Aihe: Miten "kuiva" ja taustaan istuva - laulusoundi? 1 | |
---|---|
![]() 07.03.2008 13:54:48 | |
Tiedän että kysymykseen ei ole yksinkertaista vastausta, mutta jotain lähestymistapoja olisi mukava kuulla,eli: Tarkoitus olisi siis miksata laulu niin, että se kuulostaa lähes kuivalta, mutta istuisi kuitenkin taustaan hyvin (VST plugareita käyttäen). Musatyyli on country rock / Southern rock! Laitetaanko Delayta ja minkälaisilla asetuksilla vai jotain pientä Reverbiä vai kenties jotain ihan muuta ja millä plugareilla? Tekeekö esimerkiksi kjaerhusaudion classic-series- efekteillä mitään tässä tapauksessa vai pitääkö suoraan siirtyä raskaaampaan sarjaan? Kaikki neuvot ovat tervetulleita! | |
![]() 07.03.2008 14:22:15 | |
Tekeekö esimerkiksi kjaerhusaudion classic-series- efekteillä mitään tässä tapauksessa vai pitääkö suoraan siirtyä raskaaampaan sarjaan? Tekeehän niillä, erityisesti kompressorilla ja viiveellä. Kaikki neuvot ovat tervetulleita! Mikä soundissa kusee tällä hetkellä? Minkälaisessa tilassa ja minkälaisella mikrofonilla äänittelet? | |
![]() 07.03.2008 14:23:07 | |
Kokeileppa kikkailla tämmöisillä virityksillä: Predelay:ta kaikuun, jotta se laahaa vähän perässä. Yläpäitä pois kaiusta, jolloin se mulahtaa stereokuvassa taaksepäin. Delayta san verran että se jää just ja just kuulorajan alapuolelle. Jos delay pukkaa silti liikaa, niin pane sen perään kaikua. Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 08.03.2008 11:08:15 | |
Kiitos vinkeistä, täytyy kokeilla niitä! Onko mitään vinkkejä Choruksen käytöstä tässä tarkoituksessa? Tällä hetkellä äänittelen ihan tavallisessa neliön muotoisessa kellarihuoneessa, ei siis erillistä laulukoppia! Mikkinä on Sennheiser MKH 40, mikä ei myöskään varsinainen laulumikki ole. Senkun soundi on kuitenkin mun mielestä ylättävän hyvä! Olen harkinnut ostaa RODE NT2-A- mikin, kannattaako? Mielelläni laulaisin Neumanniin, jos budjetti sallisi! | |
![]() 08.03.2008 11:37:07 | |
Olen harkinnut ostaa RODE NT2-A- mikin, kannattaako? Mikäs siinä. Mikistä oli puhetta jo tossa edellisellä sivulla: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=16&t=160453&co=30 Mielelläni laulaisin Neumanniin, jos budjetti sallisi! Niin minäkin! Soul with a capital "S"... | |
![]() 16.03.2008 18:02:06 | |
Predelay:ta kaikuun, jotta se laahaa vähän perässä. Yläpäitä pois kaiusta, jolloin se mulahtaa stereokuvassa taaksepäin. Delayta san verran että se jää just ja just kuulorajan alapuolelle. Jos delay pukkaa silti liikaa, niin pane sen perään kaikua. Olisin kiitollinen jos dewil tai joku muu voisi antaa tarkkoja arvoja miten edellämainittua voisi kokeilla kjaerhusaudion classic-series- efekteillä? | |
![]() 16.03.2008 18:23:15 (muokattu 16.03.2008 18:25:39) | |
Olisin kiitollinen jos dewil tai joku muu voisi antaa tarkkoja arvoja miten edellämainittua voisi kokeilla kjaerhusaudion classic-series- efekteillä? Mitään yksittäisiä "tarkkoja arvoja" ei ole, kaikki riippuu tilanteesta, biisistä, temposta, Elviksen pallihiestä jne... Ja avain kaikkeen löytyy yllättävän läheltä: omat korvat. "Enkä halunnut muuta kuin suudella sinua niin että huulet rohtuu..." | |
![]() 17.03.2008 18:18:44 | |
Mitään yksittäisiä "tarkkoja arvoja" ei ole, kaikki riippuu tilanteesta, biisistä, temposta, Elviksen pallihiestä jne... Ja avain kaikkeen löytyy yllättävän läheltä: omat korvat. -Avain onneen on presetit ja efektit. -Laita chorusta niin yläpää kirkastuu. -Sit mitä enemmän on kompuraa niin sitä enemmän lauluun tulee "air:ia". -Muista et kaikki laulajat kuulostaa hyvälle kun niitä lyttää. Varsinkin 140 hertsin 10 dB:n hylly boosti tuo kivan botnen. -Muista että miksaat laulun aina basson kanssa. -Älä ikinä käytä vola automaatiota - se tappaa laulun dynaamikan. Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus.. | |
