jos siis delayn lähdesignaali on mono.

Ei mulla vaan.
Torniojaws
17.03.2008 15:54:44

Mä en tajua. Eikös tällä logiikalla ihan perus reverb olisi mahdoton toteuttaa lauluraitaan? :)

Tuossa yllä tarkensin.
Daunt
17.03.2008 15:56:40
Jaa. Ei mun Cubasessa tarvitse muuttaa monoraitoja stereoksi...
Drop Hammer Studios - Lisää infoa tulossa!
theguru_
17.03.2008 15:58:40 (muokattu 17.03.2008 16:00:27)
Oikeasti. Eiköhän nyt anneta tän offtopicin olla. Kaikki tietää, että jokaisessa sekkarissa voi levittää dilsan stereoksi mono signaalista. Tai sit jos ei voi tai ei osaa, voi miettiä uudelleen harrastuneisuuttaan tai sekkarin vaihtoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)