Aihe: Soitinten eristys toisistaan
1
Rafis
20.04.2008 21:03:32
paljon on tekstiä kotistudion ja reeniksen akustoinnista ja äänieristyksestä yleisesti, mutta miten onnistuisi monen soittimen (kitara, basso, rummut, laulu silleen että se kuuluu kaikille PA:sta ja mahdollisesti piano) nauhottaminen yhtä aikaa eri kanaville silleen että vuodot minimoidaan. halvalla (=ilmaiseksi) olisi päästävä ja askartelua ei pelätä
Antti1
20.04.2008 21:05:07 (muokattu 20.04.2008 21:05:58)
Pistät ne eri huoneisiin, ei siinä muuta vaihtoehtoa ilmaiseksi ole. Voi ne myös erikseen äänitellä...

EDIT: Tietty asettelulla voi pelata sen minkä voi, muttei sillä vuodoista päästä kokonaan ikinä.
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
Rafis
20.04.2008 21:13:10
Pistät ne eri huoneisiin, ei siinä muuta vaihtoehtoa ilmaiseksi ole. Voi ne myös erikseen äänitellä...

EDIT: Tietty asettelulla voi pelata sen minkä voi, muttei sillä vuodoista päästä kokonaan ikinä.

eikö ole mahollista pistää jotain soitinten/vahvistinten väliin? mitä?
Antti1
20.04.2008 21:16:35
eikö ole mahollista pistää jotain soitinten/vahvistinten väliin? mitä?

Jos ilmaisbudjetilla mennään, niin laita sitä mitä löytyy. Jos on budjettia, niin mä suosittelen paksua betonia ja kelluvaa rakennetta.

Joku levyratkaisu vaimennusaineella toiminee myös, muttei niitäkään ilmaiseksi saa.
Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/
Cornflake
20.04.2008 22:01:52
Sulla on kilkkeet moniraitanauhoitteluun ja olet kokeillut miten toimii?

Kokeile.

Mulla on ainakin, treenejä nauhoittaessa, onnistunut ihan mainiosti vaikka banjot sun muut huutaa (liian:-) kovalla, rumpali hakkaa kuin apina ja laulut, kiipparit sun muut basarit puskee PA:sta. 20 neliön kämpässä.

Onhan siellä vuotoja ja liika on tietysti liikaa, mutta toimii. Ei mulla ole tolleen niistä vuodoista mitään isompaa onkelmaa. Tietty eri juttu kuin erikseen nauhoittaessa, mutta pelittää ainakin omilla (halpis) romuilla ihan ok. Melkein vois sanoa että ne vuodot vaan tuo sitä jotain messiin. Kanavia joku 12 - 16 kerralla (tyyliin vox, gtr (1-2), linja + mikkibasso, kiippariin 2 kanavaa, rumpuihin ~ 7 - 8).
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Rafis
20.04.2008 22:06:22
Sulla on kilkkeet moniraitanauhoitteluun ja olet kokeillut miten toimii?

joo

Onhan siellä vuotoja ja liika on tietysti liikaa, mutta toimii. Ei mulla ole tolleen niistä vuodoista mitään isompaa onkelmaa. Tietty eri juttu kuin erikseen nauhoittaessa, mutta pelittää ainakin omilla (halpis) romuilla ihan ok. Melkein vois sanoa että ne vuodot vaan tuo sitä jotain messiin. Kanavia joku 12 - 16 kerralla (tyyliin vox, gtr (1-2), linja + mikkibasso, kiippariin 2 kanavaa, rumpuihin ~ 7 - 8).

joo siis ajattelin vaan että miksaamista varten ois kiva, jos vuotoja ois mahollisimman vähän. tietenkin niitä vähän saa olla, mutta kun joskus on ollut niin että kitarasta 30% on itse asiassa rumpuja, niin siinä on sitten kiva pistää vähemmän rumpuja ja enemmän kitaraa
Gardiner
20.04.2008 22:17:04

joo

joo siis ajattelin vaan että miksaamista varten ois kiva, jos vuotoja ois mahollisimman vähän. tietenkin niitä vähän saa olla, mutta kun joskus on ollut niin että kitarasta 30% on itse asiassa rumpuja, niin siinä on sitten kiva pistää vähemmän rumpuja ja enemmän kitaraa

Laita skittakombo tai kaappi tuolin päälle, mikitä se ja laita paksu täkki koko homman päälle ikäänkuin teltta, niin että se täkki ylettyy lattiaan asti. ( huolehdi ettei kombo kuumene liikaa, ja jos on pelkkä kaappi vällyn alla niin tuskin rupee palamaan ihan helposti.)Sijottele kamat silleen että saat mikkien suuntakuvion kuolleet kulmat hyödynnettyy. Rummuille sermit löytyy ilmatteeks konttoreista poisheitettävistä välisermeistä. Saat multa neljä sellasta ilmatteeks jos käyt huomena hakees ennenku ne lentää kaatikselle. Kokeile mitä vaan, se on opettavaa, hauskaa ja kehittävää. :-)
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
Cornflake
20.04.2008 22:18:54
Rafis:
joskus on ollut niin että kitarasta 30% on itse asiassa rumpuja, niin siinä on sitten kiva pistää vähemmän rumpuja ja enemmän kitaraa