![]() 17.03.2008 20:03:59 | |
-Avain onneen on presetit ja efektit. -Laita chorusta niin yläpää kirkastuu. -Sit mitä enemmän on kompuraa niin sitä enemmän lauluun tulee "air:ia". -Muista et kaikki laulajat kuulostaa hyvälle kun niitä lyttää. Varsinkin 140 hertsin 10 dB:n hylly boosti tuo kivan botnen. -Muista että miksaat laulun aina basson kanssa. -Älä ikinä käytä vola automaatiota - se tappaa laulun dynaamikan. Vittuiletko, vitsailetko, vai oletko tosissasi? Dont Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 17.03.2008 21:02:35 | |
Vittuiletko, vitsailetko, vai oletko tosissasi? Jos se ei paistanut tarpeeksi selkeästi tekstistä niin pilke silmäkulmassa kirjoitin. Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus.. | |
![]() 17.03.2008 21:43:44 (muokattu 17.03.2008 21:54:39) | |
-Avain onneen on presetit ja efektit. -Laita chorusta niin yläpää kirkastuu. -Sit mitä enemmän on kompuraa niin sitä enemmän lauluun tulee "air:ia". -Muista et kaikki laulajat kuulostaa hyvälle kun niitä lyttää. Varsinkin 140 hertsin 10 dB:n hylly boosti tuo kivan botnen. -Muista että miksaat laulun aina basson kanssa. -Älä ikinä käytä vola automaatiota - se tappaa laulun dynaamikan. On se hienoa kun jollain on aikaa ja tarvetta vittuilla täällä! Mutta mikäs siinä jos siitä saa sisältöä omaan elämäänsä! Kuten varmaan huomasitte mulla ei ole hirveästi kokemusta miksaushommista. Olisin vaan tarvinnut neuvoja millä arvoilla voisi aloitella "kuivan" ja taustaan istuvan - laulusoundin metsästystä näillä edellämainituilla efekteillä! Neuvoja mitä pystyy antamaan kuulematta musaa. En kuvitellut, että joku kertoo mulle täydelliset arvot, kuulematta pätkääkään mistä musasta on kysymys! http://www.kjaerhusaudio.com/images/classic-delay_fullsize.gif http://www.kjaerhusaudio.com/images/classic-reverb_fullsize.gif Lähimmäksi etsimääni pääsin käyttämällä pelkästään kjaerhusaudion kompuraa ja chorusta! Delayn ja Reverbin mukaan ottaminen aiheutti mopon lähtemisen käsistä! | |
![]() 17.03.2008 21:55:32 | |
Lähimmäksi etsimääni pääsin käyttämällä pelkästään kjaerhusaudion kompuraa ja chorusta! Delayn ja Reverbin mukaan ottaminen aiheutti mopon lähtemisen käsistä! Kokeile reverbiä todella miedoilla asetuksilla. Reverbin ei oikein pitäisi kuulua sieltä (ei päde kaikkiin biiseihin) vaan vähän kirkastaa laulua ja saada se istumaan taustaan paremmin. Delayta voi myös käyttää, mutta sen kanssa pitää olla vielä varovaisempi. | |
![]() 17.03.2008 22:00:31 (muokattu 17.03.2008 22:08:30) | |
On se hienoa kun jollain on aikaa ja tarvetta vittuilla täällä! Mutta mikäs siinä jos siitä saa sisältöä omaan elämäänsä! Hae olut ja rentoudu. -Se on taas niitä "riippuu mitä haetaan juttuja", mutta kokeile nyt laulukaikua vaikka 1.2-1.8 s pitkällä kaiulla, 20-36 ms varhaiset heijastukset, roll off alapäähän loivalla slopella, wet 100% ja syötät sitä kuivaan signaaliin ja käytä korvia. Tarkista laulukaijun määrä vetämällä nollasta lähelle unity asentoa ja mieti minkä verran biisi kaipaa kaikua. Ehkä kannattaa myös pysäyttää biisi ja katsoa kuinka pitkä jälkikaiunta aika on. Luultavasti se on liian pitkä. -Delay on joo hyvä idea joskus ja useestikkin, mutta ylikäyttö on suurempi ongelma kuin sen kuulumattomuus. Jos päädyt kuitenkin käyttämään dilsaa niin käytä lähtökohtaisesti kertseissä ja tap tempo ei oo paskempi idea kolmimuunteisena ns pisteellisinä. -Sä tiedät, että on huono idea kirjottaa suoria ohjeita, kun ei ne kuitenkaan toimi. -Ja mun mielestä sun kannattais käyttää itselles tuttuja plugareita. Jälki ei ainakaan voi olla parempi jos säädöt on metsikössä. -En itse perusta chorukselle. -Vaatekomero on hyvä paikka nauhottaa lauluja. Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus.. | |
