Aihe: sonar 5 ja vst synan äänitys ongelma
1
kale1
21.04.2008 00:14:15
joo.eli semmoinen ongelma on että kun äänitän ykkös raidalle esim padi taustan ja sitten yritän toiselle raidalle äänittää vaikka pianoa niin se ykkös raita johon oon soittanu padi taustat muuttuu pianoksi.eli mistä voisi johtua? oon aika aloittelia näissä hommissa joten kertokaapa viisaammat miten pystyn äänittää näillä sonarin omilla synilla normaalisti jokaiselle raidalle eri instrumentin.eli kun vaihdan saundia vst synasta niin se saundi jonka oon jo soittanu ykkös raidalle vaihtuu. oon äänittäny ennemmin vaan audioo niin ei oo tuollaista ongelmaa ollu.
JoKo
21.04.2008 18:12:38
En tiedä Sonarista mitään, mutta kuulostaa siltä että sulla on ne soittimet samalla MIDI-kanavalla.
theguru_
22.04.2008 11:09:23
Lue loppu jos oot laiska.

Vaikka mä en jaksais vastata näihin uudestaan ja uudestaan niin on se joku muakin auttanut joskus alkutaipaleella. Toivottavasti sä vaan olisit sen verran kiinnostunut asioista että lukisit ne manuaalit läpi. Jos sulla ei oo laillinen softa niin osta se. Muutaman sadan euron kiristys on enemmän haitta kuin hyöty sun oman oppimises kanssa. No mutta...
Ja mulla ei oo sonaria, mutta yleisesti:

1) Jokainen soitin omalle raidalleen. Katson onko sonarissa mahdollisuus "Freeze" audiota jolloin sen pitäisi luoda audio-tiedoston kovalevylle, joka voidaan tuoda sessioon vaikka importin kautta. Abletonin livessä on Flatten toiminto joka automaattisesti tuo luodun tiedoston midiraidan tilalle.

Toinen vaihtoehto on nauhoittaa kyseinen raita audioksi. Eli VST synan ulostulo on uuden audioraidan inputti ja sitten vaan nauhoitat kyseisen raidan.

2) Mä tekisin niin, että pitäisin VST-syna raidat niin pitkään kun koneessa riittää tehot. Ja muista varmuuskopioida kaikki miditiedostot soitinkohtaisesti, jotta tarvittaessa voit muuttaa asioita. Jotkut plugarit syöttää signaalia "aika kuumana" ja tarkistat vaan nauhoittaessa VST:tä audioksi , että signaali taso klippaa.

Ja tietenkin kannattaa tehdä niin, että teet kaikki synaraidat valmiiksi ja nauhoitat kaikki kerralla audioksi, jolloin sun ei tarvii venata aina yhtä raitaa.

Jos sulla on kuuntelussa synabassoa yms muuta low end kamaa niin tarkista että VST-plugareiden raidoilla ei oo mitään inserttejä, joita et halua sinne, Esim sulla on bassoleikkuri 200 sadassa kuuntelun takia ja sit se jää sinne bounssivaiheessa. Tarkista että panoroinnit on oikein ja siellä on ainoastaan ne automaatiot jotka haluut sinne. Nimeä raidat ajoissa, että sun kovalevyllä ei oo sit audio-1, audio-2 raitoja.

Kun softasynat nauhoittaa niin tarkista vielä, että audioraidan lähtöpiste on sama kuin midiraidan. Usein noissa tapahtuu 10-30ms heitot alkamisajasta niin, että audioraita on "myöhässä".
------------------------------
ja sit viel to do lista mun mielestä:
Eli nimeäraidat. Tallenna midit soitinkohtaisesti. Tarkista että VST synat ei klippaa ja feiderit on nollassa. Tarkista automaatiot, panoroinnit, insertit, että ne on oikein. Tallenna ennenkuin kun vedät vst:t audioksi. Vedä kaikki vst-raidat kerralla. Ja muista nimetä audio raidat ennenkuin lähet nauhottelemaan. Taimaa nauhoitetut audioraidat kohdilleen midiraidan kanssa.
Oho, olipas mulla vanha allekirjoitus..
d-iivil
22.04.2008 11:12:17
Aloittajalle:

sulla pitää olla oma vst-syna jokaiselle soittamallesi raidalle jos mielit että eri raidoille saa eri soundeja.
Hipelius
22.04.2008 19:25:53
sulla pitää olla oma MIDI-kanava jokaiselle erilliselle soittimelle, jos kyseessä on multitimbraali VST-syna.
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
loosah
22.04.2008 22:20:02
Jos sulla ei oo laillinen softa niin älä tule tänne kyselemään tyhmiä. Kaikki kysymykseesi liittyvä löytyy varmasti kyseisen ohjelman käyttöohjeesta. Sehän sinulla on, eikö olekin?