Oho. No toi on tietty vähän paljon:-)

Mulla on kitara-skobe(t) niin että ne on toisella puolella huonetta, rumpalia kohti, noin karkeesti. Ja joko 57 tai 606 aika kiinni kankaassa. Eikä moisesta koituva vuoto ainakaan häiritse. Toki tohon taas vaikuttaa kiljoona muutakin seikkaa, mutta kunhan pohdiskelen.
Rafis
20.04.2008 22:25:07
Laita skittakombo tai kaappi tuolin päälle, mikitä se ja laita paksu täkki koko homman päälle ikäänkuin teltta, niin että se täkki ylettyy lattiaan asti. ( huolehdi ettei kombo kuumene liikaa, ja jos on pelkkä kaappi vällyn alla niin tuskin rupee palamaan ihan helposti.)Sijottele kamat silleen että saat mikkien suuntakuvion kuolleet kulmat hyödynnettyy. Rummuille sermit löytyy ilmatteeks konttoreista poisheitettävistä välisermeistä. Saat multa neljä sellasta ilmatteeks jos käyt huomena hakees ennenku ne lentää kaatikselle. Kokeile mitä vaan, se on opettavaa, hauskaa ja kehittävää. :-)

kiitos vinkeistä, mutta en taida voida hakea sillä en asu suomessa :P mutta yritän löytää sellasia täältä

Oho. No toi on tietty vähän paljon:-)

no niin on :P
Halsu
21.04.2008 11:06:46

Eikä moisesta koituva vuoto ainakaan häiritse.

Mulla ihan sama meininki - treeneissä kamat aina lähimikitettynä samassa tilassa, ja onhan niitä vuotoja toki juu, mutta ei ne mua haittaa oikeestaan yhtään. Tulee vaan kivaa tilasaundia, tekee gutaa.

Nää on lauluja lukuunottamatta livenä treeneissä:
http://www.myspace.com/sydankohtaus
CU -- Eki
ganesha
22.04.2008 22:26:13
joissakin nauhoitusopuksissa jopa kehoitetaan käyttämään koko bändiä nauhoitettaessa sellaisia mikkejä jotka poimivat kaikki nuo vuodot talteen mahdollisimman hyvin ja vääristämättä - mielummin kuin että yritettäisiin epätoivoisesti olla niitä poimimatta.

mikkien sijoittelun kanssa kokeillessa saakin sitten kulumaan tovin jos toisenkin. mutta niinhän sitä "ennen vanhaankin" napattiin koko bändi kerralla.

saattaa tietty olla että se kitaristikin joutuu näin vääntämään sitä volumepotikkaa hieman pienemmälle...

ei ehkä paras metodi nauhoittaa kirkonpolttoheviä mutta hieman säyseämmän rock-meiningin taltoimisessa ei pitäis olla mitään estettä.

itse en ole päässyt kokeilemaan moista lähestymistapaa, jos aikaa olisi niin kiinnostaisi kyllä pelleillä noiden mikrofonien sijoittelujen kanssa kunnon oldskool-hengessä...:D
viina. hanuri. ja naiset.
Cornflake
23.04.2008 09:46:38
ganesha:
saattaa tietty olla että se kitaristikin joutuu näin vääntämään sitä volumepotikkaa hieman pienemmälle...

Toisaalta se että kitarasta 30% on vuotoa viittaa siihen että kitara ei ole ainakaan himmen kovalla verrattuna muihin samassa tilassa tuuttaaviin kamoihin...
Mikael
23.04.2008 14:10:05

joissakin nauhoitusopuksissa jopa kehoitetaan käyttämään koko bändiä nauhoitettaessa sellaisia mikkejä jotka poimivat kaikki nuo vuodot talteen mahdollisimman hyvin ja vääristämättä - mielummin kuin että yritettäisiin epätoivoisesti olla niitä poimimatta.

Oliskohan ennemminkin kyse siitä, että mikkivalinnoilla pyrittäis kaiken muun hyvän lisäksi siihen että kun vuotoa on, niin se olis mahdollisimman "hyväsoundista"? Tässä muuten asia, johon aika harvoin mikkitesteissä kiinnitetään mitään huomiota ja jolla on todella iso merkitys...

...itse en ole päässyt kokeilemaan moista lähestymistapaa, jos aikaa olisi niin kiinnostaisi kyllä pelleillä noiden mikrofonien sijoittelujen kanssa kunnon oldskool-hengessä...:D

Isossa hyvässä tilassa, hyvien soittajien, soitinten sekä mikkien kanssa se on parhaimmillaan aivan mahtavaa - suosittelen!
Inhimillisyys on hyve.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)