![]() 17.03.2008 22:22:20 | |
Mä en ole miksaaja, mutta olen havainnut että monet hyvät miksaajat käyttävät useita lyhyitä delaytä niin että ne ovat juuri kuulokynnyksen rajoilla, usein jopa 15+ viivettä yhdellä lauluraidalla. Sopiva kompurointi ja ehkä joku rinnakkaistyylinen ratkaisu voi auttaa. Kompurassa attackin kanssa kandee säätää, niin että konsonantit ovat tarvittaessa tarpeeksi agressiiviset, tai sitten ei...maun mukaan. Samoin se kaiku niin, että siitä ei varsinaisesti kaiuntaa kuulu, mutta kuulee kun sen ottaa pois. Diffuusiota kandee vähentää laulukaiussa, jos se tuntuu liian paksulta. Eq:sta niitä matalampia taajuuksia nykyään tupataan leikkaamaan paljon. "Layers of layers of shit!" | |
![]() 17.03.2008 22:30:03 | |
Mä en ole miksaaja, mutta olen havainnut että monet hyvät miksaajat käyttävät useita lyhyitä delaytä niin että ne ovat juuri kuulokynnyksen rajoilla, usein jopa 15+ viivettä yhdellä lauluraidalla. Mä teen usein just noin. Lisäks siitä dealysta leikkaan ylä- ja alapäät pois sekä välillä lofilla vähän särölle ja sit tätä delayta ajelen plate-kaikuun (UAD Plate140 tai EMT140) joka voi olla aika pitkäkin 2-3s. ja laitan sen aika hiljaa sinne taustalle. Parametrisellä eq:lla voi vielä haeskella ja sit vaimentaa niitä taajuuksia mitkä kaiusta tuntuvat tulevan läpi jos se liikaa paksuntaa tilannetta. Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 17.03.2008 22:50:54 | |
Laitetaanko Delayta ja minkälaisilla asetuksilla vai jotain pientä Reverbiä vai kenties jotain ihan muuta ja millä plugareilla? Tekeekö esimerkiksi kjaerhusaudion classic-series- efekteillä mitään tässä tapauksessa vai pitääkö suoraan siirtyä raskaaampaan sarjaan? Kaikki neuvot ovat tervetulleita! Oman kokemukseni mukaan kuivan ja istuvan laulusaundin tekeminen on hitusen verran vaikeampaa kuin perinteisen balladisaundin. Tärkeintä on, että ensin kompressoit sitä laulua vähän, sitten vähän lisää ja sitten vielä ihan vähän. Ongelma on vaan siinä, että se pitäisi tehdä niin, ettei kuulija kiinnitä siihen huomiota. Saundi ei saa räkiä liian pahasti. Laulajan mikrofonitekniikka vaikuttaa ihan sikana lopputulokseen. Mitä parempi laulaja ja mikkitekniikka, sitä helpompi se on saada istumaan kuivana mixin keskelle. Eq:lla luultavastikin joutuu tiputtelemaan alapäitä shelvillä ja plää plää, jottei saundi ole liian "iso ja pyöreä". Efektoinnin puolesta varmaankin toimivat lyhyet platet/ roomit, joista yläpäätä ja alapääätä on leikelty reilusti veks ja sitten pienet delay (20ms L, 40ms R-tyyppiset) tai harmonizer-levittelyt. Kaikkea kuitenkin niin, etteivät kuulu lopputuloksessa huomattavasti. kjaerhuseista ei ole mitään kokemusta, joten vaikea sanoa. GIGO | |
![]() 17.03.2008 23:48:28 | |
Oman kokemukseni mukaan kuivan ja istuvan laulusaundin tekeminen on hitusen verran vaikeampaa kuin perinteisen balladisaundin. Jep, ja on yksi harvoista keisseistä jossa myös kamoilla on jopa oikeesti melko paljon vaikutusta lopputulokseen. | |
![]() 25.03.2008 20:36:00 (muokattu 25.03.2008 20:38:53) | |
Kiitos kaikille asiallisista vinkeistä! Eiköhän näillä pääse taas hommassa eteenpäin! | |
![]() 26.03.2008 13:34:17 | |
Mä en ole miksaaja, mutta olen havainnut että monet hyvät miksaajat käyttävät useita lyhyitä delaytä niin että ne ovat juuri kuulokynnyksen rajoilla, usein jopa 15+ viivettä yhdellä lauluraidalla. Tuo on sama aisa kuin "early reflections" monessa kaikualgoritmissa.. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)