Voi nykylasten laiskuutta...
GIGO
Kalmo
22.04.2008 22:45:25 (muokattu 22.04.2008 22:48:37)
Loosah unohtaa nyt että SONARin käyttohje on englanniksi. Kaikilta ei tämän alan slangi onnistu vieraalla kielellä. Piratismia mitenkään hyväksymättä.

Ja kysyjälle vielä selkokielellä: Joka raitaa varten ei siis tarvitse avata omaa insanssia softasynasta, mutta joka soitinääntä (>midikanavaa) varten tarvitaan oma midi- ja oma audioraita.

EDIT: Jos audio- ja midiraidat eivät ole synkassa, on kyllä vehkeissä, asetuksissa tai ajureissa jotain vialla. Yleisin vika on, että yritetään käyttää ammattisoftaa 50 centin integroidulla äänikortilla.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
loosah
22.04.2008 22:46:41
Loosah unohtaa nyt että SONARin käyttohje on englanniksi. Kaikilta ei tämän alan slangi onnistu vieraalla kielellä.

Joo.. Sori jos on näin päässyt käymään.
GIGO
theguru_
23.04.2008 16:17:31
haha, joo, suomenkieliset manuaalit!!!! :D x 100
kale1
24.04.2008 18:29:42
no niin.en oo viel saanu tuota oikein toimimaan.on mulla aito sonari ja ohjeet löytyy mutta mulle englannin kieli on vaan niin vaikea ymmärtää etten oikein oo saanu ohjeista mitään irti.oon tätä ennen vaan audioo äänittäny niin ei oo ollu mitään ongelmaa.täytyy yrittää muuttaa se midi raita audioksi niin sitten ainakin onnistuis
theguru_
24.04.2008 21:54:18
no niin.en oo viel saanu tuota oikein toimimaan.on mulla aito sonari ja ohjeet löytyy mutta mulle englannin kieli on vaan niin vaikea ymmärtää etten oikein oo saanu ohjeista mitään irti.oon tätä ennen vaan audioo äänittäny niin ei oo ollu mitään ongelmaa.täytyy yrittää muuttaa se midi raita audioksi niin sitten ainakin onnistuis

Et oo tosissas. Mitäs jos hommaisit garagebandin itelles.
Hipelius
25.04.2008 15:34:55

1. Säädä VST-synasi kanavalle 1 joku soundi, esim. piano.
2. Luo MIDI-raita, jonka outputiksi määrität VST-synasi kanavan 1.
3. Luo audioraita, jonka inputiksi määrität VST-synasi kanavan 1.
4. Seuraavalle soundille samat jutut, mutta kanavalle 2 jne.
http://www.sacrecy.com | kalamies#54 >-)))>
Kalmo
26.04.2008 13:18:32
Ja sitten vielä: Jos midi-koskettimistossasi on, kuten todennäköistä, kanavavalitsin, niin sen täytyy olla samalla kanavalla kuin se raita/soitinääni mikä on valittuna Sonarissa. Jos kiippari lähettää kanavalla 1 mutta softasta on valittuna raita, jonka midikanava-asetus on 2, niin ei futaa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
smoltron
26.04.2008 20:56:42

Ja sitten vielä: Jos midi-koskettimistossasi on, kuten todennäköistä, kanavavalitsin, niin sen täytyy olla samalla kanavalla kuin se raita/soitinääni mikä on valittuna Sonarissa. Jos kiippari lähettää kanavalla 1 mutta softasta on valittuna raita, jonka midikanava-asetus on 2, niin ei futaa.
Ihan näin ei ole, jos inputiksi on valittu Midi Omni. Tällöin inputiksi kelpaa kaikki kanavat.
kale1
27.04.2008 09:40:04
kiitos paljon neuvoista.en oo oikein ehtiny viel kunnol noita juttuja kokeilee mutta ilmoittelen sitten kun kun saan toimimaan noi jutut.kiitos paljon kaikille jotka jaksoitte auttaa tässä asiassa :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)